marketing... jak

Marketing… jak!

Ondernemen zonder marketing, kan dat?

‘Marketing is pushen. Wij zijn liever klantgericht.’

‘Wij hebben geen tijd voor marketing.’

‘Ik doe het op de manier die bij mij past. Marketing is teveel ‘jezelf verkopen’ en dat past niet bij mij. Het moet vanzelf gaan. Verkopen is een natuurlijk proces.’

‘Ik snap er helemaal niets van. En als ik hoor wat ik moet doen, dan wordt de berg zo groot dat ik helemaal afhaak.’

‘Ik heb niet voor niets voor vrijheid gekozen toen ik mijn bedrijf begon. Ik laat me dus niet vertellen hoe ik ondernemen moet.’

‘Onze klanten komen via via bij ons. Wij hebben geen marketing nodig.’

Maar ondernemen zonder marketing, is dat mogelijk?

Ondernemen zonder marketing is als…

Stel…
Je hebt een kantoorboekhandel in een zijstraat van de hoofdstraat. Je hebt een aantal bijzondere en zelfs zeldzame collecties en een reeks boeken waar moeilijk aan te komen is.
Je wordt bijgestaan door een fulltime medewerker door de week, een invalkracht en een student in het weekend en de vakantieperiodes.
Je doet elke dag de winkeldeur van het slot, zet de koffie aan en gaat achter je toonbank zitten, die achterin je winkel staat. Je laat de lampen uit. De koffiegeur vult de ruimte en lonkt om even pauze te nemen en een boek te pakken… maar die verlokking reikt tot de gesloten deur en niemand komt zo op het idee om binnen te komen. Je valt immers niet op.

Dat is precies wat je met je bedrijf doet wanneer je een website hebt, die fungeert als flyer… en het daarbij laat. Je draait niet eens je bordje ‘open’ aan je deur om, geeft geen signalen dat jij er bent, maar wacht.

Stel echter…
Je bent niet alleen. Je hebt 3 concurrenten in hetzelfde winkelcentrum.

De 1e concurreert op prijs en doet low budget. Hij adverteert erop los, promoot zijn aanbod en bijbehorende tips op Facebook en Instagram en heeft naast de winkel een webshop met een snelle bezorgservice. Zijn marketing besteedt hij uit. Hij heeft 2 fulltimers, een parttimer en een klein team aan oproepkrachten voor de drukke periodes. Hij heeft bovendien een deal gesloten met een koeriersdienst voor levering dezelfde dag: voor 10 uur ‘s morgens besteld, dezelfde dag thuis.
Zijn doelgroep: koopjesjagers.

De 2e is groot. Hij is onderdeel van een keten en zit aan de hoofdstraat. De keten heeft uitgebreide een website met webshop en hij beheert zijn eigen Facebookpagina, waar hij regelmatig communiceert met zijn klanten door gerichte vragen te stellen en zo de behoefte in kaart te brengen.
Zijn doelgroep: ondernemers die de zekerheid willen dat zij er alles kunnen krijgen, afgestemd op hun behoefte.

De 3e heeft een boek- annex kantoorboekhandel. Hij viert dit jaar zijn 80-jarig jubileum. Zijn personeelsverloop is bijzonder laag en dat heeft als voordeel dat zijn in totaal 6 medewerkers de klanten door en door kennen. Hij heeft een vaste klantenkring, die hij altijd extra service biedt, bij voorbeeld door de klant na te bellen, nadat die een grote aankoop heeft gedaan om te vragen of alles naar wens is en of hij nog ergens mee helpen kan. Sinds kort heeft hij een webshop, die beheerd wordt door een prof, omdat hij er geen verstand van heeft. Op mailtjes reageert hij of een medewerker dezelfde dag nog. Telefonisch. Hij voert momenteel een facebookcampagne om jongere klanten te trekken.
Doelgroep: de vaste klanten, met oog voor nieuwe aanwas. Hij trekt graag jongeren.

En jij… doet je deur van het slot.
Doelgroep: mensen die op zoek zijn naar iets bijzonders.

Deze mensen vinden je zo niet. Wat jammer!

Marketing op jouw manier

‘We’ll do it our way!’
‘Oh, waarom?’
‘Omdat wij niets hebben met marketing. Bloggen, advertenties en social media. Trainingen en zo organiseren. Teveel werk, ik snap het niet, ik kan niet schrijven en ik weet ook niet waarover. Mijn mensen ook niet. Het is duur en ik vraag me altijd af of het iets opbrengt.’
‘Waarover gaat je onderneming?’
‘Wij helpen mensen…’
‘Andere mensen?’
‘Ja, andere mensen. Die helpen wij met…’
‘Klanten dus. En wat heb je ze te bieden?’
Je vertelt je verhaal en jullie aanbod ziet er goed uit.
‘Oké, dat klinkt goed. Ik heb zelf ook wel zin in zoiets.’
‘Ik kan jou ook helpen.’
‘Ja, maar als ik niet weet van het bestaan van jouw bedrijf, hoe vind ik hem dan?’
‘Maar je hebt mij toch gevonden?’
‘Jij vond mij. Hoe vind ik jou?’
‘Door de website.’
‘Maar als ik je zoekterm intik op Google… dan staan jullie niet op de eerste resultatenpages. En verder dan de pagina 2 kijk ik niet.’
‘?’
‘Waarom passen de gebruikelijke marketingmiddelen niet bij jullie?’
‘Het is gewoon niet hoe wij zijn. Dat ‘kijk ons eens goed zijn,’ dat past niet bij ons. Wij lopen graag een ander pad.’
‘Maar je zegt net dat jouw bedrijf draait om je klanten. Of heb ik dat verkeerd begrepen?’
‘Dat heb je goed begrepen.’
‘Jouw bedrijf draait dus om het pad van je klanten, niet dat van jou. Dan horen je marketingmiddelen te liggen op het pad van je klanten, niet op die van jou.’ 

Zonder marketing ontzeg jij mensen iets

Nog niet zo lang geleden stond ik voor een groep marketingsceptici. Marketing is nergens goed voor, was het motto. Marketing staat gelijk aan ellebogenwerk en oplichterij. Ik begreep hun visie, maar…
‘Onze zakken worden leeggeklopt door jullie!’ zei iemand.
Toen ik doorvroeg, ontdekte ik, dat zij marketing voornamelijk relateerden aan de reclameblokken en advertenties. En aan programma’s als Kassa en Radar, waar misstanden aan het voetlicht komen.
‘Horen jullie bedrijven tot degenen die in de reclameblokken verschijnen? Of op billboards langs de snelweg? Of in reclamefolders in de brievenbussen van burgers?’
Nee, daar waren ze te klein voor. Of ze hadden een andere doelgroep.
‘Hebben jullie een idee wat jullie concurrenten doen in hun marketing?’
Een beetje.
‘Hebben jullie het idee dat zij de boel oplichten?’
Nauwelijks.
‘Of geld over de balk smijten met marketinghulp die niet werkt?’
De meesten wisten het eigenlijk niet.
‘Hebben jullie weleens advies ingewonnen?’
Mja, een beetje. Sommigen.
‘Gratis? Om het bedrijf vast te leren kennen?’
Nee.
‘En deed je wat met dat advies?’
Nauwelijks.
‘Oriënteer je. Marketing kan integer zijn en zonder gedoe. Eenvoudig en betaalbaar, maar vergeet niet dat het in marketing draait om je doelgroep, niet om jouw bedrijf. Zonder marketing bereik je de mensen die jouw bedrijf echt nodig hebben immers nauwelijks of niet. Deze mensen moeten een andere oplossing zoeken.’

Waarmee je mensen ook helpt, door te ondernemen zonder marketing en je bedrijf geen uithangbord te geven, ontzeg jij je beste potentiële klanten iets: de mogelijkheid om jouw bedrijf te vinden. 

Het klopt dat in marketing tijd gaat zitten en als het simpelweg niet jouw ding is, maakt dat de berg alleen maar hoger.
Deze mensen vroegen of ik een gratis aanbod had. Die heb ik: de gratis marketingscan met persoonlijk adviesgesprek. Een paar mensen klopten vervolgens voorzichtig aan.

Ga jij door met ondernemen zonder marketing na het lezen van deze blog?

 


Interessante blogonderwerpen, die je business een stap verder brengen:

Doelen stellen die wel werken
9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
Call to… action!
7 Formules van de copywriter voor content die prikkelt én past in een tweet (140 karakters)
Je marketing uitbesteden, wanneer is het een lapmiddel en wanneer echte hulp?

Heeft deze blog je op een idee gebracht en wil je meer weten over hoe je integere marketing voor jouw bedrijf inzet?

ja, ik wil een afspraak

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching