Henry Ford - houtskoolbriketten voor de barbecue

Marketing geschiedenis: Henry Ford en hoe het fenomeen barbecueën ontstond

Wist jij dat het idee van buitenshuis bakken- en grillen komt van Henry Ford, de uitvinder van de productielijn en massaproductie? En zijn T-Ford?

Henry Ford had een enorme drang naar extreme efficiëntie. Hij wilde de meest economische fabriek ter wereld hebben. Daar komt zijn idee van de productielijn vandaan: hij brak het hele bouwproces van zijn auto’s op in kleine stukjes. Elke werknemer was verantwoordelijk voor dat ene, kleine onderdeel van zijn T-Fords. Bovendien kwamen alle grondstoffen en halffabricaten uit zijn eigen bedrijf. Niets kwam van leveranciers van buiten zijn bedrijf (behalve rubber).

Tegen 1920 rolde elke minuut een T-Ford van de productieband.

Van restafval naar een nieuw product

Bij zijn ronde in de fabriek ontdekte Henry Ford echter iets, dat hem tegen het zere ondernemersbeen stootte: de productie van auto’s genereerde veel restafval. Henry Ford wilde zo weinig mogelijk restafval. Hij zocht manieren om het restafval te recyclen en zo de prijs van de T-Ford drukken.

Zo ontdekte hij, dat veel van het restafval bestond uit hout. Zijn houtzagerij produceerde veel stukjes hout en zaagsel. In samenwerking met scheikundigen bedacht hij een plan om het hout te recyclen. Het hout werd iets nieuws: het resthout werd geperst tot kleine kussens, die gebruikt werden als een brandstof. Hij noemde het ‘briketten’ of ‘houtskoolbriketten.’
Naast zijn houtzagerij bouwde Ford een houtskoolfabriek.

Cross marketing voor een win-winsituatie

Vervolgens zag Ford een mogelijkheid om zijn auto’s en deze briketten samen te voegen tot een nieuws concept. Steeds meer mensen trokken er namelijk op uit met hun auto. Via een crossmarketingcampagne stimuleerde hij deze mensen om onderweg te picknicken, inclusief bakken en grillen. Hij verkocht zijn briketten in kartonnen verpakkingen.

Het werkte: mensen kochten kleine barbecues en namen die mee om onderweg vlees, vis en groente te bereiden. Ze gebruikten hun barbecue bovendien steeds meer in hun eigen achtertuin, waar ze ‘s zomers mensen uitnodigden voor een gezellig samenzijn met hapjes van de barbecue.

Zo zie je dat het recyclen van materialen en spullen niet alleen van deze tijd is.
Ervaar jij neveneffecten van je productie of verkoop? Denk dan goed na over wat je daarmee doet. Een nieuw concept of product zit in een klein hoekje. Wie weet creëer je zelfs een nieuwe beweging of gewoonte

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching