Marketinglessen uit de geschiedenis

Marketing geschiedenis: haargroeimiddel & investeren in je imago

Soms móet je van een dubbeltje een kwartje worden om mensen te kunnen helpen

Het is rond 1900. Sarah Breedlove is weduwe en voedt alleen een dochtertje op. Als zwarte vrouw in de Verenigde Staten, waar slavernij is afgeschaft maar racisme hoogtij viert, is het leven hard voor Sarah. Ze werkt als een wasvrouw, maar droomt van een beter leven voor haar en haar dochter.

Tijdens het ochtendritueel ontdekt ze iets, dat haar zorgen baart: ze verliest bossen haar. En daarin is ze niet alleen: veel negroïde vrouwen kampen met hetzelfde probleem. Ze leven zonder waterleidingen en wassen hun haren slechts eens per maand. Roos is een veelvoorkomend fenomeen. Deze roos kan zo erg worden, dan het krabben zweren veroorzaakt, waardoor haarzakjes ontstoken raken en haren loslaten.

Sarah’s droom

Sarah droomt van een volle, gezonde bos haar. Het duurt niet lang voor die letterlijk werkelijkheid wordt: op een nacht droomt ze van een man, die haar de ingrediënten vertelt van een genezende zalf.
Sarah koopt de ingrediënten van het weinige geld dat ze heeft en voert experimenten uit op haar eigen hoofdhuid met een mix van zwavel tegen ontstekingen, paraffineolie (vaseline), lavendel voor een lekkere geur, bijenwas en kokosolie.

In een paar weken ziet ze het verschil: ze ziet haargroei. Eerst voorzichtig langs haar haargrens en de kalen plekken op haar hoofd. De zweren verdwijnen uiteindelijk helemaal en haar volle haardos is na een tijdje als vanouds.

Hoe Sarah tegen de stroom in succesvol wordt

Sarah ziet een mogelijkheid om ander vrouwen te helpen en haar eigen armoedige bestaan eindelijk van zich af te schudden. Ze wil deze zalf aan de vrouw brengen. Maar ja, ze is slechts een wasvrouw en daarbij zwart. Met die combinatie bungel je in de onderste regionen van de samenleving.
Maar ze wil het niet opgeven. Ze heeft iets gevonden om als negroïde vrouw goed voor de dag te komen en er mooi uit te zien (‘als je haar maar goed zit’ is immers de uitdrukking). En vrouwen hun zelfrespect terug te geven.
Dit is bovendien haar ticket naar een ander leven voor haar en haar dochter.

Fake it till you make it

C.J. Walker's Wonderful Hair GrowerZe heeft een plan nodig. Sarah beseft dat niemand een zwarte wasvrouw serieus zal nemen, maar als zij zichzelf heruitvindt als een serieuze zakenvrouw en cosmetisch specialiste, dan maakt ze kans! Ze weet, dat Frankrijk leidend is in de wereld van cosmetica en mode en kijkt naar hoe zij hun producten aan de vrouw brengen.

Wanneer ze hertrouwt, neemt ze haar mans naam aan en voegt er een Franse titel aan toe: Madame C.J. Walker.
Haar promotie: Madame C.J. Walker’s Wonderful Hair Grower, Preparations for the Hair, Worth more than it Costs.

Met haar nieuwe identiteit gaat ze langs de deuren om haar haargroeimiddel te verkopen. Elk dorp met een Afro-Amerikaanse gemeenschap gaat ze langs met haar party’s. Vrouwen zijn dolenthousiast, blijven terugkomen en geven het verhaal van het wondermiddel door!

Sarah kan haar tijd van armoede achter zich laten.
Uiteindelijk heeft ze zelfs genoeg geld om een fabriek te bouwen en haar verpakkingen te verbeteren.

In 1919 overlijdt Sarah Walker als de eerste vrouwelijke selfmade miljonair.

Het is niet enkel doorzettingsvermogen dat haar succes bracht.
De clou zit hem in haar onverwoestbare geloof dat ze het kon. Met andere woorden…

…Faith it till you make it

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching