Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien

9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien

Mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief of E-zine zijn stuk voor stuk potentiële klanten. Zij hebben namelijk een probleem en zoeken een oplossing. Zij willen weten of jij die hebt. Omdat er echter zoveel informatie en aanbod onder hun neuzen wordt gewreven op het Internet, is het moeilijk de juiste keuze te maken. En daar heeft jouw bedrijf zijn nieuwsbrief voor. Door deze met vaste regelmaat te versturen bouw je de band op die nodig is om je bedrijf te leren kennen en te vertrouwen.

Maar hoe breng jij die nieuwsbrief onder de aandacht?

Ik geef je 9 super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien.

1. Je gratis weggever koppelen aan je e-maillijst

Je e-maillijst vergroten begint bij de inschrijving zelf.
Maak een gratis en waardevolle weggever voor die ene groep mensen, die jullie het allerbeste helpen kunnen. Koppel die gratis weggever aan je mailinglijst.

Die gratis weggever is bij voorbeeld een:

  • E-book
  • whitepaper, waarin je een casus, specifiek(e) dienst of product bespreekt
  • checklist
  • scan of screening met een geautomatiseerd resultaat en/of persoonlijk advies via de telefoon. Ik garandeer je dat dat laatste het beste werkt.
    Tip: gebruik je een vragenlijst, maak die in Jotform als het geen enquête is of SurveyMonkey als het dat wel is. Maak er een gratis account aan
  • korte videotraining
  • gratis workshop, online of offline. Offline werkt het beste
  • gratis deelname aan een event
  • gratis brainstormsessie
  • gratis proefabonnement of -sessie.

Er zijn zoveel dingen die je gratis aanbieden kunt.

Tip
Maak de aanmeldtekst persoonlijk.
In plaats van ‘Download nu’ is de call to action (de aanmeldbutton) ‘Stuur mij het E-book nu.’

Op Frankwatching staat een uitgebreid artikel over de gratis weggever als vorm van pull marketing. Informatie en inspiratie voor iedereen die zijn potentiële klanten graag dichtbij haalt en houdt.

2. Een nieuwsbrief zonder gratis weggever

Het kan, een nieuwsbrief zonder gratis weggever, maar zorg dat de call to action zeer aantrekkelijk is en je content meer dan waarde biedt.

Gewoon vragen om je in te schrijven is onvoldoende. Maak het aantrekkelijk:

‘Ontvang wekelijks onze adviezen en best pratices en maak dit je beste ondernemersjaar ooit!’ Plaats er een aanmeldbutton bij.

Of…

‘Sluit je nu aan bij de meer dan 8.000 mensen die al 15 kilo afvielen binnen 3 maanden met ons bijzondere systeem.’
Je maakt een belofte, maakt deze concreet en bent social proof door bewijs van je resultaten te leveren.

Waar en hoe vind je nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief?

3. Je bio van Twitter

Link in je bio van Twitter naar je gratis aanbod.

Dat doe je door rechtsboven, onder je header te klikken op ‘Profiel bewerken.’ Je bio staat aan de linkerkant en kun je nu gemakkelijk aanpassen. Zet hier je gratis weggever neer naast een korte intro over wat je bedrijf doet en voor wie.

Vergeet niet de wijzigingen op te slaan (overkomt mij weleens in de haast).

Twitter bio voorbeeld

4. Maak je bericht vast bovenaan je twitteraccount

Maak je bericht vast bovenaan je Twitter tijdlijn, zodat hij bovenaan blijft staan. Dat doe door eerst je bericht te maken en te plaatsen.

Daarna maak je hem vast bovenaan je tijdlijn: klik op de 3 stippen onderaan je bericht en kies voor ‘Vastmaken aan je profielpagina.’

Twitter bericht vastmaken

5. Je samenvatting in je linkedinprofiel

Verwijs in je samenvatting onder je functietitel (bovenaan naast je foto) naar je gratis weggever of je nieuwsbrief als je die niet hebt. Dat kun je doen op 2 manieren:

  1. Beschrijf in je samenvatting kort je gratis weggever of zet er je call to action bij met een link naar de aanmeldknop
  2. Plaats een afbeelding met een link naar de webpage en de aanmeldknop. Dat doe je zo: klik op de blauwe pen naast je foto. Scroll naar beneden en klik op de button LINK. Vul de link naar de webpage in, klik op SAVE onderaan. Klaar.

voorbeeld LinkedIn link naar je website

 6. Je bericht vastmaken bovenaan je facebookbedrijfspagina

Je bedrijfspagina op Facebook heeft dezelfde mogelijkheid als Twitter: je kunt je bericht vastmaken bovenaan je tijdlijn, zodat mensen die altijd als eerste zien wanneer ze je profiel bezoeken.

Dat doe je zo: maak en plaats je facebookbericht. Klik vervolgens op de kleine pijl rechts bovenin het bericht en kies voor ‘Vastzetten aan bovenkant pagina.’

Facebook bericht vastzetten bovenkant

7. Onder de ondertekening van je e-mail

Hoeveel e-mails stuur jij per dag? En je medewerkers? 100 of meer? Een uitstekende gelegenheid dus om je gratis weggever of nieuwsbrief onder de aandacht te brengen, zoals ik hierboven beschreef.

Plaats de link achter een korte call to action onderaan de ondertekening van je e-mail.

In Outlook maak je eenvoudig een ondertekening met je logo, contactgegevens, URL en de link naar je gratis aanbod of nieuwsbrief onder ‘Handtekening’ en vervolgens ‘Handtekeningen.’

Gebruik je Gmail? Ik raad je aan een professioneel e-mailadres aan te maken met de extensie van je bedrijfsnaam of pay-off. Tot die tijd stel je je professionele ondertekening in op je gmailaccount.
Dat is vrij eenvoudig: kies voor Settings → General → Signature of in het Nederlands voor Instellingen (onder tandwieltje rechts bovenin je scherm) → Algemeen → Handtekening. Je kunt een link toevoegen en zelfs een afbeelding invoegen.

Gmail ondertekening

8. Koppel je mailchimpaccount aan je facebookbedrijfspagina

Plaats je inschrijfformulier naar je nieuwsbrief op je bedrijfspagina van Facebook.

  1. Je begint bij Mailchimp door op het pijltje rechtsboven naast je accountnaam te klikken op Account → Integrations → Facebook. Klik op ‘Sign up’ en kies je facebookaccount
  2. Kies welke lijst je wilt koppelen, de titel die straks staat op je facebookpagina (maak die actief en uitnodigend) en of je een inschrijfformulier op facebook wilt plaatsen in de look van Mailchimp of Facebook (ik raad Mailchimp aan. Die is groter en ziet er iets professioneler uit)
  3. Na een paar minuten zie je in de linker balk van je facebookpagina de titel verschijnen.

Mailchimp koppelen aan Facebook voorbeeld

 

9. Test met kleuren, vormen en teksten in je call to action

Test je call-to-actiontekst. Zo ontdek je wat het beste werkt.

Hetzelfde geldt voor kleuren, vorm, grootte en plaats van je buttons en formulieren.

Frankwatching plaatste een uitgebreid artikel over kleurgebruik, vorm, grootte en dergelijke in  je call to action. Het is geen recent artikel, maar ik vertrouw het platform meer dan elke andere Nederlandstalige blog, die ik op de eerste pagina van Google vond hierover. Ik heb het er al eerder over gehad: het Nederlandse bedrijfsleven snakt naar recente, superwaardevolle content…

Deze 10 praktijktips voor de groei van de e-maillijst van jouw bedrijf zijn handig en super eenvoudig. Ze werken voor mij en mijn klanten. Zet ze goed in en het werkt ook voor de bloei en groei van jouw zaak.

Misschien denk je nu: wie zit er nu te wachten op een nieuwsbrief of E-zine van ons? Mijn antwoord is eenvoudig: wie wil er nou niet goed en gratis geïnformeerd worden? Koester je e-maillijst. Er zit omzet in…

Heb jij een aanvullende tip over de groei van je e-maillijst? Laat het dan hieronder weten. Dank je wel!

 


Andere relevante blogposts voor een gezonde en zelfs groeiende business:

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Marketing is wat anders dan het maken van reclameboodschappen
7 Formules van de copywriter voor een sociamediabericht dat prikkelt én in een tweet past
Zo voorkom je dat mensen niets kopen door teveel keuze
5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

‘Da’s leuk allemaal en het is vast super eenvoudig en zo ziet het er ook uit, maar… wij hebben geen tijd. En we willen bovendien meer stappen zetten dan deze kleintjes.’

ik wil een vrijblijvend adviesgesprek

 

 

Blog & contentmarketing, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching