creëer je eigen ijzersterke pay-off

Maak je eigen ijzersterke pay-off

Heb jij geen pay-off?
Bevat jouw pay-off het woord ‘kwaliteit?’
Gaat jouw pay-off over jouw bedrijf, jouw product of dienst?

Dan heb je werk aan de winkel. Een goede pay-off vertelt in enkele woorden wat je missie is. Of wat het resultaat van jouw oplossing is. Ik laat je zien hoe.

Waarom een pay-off?

Een pay-off is een afgeleide van een slogan en ‘het aanhangsel’ van je bedrijfsnaam en logo. Dat klinkt alsof het onbelangrijk is, maar het tegengestelde is waar.

Een goede pay-off is cruciaal. Je klant ziet zo immers in een oogopslag waar je bedrijf voor staat. Het geeft je aantrekkingskracht. Een opvallende pay-off klinkt als een tikje tegen een kristallen glas. Hij trekt de aandacht en wordt onthouden.

Waaraan voldoet een goede pay-off?

Een goede pay-off:

  • benoemt waarin jij je onderscheidt, wat toevoegt. Kwaliteit en efficiëntie belooft iedereen. Verpak het dus anders
  • is kort, maar krachtig
  • is origineel en blijft hangen. Prikkelt, daagt uit. Dat kan speels zijn, of zelfs een tikkeltje humoristisch, maar nooit sarcastisch of cynisch
  • is begrijpelijk voor de massa of ten minste voor jouw doelgroep
  • gaat over jouw klant
  • is positief.

Hoe maak je een sterke pay-off?

Een sterke pay-off heeft een of meer van deze technische eigenschappen:

  • maakt verbinding met je bedrijfsnaam, zoals bij Q music. Hun pay-off is Q is Good For You.
    Auping Nights, Better Days is nog z’n voorbeeld
  • geeft een belofte of resultaat aan. Yakult, Elke Eag Goed bij voorbeeld
  • spreekt de klant rechtstreeks aan door ‘u’ of ‘jij’ te gebruiken. Of bij voorbeeld zoals Inshare doet met We All Benefit. Zij geven hiermee duidelijk aan dat zij het anders aanpakken dan hun concurrenten: jij bent beter af bij Inshare dan bij welke concurrent dan ook
  • gaat in op beeldvorming en klantbeleving. Bij Nokia’s Connecting People krijg je direct een beeld van mensen die elkaar bellen, sms’en, mailen, enzovoort
  • speelt met taal. Hij heeft bij voorbeeld een dubbele betekenis. Of je krijgt een nieuw woord door een samenstelling uit 2 bestaande woorden. KPN’s Sluit Je Aan is op twee manieren te lezen. Zelf heb ik een paar woorden die mijn dienst definieert, zoals Textpectations: de verwachting die een klant heeft EN de verwachting die jij schept met jouw tekst. Of de pay-off die ik maakte voor een administratiekantoor, ProPer, staand voor Professioneel en Persoonlijk
  • geeft het gevolg van het resultaat Tui, discover your smile. Ga je met Tui op vakantie, dan ontspan je, geniet je, laat je los en… vul het zelf in. De pay-off triggert je fantasie. Wat zoek jij in je vakantie? Welke vakantie je ook kiest, deze reisorganisatie zorgt dat je het heerlijk hebt
  • bekt lekker, is associatief en blijft dus direct hangen: Red Bull Geeft je Vleugels. En de jingle van het Kruidvat zing je vast zo mee: Steeds Verrassend, Altijd Voordelig.

Inspiratie opdoen

Een pay-off komt zelden vanzelf. Vaak krijg je een inval aan de hand van een idee waarmee je al een tijdje speelt. Je hebt een bepaald woord, thema of invalshoek om ‘op te kauwen.’
Bij een sterke pay-off ga je uit van je missie. Deze vertaal je naar je klanten:

  • kijk goed naar de voorbeelden hierboven en volg hun logica
  • ga op de stoel zitten van je klant en kijk vanuit zijn invalshoek naar jouw bedrijf
  • soms heb je een woord of thema. Speel daarmee. Noteer je gedachten
  • houd een benen-op-tafelsessie met je medewerkers
  • doe inspiratie op door te lezen. Andere pay-offs, korte teksten (Loesje bij voorbeeld), spreekwoorden of gedichtjes. Zoek naar woordspelingen in bij voorbeeld beeldspraak. Door te lezen kom je ‘in the mood’
  • luister naar kinderen. Zij hebben vaak originele ideeën en leuke talige kwinkslagen
  • zet je zintuigen op scherp en gebruik elk moment om prikkels op te vangen. Wandel, zoek juist de drukte op, doe iets of juist niets en luister, kijk, proef, ruik en voel
  • maak je ideeën zichtbaar door een mood board te gebruiken. Pinterest leent zich hier prima voor
  • laat het los. Vaak komt het dan vanzelf.

Lees ook eens mijn blog over Inspiratie Opdoen.

Succes met het maken van je eigen ijzersterke pay-off.

Je pay-off en je vindbaarheid

Een pay-off kan je vindbaarheid verhogen. Ga goed na op welke zoekterm je het best gevonden wordt en verwerk deze in je pay-off.

Ga bovendien op zoek naar je oneliners. Deze geven je onderscheidend vermogen weer, zoals je visie op jouw vak.

Wanneer je er na deze blog toch moeite mee blijft houden, klop dan aan.

ik heb hulp nodig

 


Andere inspirerende blogonderwerpen om succesvol te creëren:

10 Schrijfregels die elke copywriter of tekstschrijver toepast bij verkopende tekst
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Unieke content = slimmere, betere content
Zo kom jij aan een lijst blogonderwerpen waar je beste klanten op afkomen!
Succesvolle contentmarketingstrategieëen die zelden worden toegepast
SEO-tips voor dummies – de juiste zoektermen vinden in slechts 10 minuten

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Comment

  • I really like your blog.. very nice colors &amp theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to construct my own blog and would like to know where u got this from. thank you kddabdcbekefdgcf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching