linkedinprofiel maken - linkedinprofiel verbeteren

Je linkedinprofiel als groeimiddel voor je bedrijf

Zo krijg je een groeiend en waardevol netwerk op LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke platform voor medewerkers, werkgevers en ondernemers. Het is een platform met miljoenen profielen en een veelvoud aan berichten. Je wilt dus opvallen, maar op de aantrekkelijke manier. Wil jij een magneet worden en een groeiend netwerk hebben met waardevolle contacten en ambassadeurs? Start dan bij  het maken van een aantrekkelijk en goed vindbaar linkedinprofiel door onderstaande tips te volgen.

Tip 1. Je linkedinprofiel verbeteren: stel de juiste taal in

LinkedIn heeft een flinke update gehad het afgelopen jaar. Functies zijn vervallen en andere staan ergens anders of zijn veranderd. Dat geldt ook voor je linkedinprofiel. Ik laat je zien waar alles zit en hoe je wat instelt. En invult.

Je linkedinprofiel verbeteren begint bij het instellen van de juiste taal. Wil je gebruikmaken van alle mogelijkheden van je gratis account, stel de taal dan in op Engels. Daarvoor klik je op het pijltje naast je foto bovenin de balk en vervolgens op Taal.

linkedin taal instellen

Tip 2. Je profielnaam en contactgegevens instellen

linkedinprofiel naam en wat toon je instellen

Je contactgegevens voeg je toe door op de blauwe pen te klikken naast Contact and Personal Info in de balk aan de rechterkant van je profiel.

Je profielnaam is zichtbaar je in de url links bovenin. Bij mij staat daar https://www.linkedin.com/in/esthervanvondel/.

Deze wijzig je in je onder Edit public profile & URL rechts van je profielheader en -foto. Hier stel je bovendien het volgende in…

Tip 3. Wat anderen zien van je profiel

linkedinprofiel URL en publiek tonen

Je kunt hier tot in detail instellen wat je publiekelijk laat zien en wat privé is. Ben je ondernemer, dan raad ik je aan zoveel mogelijk te tonen. Des te vollediger je profiel, des te professioneler het oogt.

Je linkedinprofiel invullen

Het eerste wat mensen zien en lezen zijn:

  • je profielfoto
  • de header
  • je functie/wat je doet
  • je laatste/huidige werkervaring
  • je laatst genoten opleiding
  • de plaats van je bedrijf/praktijk
  • de eerste 2 volle regels van je samenvatting daaronder.

Deze vul je in via de blauwe pen naast je profielfoto (zie afbeelding onder Tip 2. Profielnaam instellen hierboven).

linkedinprofiel invullen

linkedinprofiel invullen samenvatting e.d.

Een aantrekkelijke functietitel:

  1. vertelt je welk vak je uitoefent, zoals ‘buitenlandse btw-specialist‘ of ‘financieel directeur Van Dijk bv.‘ Zorg voor een titel waarop je gevonden wordt wanneer mensen zoeken naar jouw specialisme
  2. vertelt wat jij en/of je bedrijf doet, voor wie en wat het resultaat is: ‘metaalconstructies: vakmanschap in plaatwerk, las- en constructiewerkzaamheden, montage en/of leidingen‘ of kort maar krachtig ‘pokon voor je bedrijf
  3. laat je expertise of laagdrempelig aanbod, zoals een gratis weggever met ulr ernaartoe zien: ‘auteur bestseller [naam van je boek]
  4. zet je belangrijkste contactgegeven erbij als er nog ruimte is.

Je header van je linkedinprofiel maken:

  • maakt duidelijk wat je doet of geeft een trigger naar je beste aanbod of deskundigheid
  • is visueel aantrekkelijk en onderdeel van je branding, ook qua beeldmateriaal.

Maak je header op Canva. Je maakt daar eenvoudig een gratis profiel voor al je afbeeldingen. Kies daar voor de header op LinkedIn, zodat je het juiste formaat hebt.

Je profielfoto:

  • is professioneel en representatief en dus geen (onderdeel van een) vakantiekiekje
  • hij is bovendien een profielfoto. Een actiefoto of foto van meer dan allen je gezicht is al snel te klein.

Zonder profielfoto loop je veel waardevolle connecties mis.

Je samenvatting eronder:

  • bevat antwoord op in elk geval deze 3 vragen:
    1. welk probleem los jij op en bij wie?
    2. hoe los je dit op?
    3. wat is het resultaat van je oplossing?
  • bevat links naar je belangrijkste pages en geeft eventueel visuele voorbeelden. Hiervoor heb je echter nog een mogelijkheid, namelijk onder Experience. Ik raad je aan onder deze samenvatting de belangrijkste link naar je website en een voorbeeld van je allerlaatste project te plaatsen
  • toont je belangrijkste contactgegevens, zoals de link naar je website, je telefoonnummer en e-mailadres.

De eerste 2 regels van je samenvatting zijn direct zichtbaar als iemand je profiel bezoekt. Zorg dat je in deze regels direct duidelijk maakt wat je doet en voor wie. En welk resultaat mensen verwachten kunnen. Maak het aantrekkelijk:
‘Afvalconsulent voor vrouwen in de overgang. Op gewicht komen en blijven lijkt een onneembare berg, tenzij je weet hoe je stofwisseling werkt in deze periode. Ik zorg met jou dat je goed in je vel zit.’
‘Van beschermkap tot machinebeplating of leidingtracé, wij verzorgen de begeleiding en uitvoering van elk klein of groot project tot de klus geklaard is. In onze werkplaats of op locatie. Ons laatste project: www…….nl/…’

Vergeet niet op SAVE te klikken als je klaar bent.

Aanvullende tip
Zorg dat je profiel goed vindbaar is door de juiste zoektermen in te vullen in je profieltekst. Je leest het goed: ook je profiel op LinkedIn is goed vindbaar als je aan SEO doet.

Werk- en/of ondernemerservaring oftewel Experience

Onder Experience komt je werkervaring. En wat je bedrijf doet. Maar experience is meer dan dat…

Velen maken hier een curriculum vitae van, maar als ondernemer maak je van dit onderdeel eerder een verkopende flyer dan een opsomming van taken en verantwoordelijkheden. Je kennis en vaardigheden voeren hier de boventoon. En je aanbod.

Klik op de blauwe pen in het vak.
In je samenvatting bovenaan ben je geëindigd met je contactgegevens. Hier begin je ermee.

Pak vervolgens het grootste pijnpunt van je doelgroep en beantwoord opnieuw de 3 vragen, zoals in de samenvatting. Laat mensen bovendien nadenken over wat het voor hen betekent als hun probleem niet opgelost wordt. En wanneer het is opgelost. Of kauw deze vast voor.
Ik heb het niet over het probleem zelf, maar over het gevolg ervan. En niet over het resultaat, maar het gevolg van dat resultaat.
‘Afvalconsulent voor vrouwen in de overgang. Op gewicht komen en blijven is moeilijker in de menopauze. Je lichaam reageert anders dan je gewend bent. Wat eerder werkte, heeft nu geen effect. Bovenop alle andere veranderingen en ongemakken maakt gewichtstoename je nog onzekerder. Maar dat hoeft niet. Als jij weet hoe je stofwisseling werkt in deze periode, begrijp je ook wat je het beste doet om gewicht te verliezen en niet opnieuw aan te komen. Je zelfvertrouwen groeit, je vertrouwt weer op je lichaam en dat straal je uit. Samen zorgen we dat je goed in je vel zit en je een stuk gemakkelijk en zelfverzekerder door de overgang komt.’

Onderaan vind je 2 buttons, UPLOAD en LINK. Plaats via deze buttons voorbeelden van je opdrachten, verkoopcijfers e.d. En link door naar je belangrijkste pages op je website: je aanbod, contactpagina en je blog in elk geval. Ook de links naar je gratis weggever(s) plaats je hier.

Ben je auteur van een boek, gastblogger of heb je andere nevenactiviteiten, die gelieerd zijn aan je ondernemerschap of je bedrijf? Meld deze apart via de + onder de blauwe pen. En link opnieuw door naar de juiste page.

Heb je een bedrijfspagina, dan vindt LinkedIn deze wanneer je je bedrijfsnaam intikt. Je logo verschijnt links van je tekst. Klik op je logo en je komt op de bedrijfspagina.

Vul een voor een je relevante werkervaring in onder deze rubriek van je linkedinprofiel.

Je vrijwilligerswerk vermeld je hier als deze te maken heeft met je vak of je bedrijf. Plaats dit anders onder Volunteer Experience.

Je genoten opleidingen, trainingen e.d.

Hierover kan ik kort zijn, aangezien hier hetzelfde geldt als voor Experience: maak er geen cv van, maar vermeld de belangrijkste opleidingen, afgeronde trainingen, cursussen en dergelijke. Vooral educatie die te maken heeft met je vak. Maak hem wel sluitend. Ikzelf heb bij voorbeeld havo gedaan en Schoevers afgerond. Uiteindelijk heb ik gestudeerd op de universiteit in Nijmegen. Dat sluit niet aan op elkaar. Ik heb het tussenjaar op het hbo erbij vermeld.

Aanbevelingen oftewel Recommendations

Je linkedinprofiel verbeteren, zodat je aantrekkelijk wordt voor potentiële klanten, gaat hand in hand met klantverhalen.
LinkedIn heeft de rubriek Features Skills & Endorsements. Deze is leuk, maar ondergeschikt aan Recommendations. Aanbevelingen zijn referenties van klanten en andere zakelijke relaties over je gedane werkzaamheden en aanverwante zaken, zoals reviews van je boek. Deze geven je bewijs dat je vakkennis en je werk goed is. Deze zijn belangrijker dan wat je zelf vertelt, dus zorg dat deze rubriek goed gevuld is.

Meestal moet je zelf actief vragen om een recommendation.

  1. Klik daarvoor op Ask to be recommended naast de blauwe pen in het vak en voer de naam van je klant in. Klik op het juiste profiel en vul in welke zakelijke relatie jullie hadden/hebben en onder welke werkervaring. Klik op Next
  2. Schrijf een persoonlijke boodschap. Wees vriendelijk en draai er niet omheen.
    Tip: zet in de boodschap dat je de aanbeveling plaatst op je website, eventueel met het logo en de link naar de website van de klant. Noem dit in je vraag om een recommendation.

linkedinprofiel recommendation

linkedin recommendation vragen

Je wilt een beetje kunnen sturen op wat je klant schrijft. Stel degene daarom deze vragen:

  1. met welke vraag klopte je bij (mij/)ons aan?
  2. met welke oplossing kwamen wij?
  3. welk resultaat heeft onze oplossing?
  4. zou je ons aan anderen aanbevelen?

Your Articles & Activity

Tot nu toe ben je vooral bezig geweest met promotie. LinkedIn biedt je echter de mogelijkheid om je content ook te tonen op je linkedinprofiel.

De berichten die je deelt met je netwerk, verdwijnen in de tijdlijn. Wil je jouw blogposts echter op een plek zichtbaar en beschikbaar hebben voor mensen die je profiel bezoeken, dan geeft LinkedIn je die mogelijkheid: LinkedIn Pulse. Onder de samenvatting zie je je gedeelde artikelen terug, bij elkaar verzameld onder Your Articles & Activity. Daarnaast staan je laatst gedeelde berichten. Ook die van anderen, waarmee jij iets gedaan hebt.

Een artikel plaatsen in deze rubriek doe je op de homepage op LinkedIn. Onder een nieuw in te voeren bericht zie je de button Write an article. Klik hierop en je komt op een leeg scherm. Titel, artikel en afbeelding zijn gemakkelijk in te voeren. Vanaf deze plaats deel je bovendien even eenvoudig je artikelen met je netwerk.

Accomplishments

Awards, certificaten, je talenkennis, publicaties en dergelijke vermeld je onder Accomplishments. Hij staat echter vrijwel onderaan, net boven Interests. Veel mensen scrollen niet zo ver naar beneden. Vermeld daarom de belangrijkste zaken elders, bij voorbeeld onder je samenvatting en/of Experience op Eduction.

Interests

Onder Interests laat je zien wie je volgt en bij welke groepen je aangesloten bent. Deze rubriek gebruiken anderen vooral om contact te leggen. En dat kun jij ook doen. Wil je contact met met iemand die buiten je direct bereikbare netwerk ligt, dan zoek je iemand die je introduceren kan. Of je legt contact via de groep waarvan jullie beide lid zijn.

Je linkedinprofiel maken of verbeteren te veel werk of te complex?

Een goed linkedinprofiel maken is essentieel wanneer je zaken wilt doen via dit platform. Vele ondernemers ondervinden dagelijks de voordelen van dit zakelijke netwerk. Het groeit daarom nog steeds.

Wil jij professioneel en aantrekkelijk voor de dag komen via je linkedinprofiel en een waardevol netwerk opbouwen? Begin dan bij je profiel. Zet mijn hulp in als het jou boven het hoofd groeit. Ik maak de teksten op aan de hand van een interview met jou. In jouw taalgebruik en jouw toon of voice.

Je investering is € 209 voor de teksten van je profiel en advies over de verdere invulling ervan. Denk daarbij aan je profielfoto, header, doorlinken en het toevoegen van voorbeelden uit jouw praktijk. Ik zorg dat je linkedinprofiel uitstekend vindbaar is en degenen aantrekt, die je netwerk daadwerkelijk aanvullen.

Wil jij meer resultaat halen uit je linkedinprofiel?

ja, ik wil een afspraak

 


Andere blogonderwerpen, die je een professioneel uithangbord geven:

Stuur jij je nieuwsbrief op een vast tijdstip? Ik heb een beter idee voor meer resultaat
Je online verkoop stimuleren met het juiste woordgebruik
Je geeft te weinig kennis weg!
Dé 3 criteria voor een succesvolle blog
Waar je professioneel geschreven tekst weinig oplevert

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching