LinkedIn Pulse: voorkom duplicate content

LinkedIn Pulse: de adder onder het gras en hoe je deze ondervangt

Het gevaar van duplicate content en de oplossing

Ik vond het een mooie oplossing, LinkedIn Pulse. Eindelijk mijn artikelen bij elkaar onder mijn profiel en een app waarin ik waardevolle informatie vinden kon! Zonder ruis. En toch was ik voorzichtig met het delen van mijn artikelen vanaf die plek. Ik wilde wel dat hij zoveel mogelijk gelezen, interessant gevonden en gedeeld werd en tig reacties kreeg onderaan… of toch liever niet? Want… hoe zit het met Google en duplicate content? Ik wil namelijk dat mensen meer naar mijn website werden geleid dan naar diezelfde blog op LinkedIn Pulse. Social media doet mee als het gaat om vindbaarheid, maar concurreren mijn blog op LinkedIn niet te veel met die op mijn eigen website? vroeg ik mij af.

Dus ik deed niet zoveel met Pulse. Af en toe plaatste ik een blogpost, maar was verder weinig actief. Een statische stuk tekst dus. Wat heb je daar nou aan?

Het begon me echter pas goed te dagen toen ik zo’n maand geleden een nieuwe opdracht kreeg: ik verzorg hun social media. Ook LinkedIn. En ook LinkedIn Pulse. Hmmm… tijd voor een onderzoekje dus. Ik hoefde niet ver te zoeken:

Google ziet het artikel op LinkedIn Pulse en dezelfde blog op je website als duplicate content!

Er is echter een oplossing voor…

Staat jouw blog op zowel je website als op LinkedIn Pulse?
Zo voorkom je dat Google hem uit zijn ranking haalt

Duplicate content wordt bestraft, maar ik ga geen content schrijven voor LinkedIn Pulse alleen. Dat komt niet, doordat ik elke dag een blog schrijf, maar omdat ik wil dat mensen allemaal uiteindelijk bij mijn website uitkomen. Zeker via LinkedIn.

En ik heb de informatie, die ik kreeg, ingezet. In fases, want hoewel de oplossing eenvoudig is, is het best een klus wanneer je zo’n 20 artikelen op LinkedIn Pulse hebt geplaatst:

  1. zorg dat de blog op je website wordt geïndexeerd door Google, voordat je hem plaatst op LinkedIn Pulse
  2. plaats vervolgens een enkele zin onder aan je artikel in LinkedIn Pulse en sluit die af met de URL naar de juiste blog op je website:
    “This post originally appeared on [URL blog website].”

Zo ziet Google dat het artikel op je website het belangrijkst is.

Het blijft mogelijk dan je post op Pulse toch hoger staat in de ranking dan degene op je website. Door dat ene zinnetje en de link naar je site zijn de twee echter toch gekoppeld. Mensen die interesse hebben, klikken alsnog op de link om je website verder af te struinen.


Andere interessante blogonderwerpen, die je helpen met een succesvolle bedrijfsvoering:

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt!
Contentmarketingregel nummer 1: Google is níet je hoofddoel
5 Toptips voor een hoge ranking van je blog
Het gevaar van korte tekst
Zo voorkom je imagoschade door je marketing

‘Social media. Contentmarketing. Het kost allemaal tijd en ik weet nauwelijks waar ik beginnen moet, laat staan dat ik weet hoe we er succes met boeken. Ik heb toch wat hulp nodig.’

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

  • Dank voor je prima tip! Geldt ‘duplicate content’ ook als ik de kop en de eerste alinea heb aangepast? Ben benieuwd! Met hartelijke groeten, John Vrakking

  • Goedemorgen John,

    De eerste alinea aanpassen helpt. Ik zou ook in de rest een aantal dingen iets veranderen. Ik vond de juist informatie op Yoast, maar die was onduidelijk hierover. Daar ben ik nog naar op zoek. De eerste alinea veranderen en de rest van de tekst iets aanpassen is een algemene regel om duplicate content te voorkomen. Ik ben er echter niet voor, omdat je oorspronkelijke tekst vaak gewoonweg de beste is en elke wijziging afbreuk doet aan je boodschap. Kies dus vooral voor synoniemen en zinnen die iets anders lopen om dat te omzeilen.
    Mensen hebben bovendien weinig tijd en om extra werk te vermijden kom ik met deze oplossing.

    De eerste alinea’s plaatsen met een link naar de oorspronkelijke blog op je website is ook een oplossing.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

  • Goedemorgen Esther,

    Bedankt voor je artikel, ik wil namelijk meer met LinkedIn gaan doen. Ik wil op LinkedIn artikelen plaatsen die ook op mijn blog staan, maar dan wel zonder duplicate content te creëren.
    Als ik het dus goed begrijp is het niet noodzakelijk om de titel van het stuk aan te passen, het is voldoende als je de eerste alinea aanpas en verder wat kleine wijzigingen doorvoer?

    Groeten, Liselore Verschuren

  • Hallo Liselore,

    Titels van artikelen van verschillende auteurs komen vaker overeen. De titel veranderen is handig, zeker als je wilt dat mensen je bericht niet overslaan, omdat ze de koptekst al kennen. Zo kun je je titels ook testen bovendien: welke slaat het beste aan?
    Voor LinkedIn Pulse is het voldoende wanneer je onderaan vermeldt waar de originele content staat. In dat geval hoef je niets te veranderen. Of je plaatst de eerste alinea(s) en verwijst vervolgens door naar het artikel op je website.

    Fijne dag en succes met bloggen!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching