LinkedIn Experience

LinkedIn Experience: de meestgemaakte fout waarmee je klanten misloopt

LinkedIn is hét zakelijke platform. Werkgevers, werknemers en ondernemers zijn er alom vertegenwoordigd. In de tijd dat ik een linkedinprofiel aanmaakte, was ik werknemer. Mijn profiel zag eruit als een curriculum vitae. Ik deed er weinig mee en hij was vooral bestemd voor head hunters. Mijn LinkedIn Experience was gevuld met taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De tijdvakken van Experience en Education sloten naadloos op elkaar aan. Een werkgever zet namelijk vraagtekens bij overlappingen en gaten in een cv.

Als ondernemer heeft je linkedinprofiel echter een andere functie en ik zie dat veel mensen hun profiel nog altijd hebben ingevuld als een cv. Het is de meestgemaakte fout en daarmee loop jij klanten mis.

De meestgemaakte fouten in LinkedIn Experience en hoe je die oplost

Eigenaar en directeur

Eigenaar en/of directeur klopt vast (als zzp’er ben je geen directeur), maar je hebt bergen concurrenten die ook eigenaar en/of directeur zijn. Bovendien: wie zoek er op deze functies? Wie een app wil laten bouwen, zoekt een appontwikkelaar. Wie een accountant zoekt, zoekt op ‘accountant.’

Ga bij jezelf eens na wanneer jij voor het laatst hebt gezocht naar een eigenaar/owner of directeur. Het aantal mensen dat zoekt op ‘eigenaar’ of ‘directeur’ is op een paar handen te tellen. En mensen die zoeken op deze functie hebben iets staan achter deze zoekopdracht, namelijk wat je doet. ‘Eigenaar gezondheidscentrum’ of ‘directeur zorginstelling’ bij voorbeeld. Daarachter komt de naam van het bedrijf of organisatie. Eventueel.

Het probleem wordt groter wanneer jij dit soort functies in het Engels neerzet, terwijl je niet internationaal of met Engelstalige ondernemingen (samen)werkt.

Hoe staat het met jouw LinkedIn Experience functietitel? ‘Owner’ of ‘co founder,’ punt?

Zo ben je goed vindbaar

Zorg dat je goed vindbaar bent voor je doelgroep. Check daarom op welke termen mensen uit deze groep jou zoeken:

  1. wat is je echte functie? Financieel planner, senior accountmanager, webdesigner? Zet dat er dan neer.
    Of, wanneer jij mkb’er bent en/of die functies aan je mensen laat, omschrijf je type bedrijf dan. Metaalbedrijf, accountancy, financieel adviesbureau, webdesignbureau, fysiotherapiepraktijk of…
  2. vertel wie je doelgroep is. En in welke regio je opereert als die ertoe doet.
    ‘Estate planner Amersfoort voor mensen die met pensioen willen of gaan.’

Het staat prestigieus om ‘eigenaar’ of ‘directeur’ te zijn. Wil je deze titels er toch bij zetten, doe dat dan aan het eind. Je bewijst je doelgroep er een enorme dienst mee!

Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Alleen een functie noemen in je LinkedIn Experience is onvoldoende bij een wervend profiel.

Kom jij graag professioneel over als ondernemer en/of bedrijf, zorg dan dat de samenvatting onder je functies ingevuld is.
Een medewerker vertelt hier vooral over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Wil je zakendoen, dan vertel je vooral wat jij en/of je bedrijf doet en voor wie:

  1. met welk probleem klopt wie bij jou aan?
  2. in het kort: wat is jouw oplossing?
  3. wat is het resultaat van die oplossing? En wat betekent dat voor je klant?

Voeg links toe naar de belangrijkste pages op je website. Begin of eindig bovendien met je contactgegevens. Mensen haken snel af wanneer je contactgegevens onvindbaar lijken.

Voeg eventueel voorbeelden toe door deze te uploaden via de blauwe pen rechtsboven in het vak.

Een bonustip die gewicht in de wervende schaal legt

Je LinkedIn Experiende krijgt extra waarde wanneer je social proof toevoegt aan je kennis en ervaring.

Je kunt mensen vragen om endorsements, maar er is een functie, die meer gewicht in de schaal legt: aanbevelingen. Vraag je klanten om een aanbeveling. Deze functie vind je onder je endorsements en heten in de Engelse versie ‘Recommendations.’ Je zoekt eenvoudig naar je linkedincontact, selecteert onder welke werkervaring de referentie valt, wat jullie onderlinge relatie was en vraagt in een persoonlijk bericht om een referentie.

Gaat je klant in op je verzoek en schrijft hij of zij een aanbeveling, dan staat deze niet direct op je profiel. Wanneer nodig kun je vragen om een wijziging in de tekst. Is de tekst in orde, dan geef je akkoord. Pas dan staat hij vermeld in je profiel. Daarna kun je niets meer wijzigen.

Hoe staat het met jouw LinkedIn Experience? Heb je graag een voorbeeld, kijk de kunst dan rustig af van mijn linkedinprofiel.

 


Artikelen, die je socialmedia-activiteiten succesvol maken:

Voorkom deze fouten in je online en offline advertentie
3 Manieren om met het algoritme van Facebook te werken voor meer organisch bereik
Social media, wat moet ik vertellen dan?
2 Woorden die je beter vermijdt in je marketing

Je linkedinprofiel aantrekkelijk maken een blok aan jouw been?

Een goed linkedinprofiel is cruciaal wanneer je graag zakendoet via het platform. Veel ondernemers ondervinden dagelijks de voordelen van LinkedIn.

Wil jij een professioneel en aantrekkelijk profiel en heb je hulp nodig? Zet mijn hulp in als het jou boven het hoofd groeit. Ik maak de teksten op aan de hand van een interview met jou. Ik laat jouw stem erin doorklinken. Je krijgt bovendien advies over de verdere invulling van je profiel, zoals je profielfoto en header, doorlinken en documenten toevoegen.

Je investering in een linkedinprofiel dat uitstekend gevonden wordt én de juiste mensen aantrekt is slechts € 209.

Wil jij meer halen uit je linkedinprofiel?

ja, dat wil ik

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching