monsterblog schrijven, extra lange blog of artikel schrijven,

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Je ziet de waarde van contentmarketing, maar de dag is zo om…

Ikzelf ken het fenomeen goed: tijd is schaars. En dus is het kostbaar. Die tijd gebruik je dus graag goed. Komt door chronisch tijdgebrek je contentmarketing in de verdrukking, maar zie je de waarde ervan wel, dan heb je een probleem. Of toch niet? Een van de manieren om toch een effectieve blog te hebben met zo weinig mogelijk inspanning is de monsterblog.

Wat is een monsterblog?

Ik hoor het je zeggen: ‘Een monsterblog? Nog nooit van gehoord! Klinkt als een draak van een blog en dat komt mij niet over als de juiste oplossing voor het tekort aan tijd.’

‘Monster’ staat inderdaad niet gelijk aan ‘monsterlijk,’ maar aan ‘extra groot’ met als voorwaarde ‘überrelevant.’
Onder ‘extra groot’ verstaan marketeers een artikel ter grootte van duizenden woorden. Een blog schrijven van 10.000 woorden is geen zeldzaamheid meer, al kennen slechts weinigen de kracht ervan.

Schrik jij van ‘duizenden woorden’? En is jouw eerste reactie: ‘Die wordt nooit gelezen!’ dan heb je gelijk. Maar alleen als dat jouw ervaring is. Een monsterblog wordt namelijk helemaal gelezen als jij je aan de voorwaarden houdt: een extra lang artikel schrijven, die extreem veel informatie en inspiratie geeft aan de juiste mensen (diegenen, die jij het liefst hebt als klant) wordt zelfs bewaard en opnieuw geraadpleegd, is mijn ervaring en die van mijn klanten.

Wil jij dat je monsterblog goed gelezen wordt, dan zitten daar dus een aantal voorwaarden aan.
Maar ik vermoed dat jij je ook afvraagt hoe dat werkt: je hebt al weinig tijd en de oplossing die ik je geef om toch aan contentmarketing te doen, is het schrijven van een nóg langere tekst!

Kwaliteit boven kwantiteit

Google is gek op beweging op je website. Dat klopt. Maar Google kijkt nog meer naar authenticiteit, uniciteit en kwaliteit. Met andere woorden: schrijf liever een kwalitatief retegoed stuk dan elke week een blog, die lijkt op zovele anderen en eigenlijk maar half informeert.

Google schuift bovendien een beregoed artikel, dat bovendien zeer lang is en dus veel informatie en inspiratie geeft, naar boven in zijn ranking.

Je valt bovendien in de kijker bij je doelgroep.

Schrijf elke maand, hooguit elke 2 maanden een extra lange blog.

Een extra lang artikel schrijven in minimale tijd: het systeem

Een extra lange blog schrijven in weinig tijd lukt wanneer je dit systeem hanteert.

1. Een überrelevant blogonderwerp

Een extra lang artikel schrijven begint bij een zeer relevant blogonderwerp. Een waar een specifieke groep mensen naar op zoek is. Informatie, educatie, inspiratie en motivatie komen hier bij elkaar.

Een zeer interessante blog hoeft niet altijd te gaan over een heel groot onderwerp. Je kunt juist inzoomen op een enkel onderdeel uit het geheel.
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: ik zou een monsterblog kunnen wijden aan het maken van een facebookadvertentie. In mijn vak heb ik genoeg deelonderwerpen, waarop ik kan inzoomen. Zo kan ik inzoomen op het schrijven van de advertentietekst voor Facebook in een blog. Daarover heb ik zat te melden.
Dat heb jij ook. Maak een mindmap en zoom eens in op een hoofdonderwerp. Lukt dat je niet, spar er dan over met je samenwerkende partners, businesscoach of je medewerkers. Deze mensen staan iets verder van jouw business of bedrijf. Of hebben een andere invalshoek. Zo’n brainstormsessie kan zeer verfrissend en inspirerend werken.

2. Een planning

Je schrijft een blog per maand.

Ik weet niet hoe snel jij schrijft, daarom ga ik uit van het aantal minuten in plaats van het aantal woorden: trek elke werkdag 20 minuten uit voor het schrijven van je blog. Een vaste tijd, afgeblokt in je agenda.

Ik schrijf mijn teksten graag vroeg in de ochtend, voordat de wereld wakker wordt. Ik ben helder en kan werken zonder prikkels. In deze tijd verzet ik bergen werk! In 20 minuten tijd schrijf je meer op een rustig en ontspannen tijdstip, waarin je niet gestoord kunt worden.

Een voorbeeld rekensom voor jouw monsterblog

Stel, je schrijft 250 woorden in 20 minuten per werkdag. Dat zijn circa 23 dagen in de maand.
23 dagen x 250 woorden = 5.750 woorden.
Een monsterblog begint bij 2.000 woorden.

3. Een schrijfplan voor je monsterblog

Begin met de grove inhoud van je monsterblog met steekwoorden. Ikzelf doe een mind dump: ik noteer eerst de onderwerpen van de verschillende hoofdstukken, tips, voorbeelden en andere belangrijke zaken. Alles wat in mij opkomt, schrijf ik op. Komt daar gaandeweg nog wat bij of moet ik de inhoud hier en daar wat bijstellen, dan gaat dat gemakkelijker dan wanneer ik lappen tekst omgooien moet.

Doe zoektermenonderzoek, ook al is het nog zo summier.

De introductie van je blog schrijf je het eerst uit. Deze bepaalt namelijk de toon en je invalshoek: welke boodschap breng je en hoe breng je die? Je komt direct in de flow van het schrijven als je het begin goed insteekt. Lukt dat niet, dan is dat geen ramp. Begin dan met een gedeelte, dat je gemakkelijk afgaat om die flow te pakken te krijgen.

Werk een voor een de verschillende hoofdstukken uit, eerst in concept en dus zonder te corrigeren, want dat haalt je uit de flow van het schrijven. Zeker wanneer je niet gewend bent om te schrijven.

Ben je klaar met de concepttekst, laat hem dan even liggen, voordat je hem redigeert tot de definitieve versie. Voortschrijdend inzicht en afstand brengen je soms op een lumineus idee. Een mooie zin, een fantastische tip, inspirerend verhaal of…

Maak je tekst definitief op, hoofdstuk voor hoofdstuk. Controleer of de zoektermen goed geïntegreerd zijn. Yoast is daarbij een goed hulpmiddel, maar denk ook aan de achterkant van je website en wat Google laat zien.

Lees de hele tekst nog een keer na op tikfouten, grammaticafoutjes, niet lopende zinnen en stukken die onvoldoende op elkaar aansluiten.

Plaats relevante afbeeldingen bij je monsterblog en plaats ook hier je titel en zoekterm achter.

Integreer links naar andere artikelen (in en eventueel onder aan je blog) en sluit af met een goede call to action naar je aanbod.

Goed is goed zat! Je kunt je blog altijd nog hier en daar corrigeren in de loop van de tijd. Of na een aantal maanden tot jaren vernieuwen en opnieuw plaatsen.

Elke dag 20 minuten schrijven geeft je een extra lange blog vanaf 5.000 woorden bij het schrijftempo uit het voorbeeld. De ene dag heb je meer inspiratie dan de ander, maar houd je je aan je planning en je plan, dan heb je na 1 maand een zeer waardevol artikel, bomvol informatie, inspiratie, educatieve adviezen met voorbeelden en motivatie voor lezers om ermee aan de slag te gaan.

‘Geef ik niet te veel weg?’

Nee. Die enkeling die precies doet wat jij vertelt en daarmee evenveel resultaat boekt, had jouw verdere expertise nooit nodig. Mensen die ermee aan de slag gaan om hun probleem om te lossen, merken echter dat het minder gemakkelijk is en kloppen met vragen bij je aan. Of ze nemen contact met je op met een direct verzoek om hulp. Degenen die een echt oplossing willen, willen daar ook voor betalen.

Effectief monsterbloggen: de voorwaarden

Wil je dat je extra lange artikel goed wordt gelezen en gedeeld? Dikke duimen en hartjes krijgt? Een stroom aan reacties veroorzaakt? En zorgt dat mensen aankloppen voor hulp? Dan zijn dit de voorwaarden voor jouw retegoede monsterblog:

  • überrelevantie is de belangrijkste voorwaarde. Dat start bij een goed blogonderwerp, maar gaat verder in de inhoud: hij heeft een mix van inspiratie, educatie, informatie en motivatie. Onderbouw stellingen, geef best practices, werk met data uit eigen of andermans onderzoek en vertel over je eigen ervaring met klanten
  • een uitstekende indeling en afwisseling in je tekst, waardoor mensen je artikel eerst goed kunnen scannen, vervolgens de voor hen belangrijkste informatie filteren en dan toch verder lezen, omdat ze steeds geprikkeld worden
  • het oog wil ook wat. Creëer rust door te werken met een paar kleur- en andere accenten, laat genoeg witruimte rondom en tussendoor en wissel de tekst af met hier en daar een afbeelding (of ondersteunende video) die de inhoud kracht bijzet
  • begin elk hoofdstuk met een trigger, bij voorbeeld een zin die samenvat wat men in dat hoofdstuk lezen gaat en alvast een belofte onthult
  • vermijd afleiding: richt het artikel in als een landingspage, zonder advertenties en dergelijke
  • bied de mogelijkheid het artikel te downloaden/te printen. Op papier leest beter en gemakkelijker. In ruil voor de download geven mensen hun e-mailadres. Daarmee is je mailinglijst aangevuld.

Een monsterblog schrijven in zo weinig mogelijk tijd: een timemanagementtip

Een goede blog schrijven lukt alleen wanneer je in de flow zit. Dat betekent, dat je je stoorzenders uitschakelt. Zoals ik hierboven al schreef werk ik mijn teksten graag uit vroeg in de morgen als het nog stil is. Geen rinkeltjes van mijn smartphone of mail die van een klant kan zijn. Geen klanten die bellen, samenwerkende partners of… Alleen vogelgeluiden en af en toe een auto, maar verder heerlijk niets.

Een lucratief voordeel van een monsterblog

Je kunt meer met je monsterblog:

  • voeg meer voorbeelden en aanvullende tips toe en je hebt een e-book
  • voeg opdrachten toe en je hebt een training of instructie-/werkboek. Maak er filmpjes bij en je hebt een online training
  • haal de inspirerende voorbeelden eruit en een instructie toe en je hebt een handleiding.

Een extra lange blog schrijven en vormen tot een superwaardevolle monsterblog heeft, als je pas start met bloggen, best wat voeten in de aarde. Je raakt snel overweldigd of verzandt in allerlei details. Roep hulp in als je met je contentmarketing de juiste groep mensen wilt bereiken en je omzet wilt verhogen.

Of leer het zelf, maar dan resultaatgericht en tijdbesparend.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (3)

  • Goed artikel Esther! Ik ben zelf ook fan van zogenaamde monsterartikelen.

    Uit onderzoek blijkt ook dat langere artikelen (1500>) in verhouding beter scoren in Google dan kortere artikelen (<500).

    Ik heb laatst zelf ook een monsterartikel gepubliceerd over monsterartikelen. Ik leg daarin uit wat het zijn, wat de voordelen van het schrijven van monsterartikelen zijn en hoe je er mee kunt beginnen.

    Ik ben benieuwd wat je er van vind

    Met vriendelijke groet,
    Robin Peek

  • Goedemiddag Robin,

    Dank je voor je compliment. Leuk dat je de monsterblog ook inzet. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten.
    Deze week wordt mijn blog over het schrijven van een extra lange blog gepubliceerd op Frankwatching. Deze gaat verder in op de monsterblog dan dit artikel en gaat dus ook verder in op de resultaten en vertelt hoe je een extra lang artikel schrijft.
    Natuurlijk ben ik benieuwd naar wat jij hierover schrijft. Geef me de link naar je blog en ik kijk zo snel ik kan.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching