zo herken je koopsignalen

Zo herken je koopsignalen op jouw (online) marketinguitingen

Iedereen die contact heeft met mensen uit de doelgroep krijgt koopsignalen. Een klant die bij voorbeeld specifieke vragen stelt, zendt een koopsignaal uit.

Dat geldt wanneer je klant fysiek voor je staat, maar ook in je (online) marketing krijgen jij en je mensen koopsignalen. Maar bij gebrek van persoonlijk contact let je op andere signalen.

Een koopsignaal zegt dat een klant aangeland is bij het beslissingsmoment. Hij ziet zichzelf al in zijn nieuwe auto rijden. Hij voelt het comfort van zijn nieuwe bed. Of hij ziet het voor zich hoe hij met alle gemak van de wereld cijfers uit zijn innovatieve ICT-systeem haalt.

Bezoeken op je website

Mensen die een tijd doorbrengen op de website zijn op hoofdzakelijk op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Een probleem dat jouw bedrijf wellicht oplost. Je ziet zelden wie er achter het bezoek zit. Het is dus afwachten of hij (of zij) contact met me opneemt. Tenzij je degene uitnodigt iets te doen, waardoor hij zichzelf bekend maakt.

Die actie stimuleer je door een call to action toe te voegen. Je kunt vragen om een reactie, maar een betere optie is om iets gratis aan te bieden. Een checklist, E-book, videoserie of een gratis online training. Er zijn veel manieren om iemand gratis verder kennis te laten maken met jouw bedrijf en expertise. Vraag in ruil daarvoor om een paar gegevens, zoals zijn naam en e-mailadres of telefoonnummer.

Nodig de bezoeker dus uit om iets te doen, zodat je bedrijf zijn gegevens heeft voordat hij de website weg klikt.

De gegevens kun je gebruiken om hem regelmatig op de hoogte te houden of rechtstreeks contact te zoeken en hem te vragen wat hij van de weggever vond. Een persoonlijk gesprek is een investering in tijd, maar je naam blijft beter hangen en is er een klik, dan gaat de ander eerder over tot een aankoop.

Downloads

Iemand die een artikel, whitepaper of e-book downloadt is geïnteresseerd in dit specifieke onderwerp. Misschien is hij nog niet klaar om te kopen op dat moment, maar dat er belangstelling is, is helder. Blijf bij hem op de radar, zodat hij verder ‘besmet’ wordt met jullie expertise.

Dat doe je bij voorbeeld via je nieuwsbrief.

Je nieuwsbrief

Een inschrijving op de nieuwsbrief is een sterker koopsignaal dan je misschien denkt. Iemand heeft duidelijk interesse voor jullie product of dienst en wellicht verhelpen jullie zijn (of haar) probleem. Doorklikken op een specifiek onderwerp geeft aan dat diegene een probleem heeft in die richting. Stimuleer meer actie door een webinar, korte training of een nieuwe whitepaper aan te bieden.

Schrijven mensen zich daarop in, wat is dan jullie vervolgactie? Stuur je na je webinar een e-mail? Neem je contact op met degene die een whitepaper of E-book download? Het is handig van tevoren een plan te hebben voor de opvolging.

Je onderzoek of enquête

Uit een onderzoek of enquête over een specifiek onderwerp haal je veel informatie over de doelgroep. Uit de antwoorden haal je veel informatie over zijn wensen, behoeften en bedoelingen van de deelnemer. Hier kun je als bedrijf gemakkelijk op inspelen. Daarnaast geeft zijn deelname aan dat hij geïnteresseerd is in wat jullie bieden of doen. Hij investeert zijn veelal kostbare tijd aan jouw dienst. Dat betekent dat hij wat je zaak biedt of doet, belangrijk vindt. Ook hier geldt dat wanneer je je onderzoek of enquête opvolgt, je de kans vergroot dat hij klant wordt. Stel vragen, toon belangstelling en sluit af met de vraag wat je verder voor hem betekenen kunt.

Contact opnemen

Een potentiële klant neemt alleen contact met je op wanneer hij denkt dat jullie hulp hem helpt. Reageer binnen een dag en maak eventueel een (bel)afspraak op een tijdstip waarop je rustig met hem kunt praten.

Ikzelf bespreek nooit iets snel tussendoor waar het gaat om een klant, behalve wanneer ik een snelle vraag heb over iets kleins in de uitvoering van de opdracht. In alle andere gevallen trek ik genoeg tijd uit en zorg dat ik ongestoord iets bespreken kan. Ik ben dan ook van belafspraken. Dat scheelt tijd en we weten beide waar we aan toe zijn.

Doet iemand een aanvraag via het contactformulier op de website, reageer dan op tijd, bij voorkeur dezelfde dag. Bovendien, hoe meer specifieke velden hij invullen kan, des meer informatie jullie hebben om op in te spelen.
Bel dezelfde dag. Heb je daar niet direct tijd voor, stuur hem dan een e-mail. Bedank hem voor zijn bericht en vertel hem wanneer hij je reactie verwachten kan. En kom je eigen gemaakte afspraak vervolgens na.
Heeft een medewerker deze taak, maak dan afspraken met hem of haar hierover.

Tip: vraagt iemand enkel om een prijs, geef die dan pas na of aan het eind van het telefoongesprek, nooit als eerste reactie in je e-mail terug.

Delen

Het delen van je pages, blog en andere informatie via social mediakanalen geeft niet direct een koopsignaal af. Wel geeft degene die deelt aan dat wat je te melden hebt, waarschijnlijk interessant is voor hemzelf en degene(n) met wie hij het deelt. Gecombineerd met andere zaken, zoals het downloaden van whitepapers of een inschrijving op je nieuwsbrief maakt het koopsignaal echter sterker.

Koopsignaal? Actie!

Krijgen jullie een (duidelijk) koopsignaal, ga er dan actief mee om, zonder omweg.
‘U heeft … dagen geleden ons E-book gedownload/deelgenomen aan… Wat vond u ervan? Is het wat u wilde/verwachtte? Hebt u iets gemist?’
‘Ik bel je morgen rond… uur om een en ander met je door te spreken en te kijken hoe ik je kan helpen.’
‘Laten we een afspraak maken. Ik kan dan en dan.’
‘Ik ga er voor u achteraan en kom er vanmiddag op terug.’
‘Als ik dit en dat kan regelen, wilt u deze dan nu ontvangen of volgende week?’
En kom je gemaakte afspraak na!

Wens jij meer koopsignalen?

  • Zet bovenstaande middelen dan in om deze koopsignalen te ontvangen
  • Speel op je marketinguitingen en je tekst in door klantbeleving in te voeren. Dit stimuleert de fantasie en daarmee de neiging tot aankoop.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Blog verdienmodellen
De grote marketingvoordelen van een klein bedrijf 
De basis van een ijzersterke, effectieve, maar eenvoudige marketingstrategie, deel 1
6 Regels voor en Lekker Leesbare Tekst
Een kei van een blog = groei

Wil jij meer koopsignalen stimuleren? Wij putten uit een scala van creatieve oplossingen, omdat wij tekst altijd in een plannetje gieten, zodat hij doet wat hij moet doen. Tekst is immers altijd onderdeel van een groter geheel.

 

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching