keuzestress voorkomen doe je zo

Keuzestress voorkomen en zo je verkoop stimuleren

Ik ben fan van Masterchef Australia. Zelf ben ik geen keukenprinses, maar deze wedstrijd kluistert mij aan de buis. De drive, de uitdagingen, hoe de deelnemers die aangaan en zichzelf voortdurend overstijgen inspireren mij zo! Ik watertand bij de gerechten en bewonder hoe zij onder zoveel druk topprestaties leveren! Ik ben zelf net zo’n doorzetter en herken de ups en downs van het steeds opnieuw aangaan van een nieuwe ronde.

Laatst mocht een van de amateurkoks het opnemen tegen topchef Shannon Bennet in de immuniteitstest. Gewoonlijk krijgen ze een basisingrediënt of een mandje vol producten, een thema of keuken toegewezen om mee te koken, maar deze keer hadden ze vrije keuze! Dat klinkt als walhalla, maar dat is het niet. Beide koks hadden door het gebrek aan de grenzen van een gerichte opdracht last van… keuzestress!

Het gevolg was dat ze kostbare tijd verspilden aan het maken van de keuze: wat ga ik koken of op zijn minst… waarmee? Shannon Bennet is niet voor niets topchef. Hij is ster in improviseren en begon gewoon met een basis, die hij langzaam verder in- en aanvulde. De ander hakte zonder diep na te denken de knoop door. Hij moest alleen niet te veilig kiezen.

Het lukte, omdat zij geoefend zijn. Toch merkten ze beide dat het fijn is om vanuit een bepaalde basis te kiezen. Niet kiezen was natuurlijk geen optie.

Dat is anders bij jouw doelgroep. Is de keuze te groot, dan heb je grote kans dat een potentiële klant geen keuze maakt en elders zoekt.

Keuzestress voorkomen, hoe doe je dat?

Minder keuze etaleren stimuleert je verkoop

Je blauw-schrijvende pennen in 20 kleuren geven waarschijnlijk niet zo’n probleem. Bij een grotere aankoop, met name bij producten die in het zicht staan of het imago mede bepalen, maak je het met 20 kleuren snel ingewikkeld om te kiezen. Oké, je kiest die ene koffiemaker, maar wordt hij rood of zwart? Of toch chroom? Zilver is ook mooi. Hm, nog maar even over nadenken.
En dan komt van uitstel nog weleens afstel. Keuzestress voorkomen begint dus bij je etalage: minder keuze zorgt dat mensen niet bevriezen.

Je ziet, dat het in de autobranche anders gaat. Vele automerken hebben bewust een beperkte keuze in kleuren per type. Wil je een andere kleur, dan kan dat, maar daar betaal je meer voor. Wel krijg je vaker de mogelijkheid je auto persoonlijk te maken door een paar uiterlijke details, maar ook die zijn per type afgebakend. Hetzelfde geldt voor de accessoires. Je kiest enkel welke je wilt, punt.

Keuzestress voorkomen door het meest gekozene aan te geven

Is de keuze een kwestie van smaak of de beste keuze als je kijkt naar het geheel, zoals de koffiemaker die moet passen bij je keuken, dan is het onhandig om aan te wijzen welke koffiemaker het meeste aangeschaft wordt.

In veel andere gevallen is het echter juist handig. De Amerikaanse koel-vriescombinatie is er echter in een aantal merken en verschillende indelingen. Hier is het aanwijzen van de populairste een prima optie om keuzestress te voorkomen en ‘de koopknop’ aan te zetten. Mensen hebben namelijk de neiging anderen te volgen.

Nu heb ik het over producten, maar hetzelfde principe om keuzestress te omzeilen geldt voor diensten. Heb jij als accountant bij voorbeeld een aantal pakketten waaruit mensen kunnen kiezen, dan is het gemakkelijker om aan te geven welke favoriet is.

Keuzestress voorkom je door je klant te leiden naar zijn beste keuze

Als accountant kun je echter nog verder gaan. Via een paar vragen kun je de weg wijzen naar de juiste keuze. Door je klanten een korte lijst met vragen te geven, leid je hen via hun ingevulde antwoorden gemakkelijk naar de beste keuze. Dit kun je automatiseren.

Geef op je webshop opties in kleur, merk, prijs, opties en dergelijke en leid je bezoeker zo naar de beste keuze.

De keuze vergemakkelijken door je klant te leiden naar de beste keuze

Keuzestress voorkom je door mensen 3 keuzes te geven over dezelfde dienst, van goedkoop naar duur en van een eenvoudige dienstverlening naar volledig ontzorgd worden. De middelste de beste optie is, omdat het een prima oplossing biedt en in verhouding de goedkoopste is.

Dat kan ook met producten, kijk maar…

Stel: je hebt een cocktailparty en je zoekt een rode jurk. Je vindt 3 passende, rode jurken:

  • nummer 1 is netjes, maar je ziet dat het van mindere kwaliteit en waarschijnlijk ongeschikt is om veel te dragen, omdat hij snel slijt. De prijs is € 39
  • nummer 2 is netjes, kwalitatief goed en dus een goede optie om vaker te dragen. Je ziet hem al dragen tijdens de kerstdagen en op de bruiloft van je beste vriendin. De prijs is € 89
  • jurk nummer 3 is van een merk, waarmee je goed voor de dag komt. Hij is van topkwaliteit, heeft een dieprode kleur, zit als gegoten en is een traktatie voor jezelf. De prijs is € 219.

Het ligt vanzelfsprekend aan je budget en wat je gewend bent welke keuze je maakt. Hangt je kast vol merkkleding, dan kies je misschien gemakkelijk voor jurk nummer 3. Ben jij geen jurkendrager, dan kies je eerder voor jurk nummer 1. Toch kiezen de meeste vrouwen voor de 2e jurk. Hij is betaalbaar en representatief en dat blijft hij, ook wanneer je hem vaker draagt.

Offertetip

Geef in je offertes ook een keuze uit 3 opties waar dat kan.

Je ziet dat er meerdere, handige wegen naar Rome leiden, die keuzestress voorkomen en je verkoop stimuleren. Is jouw keuze te reuze of loop je tegen een ander probleem aan in jouw marketing? Spar er dan eens vrijblijvend over met een professional.

ik wil een afspraak

Ik ben benieuwd welke manier in jouw business het beste werkt om keuzestress te voorkomen.

 


Andere blogonderwerpen, waarmee jij verder komt:

Contentmarketing, waarom is het belangrijk en hoe krijg je er tijd voor?
12 Zaken die jij misloopt zonder blog
Waarom jij 25 jaren geleden waarschijnlijk geen bedrijf beginnen kon
Voorjaarsschoonmaak in je business, zo pak je het slim aan

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching