je flyer heeft een groot bereik

Marketingtips: Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik

De flyer wordt over het algemeen onderschat. Het hebben van online marketingmiddelen lijkt voldoende. Mijn ervaring is echter dat de flyer een krachtig marketingmiddel is. Ik schrijf regelmatig teksten voor een flyer en zie in de praktijk dat zijn waarde groter is dan je zou denken. Dat komt doordat een flyer multifunctioneel inzetbaar is. En daardoor een enorm bereik heeft.

Ik laat je de vele manieren zien. Wie weet doe jij er een nieuw idee mee op.

Digitaal of op papier?

Welke versie handig is ligt aan het doel, de doelgroep en waar deze zich bevindt. Op een beurs heb je weinig aan een digitale versie, terwijl hij gemakkelijk met de mail meegestuurd is bij de bevestiging van een afspraak. Hij is bovendien gemakkelijk te downloaden op je website.

Tip: maak een ruilmiddel van je te downloaden flyer. Vraag een paar gegevens, zoals bedrijfsnaam, naam en e-mailadres of telefoonnummer. Elke download is namelijk een lead.

Er zijn vormen die zowel digitaal als op papier handig zijn. Je speciale actie bij voorbeeld, die op je website staat, maar je daarnaast uitdeelt tijdens een evenement.

Een flyer wordt wel gezien als ouderwets. Maar een leaflet wordt vaak beter gelezen dan welke boodschap online dan ook

Onderwerpen voor je flyer

Praktisch elk onderwerp is geschikt voor een flyer. De ene branche is gevoeliger dan de andere. Grafstenen presenteer je in een nette map of brochure, niet afgedrukt op een flyer. Maar de volgende onderwerpen passen prima:

  • technische productinformatie als aanvulling op je website. Hierin plaats je specifieke informatie over een bepaalde dienst of product, die mensen niet op je website vinden. Deze kun je zowel digitaal achter je website plaatsen als gedrukt meegeven
  • promotie van je aanbod in de vorm van een reclamebrochure. Laat de voordelen er goed uitspringen, maar houd hem rustig. Wanneer je ontvanger teveel te zien heeft, haakt hij af
  • je aanbieding. Ook hiervoor geldt: houd het rustig en zorg dat je aanbieding opvalt
  • genereren van naamsbekendheid, bij voorbeeld wanneer je bedrijf verhuist, je gaat starten of pas begonnen bent met je onderneming
  • zet mensen aan het denken. Dat kan via een protestactie, maar ook als voorlichtingsfolder om bewustwording of zelfs waakzaamheid te creëren in een bepaalde situatie. Zo kan de brandweer je wijzen op de noodzaak en de voordelen van het hebben van rookmelders. Daarbij geeft hij voorlichting over de ruimtes en punten in die ruimtes waar je deze het beste plaatst
  • als bijlage met technische specs. Ik noem het ook wel de mannenflyer, omdat je hier alle technische informatie op vindt. Vrouwen kijken daar wat minder naar. Zij vragen meestal naar deze informatie, maar willen daar vaak persoonlijke uitleg bij
  • prijslijst
  • als bonus voor je vaste klanten: aan de voorkant een felicitatie, omdat je vaste klant bent. Op de achterkant een puntenspaarsysteem
  • guerrilla-actie: doe iets met je flyer dat niemand verwacht. Geef hem de vorm van je aanbod bij voorbeeld (een vliegtuig voor je vliegaanbod bij voorbeeld), of start een actie die anders is. Onderstaand vind je nog een voorbeeld hiervan.

De manieren om je flyer in te zetten

Achter je website

Ik vertelde je het al hierboven: meer gegevens over je product of dienst, zoals diepgaander technische informatie, prijzen en aanpak/proces kun je prima achter je website plaatsen in je digitale flyer of brochure. Houd er wel rekening mee dat Google je PDF overslaat, omdat hij de tekst niet ziet.

Bij afspraken

Ga je naar een afspraak, neem dan een relevante flyer mee om je verhaal extra kracht bij te zetten. En om de gesprekspartner de mogelijkheid te geven na de tijd een en ander terug te lezen. Het is klantgericht en je boodschap blijft langer hangen.

Bij je acquisitiemailing/-brief

Ondersteun je acquisitiebrief met je flyer, bij voorbeeld via de voordelen van jouw oplossing of aanpak van het probleem dat jij schetst in je brief.
Uiteraard kan je flyer zelf ook fungeren als acquisitiebrief. Ik doe er zelf echter altijd een begeleidend schrijven bij in de vorm van een brief.

Tip: verstuur je brief (en flyer) niet per e-mail, maar per post. In het artikel De 3 Geheimen van een Succesvolle Mailing vertel ik waarom.

Je flyer als… visitekaartje

Ooit gaf iemand mij tijdens een evenement zijn visitekaartje in de vorm van een boekje. Hij had het formaat van een visitekaartje, maar bestond uit acht bladzijden. Op elk blad stond een korte beschrijving van zijn aanbod en wijsheden/quotes uit zijn vakgebied. Hij vertelde, dat mensen hem zo niet vergaten: zijn gezicht, noch zijn naam, noch zijn veld van expertise. Handig wanneer je veel kaartjes uitwisselt.

Op bijeenkomsten

Heb je een netwerkbijeenkomst, event, beurs, workshop of iets anders waar een groep mensen bij elkaar komt? Neem een stapeltje flyers mee. Je aanbod en je aanbieding kun je er prima verspreiden. Jouw flyer zal opvallen tussen alle visitekaartjes. Bovendien geef je je ontvangers vast een dosis informatie mee om op een rustig tijdstip door te nemen.

Naar je klanten en prospects/suspects

Nieuwtjes of een leuke aanbieding communiceer je gemakkelijk over de mail. Giet het echter in een catchy vormgeving, print hem uit op dik glanzend papier en stuur hem per post en het komt heel anders aan bij je klanten, prospects en suspects. Reken maar dat je opvalt!

Hang/prik hem op of leg hem neer

Hang of prik je flyer op of leg hem bij openbare of veel bezochte plekken, waar je doelgroep zich bevindt.
B2C: bibliotheek, supermarkt, school, sporthal, buurtcentrum, wachtkamers van specialisten, enzovoort. Zo hing de lokale trimsalon flyers op onze honden uitlaatplek.
B2B: Kamer van Koophandel, flexplekken, (vergader)zaalverhuurders, vak gerelateerde bedrijven, bedrijvenkantoren, enzovoort.
Vraag wel toestemming. Je wilt immers een goede indruk maken.

Tip: vraag toestemming.

Aan huis

Stop je flyer zelf in de brievenbussen van je doelgroep. Je verspreidt je naam en je flyer valt letterlijk op de deurmat: jij weet zeker dat hij aankomt en de ontvanger kan er moeilijk omheen. Zet je aanbod of aanbieding er goed op en zorg voor een professionele uitstraling, dan weet je zeker dat hij niet afhaakt voordat hij je flyer gelezen heeft.

Inmiddels begrijp je dat je flyer een groot bereik hebben kan. Wees creatief en durf buiten de lijntjes te kleuren. Met respect natuurlijk.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Voorjaarsschoonmaak voor je business
4 Vragen voor verkopende tekst
Welke pages heb je nodig voor een converterende website?
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

Geen tijd, geen inspiratie of gebrek aan kennis kunnen je tegenhouden bij het op- en inzetten van je multifunctionele flyer. Hulp is dichtbij echter…

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (5)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching