Je verkoopt geen product of dienst

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

‘Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!’ Hoor jij het deuntje in je hoofd? Ik wel.
Kruidvat heeft elke week hetzelfde type reclamefilmpje: een of meerdere producten zijn in de aanbieding. Ze sluiten altijd af met hun slogan. Dat doen ze al jaren zo en het werkt: hoewel ik zelden op aanbiedingen afga, zit er nog weleens wat tussen, waarvoor ik toch even een omweg maak om bij het Kruidvat binnen te wippen voor die ene actie. Verder ben ik weinig vatbaar voor aanbiedingen.
Waarom ik dan wel voor het Kruidvat ga? Omdat ze mij al jaren de beleving geven van goed goedkoop, terwijl ze ook nog weleens een verrassing in petto hebben. Vroeger struinde ik geregeld de schappen met kinderspeelgoed af. Vorig jaar scoorde ik er onverwacht een paar flanellen pyjama’s voor een tientje. En mijn favoriete shampoomerk is er nog weleens zalig afgeprijsd! Met de steeds stijgende prijzen zijn dat zeer welkome voordeeltjes!

Het Kruidvat verkoopt producten? Ja, verpakt in de beleving van luxe voor weinig. En de verrassing van het onverwachte.

Coca Cola is een nog beter voorbeeld. Zij verkopen allang geen cola meer. Kijk goed naar de reclamecommercials en je wordt meegezogen in het speciale gevoel dat zij neerzetten: Kerst komt eraan! Samenzijn, magie en gezelligheid komen samen!

Coca Cola verkoopt een gevoel, verpakt in een beleving.

Wat verkoop jij? Een product of dienst?
Kijk eens naar de teksten van je website, je brochure, je facebookadvertentie. Communiceer jij de eigenschappen van je product? Hoe je dienstverlening eruit ziet en hoe het proces verloopt? Is je product of dienst van hoogwaardige kwaliteit? Betrouwbaar? In 10 kleuren verkrijgbaar?

In deze blog laat ik je zien hoe jij een koffieautomaat voor bedrijven goed verkoopt.
En hoe jij je dienstpakketten als administratiekantoor aan de man brengt.
Ik ga daarbij uit van iets anders dan de koffieautomaat en administratiediensten.

De koffieautomaat en de financiën: een klein onderzoek

Op zoek naar een lekker bakkie koffie op kantoor!

Stel, jij verkoopt koffiemachines aan bedrijven en instellingen. Je vist in dezelfde vijver als al je concurrenten met (ongeveer) dezelfde producten. Aan de buitenkant zien kopers het verschil niet. Zij moeten het hebben van de mogelijkheden en als het goed is gaan zij daarbij uit van de behoefte van de mensen die gebruik gaan maken van deze machine.
De inkoper struint het internet af en maakt een voorselectie, voordat hij belt en eventueel een afspraak maakt.
Natuurlijk kun jij als al je concurrenten de standaard technische gegevens en mogelijke opties vermelden bij een serie afbeeldingen. Of zelfs direct en zonder enige snuffelmogelijkheid een offerte online laten maken.

Met een beetje onderzoek naar koffieautomaten voor zakelijk gebruik stuit ik direct op offertes en een aanbieding voor een koffieautomaat merk Animo die binnen 48 uren maximaal geleverd wordt. Punt. En de eerstvolgend somt een lijst van uitvoeringen op en daarna is het ook klaar.

Hmmmm… Poirots kleine, grijze hersencellen zouden op tilt staan. En mijn wenkbrauwen schieten omhoog. Want zelfs voor een grote automaat op de gang, in de kantine of in de horeca is koffie een beleving. Een moment van even bijkomen, even weg van de drukte. Met de eerste slok verdwijnen de geluiden naar de achtergrond, leun jij achterover in je stoel en ben jij er even niet. Of  sta je even klaar voor je collega. De zakelijke site van Douwe Egberts doet het al beter met foto’s met mensen en meer info, maar… geen vleugje van waar koffie voor bedoeld is.

Starbucks begrijpt het: koffie is pure beleving. Douwe Egberts communiceert beleving naar de consument. En in de reclame van Nespresso zijn de cups unieke koffie het enige dat telt als je écht genieten wilt. Waarom in de koffieautomatenindustrie (mooi scrabblewoord) dan niet?

Mijn financiën geregeld voor de toekomst

Dan de administratiekantorenbusiness. Google toont eerst twee administratiekantoren die ervaren en betrouwbaar zijn volgens de titel. De volgende twee opperen direct een offerte. De eerste die ik aanklik heeft een megagrote website, die meer fungeert als bibliotheek en de boodschap geeft ‘kijk ons eens goed zijn in uw accountancyzaken.’ En doordat het zo groot is, kun je op elke pagina op van alles doorklikken. Ik lees over wat ze doen… en dat is wat het volgende accountancykantoor ook doet. En het volgende ook. Nergens zie ik iets over resultaten en de gevolgen daarvan. Waar ik naar zoek is een administratiekantoor die meedenkt, zaken voor is door achter de cijfers te kijken, me op de hoogte houdt van ontwikkelingen die mij raken kunnen en vooral het gemak en vertrouwen dat mijn administratie daar in goede handen is. Met voorbeelden en referenties van klanten.

Hoe moet ik kiezen als elke website hetzelfde vertelt? Het zijn wel mijn zuurverdiende centen die ik uit handen geef! Geven ze daar wel genoeg om? Hebben zij dat wel door?

Jij verkoopt een resultaat

Jij verkoopt geen product of dienst, geen technische gegevens en opties.
Het minste dat jij verkoopt, is een resultaat. En het gevolg van dat resultaat.

Koffie houdt mensen wakker (mij niet trouwens) en daarmee productief.
Koffie zorgt voor een moment pauze: even uit het hoofd of uit de herrie. Een moment van contact met je collega’s of juist even op jezelf. Je laadt jezelf weer op voor het werk dat op je wacht. Jij kunt weer fris verder. Koffie zorgt voor een hogere productie en betere prestaties. De juiste koffie althans…

Is de financiële administratie in kannen en kruiken, dan voldoet de opdrachtgever aan zijn verplichtingen. Hij heeft overzicht, voorkomt fouten, boetes en extra werk. Hij hoeft zelf niet in de materie te duiken of op de hoogte te zijn van de regelgeving. Dat neem jij allemaal uit handen. Hij heeft er weinig omkijken naar, terwijl hij weet dat alles goed geregeld is. Dat geeft rust. En ruimte om zijn eigen werk te doen.

Zo simpel is het.

Ik gooi er nog een schepje bovenop…

Jij verkoopt beleving en emotie

Een moeder die de wifi-stekker uit de modem trekt als de koffie klaar staat. Haar kinderen komen daar direct op af voor een moment met elkaar. Misschien is dit het enige moment op de dag dat ze even samen zijn. Dat maakt samen koffiedrinken kostbaar. Het creëert een herinnering. En herinneringen zijn gebaseerd op beleving en emotie: dat veilige, geborgen gevoel van vroeger.

Hoe is dat met koffie op kantoor? Welke emotie zit daar achter? Wat doen gezellige momenten bij het koffiezetapparaat? Even bijkomen en dan weer keihard door?
Vrijheid? Het samen doen? Eenheid? Balans tussen hard werken en even bijtanken?
Natuurlijk wil je als werkgever niet de focus leggen op mooie herinneringen opbouwen, maar op prestaties, teambuilding, personeelsbehoud en dergelijke. Een uitstekende kop koffie op zijn tijd kan bijdragen: een kort, goed gesprek met die ene medewerker, die het thuis moeilijk heeft. Of dat ene probleem dat maar niet opgelost wilde worden, tot je bij het koffie inschenken een lumineus idee kreeg. Vijf minuten overleg bij de koffieautomaat brak dat ene probleem opeens wijd open.
Een kop koffie is een moment van rust. En daarmee creëer je ruimte voor nieuwe ideeën, oplossingen en een blik naar voren.

En het administratiekantoor?
Dat geeft jou als klant tijd, kennis en kunde. Je hebt inzicht en overzicht. En daardoor weet jij precies waar je financieel staat, wat je mogelijkheden zijn, kun jij vooruit plannen en je strategie bepalen. Je kunt op zoek naar de juiste hulp daarbij en hebt je handen vrij om je eigen taken te verrichten.
Vul eens voor jezelf in wat dat voor jou als ondernemer betekent. Wat de uiteindelijke gevolgen zijn voor jou en je bedrijf. En wat voor gevoel dat geeft. Is het vrijheid? Denk daar maar eens over na in plaats van dat ik het al helemaal voor je invul.
In elk geval is dát is wat het administratiekantoor communiceren moet.

Vind je het ook na het lezen van deze blog moeilijk om te bedenken wat jij nou precies verkoopt? Klopt dan aan. Ik haal altijd de juiste steen boven.

ik heb je hulp nodig

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching