website updaten

‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar’

Staat jouw wereld als ondernemer zo lang stil?

‘Je kunt duidelijk zien dat je website verouderd is.’ Die uitspraak deed mij pijn. Hij is immers pas 2 jaren oud! Moest ik mijn website nu al updaten?
‘Hoezo verouderd? Waaraan zie jij dat?’ antwoordde ik scherper dan ik wilde klinken.
‘Nou, de nieuwste websites zijn gebouwd in de gehele breedte en plaatsen de pages onder elkaar en de tekstblokken, bij voorbeeld naar je aanbod, naast elkaar. Die kun je naar beneden uitklappen. Kijk maar.’ Vanaf de homepage van zijn eigen, nieuw opgeleverde website scrolde de webmaster naar beneden.
‘Juist. Hm. Het is wel mooi. Rustig ook…’ Maar past het bij mij? vroeg ik mij stilletjes af.
‘Wat kost mij dat?’
Hij noemde zijn prijs.
‘Wat vind je van de invulling van mijn website?’
Die vond hij in orde.
‘De prijs klinkt redelijk. Ik denk erover na.’ De prijs was echt redelijk, maar moest ik dan over 1, 2 jaren weer aan een andere look? Hij vond, dat een website updaten is als de voorjaarsschoonmaak.

Het gesprek bleef me bezighouden en een week later vroeg ik het een andere webdesigner.
‘Een nieuwe webdesign maakt het mooier, maar als je elke keer met de trend mee wilt gaan, dan is hij binnen een paar jaren weer aan de beurt. Bovendien gaat het in jouw vak niet om het uiterlijk, maar de inhoud. Zit jij in de business van vormgever, mode of iets anders dat draait om esthetiek, dan wordt het design belangrijk. Jouw website ziet er professioneel uit, ook nu de trend anders is. Hij heeft enkel een professionele stap nodig in gebruiksvriendelijkheid en gemak. Daarmee kan ik je helpen.’
‘En de inhoud moet aangepakt. Die mag wel een update gebruiken nu ik me al een tijdje focus op een andere doelgroep.’
‘Maar daarvoor heb jij geen webbouwer nodig,’ lachte ze.

Had ik het weer een andere webmaster gevraagd, dan had ik waarschijnlijk weer een ander antwoord gekregen. Voor nu had ik genoeg informatie om de knoop door te hakken: het design mag nog een jaar mee, de inhoud is al wel toe aan vernieuwing.

Kun je je website jaren ongemoeid laten?

Regelmatig klopt een nieuwe klant aan, die jaren niets aan de website heeft gedaan of laten doen. De website is verouderd, qua look, maar ook qua inhoud.

Dat komt niet alleen door de veranderingen binnen de wereld van marketing en de trends die elkaar snel opvolgen. Heb je tijd en budget, dan ben je natuurlijk helemaal vrij om de website elke keer aan de nieuwste trend aan te laten passen. Houd echter wel in het achterhoofd, dat hij herkenbaar blijft voor jullie publiek. Bedenk daarbij dat je marketing niet draait om jou, maar je doelgroep en je klanten. Help je hen met een mooi design of zijn daar andere zaken voor nodig? Zoals de inhoud.

De inhoud is een ander verhaal

De inhoud is onderhevig aan veranderingen, die verder gaan dan de trends en veranderingen binnen marketing en Google. Natuurlijk houd je hier rekening mee. Je wilt namelijk wel aantrekkelijk en goed vindbaar blijven voor jullie doelgroep.

Maar met de inhoud vertel je vooral wat jullie bedrijf doen, voor wie, waarom, hoe, waar en wanneer. En wat het resultaat is. De inhoud haakt in op de behoefte van jullie doelgroep en geeft hem de informatie die hij nodig heeft om verder te komen. Die behoefte verandert misschien niet zo snel, maar jullie behoefte om klanten te helpen wel. Jullie aanpak verandert, de doelgroep verschuift en jullie aanbod en service ontwikkelen zich verder. Je bedrijf gaat samenwerken, groeit en verandert. Dat heet groei door voortschrijdend inzicht.

Met al deze ontwikkelingen verandert ook de inhoud van je boodschap. Dat merk je wanneer je kijkt naar het afgelopen jaar. Waar stonden jullie toen en hoe staan jullie er nu voor?
Kijk nu naar je website als hij ouder dan 1 jaar is. Waar heeft die vernieuwing nodig? Is die ene page voldoende of moet hij toch verder op de schop?

En, klopt hij nog met de werkelijkheid? Nee, he?
Niet aanpassen doet afbreuk aan je professionaliteit. Je mist er bovendien een groep klanten mee, die jullie zoeken. Ik neem aan dat je dat niet wilt. En de hoge kosten als je nu niets doet evenmin.

Daarom bieden wij een jaarlijkse opknapbeurt voor je website aan… Bij het updaten van je website nemen we de nieuwste trends en SEO-regels uiteraard mee.


Andere interessante blogonderwerpen:

12 zaken die jij misloopt zonder blog
Marketing uitbesteden: wanneer is het aanbod een lapmiddel en wanneer echt hulp?
Doelen stellen die wél werken
Wanneer is het tijd je webpages te updaten?
Marketingtechnieken: zo haal jij ze over

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Wat goed dat je de lay out zo gelaten hebt. Lay out is leuk, maar gaat het toch helemaal niet om. Moeten alle websites er dan hetzelfde uitzien? Liever niet wat mij betreft. Lay out is ook een kwestie van smaak.
    En teksten over de hele breedte…griezel griezel.

  • Haha, dank je, Betty. We zijn inderdaad geen eenheidsworst. Sterker nog, we doen juist ons best ons te onderscheiden!
    Ik laat mijn website dus nog even zo, alleen de inhoud verandert langzaamaan.

    Fijne avond!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching