ik doe niet aan marketing

‘Ik doe niet aan marketing!’ Wedden van wel?

Het is een paar jaren geleden dat ik voor een groep kunstenaars een speech mocht houden over marketing. Kunstenaars zijn tegenwoordig namelijk ook ondernemers, of ze daar nu aan willen of niet. En daarin ‘m gelijk het venijn: ik ken de wereld van de kunst en deze mensen zien zichzelf vaak niet als ondernemer. Ik begrijp dat en toch hebben ze die shift in hun denkpatroon nodig om het hoofd meer dan boven water te houden. Dus toen ik begon met de vraag: wie doet er aan marketing? en bijna iedereen reageerde door een flinke pas naar achteren te doen, triggerde ik diezelfde mensen door hun stilzwijgende ‘ik niet’ te beantwoorden met: wedden van wel?

‘Dat is arrogant!’ hoor ik je zeggen. Zo bedoel ik het niet. Ik wilde deze groep alleen aan het denken zetten. En wel hierom …

Marketing? Jak!

‘Ik ben niet van verkooppraatjes.’
‘Marketing is oplichting.’
‘Mijn werken verkopen zichzelf.’
‘Ik doe niet aan marketing. Het past niet bij mij.’

‘Hangen jouw werken in exposities?’
‘Ja.’
‘Hebben die exposities een flyer met een lijst van de kunstenaars, die meedoen? En met een impressie van wat er zoal hangt, staat en ligt?’
‘Ja.’
‘Is die verspreid?’
‘Tuurlijk. Waar maak je een flyer anders voor?’
‘Heb jij een logo?’
‘Yep.’
‘Visitekaartje of zoiets?’
‘Of zoiets.’
‘Website?’
‘Facebook en Insta.’
Ik zweeg even en liep van de ene naar de andere kant van de groep. Toen richtte ik me tot de persoon:
‘Dan doe je aan marketing.’
Er gingen stemmen van verbazing op.
‘Hoe kan dat?’
‘Neeeeeee! Wat een prutspeech!’ Sommigen maakten aanstalten om weg te lopen.
‘Mag ik het uitleggen?’ vroeg ik hun, voordat ik hen verloren had. Nieuwsgierig draaiden ze zich om.
Gelukkig, verzuchtte ik.

Marketing is …

‘Ik denk dat ik het weet,’ viel iemand me bij uit de groep. Ik gaf hem het podium.
‘Ik denk dat marketing meer is dan verkopen. Verkopen valt onder sales. Marketing is wat anders.’
‘Wat denk jij dat marketing is?’ vroeg ik hem.
‘Marketing is het voortraject. Ik weet niet goed hoe ik het uitleg.’
‘Je zit goed. Ik leg het verder uit,’ en ik richtte mij tot het publiek, terwijl mijn medestander terugliep naar zijn plek, ‘Marketing heeft de naam van verkooppraatjes, pusherige wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eendboodschappen en methoden die de grens van oplichting overschrijden. Jullie zijn geen oplichters. Jullie maken prachtige dingen, waar mensen van genieten. Jullie adviseren hooguit wat het beste in een bepaalde ruimte past en salesgesprekken voeren jullie zonder jezelf direct te verkopen. Eens?’
De groep knikte.
‘Je hoort ook, dat sales en marketing een overlapping hebben. Zuivere marketing gaat natuurlijk over promotie, maar dat kan op een integere manier. Op jouw manier. Bovendien heeft marketing vooral te maken met het bereiken van je doelgroep met jouw boodschap. Je wilt je doelgroep bereiken, zodat jij je werk verkopen kan. Je maakt kunst niet of niet alleen voor jezelf, maar voor anderen. Voor mensen die jouw werk waarderen. En ervan genieten willen. Meedoen aan een expositie, zodat die doelgroep jouw werken daadwerkelijk kan zien, is marketing. De flyer die verspreid is, is dat ook. Je visitekaartje, je website, je facebook- en instagrampagina ook. En omdat jullie kunstenaar zijn, is tekst ondergeschikt aan het beeldmateriaal. Een uitstekende foto van je werk voldoet. Daar hoeft geen verkopende tekst bij. Mensen vinden het mooi of niet. En het past of niet.’
Er ging een ‘Oh!’ door het publiek.

Rondkomen

‘Brutale vraag: wie kan ervan rondkomen?’
Voorzichtig gingen een paar vingers omhoog.
‘Wie wil ervan rond kunnen komen?’
Er kwamen wat vingers bij.
‘Kijk dan wat jij kunt doen om je doelgroep te bereiken. Online en offline. Ga samenwerkingen aan met elkaar als je durft. Jullie zijn creatief. Kijk eens voorbij de horizon en bedenk nieuwe dingen. Je hoeft niet vast te houden aan wat bekend en normaal is. Marketing op jouw manier betekent dat je je begeeft op paden die voor jou en jouw doelgroep kloppen. Je kunst is creatief en origineel. Dat kan je marketing ook zijn.’
Ik hield me even stil. Het was veel wat ze te verwerken hadden.
‘En onthoud bij alles wat je doet: je bereikt er je doelgroep mee en die zitten op je werk te wachten. Laat deze mensen niet in de kou staan.’
Ik eindigde met de vraag wie toch ging nadenken over het inzetten van marketing. Ik kreeg een paar zeer voorzichtige vingers, bijgestaan door een fluisterend ‘over nadenken, ja.’

Moraal van dit verhaal:

‘Doe je niet aan marketing, dan laat je je potentiële klant met zijn probleem of verlangen zitten. En zit jij met een bedrijf zonder verkoop. Geen verkoop is geen inkomen. Help beide’

Na de tijd had ik wat gesprekjes. Natuurlijk was niet iedereen het ermee eens en dat is hun goed recht. Het gaat mij om dat ene kwartje, dat valt bij die ene luisteraar. En gelukkig kreeg ik een paar vragen over ideeën. Ook de meest creatieve mensen hebben soms een zetje in de rug nodig als het buiten hun comfort zone ligt.

‘Marketing? Niet nodig,’ zeg jij als lokale ondernemer

Ik hoor hem vaak en het komt praktisch altijd van een lokale ondernemer: ‘We kunnen zonder marketing. We hebben er ook geen verstand van.’

En jij, lezende, lokale ondernemer? Doe jij nauwelijks aan marketing? Leun jij op mond-tot-mondreclame en naamsbekendheid? Je etalage en je periodieke acties? Is aan de website als meer dan 5 jaren niets gedaan en ligt je facebookaccount stil? Ook jij laat dan wat liggen en ik heb het niet over omzet, maar over mensen die op zoek zijn naar dat ene product of die dienst, die helemaal voor hen gemaakt is. Wil jij dat?

 

Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching