Je homepage als bestseller - je homepage is niet HOME

Zo maak je van je homepage een bestseller

Heet jouw homepage HOME in Google? Dat betekent, dat je je SEO-titel, de blauwe, klikbare koptekst die Google toont in zijn zoekresultaten, niet hebt aangepast. Is jouw homepage verder krachtig genoeg geschreven en ingedeeld om voor een bestseller door te gaan? En te doen wat ie moet doen, namelijk verkopen?

Lees verder en bepaal zelf waar je homepage verstelwerk nodig heeft.

Je homepage als kaft van je website

Je homepage is als het kaft van je boek: hij geeft de eerste indruk van je bedrijf, wat je doet en waarom, voor wie en vooral waarom mensen uit die groep bij jouw bedrijf aankloppen zouden. De homepage is bovendien aantrekkelijk en overzichtelijk, zoals bij een boek dat je van het schap van de boekhandel pakt, omdat het je aantrekt.
Elke bestseller heeft zo’n kaft. Sla je eigen boekenkast er maar eens op na.

Het kaft van elke bestseller heeft:

  • Een titel die de nieuwsgierigheid wekt
  • Eventueel een ondertitel, die in 1 korte regel het dilemma van de hoofdpersoon (of -personen) samenvat. Daarmee triggert de schrijver de belevingswereld van de lezer: hoe lost de hoofdpersoon het op? En waar moet hij of zij doorheen?
  • De naam van de schrijver(s)
  • Eventueel een extra teaser, zoals ‘de nieuwste roman van bestselling auteur […]’ of ‘nummer 1 bestseller 2019’
  • De achterkant vertelt kort het dilemma van de hoofdpersoon/-personen, zonder het verloop of de afloop prijs te geven natuurlijk
  • Ook lees je hier wat grote namen zeggen over het boek in een paar korte quotes
  • De achterkant of de binnenkant van het kaft vertelt ten slotte kort iets over de schrijver, zodat jij weet wie achter deze bestseller zit.

Het boek is geen bestseller, omdat men dat vindt. Het is een bestseller, omdat het topresultaten boekt in de verkoop. Het boek is simpelweg een van de populairste van het moment. En krijgt daardoor het stempel.
Ja, het krijgt de nodige aandacht en de promotie liegt er niet om. De schrijver komt overal aan tafel, je ziet zijn of haar hoofd in de krant en tijdschriften en hij doet zijn verhaal geregeld op tv. Klopt, maar publiciteit is niet hét kenmerk van een bestseller.

Jouw homepage is dus ook geen bestseller wanneer iedereen hem oh zo mooi vindt, maar wanneer hij boven verwachting resultaat boekt: hij trekt veel kwalitatief goede leads aan.

Vertaald naar je homepage als begin van je promotie online:

  1. Je hoofdtitel of koptekst komt in of direct onder de header in H1-code, die concreet vertelt wat mensen vinden op je website. Vul hem aan met een ondertitel in H2-code, die de hoofdtitel aanvult. Met zijn tweeën doen ze een belofte bij het oplossen van een probleem, aan een specifieke doelgroep. In een oogopslag ziet de bezoeker wat je bedrijf doet en voor wie
  2. Dit probleem en het resultaat van jouw oplossing beschrijf je door de 4 belangrijkste vragen te beantwoorden: welk hoofdprobleem los je op (of waar voeg je waarde toe), wat is de oplossing, wat is het resultaat en waarom moet men bij jou zijn?
  3. Op je homepage haal je bovendien een paar quotes aan uit je referenties. Social proof is essentieel bij je verkoop, omdat mensen die hulp zoeken zich identificeren met je klanten
  4. In een (langere) quote laat je jouw bedrijf zien. Of jezelf wanneer jij eenpitter bent. Etaleer waar je in gelooft via je missie en visie zijn zonder ze bij de naam te noemen en je onderscheidend vermogen is. Hier toon jij je bevlogenheid en je expertise door te vertellen. Geef bezoeker het betrokken, vertrouwde gevoel waarnaar zij zoeken
  5. Heb je een keurmerk en is dat niet vanzelfsprekend? Of won je bedrijf een award? Zet het prominent neer, bij voorbeeld groot in je footer of aan de zijkant van je tekst.

Een paar aanvullende tips voor je homepage

Ik heb inmiddels meer dan duizend webscans uitgewerkt. Vaak kom ik deze zaken tegen en ze staan een bestseller homepage in de weg:

  • Na een korte uitleg over je product of dienst klikt de bezoeker door naar Contact. Meer informatie is er echter wel. Je hebt een product of dienstpagina namelijk. Dus waarom verwijs je vanaf de homepagina direct door naar Contact?
  • Je homepage is een verzamelpagina, waarop je doorklikken kan naar… álle andere pagina’s. De doorklikmogelijkheden zijn eindeloos. Hiermee maak je van je homepagina een kaartenbak van een bibliotheek in plaats van een verkoopfunnel. Laat de bezoeker doorklikken naar je belangrijkste aanbodpagina’s, je referenties en je gratis weggever (in de header). Alle andere pagina’s zijn als het goed is gemakkelijk te vinden via je hoofdmenu
  • SEO is niet doorgevoerd en daarom is je homepage slecht vindbaar. In de webscan neem ik de vindbaarheid van je website mee. Dat je geen zoektermen hebt, zie dat het eerste aan het woordje HOME in Google. HOME is geen zoekterm. HOME = thuis. Tenzij jij zakendoet met Engelstalige klanten die iets zoeken voor hun woning en interieur is HOME nietszeggend. Het maakt je website en daarmee jouw bedrijf online slecht vindbaar.
    Maak je SEO-titel (de blauwe titel die Google toont) aantrekkelijk en van de meta omschrijving (de samenvatting eronder) een lokmiddel door een belofte te doen of een resultaat te communiceren. Laat bovendien je hoofdzoekterm in beide terugkomen
  • Het eerste dat je vertelt is hoe lang het bedrijf al bestaat. Voor een bezoeker doet dat er minder toe dan jij denkt
  • Je hebt het over ‘onze klanten.’ Schrijf klantgericht en haal een potentiële klant dichterbij door in de jij- of u-vorm te schrijven
  • Je vervalt in clichés als ‘welkom’, ‘hoogwaardige kwalitatieve producten’ en ‘betrouwbare partner.’ Deze dingen zijn vanzelfsprekend voor je bezoeker. Maak je intro smeuïg, lekker leesbaar en interessant. Is jouw bedrijf anders? Laat dat vanaf de koptekst zien!

gratis webscan - doet jouw website wat hij moet doen?Dit is slechts een greep uit de vele adviezen die ik geef tijdens het doorspreken van mijn bevindingen als ik een webscan heb uitgevoerd. De belangrijkste zaken staan in deze blog op een rij. Het verschil tussen wel of geen verkoop kan zitten in een enkel woord. Of het missen van een stukje informatie. Of…

Vraag jij je af, waar je website verbetering behoeft? Geef hem dan op voor de gratis webscan.

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching