tekst niet scannen maar lezen

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Tips waarmee je zelfs je lange teksten gelezen krijgt

Ook mij overkomt het: mijn tekst wordt verkeerd geïnterpreteerd. Soms komt dat, doordat een ander mijn tekst leest vanuit zijn visie, maar meestal omdat hij de tekst niet leest, maar scant. Online teksten worden slechter gelezen dan op papier. Daarom geef ik je een aantal trucs, waarmee je mensen stimuleert alles te lezen. Ook je tekst op je website, op LinkedIn en je nieuwsbrief.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk
Jaren geleden deelde ik mijn blog over de effecten van schrijven met pen en papier in verschillende groepen op LinkedIn. Er werd veel op gereageerd en de meeste gaven aan dat ze het ermee eens waren, omdat ze dezelfde ervaring hadden. Sommigen hadden die niet. Anderen zoemden in en spraken mij tegen op iets, dat je terugvindt in mijn blog: zij wezen mij op het gemak van de pc en laptop, omdat schrijven sneller zou gaan op die manier en je lappen tekst gemakkelijk kon veranderen en verplaatsen. Daarmee had ik mijn blog besloten, maar dat hadden ze niet gelezen.

Online tekst wordt eerder gescand dan gelezen. Velen wijten het aan luiheid, maar er zit meer achter.
Tekst op een scherm haalt trucs uit met je ogen. De regels blijven niet stilstaan, het licht irriteert sneller en er staan meer dingen om de tekst heen, die je lezer afleiden. Veel mensen willen de vele informatie op het internet bovendien snel filteren om bij de (voor hen)  juiste informatie te komen. En met dat snelle sorteren gaat het weleens verkeerd.

Je kunt boos worden als blijkt dat iemand commentaar geeft en je merkt dat hij (of zij) je tekst niet goed gelezen heeft. Of nauwelijks weet wie hij belt omdat hij niet eens precies weet wat jij doet, maar dat heeft weinig zin.

Hoe zorg je dan dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Ja, mijn teksten worden soms verdraaid, maar ik schrijf dan ook wel lappen soms. Gelukkig raak ik meestal de juiste snaar.

Wanneer jij denkt dat je juist kort moet zijn in je boodschap, omdat hij anders niet gelezen wordt, dan wil ik dat toch even weerleggen. Lange tekst wordt best gelezen, maar de truc is je lezers tijdens het scannen voortdurend triggers te geven om bij de volgende alinea te blijven hangen en toch de kern door te nemen.

Ik heb een paar tips die zorgen dat je lezers je tekst niet scannen, maar goed lezen.

Korte alinea’s

Heb je langere stukken tekst, breek ze dan op in korte alinea’s van maximaal 10 regels. Daardoor lijkt je tekst lekker leesbaar en dat stimuleert mensen om door te lezen. Blokken tekst scannen ze op de kern: de eerste en de laatste regel. Staat daar nog belangrijke info tussen, dan missen ze die. Ik moest eraan wennen, maar zodra ik het toepaste, merkte ik dat het werkt.

Pakkende tussenkoppen

Deel je tekst op in informatieparagrafen en zet boven elke paragraaf een koptekst die de tekst eronder samenvat. En je lezer nieuwsgierig maakt.

Tip: staat de tekst op je website, geef deze tussenkoppen dan de H2- of H3-code mee, zodat ze worden opgepikt door Google.

Opsommingen

Opsommingen zijn zalige onderbrekingen voor de lezer! Sterker nog, lezers gaan ernaar op zoek! Een opsomming is namelijk een signaal dat er belangrijke informatie bij elkaar staat. Dat willen ze niet missen.

Google is bovendien gek op opsommingen.

Zinnen die eruit springen

Een zin die je alinea kort samenvat, een quote of belangrijke boodschap accentueer je. Je maakt ze vet, cursief en/of centreert ze los in je tekst. Zo krijgen lezers tijdens het scannen jouw belangrijkste zaken toch mee.

Creëer rust: het oog wil ook wat

Tekst zonder een afbeelding is saai. Lezers worden tegenwoordig getrakteerd op filmpjes, podcasts en infographics. Verwen ze dus in elk geval met een tekst met een of meerdere afbeeldingen.

Tip: afbeeldingen van mensen, dieren en natuur spreken het meest aan. Heb je een video op je website? Zorg dan dat die niet langer duurt dan een minuut of 3, anders is de kans groot, dat mensen afhaken. Lukt het je niet om je boodschap in zo weinig tijd te gieten? Begin dan met de belangrijkste informatie of val met de deur in huis met een teaser, zodat mensen de hele vlog of video bekijken.

Maak het niet te bont in je tekst met plaatjes en arceringen. Twee kleuren in je tekst is genoeg. Af en toe een gearceerde term of zin voldoet.
Verder zorg je voor rust door witruimte om het tekstblok heen te houden.
Zet je tekst dus lekker ruim op. De korte alinea’s en tussenkoppen dragen daarin al bij.

Ook een lange tekst leest men goed wanneer de boodschap van waarde en de tekst goed van opzet is.

En ik kan het weten: ik kreeg vandaag nog te horen dat ik breedsprakig ben, maar wel wat te melden heb …

Stel ik het je toch iets te gemakkelijk en kun je wel wat hulp gebruiken met bij voorbeeld je verkopende tekst, je blog of je SEO? Besteed je tekst dan uit.

ik wil tekst die de plank raak slaat

 

Of leer zelf klanten wervende teksten te schrijven, je vindbaarheid en zichtbaarheid te vergroten en een naam als autoriteit te bouwen. En neem een voorsprong op je concurrentie.

vertel mij meer

 


Andere interessante blogonderwerpen:

De magie van (tussen)koppen 
Hoe schrijf je een blog die raakt en rendeert?
Een groeistrategie ingewikkeld? Welnee! Lees maar …
Er zit omzet in je tekst
5 Redactietips voor een vlotlezende blog

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching