tekst niet scannen maar lezen

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Tips waarmee je zelfs je lange teksten gelezen krijgt

Ook mij overkomt het: mijn tekst wordt verkeerd geïnterpreteerd. Soms komt dat, doordat een ander mijn tekst leest vanuit zijn visie, maar meestal omdat hij de tekst niet leest, maar scant.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk
Een tijdje geleden deelde ik mijn blog over de effecten van schrijven met pen en papier in verschillende groepen op LinkedIn. Er werd veel op gereageerd en de meeste gaven aan dat ze het ermee eens waren, omdat ze dezelfde ervaring hadden. Sommigen hadden een andere ervaring. Anderen zoemden in en spraken mij tegen op iets, dat je niet terugvindt in mijn blog, en stelden dat schrijven sneller zou gaan met de laptop of pc, want dan kon je lappen tekst gemakkelijk veranderen en verplaatsen. Ik was het ermee eens dat je een tekst gemakkelijker aanpast wanneer je hem intikt via je pc. Mijn blog ging echter in op de hersenfuncties en -gebieden die aangesproken worden door te schrijven met pen en papier, waardoor je een betere tekst schrijft. Ik stond dus wel even raar te kijken.

Mensen lezen slecht. Online tekst wordt gescand. Velen wijten het aan luiheid, maar er zit meer achter.
Tekst op een scherm haalt trucs uit met je ogen. De regels blijven niet stilstaan, het licht irriteert sneller en er staan meer dingen om de tekst heen, die je lezer afleiden.

Je kunt boos worden dat iemand ongenuanceerd is in zijn commentaar op je blog of nauwelijks weet wie hij belt omdat hij ‘eens wilde weten wat jij voor hem kunt doen,’ maar dat heeft weinig zin.

Hoe zorg je dan dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Ja, mijn teksten worden soms verdraaid, maar ik schrijf dan ook wel lappen soms. Gelukkig raak ik meestal de juiste snaar.

Wanneer jij denkt dat je juist kort moet zijn met je boodschap, omdat hij anders niet gelezen wordt, dan wil ik dat toch even weerleggen. Lange tekst wordt best gelezen, maar de truc is je lezers tijdens het scannen voortdurend triggers te geven om bij de volgende alinea te blijven hangen en toch de kern door te nemen.

Ik heb een paar tips die zorgen dat je lezers je tekst niet scannen, maar goed lezen.

Korte alinea’s

Heb je langere stukken tekst, breek ze dan op in korte alinea’s. Ik heb eraan moeten wennen, maar zodra ik het toepaste, merkte ik dat het werkt.

Pakkende tussenkoppen

Deel je tekst op in informatieblokken en zet boven elk blok een koptekst die de tekst eronder samenvat. Of je lezer nieuwsgierig maakt.

Tip: staat de tekst op je website, geef deze tussenkoppen dan de H2-code mee, zodat ze worden opgepikt door Google.

Opsommingen

Opsommingen zijn zalige onderbrekingen voor de lezer! Sterker nog, hij gaat ernaar op zoek! Een opsomming is namelijk een signaal dat er belangrijke informatie bij elkaar staat. Dat wil hij niet missen.

Google is bovendien gek op opsommingen.

Zinnen die eruit springen

Een zin die je alinea kort samenvat, een quote of belangrijke boodschap accentueer je. Je maakt ze vet, cursief en/of centreert ze los in je tekst.

Creëer rust: het oog wil ook wat

Tekst zonder een afbeelding is saai. Lezers worden tegenwoordig getrakteerd op filmpjes en infographics. Verwen ze dus in elk geval op een tekst met een of meerdere afbeeldingen.

Tip: afbeeldingen van mensen, dieren en natuur spreken het meest aan.

Maak het niet te bont in je tekst met plaatjes en arceringen. Twee kleuren in je tekst is genoeg. Af en toe een gearceerde term of zin voldoet. Verder zorg je voor rust door witruimte om het tekstblok heen te houden. Zet je tekst dus lekker ruim op. De korte alinea’s en tussenkoppen dragen daarin al bij.

Ook een lange tekst leest men goed wanneer de boodschap van waarde en de tekst goed van opzet is.

En ik kan het weten: ik kreeg vandaag nog te horen dat ik breedsprakig ben…

 


Andere interessante blogonderwerpen:

De magie van (tussen)koppen 
Hoe schrijf je een blog die raakt en rendeert?
De bouwstenen van een eenvoudig marketingplan 
Er zit omzet in je tekst
5 Redactietips voor een vlotlezende blog

Stel ik het je toch iets te gemakkelijk? Wij kunnen je tekst zelfstandig opstellen of redigeren. Daar maken wij een strategie omheen, zodat je boodschap aankomt bij je doelgroep.

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching