hoe schrijf je een blog / blog schrijven je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Het is een van de grootste uitdagingen van mijn klanten.

Je boodschap kun je op vele manieren brengen. Zeker in je blog. Ik noem het ‘de invalshoek.’ Deze wordt bepaald door je toon en hoe je je boodschap wilt overbrengen. Een blog schrijven kan op vele manieren en elke manier heeft een ander effect.

Laat me je nemen in de wereld van je invalshoek.

Een blog schrijven: wat werkt averechts?

Woordgebruik, toon en wat je vertelt bepalen hoe je boodschap aankomt.

Een eentonige toon en invalshoek

Altijd beginnen met een verhaal, die je vervolgens uitwerkt in 3 of 4 tips werkt eentonigheid in de hand. Jij wilt dat mensen langer op je website blijven en gemotiveerd raken om iets te doen. Eentonigheid haalt de motivatie daarbij onderuit.

Ik lees blogs, die mij op mijn achterste benen zetten. Ik ben niet zo van namen noemen, maar er zijn ondernemers, die voortdurend deze belerende toon aanslaan. De boodschap moet me wat leren, maar ik kan moeilijk tussen de regels doorlezen als ik voortdurend onder mijn neus gewreven krijg dat ik het helemaal fout doe.

Wat ook averechts werkt als je in herhaling valt in je invalshoek, is collega’s onderuit halen. Ik ken bloggers die het regelmatig doen en ook hier gaat de boodschap verloren onder de belerende toon.

Toch mag je je lezers best wijzen op het maken van de juiste keuze. En wat mij betreft mag dat soms ook best door stelling te nemen, maar breng er balans in door niet elk artikel zo in te steken en het accent te verleggen van wat men fout heeft naar wat men beter kan doen. En noem het ‘valkuilen’ in plaats van ‘misbaksel’ en ‘mislukkingen.’

Wie A zegt…

Halve informatie geven werkt ook niet langer. Bloggen enkel voor Google doet helaas afbreuk aan je imago. Je wilt dat de juiste mensen je vinden en dat is een mooi streven. Je haalt ze echter enkel over door (super) relevante informatie weg te geven. Dat doe je vrij eenvoudig, door bij voorbeeld je tips te onderbouwen met een of meerdere voorbeelden.

Maar je kunt nog meer doen om je boodschap effectief onder de aandacht te brengen.

Hoe schrijf je een blog: je invalshoek

Stel, je bent hovenier of je hebt een tuincentrum en je krijgt veel klachten over je rozen. Mensen hebben deze bij jouw tuincentrum aangeschaft of jij hebt ze zelf geplaatst, maar je krijgt veel klachten over te weinig groei en bloei. Of ze overleven de winter niet. Je ontdekt dat dit meestal komt, doordat mensen hun eigen rozen snoeien zonder je adviezen daarin mee te nemen. De rozen zijn te kort gesnoeid of mensen zijn juist te voorzichtig geweest. Of ze snoeien in het verkeerde seizoen. Je wilt een artikel schrijven over het snoeien van rozen.

Hoe schrijf je een blog in de juiste toon?

De eerste zinnen van je blogpost geven de toon aan.

‘Wij krijgen veel klachten over rozen die niet aanslaan of zelfs dood gaan, maar dat komt, doordat mensen slecht luisteren naar ons advies en zelf maar wat doen.’
Het klinkt belerend, maar de frustratie klinkt er duidelijk in door. De vraag is of een wat meer genuanceerde toon misschien beter aanslaat. Waarschijnlijk wel. ‘Jammer’ of ‘zonde’ zijn dan mooie alternatieven

of

‘We geven je wat tips voor het snoeien van rozen. Een goed snoeibeleid bepaalt het succes en de levensduur van uw rozen en hun bloei.’
Heldere intro. Het klinkt alleen een beetje toonloos en elke concurrent kan de blog waarschijnlijk een op een kopieren naar zijn blog, omdat je jezelf weinig laat zien

of

‘Wij krijgen klachten over rozen die te weinig bloei geven, minder hard groeien dan was voorgesteld of de winter niet overleven. Dat gaf ons het idee om onze snoeitips in dit artikel met u te delen naast de adviezen die wij geven bij de verkoop van onze rozen. Deze problemen zijn namelijk gemakkelijk te voorkomen wanneer u weet hoe u uw rozen goed verzorgt en dat begint bij een goede snoeitechniek op het juiste moment.’
Je geeft jezelf bloot en lost een veelvoorkomend probleem, dat je onderschatte, op door je instructies te verspreiden onder een breder publiek dan alleen je klanten

of

”Hohoho!’ riep ik naar mijn kleindochter, die de dag voor Kerst haar oma wilde helpen in de tuin en de snoeischaar had gepakt. Oma had bij het bij elkaar harken van de bladeren last van een paar lange takken van de roos en mijn lieve kleindochter wilde haar helpen door ze af te knippen. Ik kon haar net op tijd stoppen, want…’
Je start luchtig en hebt de lachers op de hand. Bij een relatief klein, maar veelvoorkomend probleem als deze kun je dat gemakkelijk doen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Een blog schrijven vanuit verschillende invalshoeken

Stel, je bent groothandelaar in koffieautomaten. Je doelgroep bestaat uit doorverkopers aan het bedrijfsleven, maar je hebt ook een serie koffiemakers voor particulieren.
Je hebt wat onderzoek gedaan om de lekkerste koffie te krijgen met je koffiezetapparaten voor de particulier en die adviezen overhandig je aan je doorverkopers. Wat zij ermee doen, moeten zij weten.
Wat zonde van al dat werk, vind ik.

Je kunt ook een blog starten en een netwerk opbouwen via Facebook en/of Instagram.

Stel, een van je artikelen gaat over koffie zetten met je allernieuwste apparaat, een nieuwerwetse filterkoffiezetter:

  • je informeert over veelgemaakte fouten bij het koffie zetten en hoe je die voorkomt
  • je geeft de theorie over de soorten koffiebonen voor elk koffiearoma
  • je informeert en geeft wat tips over welke koffiebonen je waar kunt krijgen
  • je informeert en geeft een handleiding voor het zetten voor de allerbeste koffie met dit apparaat
  • je inspireert en geeft 5 recepten voor lekkere koffievarianten
  • je inspireert nog wat meer en geeft bovendien wat tips over lekkernijen in het algemeen
  • je gaat daar nog verder in en geeft bovendien wat tips over de beste lekkernijen bij elke variant
  • je instrueert en geeft do’s en don’ts bij het apparaat zelf en het onderhoud voor de beste koffie
  • je instrueert en geeft do’s en don’ts bij het zetten van koffie
  • je inspireert en motiveert door verhalen en tips erin te verwerken, die aan jou zijn doorgegeven door doorverkopers, met wie je samenwerkt. Of  je rechtstreeks via de consument hebt ontvangen
  • je onderzoekt en betrekt je lezers erbij door op Facebook/Instagram te vragen om recepten aan je volgers. Of door een wedstrijd uit te schrijven aan de hand van je blog.

Je ziet dat elke invalshoek een ander verhaal vertelt. De vraag is: wat is je doel? Wil je voornamelijk informeren? Of instructie of juist inspiratie geven? Waarover?
Of wil je nog een stap verder gaan en je lezers motiveren om iets te doen? Welke stap moeten zij zetten dan?
Vaak is het een mix ervan.

De vraag ‘hoe schrijf je een blog’ gaat echter ook over variatie.

Verandering van spijs doet eten

Je blog altijd insteken op dezelfde manier en op dezelfde toon komt snel saai over. Verander dus regelmatig van invalshoek. Tips kun je geven via storytelling. Een instructie ook. Je vertelt het alleen op een andere manier.

Je kunt bovendien hetzelfde onderwerp meerdere malen gebruiken, elke keer vanuit een andere invalshoek. De ene keer door de theorie te geven om in het volgende artikel te vertellen over wat jij in de praktijk zoal tegenkomt bij voorbeeld. Of je begint met een hypothetisch voorbeeld vanuit een probleem dat zich vaak voordoet.

Zo kun je verdieping aanbrengen. Link steeds door naar het volgende artikel en je hebt een serie. Voeg deze vervolgens samen in een online te downloaden handleiding of gratis (of betaald) E-book.

Een blog schrijven wordt bovendien leuker en gemakkelijker als je verandert van spijs, hoor ik in mijn eigen praktijk.

 


Andere relevante onderwerpen voor wie graag succesvol is:

Heb je weinig tijd, maar wel inspiratie? Schrijf een monsterblog
Zo word jij de autoriteit in je vak
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
Verkopende tekst in 4 vragen
LinkedIn Experience de meestgemaakte fout en hoe je die voorkomt

Bloggen kost tijd en inspanning. Doe jij langer dan een halve dag over 1 artikel en blijf jij je afvragen hoe je een blog schrijft, zonder dat het zoveel tijd rooft en met resultaat? Zoek dan hulp.

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching