Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?

‘Hoe krijgen wij meer grip op de omzet?’ Deel 1

‘We groeien te weinig. Waar ligt dat aan?’

Ik bied een gratis marketingscan aan ondernemers die meer grip willen op hun omzet. Met het beantwoorden van een aantal vragen en een evaluatiegesprek met mij weten ondernemers beter wat ze het beste kunnen doen om weer stappen voorwaarts te maken.

Bijna 70% van degenen die de scan invullen, is ontevreden over de groei en de omzet van het bedrijf, zonder te weten waaraan het ligt. En daar begint iedere oplossing: bij weten waar de schoen wringt. Weet jij wat de oorzaak is, dan kun je die aanpakken.

Wil jij meer grip op de omzet, begin dan met meten.

‘Ah, nee, Es, wat een dooddoener! Moet je het daar nou echt zo nodig over hebben?’
Ja. Wanneer jij namelijk weet wat wel werkt en wat niet, kun jij je marketing sturen en zo meer verkopen. Of een ander doel gericht nastreven.

‘Wat moet ik meten dan?’

Je meet een paar zaken. Veel tijd neemt het niet in, zeker niet wanneer je je suspect- (misschien-potentiële klanten), prospect- (potentiële klanten) en klantgegevens bijhoudt.

Hoe komen je klanten bij je bedrijf terecht?

En je prospects? En je suspects? Maken jullie gebruik van een CRM-systeem of andere database waarin de gegevens worden bijgehouden? Dan is het gemakkelijk deze aan te vullen. Het eerste wat je doet is melden hoe je klant jouw bedrijf vond. Dat is dus ook een vaste vraag bij het eerste contact: ‘Hoe heeft u ons gevonden?’ Bij elke klant houd je vervolgens de contactmomenten en afspraken bij. Het vraagt enige discipline van iedereen die contact heeft met (potentiële) klanten, maar het vergroot de klantgerichtheid.

Het helpt je bovendien bij het maken van selecties op bij voorbeeld product- of dienstniveau of klantniveau.

Welk aanbod verkoopt het meest?

Het is even gemakkelijk bij te houden welk aanbod het populairst is. Je kunt zelfs meten of er een rode draad loopt in het type klant, dat voor een bepaald(e) dienst of product gaat. Of het soort probleem waarmee de meeste mensen aankloppen.

Een klant van mij verkoopt milieuvriendelijke ongediertebestrijdingsproducten. Je kunt je voorstellen dat zijn middel dat ratten weghoudt veel verkocht wordt in de horeca en zaken die voedingsmiddelen verwerken, produceren en/of verkopen, zoals bakkers, slagerijen, food groothandels en supermarkten. Hij kan een selectie maken hoeveel elke tak binnen de foodbranche het meest bij hem aanklopt voor dit product. Hij kan zelfs via zijn data gemakkelijk inzicht krijgt in probleemgebieden in de horeca, zoals kieren onder de bar en buitenmuren bij restaurants. Hij geeft de gevaren weer en advies over in op zijn socialmediakanalen.

Houd je in het bedrijf een urenregistratiesysteem bij, dan geeft deze ook weer welke klant of welk aanbod veel tijd vergt en welke weinig. Zo reken je uit welk aanbod in verhouding tot te prijs teveel of juist weinig tijd kost. En dus welk aanbod het meest lucratief is. En wie je beste klant is.

Verkoop jij vooral dienstverlening, dan bereken je zo of je tarief omhoog kan. Of moet.

Hoe meer je gegevens je meet, des te beter je sturen kunt.

Waar zit je doelgroep?

Je wilt de mensen bereiken die jouw bedrijf het beste helpen kan, maar waar vind je ze?

Ook dat is simpel: kijk waar je allerbeste klanten zich bevinden. Netwerkverenigingen, socialmediakanalen en groepen op deze platforms en brancheverenigingen.

Wat zijn de kenmerken van je doelgroep?

Zoek naar de gemene noemers van je doelgroep. Dat gaat verder dan het hebben van hetzelfde probleem. Vallen je beste klanten in een bepaalde leeftijdscategorie? Is hun thuissituatie hetzelfde? Zijn ze in dezelfde periode gestart? Hebben ze dezelfde bedrijfsgrootte, -cultuur, leveranciers of -structuur?

Deze gemene noemers helpen je die doelgroep beter te benaderen en bij je bedrijf te betrekken. Is het grootste deel van je beste klanten kostwinner, voetbalfan of fervent theaterganger? Doe daar iets mee in je actie, speel erop in met je nieuwsbrief of stel een vraag op social media om interactie te creëren.

Ken je beste klanten. Weet wanneer ze jarig zijn, wanneer hun bedrijf zoveel jaren bestaat, noteer kleine mededelingen in je notities, zoals hoe oud de kinderen zijn. Een persoonlijke vraag aan het begin van een zakelijk gesprek helpt het ijs te breken.

Meer grip op de omzet begint hier. In een volgende blog vertel ik over wat je meten kunt in je marketinguitingen. En hoe je de metingen interpreteert en in je voordeel gebruikt.


Andere interessante blogonderwerpen:

Je product of dienst promoten via storytelling vergroot de herkenbaarheid. Hoe je dat doet? Nou, zo…
Online koopsignalen, zo herken je ze 
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Mensen scannen je tekst: 6 schrijfregels voor een Lekker Leesbare Tekst 

Wil jij meer grip op de omzet en heb je daar hulp bij nodig? Een VA of PA helpt je met het vullen van je systeem. Wij helpen je graag met de vraag wat je nodig hebt voor de juiste data.

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching