Zo krijg je meer grip op je omzet

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’ Deel 2

Wil jij meer bedrijfsgroei, dan moet je eerst weten waar je mogelijkheden liggen. En wat geld en inzet kost.

Uit recent onderzoek blijkt, dat bijna 70% van de ondervraagden nauwelijks weet via welke marketingactiviteiten leads binnenkomen. Dat komt grotendeels door tijdgebrek. Geen wonder dat ‘aan marketing doen’ vaak voelt als schieten met hagel en onsuccesvol is. Dat is jammer, want het is relatief eenvoudig om meer grip te krijgen op de omzet. Zeker voor kleine bedrijven.

In het vorige artikel heb ik je al verteld hoe je simpele metingen uitvoert en bijhoudt. En hoe jij zo meer inzicht krijgt in je doelgroep, je aanbod en daarmee je omzet. In dit artikel ga ik verder in op welke kennis je opdoet via welke kanalen. En wat je doet met deze metingen en leads.

Zo krijg je meer grip op je omzet

Bezoekers op je website

Meet de pieken en dalen in het bezoekersaantal op je website, hoeveel pages mensen bezoeken, hoe lang ze er blijven en kijk verder achter de gegevens die Google Analytics aangeeft. Je ziet het bouncepercentage (het percentage bezoekers dan na 1 page wegklikt), hoeveel mensen voor het eerst op bezoek waren en hoeveel teruggekeerd zijn en de routes die zij lopen op je website.

Je hebt enkel een account nodig bij Google Analytics. Meld je website aan en koppel je website (op WordPress onder Insights en Instellingen), zodat hij je hele website meten kan.

Leadtips

Pin je niet vast op deze statistieken. Immers, heb je liever 1000 bezoekers per dag op de website en 1 nieuwe klant per week of 15 bezoekers per dag op je website en 4 nieuwe klanten per week? Het bezoekersaantal zegt minder over je conversie.

Maar meet je waar ze op afkomen, dan kun je daar op inspelen. Zie jij bij voorbeeld een piek de eerste dagen na het plaatsen van een nieuwe blog, ga dan na waar deze bezoekers vandaan komen: welk socialmediakanaal, je nieuwsbrief of nog anders?

Het is wel handig om te weten of er een rode draad loopt in wie je website het meeste bezoekt. Leeftijd, sekse, interesses, geografische gegevens, je kunt ze allemaal ophalen in Google Analytics. Bestaat de grootste groep bezoekers uit vrouwen, spreek hen dan in een bericht aan met vrouwenzaken. Is de leeftijdgroep 35 – 45 jaar, zoom dan nog iets verder in op hun leven op die leeftijd.
Doe eens een test met meerdere berichten met praktisch gelijke content, hetzelfde aanbod, maar ingestoken vanuit aparte subgroepen.

Bezoeken de meeste mensen je website vanaf een smartphone of tablet, maar heb jij geen responsive of adaptive website (een die zich aanpast aan het apparaat), dan bepaalt dat hoogstwaarschijnlijk mede je bouncepercentage. Tijd dus om te kijken naar een update voor je website.

Een volgende keer ga ik dieper hierop in.

Social media

Houd een tijdje bij wanneer je berichten het beste bekeken, geliket, gedeeld, becommentarieerd en zichtbaar gemaakt worden. Vaak zie je een patroon.

Houd bovendien bij welk bericht het meest populair is.

Dat kan handmatig, maar ook met een socialmediatool als Hootsuite.

Leadtips

Het populaire bericht van de maand deel je rustig nogmaals op je socialmediakanalen als ‘blog/actie/nieuws van de maand.’

Deel je nieuwe aanbod, blog, vlog en andere content meerdere malen op je socialmediakanalen. Zo bereik je meer mensen.

Zoek contact met mensen die je berichten veel delen, liken en voorzien van een reactie. Bedank voor het delen of de reactie en stel een vraag.

Op sommige socialmediakanalen zie je wanneer mensen een jubileum of verjaardag vieren. Laat van je horen door een simpele felicitatie of leg hen in de watten met een leuk aanbod. Dat kan online (vraag in ruil een e-mailadres) of offline via een kaart met een uitnodiging of ander presentje.

Gratis weggever (incentive)

Maak een gratis weggever, waarin mensen vast kennis maken met je bedrijf. Deel je kennis en kunde, je missie en visie, je aanpak en onderscheidend vermogen. Deze zijn onderdeel van jouw merk, in vakjargon heet het ‘branding.’

Een gratis weggever kan een korte online instructie zijn, een case study in de vorm van een whitepaper (een ICT-klant van mij krijgt daar goede klanten mee), een goody bag, e-book, scan, korte online training of gratis kennismakingsconsult of een checklist. Denk bovendien eens na over een gratis live kennismaking, telefonisch of zelfs via een gratis event op locatie.

Een autoresponder houd eenvoudig bij wie wanneer welke weggever downloadt. Of zich aanmeldt.

Leadtips

Koppel je gratis weggever aan je e-maillijst en laat regelmatig van je horen, zodat je op de radar blijft. Dat kan via een nieuwsbrief of e-zine. Deze kun je sprankelend maken door af en toe wat bijzonders te organiseren of te doen, speciaal voor VIP’s. Mensen die iets downloaden of gebruikmaken van je gratis aanbod zijn stuk voor stuk potentiële klanten. Loslaten is zonde.

Vraag mensen een tijdje na het downloaden van je gratis weggever, waarmee je hen verder helpen kunt. Bij een autoresponder plan je dit bericht automatisch in.

Hugo Bakker heeft een blog geschreven over de verschillende autoresponders en hoe je je keuze bepaalt. Ikzelf gebruik Mailchimp.

Een sales funnel creëren

Bij producten is het wat ingewikkelder om een sales funnel te creëren. Iemand die kiest voor een eenvoudig koffiezetapparaat, doet dat niet om ‘het eens te proberen, dat koffie zetten’ om vervolgens voor een uitgebreider, duurder apparaat te gaan.

Mensen die op zoek zijn naar een dienst, willen echter vaak eerst aan je proeven. Past dit aanbod wel bij mij? En hun expertise, is dat wat ik zoek? Is er een klik? Wat zegt mijn buikgevoel en ben ik het eens met de prijs?
Speciaal voor deze groep mensen creëer je een eenvoudige sales funnel: een patatzak, waarin mensen zelf kiezen op welk niveau en met welke prijs ze instappen en die proeverij ondergaan. Boven in de patatzak komen de meesten binnen via je blog, vlog of podcast, waarop ze je gratis weggever downloaden.

Vervolgens bied je hen de volgende stap. Bestaat die uit een selectie, houd de keuze dan simpel. Te veel keuze geeft keuzestress. Drie trappen is maximaal in je vervolgaanbod. Zorg dat het aanbod dezelfde is: zij kunnen kiezen tot op welk niveau ze ermee geholpen worden.

Hebben zij voldoende geproefd, biedt dan je high-endaanbod, je allerbeste en duurste aanbod.

Leadtips

Volg de leads van je webinar, evenement, training of stand op de vakbeurs op. Ga in op vragen en help mensen verder met een simpel ‘Dit is een groot onderwerp, waar ik nu kort op inga. Ik kom er uitgebreider op terug, want jouw vraag is specifiek. Wanneer kan ik je daarover bellen?’

Je hebt gegevens en een nieuw contactmoment, waarop je verder inzoomt op het specifieke probleem en degene weer een stap verder helpt. Geef een gratis advies weg en vertel wat je verder voor hem of haar betekenen kunt.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Welke pages heb je nodig voor een converterende website?
De belangrijkste vraag in mijn interviews: ‘Waarom doe jij wat jij doet?’
Maak jij deze fouten in je marketing?
De 3 geheimen van een succesvolle mailing
12 zaken die je misloopt zonder blog

Geen tekst staat op zichzelf, maar is onderdeel van een groter geheel. Alleen tekst levert dus vaak weinig op. Ik maak er een eenvoudig, handzaam plan omheen. Hoe? Laat me weten wat je wilt en ik vertel je hoe.

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching