Hoe bepaalt Google de kwaliteit van je blog?

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van je blog?

Vroeger was het: hoe beter jij je zoektermen integreerde in en achter je blog, des te hoger de ranking ervan. Dat geldt nog steeds, maar Google kijkt tegenwoordig naar meer dan dat. Kwaliteit gaat nu minimaal samen op met SEO. En jij wilt, dat een blog waar jij tijd en inspanning in stopt, uitstekend gevonden wordt. Ik geef je een checklist met zaken waarmee Google de kwaliteit van je blog bepaalt. En daarmee hoe hoog hij hem plaatst in de hits.

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van zijn bibliotheek?

Google wil de allerbeste informatie bieden die je doelgroep zoekt. Voer onderstaande dingen door als je wilt dat Google jouw blog als favoriet beschouwt.

Ter voorbereiding: Google zoekoperators

Google maakt het specifiek zoeken gemakkelijker door zoekoperators. Dat zijn codes, waarmee je aangeeft op welke combinatie van woorden je zoekt. En welke woorden je uitsluit.

Deze zoekoperators heb ik al eens geplaatst in een overzicht.

Je zoekterm komt uiteraard voor in de zoekopdracht en is dus onderdeel van de code.

Hoe bepaalt Google vervolgens de positie van je blog in zijn zoekresultaten, deze zoekoperators in het achterhoofd?
Nou, zo…

Zoektermen bepalen en integreren

Natuurlijk start een goed gevonden en veelgelezen blog bij de juiste zoektermen.
Je keywords bepalen dus mede de kwaliteit van je blog.

Heb je weinig ervaring met zoektermonderzoek, begin dan eenvoudig. Lees het artikel over de basis van zoektermonderzoek om SEO direct effectief in te zetten.
Doe daarnaast onderzoek naar wat al geschreven is over je onderwerp door de zoekterm in te kloppen in het platform van Buzzsumo of gewoon in Google.

Tip 1: Google verandert zijn regels nog weleens, helaas. Check minimaal eens per jaar hoe het staat met de vindbaarheid en dus de ranking van je blog.
Tip 2: maak je zoektermen uniek. Wat ik bedoel, is dat je per artikel of webpagina een uniek zoekwoord gebruikt. Gebruik je Yoast, dan zal hij het aangeven als je een zoekterm al eerder hebt gebruikt. De pagina’s concurreren met elkaar en dat heeft invloed op de ranking. Hoe het precies zit, daar ben ik nog niet achter. De berichten geven wat tegenstrijdige informatie helaas.

Meerdere zoektermen

Google geeft je al een schat aan zoektermen. Tik de zoekterm in die naar boven kwam in de keywordplanner en het scrolldownscherm geeft je meer zoektermen, inclusief long tail zoektermen (keywords langer dan 1 woord), waarop veel gezocht wordt. Onderaan de pagina met hits vind je er vaak nog meer. Voer ook deze door in je tekst als ze iets toevoegen. Je mag best wat spelen om deze termen te integreren, maar houd de kwaliteit van je artikel goed in de gaten. Vindbaarheid is belangrijk, maar de kwaliteit van je blog wordt mede bepaald door je lezers en je schrijft je artikelen voor hen.

Synoniemen op je zoektermen

De een maakt een blog, de ander schrijft hem. Of hij/zij noemt het gewoon ‘bloggen.’ En wat de ene klant in mijn branche ‘een marketingplan’ noemt, noemt de ander ‘een marketingstrategie.’

Door synoniemen op je zoektermen te gebruiken bereik je meer mensen, omdat je insteekt op persoonlijk zoekgedrag. Je tekst is bovendien beter leesbaar en dat verhoogt de kwaliteit van je blog.

Focustip: je zoektermen helpen je te houden bij het onderwerp van je blog. Zo krijgen je lezers wat je belooft.

Gebruik de codes van je website

Google kijkt bij het bepalen van de kwaliteit van je blog ook naar specifieke webcodes, waarmee jij aangeeft dat die tekst belangrijke informatie weergeeft, zoals titels en opsommingen. Plaats deze teksten daarom in de codes van je website: je titels, ondertitel en subtitels in H1-, H2- en H3-kopteksten en je opsommingen als opsommingen. Alleen vet afdrukken en een andere tekstkleur bij je koppen en streepjes handmatig plaatsen bij een opsomming pikt Google minder goed of zelfs helemaal niet op.

Lekker Leesbare Tekst

Google bedient zijn klanten graag goed. Hij helpt je daarmee door ook te screenen op leesbaarheid. Dat is de reden dat Yoast tegenwoordig een extra optie heeft naast SEO. Staat het bolletje van ‘Leesbaarheid’ op groen, dan zit je goed.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet altijd eens ben met Yoast. Wanneer in een opsomming elk punt begint met hetzelfde woord, geeft de plug-in al aan, dat de tekst aanpassing nodig heeft. Ik vind de opsomming juist beter leesbaar. En menige klant met mij.

Yoast is dus geen wet van Meden en Perzen, maar ik heb wel een paar tips voor een Lekker leesbare Tekst:

  1. wissel korte en lange zinnen af
  2. maak alinea’s maximaal 10 regels lang en leid ze in met tussenkoppen
  3. gebruik opsommingen
  4. houd het rustig: genoeg witruimte tussendoor en rondom, maximaal 3 kleuren, voorzichtig met accenten en zorg dat de afbeeldingen het beeld niet verstoren.

Jargon

Hier kan ik kort over zijn: schrijf in de taal die je klant spreekt. En leg jargon uit.

De lengte van je blog

Google bepaalt de kwaliteit van je blog mede door de lengte ervan. Dat klinkt flauw, maar Google heeft nog weleens gelijk zoals de praktijk uitwijst. In een blog van amper 300 woorden kun je amper een groot onderwerp aansnijden, omdat je de diepte niet in kunt. Wél kun je een enkel detail beschrijven.

Wees dus in eerste instantie zeer relevant in elk artikel en laat het aantal woorden los. Schrijf je artikel in concept en kijk waar je interessante informatie toevoegt om je doelgroep verder te inspireren en te motiveren.

Uit onderzoek, gedaan door verschillende grote namen in de wereld van contentmarketing zoals Neil Patel en CMI, bleek al eerder dat een monsterblog eerder een hoge ranking heeft dan een blog van 400 – 1100 woorden. Deze artikelen zijn namelijk vaak extra relevant.

Stretch yourself dus, is de boodschap.

Schrijf geen onzin

Vertel de waarheid. Wees daarin zo concreet mogelijk en bewijs je beweringen of bevindingen zoveel je kunt. Testimonials, cijfers, tabellen en onderzoeksrapporten helpen.

Heb je deze niet, doe dan je eigen onderzoek.

En vertel je verhaal eenduidig. Spreken je artikelen elkaar tegen, dan verwar je je lezers, zegt Google. En dat ‘bestraft’ hij met een lagere ranking.

Een bekende bedrijfsnaam

Naamsbekendheid is voorwaarde nummer 1 voor het genereren van goede leads. Een van de zaken die helpen is jouw bedrijfsnaam op andermans website, inclusief je content.

Voorkom duplicate content

Staat je blog op je website én op een ander platform? Zorg dan dat hij niet als duplicaat kan worden gezien door Google door de bewoordingen iets aan te passen. Of refereer in de blog op het andere platform naar het origineel op jouw website.

Duplicate content zorgt voor verwarring bij Google. Die verwarring vergroot de kans op een lagere plaats in zijn hitlijst en dat is zonde.

Je blog up to date

Zorg dat de inhoud van je blog up to date is.
Misschien heb je al eens gemerkt dat de eerste hits in de zoekresultaten een oude datum hebben. Gebruik Google Analytics om te bepalen welke oude content nog regelmatig gelezen wordt en relevant is. En zorg dat je deze up to date houdt.

Dit zijn de grootste zaken waarmee Google de kwaliteit van je blog bepaalt. En daarmee de hoogte in zijn ranking.

Een laatste tip voor een blog van topkwaliteit

Ga eerst voor de inhoud. Staat je artikel als een huis, kijk dan naar de SEO. Google is en wordt geen klant, je doelgroep wel.

 


Andere artikelen voor wie beseft dat marketing belangrijk is:

Naamsbekendheid opbouwen: denkt je netwerk wel aan jou?
Waarom Persoonlijkheid onmisbaar is in je marketing(mix)
Wanneer is je webpagina update nodig en hoe bepaal je dat?
Verkopende tekst in slechts 4 vragen

 

Effectief & laagdrempelig leren Bloggen

Ik heb een boek geschreven, speciaal voor jou. Hierin maak jij laagdrempelig kennis met het door mij ontwikkelde contentsysteem, gebaseerd op de 3 criteria voor succes, waarin je stap voor stap leert je content succesvol op- en in te zetten. Of je nu beginnende blogger bent of al aardig door de wol geverfd. Of je nu blogt of vlogt. En of jij je nu alleen daarop focust of meer vormen van content inzetten wilt.
Dit boek met gratis werkboek is een lees-leer-en-doeboek. Beide staan bomvol tips, handleidingen, best practices, voorbeelden, oefeningen en opdrachten die jou helpen je eigen contentsysteem te creëren. Meer dan 50% van degenen die het boek kopen gaat direct aan de slag. Je hebt mijn persoonlijke feedback bovendien achter de hand.

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: