high-endaanbod: de dienstenpatatzak

Hoe verkoop jij je high-endaanbod?

Je verkoopt verschillende diensten, maar het liefst heb je dat zoveel mogelijk mensen er met je high-endaanbod (je beste, meest complete of juist gespecialiseerde dienst of product) vandoor gaan. Daar hangt echter een behoorlijke prijskaart aan. Je snapt dat ze daarom wat huiverig zijn om direct voor je duurste aanbod te gaan, ook al hebben ze het nodig. Een high-endaanbod verkoopt beter wanneer je mensen eerst laat proeven.

Je high-endaanbod verkopen, hoe doe je dat?

Eigenlijk is het eenvoudig: door mensen eerst kennis te laten maken met jouw bedrijf, met jouzelf als dienstverlener (en je mensen) en met jullie kennis en kunde, maar ook met je visie op de dienstverlening. De beste en gemakkelijkste manier is het maken van een dienstenpatatzak.

Zo werkt de dienstenpatatzak

De dienstenpatatzak werkt zo, dat je de mensen in je doelgroep op een steeds hoger niveau en zonder teveel risico laat kennismaken met wat jij als bedrijf precies voor hen kunt betekenen. Gaandeweg krijgen zij steeds beter antwoord op hun vraag: ‘Past dit bedrijf en hun oplossing zo goed, dat ik hen vertrouw om mijn probleem op te lossen?’

Mensen stappen laagdrempelig in, zodat de volgende stap gemakkelijker wordt. En bevalt deze stap hen ook, dan nemen ze de volgende. En dat is precies jouw bedoeling: uiteindelijk kiezen ze voor jouw duurste aanbod, waarmee jij de meeste impact maakt bij het bedrijf van je klanten. Mensen kiezen uit eigen beweging in plaats van dat jij hen overhalen moet. Dat verkoopt gemakkelijker. Bovendien zijn deze klanten vaak een stuk gemakkelijker en leuker om voor te werken. Mensen die uit zichzelf voor jouw aanbod kiezen werken over het algemeen beter samen, betalen gewoon je prijs, zijn blij met je en helpen mee voor het beste resultaat. Ze blijven kritisch, maar werken en denken mee en doen een stuk minder moeilijk dan klanten die over een streep getrokken zijn.

Hoe maak je een dienstenpatatzak?

1. Laaghangend fruit

Je start met het creëren van laaghangend fruit: dit aanbod is gratis en gemakkelijk te verkrijgen.

Een effectief middel is de blog op je website. Daarin deel jij de kennis in je bedrijf. Verspreid je deze regelmatig over het net, dan trek je een groeiend lezerspubliek. Soms hoeft er maar een onderwerp tussen te zitten, die het specifieke probleem van je lezer beschrijft om hem te motiveren de volgende stap te nemen.

Maak een waardevolle weggever in de vorm van een checklist, E-book, scan, whitepaper, videotraining of iets dergelijks. Iets waarmee je je doelgroep een stap verder helpt. Hier ga je de diepte in, zoom je in op een enkel onderdeel, een probleem of een deel ervan.

Begin een nieuwsbrief en trek je doelgroep daarnaartoe met je gratis weggever. Mensen die een probleem hebben dat jouw bedrijf oplost, schrijven zich in. Dit zijn potentiële klanten, dus ga er zorgvuldig mee om en leg hen in de watten. Zij zijn de eerste die je op de hoogte brengt van nieuw aanbod, acties, ontwikkelingen en dergelijke. Plaats hen dus op de eerste rij.
In je nieuwsbrief link je naar je blog, je aanbod en andere nieuwtjes in je bedrijf en de branche.

2. Hebbedingetje(s)

Vanuit je gratis aanbod en daarbuiten breng je mensen op de hoogte van je hebbedingetje(s): een instaptraining of -sessie, betaald(e) E-book, je boek, screening of event voor een lage prijs. Het is niet direct je doel om er flink aan te verdienen, maar om nog meer waarde toe te voegen en mensen te laten kennismaken met jou en de diepgang van jouw kennis.

Dit kan een mooie opstap zijn naar je high-endaanbod, maar wat mij betreft is die stap nog iets te groot. Bied daarom nog een stap voor je high-enddienst (of -product).

3. Betaalbaar de diepte in

Bij de afsluiting van je hebbedingetje leid je de mensen naar een betaalbaar, maar zeer waardevol aanbod. Je verdient hieraan, maar geeft minder dan in je high-enddienstverlening.

Je kunt ervoor kiezen in dit aanbod je doelgroep geheel zelfstandig iets te laten leren of doen, stapsgewijs en eventueel met enige feedback van jou. Belangrijk is, dat je hier weinig uren in steekt nadat je het aanbod eenmaal ontwikkeld hebt.
Of je organiseert iets waaraan veel mensen meedoen. Dit aanbod bestaat uit bij voorbeeld een complete online training of een grootschalig event van een paar dagen.

Deze stap kun je overslaan wanneer je aanbod te uitgebreid wordt, maar denk daar goed over na. Dit aanbod in je dienstenpatatzak is namelijk slechts een kleine stap verwijderd van en daarmee de beste opstap naar je high-enaanbod.

4. De hoofdprijs

Je bent aangeland bij je grootste, meest uitgebreide en/of meest intensieve dienst, je high-endaanbod. Mensen huren hier je expertise en je tijd in en daar betalen ze goed voor.

Legt elke klant dezelfde route af? Nee, maar op deze manier blijven meer mensen in je fuik dan wanneer je deze strategie niet volgt.

 


Andere relevante blogonderwerpen, die jouw bedrijf een stap verder brengen:

Marketingmix: de P van een interessante Prijs voor je dienstverlening 
Contentmarketing, waarom is het belangrijk en hoe krijg jij er tijd voor?
Verkopende tekst in 4 vragen
Welke pages heeft je converterende website nodig?
Practice what you preach… en ga vervolgens een stap verder
Blog verdienmodellen

Hulp nodig om handen en voeten te geven aan je marketingstrategie? We zijn enkel een telefoontje of e-mail van de oplossing verwijderd.

Gaat dat je nog een stap te snel? Doe dan de gratis marketingscan.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching