wat is marketing en wat is contentmarketing

Wat is het verschil tussen marketing en contentmarketing?

Online marketing, digitale marketing, offline marketing, inboundmarketing, outboundmarketing videomarketing, contentmarketing… marketing heeft zoveel gezichten! Wat houden ze in? En wat is het verschil? Als ik dat allemaal in een artikel uit de doeken doe, verwar ik je alleen maar verder. Ik begin dus bij twee van de belangrijkste: het verschil tussen marketing en contentmarketing.

Wat is marketing eigenlijk?

Alles wat te maken heeft met promotie en verkoop valt onder de noemer marketing en dat gaat van branding en imago tot je kleurgebruik, je presentatie en andere dingen die jij doet om je bedrijf op de kaart te zetten om je bedrijfsdoelen te bereiken.

Marketing is een vies woord. Hij staat gelijk aan misleidende reclame, opdringerige telefoontjes van callcenters en verkopers die je iets door de strot douwen. Trek marketing in jouw bedrijf echter breder en vervang de dingen die je zo tegenstaan voor integriteit en helderheid en je hebt iets dat anders is en verder gaat dan harde reclame en sales.

Moeilijk is dat niet. Kijk maar:

  • op je visitekaartje vindt de ontvanger een code naar je gratis checklist
    … of iets concreter:
  • je belt de koper van je elektrische fiets na om te vragen of de monteur op tijd was, alles goed verlopen is en zij haar eerste fietsrit gemaakt heeft. Je hoort een kind op de achtergrond. Dat is haar kleinzoon, het derde kleinkind. De oudste is 12 jaar, vertelt ze enthousiast. Je wenst haar veel plezier en stuurt haar een picknickmand, die op de fiets past
    … maar jij, je partners en je medewerkers doen ook aan marketing, bepaald door onder andere:
  • de page Over Ons en de kleding die je draagt bij je zakelijke afspraak of presentatie. De manier waarop je medewerkers de telefoontjes en binnengekomen mailtjes afhandelen
    … maar bovenal:
  • de mate waarin jullie doen wat de klant nodig heeft en jullie oplossing daadwerkelijk toevoegt en het gewenste resultaat levert.

“Marketing is niets anders dan alles wat jullie wel en niet doen om nieuwe klanten te trekken en van nieuwe vaste klanten te maken.”

Ik hoop dat je door bovenstaande voorbeelden inziet, dat het iets anders is dan ellebogenwerk en koste wat het kost je product of dienst verkopen. Marketing draait immers om de klant. Natuurlijk kun je de picknickmand blijven zien als een fraaie reclamestunt, maar ik wed dat een groot aantal mensen zo’n attentie anders ervaart. Zo’n attentie hoeft niet per se groots uitgepakt. Een handgeschreven kaart voldoet.

Je hebt een doel en een middel

Binnen de marketingwereld wordt al snel gedacht in termen van ‘promotie’ en ‘reclame.’ En vervolgens in middelen, maar dat is ook precies wat ze zijn: middelen om je doel te bereiken.

Marketing voorbeeld uit de praktijk

Vaak vragen mensen bij mij als eerste een prijs op voor de tekst van de website. Deze website staat of wordt nieuw gebouwd en indeling en look zijn al bekend. De tekst moet ik kneden naar wat al vaststaat. Dat kan ik, maar het maakt mij klus ingewikkelder dan wanneer ik samenwerk met de ondernemer, de webbouwer en de vormgever, want de bezoekers vinden het design waarschijnlijk prachtig, maar de klanten komen af op je boodschap. Tekst dus. Ik hoop dan ook altijd dat er echt gedacht is vanuit de klant. En dat de website valt in het marketingplan en er bij voorbeeld is nagedacht over de leads die volgen uit zaken die worden gedownload, reacties die binnenkomen op de berichten en adresgegevens die de website verzamelt. Welke systemen zijn gekoppeld en wie volgt de leads op? En wat gebeurt er vervolgens?

Je ziet: de website is je visnet, de spil in het geheel, maar toch slechts een onderdeel. Je website is een middel om je bedrijfsdoelen te bereiken. Waar het echt om gaat in je marketing is hoe jij je doelgroep bereikt en helpt. Vervolgens bepaal je pas waarmee.

Dat is marketing pur sang.

Wat is contentmarketing dan?

De betekenis of definitie van ‘content’ volgens Wikipedia: ‘De inhoud of het eindresultaat van een dienst of product, bijvoorbeeld van een webpagina, e-mail, database of tv-programma.’

Je product of dienst kun je direct promoten, maar dat kan ook via een omweg. Een zeer lucratieve als je de juiste weg inslaat. Een onmisbare omweg nu al je concurrenten en potentiële klanten ook de weg naar het Internet gevonden hebben.

Contentmarketing voorbeeld uit de praktijk

Stel, je bent op zoek naar een accountantskantoor. Je bedrijf groeit en je financiële administratie, salarisadministratie en belastingzaken besteed je het liefst uit. Via via worden accountants aanbevolen, maar je wilt er zelf een goed gevoel bij krijgen. Het gaat tenslotte wel om je geld. Je vraagt verschillende offertes op. In de gesprekken die erop volgen heb je bij twee ervan wel een goed gevoel, maar je blijft twijfelen. En het gedoe van een proefperiode wil je niet. En verder zoeken….
Pfff, de moed zakt je in de schoenen.

Dit is geen op zichzelf staand voorbeeld. Met de komst van zoveel nieuwe bedrijven en het feit dat iedereen het Internet allang gevonden heeft, is de keuze reuze en kiezen dus moeilijk. Je onderscheiden van de anderen kan echter op een andere manier: het delen van je kennis waar je doelgroep echt wat aan heeft. Authentieke, unieke en relevante content.

“Contentmarketing is alles wat je deelt waarmee je de doelgroep een stapje verder helpt.”

Tips, checklists, praktijkverhalen, jouw verhaal als ondernemer, een instructie of scan. Elke webinar, presentatie en nieuwtje in jouw vakgebied en zelfs kijkjes achter jullie schermen bevat content. De bekendste manieren om je kennis en kunde te gieten in verhalen, tips en dergelijke is de blog/vlog en de nieuwsbrief. En in grotere vorm je E-book, whitepaper of boek.

Met contentmarketing laat je zien wat je in huis hebt, zonder direct aan promotie te doen. Nederlanders houden niet van verkooppraatjes. Het is bovendien menseigen om liever zelf te kiezen dan overgehaald te worden.

Het verschil tussen marketing en contentmarketing zit hem dus in dat ene woord ‘content.’ Contentmarketing is niet los te zien van marketing, andersom wel. Je kunt immers doen aan marketing zonder te doen aan contentmarketing. De vraag is echter of je daar verstandig aan doet…


Andere interessante blogonderwerpen:

Bloggen voor een grote doelgroep, hoe doe je dat?
Korte tekst is in, maar er schuilt een gevaar in…
Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor als je echte resultaten wenst
De marketingmix: de P van Product (of dienst) en hoe je hem inzet

Merk je na het lezen van deze blog, dat je meer kunt halen uit je marketing, maar weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Wij wel en wij helpen graag.

 

Blog & contentmarketing, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching