Waarom wordt mijn blog niet gelezen?

‘Help, de blog wordt niet gelezen!’

‘Wat mankeert er aan mijn blog?’

‘Beste Esther,
Ik schrijf al maanden elke week een blog voor het bedrijf, maar hij wordt niet gelezen. Ik heb het idee dat ik al mijn tijd en energie over de balk smijt. Het liefst stop ik er op dit moment mee, maar mijn leidinggevende heeft gelezen dat het vaak langer duurt en wil dat ik doorga. Jij zegt dat een blog je bedrijf helpen kan met meer naamsbekendheid en meer klanten en zo. Is mijn blog niet goed genoeg of doe ik iets fout? Heb jij advies voor mij?’

De url naar de bedrijfsblog had ze in haar e-mail vermeld. Ze is communicatiemedewerker bij een middelgroot bedrijf.
Ik mailde direct terug dat ik kijken zou en vroeg haar wanneer ik haar het beste hierover bellen kon.

De volgende dag had ik haar aan de telefoon.
‘Is mijn blog nou zo slecht? Ik twijfel steeds meer en raak helemaal verkrampt.’
Ik had de website doorgenomen, maar liet haar in het kort vertellen wat het bedrijf deed en voor wie, hoe en waarom. Uit haar verhaal trok ik deze conclusies.

Je blog delen is vermenigvuldigen

‘Jullie website is in orde. Je blog ook. Ik heb een paar adviezen voor je, maar op zich ziet hij er prima uit. Je hebt er sharebuttons bij staan, zodat je blogposts deelbaar zijn. En een reactieformulier.’
Ik hoorde een diepe zucht aan de andere kant van de lijn.
‘Pfff! Ik heb er zo over in gezeten! Maar wat is er dan aan de hand? Waarom wordt mijn blog niet gelezen?
‘Wat doe jij nadat je een nieuwe blogpost hebt geplaatst hebt?’
‘Ik deel hem.’
‘Op social media?’
‘Ja. LinkedIn, Twitter en Insta.’
‘Hoe vaak?’
‘Hoe vaak? Een keer.’
Ah!
Als je je blog slechts een keer deelt, mis je alle mensen die op een ander tijdstip kijken. Zij zien hem niet voorbij komen.’
‘Oh, dus ik moet hem vaker delen?’
‘Ja. Je nieuwste blogpost deel je de eerste week bijna elke dag en elke keer op een ander tijdstip vanaf je bedrijfspagina of -account. En op LinkedIn ook vanaf je eigen profiel. Zo maak je je bereik groter. Heb je toegang tot de bedrijfspagina op LinkedIn? En heb je collega’s op de afdeling?’
‘Ja en ja. Die moeten de blog dus ook delen? Maar worden mensen niet gek van die herhaling?
‘Nee, zeker niet als je je berichten afwisselt met andere blogposts. En het delen met elkaar afstemt. Wat ook helpt is als je je tekst verandert in je bericht. Haal een quote aan in plaats van de titel van je blogpost en plaats de eerste alinea van je artikel in het bericht wanneer je hem verspreidt via LinkedIn. Of licht er elke keer een tip uit.’
‘Dus elke keer als ik mijn blog deel, maak ik er een iets ander bericht van?’
‘Precies! Deel hem vanaf je bedrijfspagina op LinkedIn. Vraag je collega’s hem ook verder te verspreiden door hem te delen vanaf de bedrijfspagina. En vanaf hun eigen profiel.’
‘Bijna elke dag de eerste week…’
‘Ja, zeker vijf keren en vergeet het weekend niet. En een keer in de linkedingroepen als je daar actief bent. En daarna herhaal je hem af en toe. Je netwerk groeit en ook deze mensen wil je je blog laten lezen. De kracht van een goed gelezen blog zit onder andere in de herhaling van het delen. Wat bovendien helpt is als je in je bericht af en toe vraagt om een retweet. En eindig rustig met een vraag over het onderwerp. Bij voorbeeld hoe zij er tegenover staan of hiermee omgaan. Reacties geven je een groter bereik dan likes.’
‘Dat ga ik doen! Ik ben benieuwd!’
‘Nog een tip: automatiseer het, bij voorbeeld via Hootsuite of Buffer. Succes! Jij en je collega’s kunnen alle marketing- en contentmarketingactiviteiten trouwens inplannen in mijn gratis (content)marketingkalender. Hebben jullie zo’n kalender?’
Die gingen ze gebruiken.
Prompt zag ik haar blog regelmatig voorbij komen op LinkedIn en Instagram, gedeeld en geliket en voorzien van reacties. Ze startte af en toe zelfs een discussie.

Na ruim een maand ontving ik een kort mailtje van haar:
‘Ik ben de blog gaan delen zoals je had gezegd. Het werkt!

Er kan echter meer zitten achter waarom de blog niet gelezen wordt.

Verandering van spijs

Ik belde haar na haar e-mail aan mij.
De blog genereerde meer bezoekers en triggerde een oude klant, die na jaren weer hun hulp vroeg. Maar ik had nog een stap voor haar. Ik hoopte, dat de afdeling dat aandurfde.

‘Anno 2019 zijn er meer redenen, waarom de blog niet gelezen wordt. En dat zit hem in variatie.’
‘Wij zetten Facebook Live al in voor promotie. Kan dat ook voor contentmarketing?’
‘Jazeker! En hebben jullie al gedacht aan Soundcloud en YouTube?’
‘Video en podcast?’
‘Ja. Het is relatief eenvoudig…’
‘… De teksten hebben we al,’ viel ze me in de reden.
‘Precies!’

Blogfrequentie

‘Mag ik nog wat vragen?’
‘Natuurlijk!’
‘We lezen, dat elke week een blog niets meer doet.’
‘Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je pas begint met bloggen is mijn advies om zo snel mogelijk een bibliotheek op te bouwen. Kwaliteit gaat echter voor frequentie. Google staat vol met content met ongeveer dezelfde inhoud. Mensen worden ermee overladen. Zorg dus dat je blog en daarna je vlog en/of je podcast extra interessant en relevant is en blijft.’
‘Wij hebben al veel artikelen. De frequentie kan dus naar beneden.’
‘Jullie creëren bovendien meerdere vormen van content, dus ja.’

Korte tijd daarna gaf de afdeling zich op voor de masterclass Bloggen voor Gevorderden om nog meer voldoening te krijgen van hun werk, zoals zij dat zelf verwoordden. Ik maakte de masterclass op maat en breide er 2 modules aan vast: je e-maillijst laten groeien en bloeien & je blog omzetten naar andere contentvormen. Deze hebben zij pas afgerond. Ik monitor vanaf een afstandje.

Heb jij niet de luxe van een marketing- of communicatieafdeling? Besteed de blog dan uit via een voordelig abonnement.

Weet jij ondertussen waarom jouw blog niet goed gelezen wordt?

 


Andere relevante blogonderwerpen die je verder helpen bij de groei en bloei van jouw bedrijf: 

Een kei van een blog = groei 
Je missie of omzet? Nee, je missie én omzet
Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Tips van de copywriter: Er zit omzet in jouw tekst

 


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (5)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching