Goede, goedkope en snelle dienstverlening in de mix

Goede, goedkope en snelle dienstverlening, welke bied jij?

De 3 formules van dienstverlening in deze blog kwam ik tegen op social media en ze triggerden mij. De formules kloppen namelijk. Ik leg ze aan jou voor. Zo kun jij bij jezelf nagaan, om welke jouw klanten het meest vragen. En of dit klopt met wat jij wilt. Bij elke formule past namelijk een type klant. De vraag die jij jezelf stelt, is welk type jij aantrekken wilt.

In deze formules van dienstverlening wierp de schrijver van de socialmediapost Kwaliteit, Prijsniveau en Snelheid en Snel in de mix.
Het maakt hierbij niet uit of je diensten of producten verkoopt.

De 3 formules in je dienstverlening

Formule 1. Goed + Goedkoop = niet Snel

Je hebt net je kinderen aan tafel wanneer een grote schaduw door de woonkamer schuift. Je kinderen beginnen te gillen van enthousiasme. Als je je omdraait, zie je hoe een grote kraanwagen zich voorzichtig een weg baant door je straat.
‘Mogen we kijken, mam?’
Je zucht. Over 1 uur moeten ze namelijk weer op school zijn. Maar je stemt in en loopt mee.
Het is ook wel een ontzagwekkend gezicht: een kraan groot genoeg om er niet omheen te kunnen, tilt de prefab dakkapel van de achterburen in slow motion helemaal over het dak!
De buurvrouw staat voor haar huis het schouwspel te volgen.
‘Ik ben blij dat het vandaag gebeurt. Morgen gaat het regenen,’ zegt ze.
‘Morgen komen ze bij ons. Eindelijk! We hebben lang genoeg gewacht.’
De buurvrouw draait zich verbaasd naar je toe.
‘Hoezo lang? Ons dakkapel hebben we 4 weken geleden besteld. En die van de overkant hier ook.’
‘Wij een halfjaar! Na veel bellen en mailen gingen ze eindelijk overstag. Wat een gedoe was het! Ja, ze hadden het ons wel gezegd, hoor, dat het even kon duren. Hun planning was vol… Ze hebben ons wat gematst,’ komt er wat kleintjes achteraan.
‘Gematst?’
Je loopt rood aan.
‘Ja, we hadden geen 5000 euro, dus we kregen wat korting.’
‘Zo zo, wij betalen het volle pond! Hoeveel korting kreeg je?’
‘1000 euro.’
‘1000 euro! Geen wonder dat je zo lang moest wachten! Het kon waarschijnlijk niet uit om één dakkapel te produceren en meer dan 100 kilometer verderop te monteren.’

Formule 2. Snel + Goed = niet Goedkoop

‘Goedemorgen, met Jan van Dijk. Ik zoek een administratiekantoor die mijn ib-aangifte kan verzorgen. En u werd mij aanbevolen.’
‘Oh, het is al half april, dus we hebben nog maar 2 weken.’
‘Ik heb een eenvoudige boekhouding.’
‘Er komt meer bij kijken dan uw boekhouding, meneer Van Dijk.’
‘Ja, natuurlijk. Dat snap ik, maar wat ik wilde zeggen is dat mijn financiën heel eenvoudig zijn.’
‘Dat moeten we bekijken. Het wordt in elk geval een spoedopdracht, meneer Van Dijk. U bent namelijk erg laat en wij kennen u en uw situatie nog niet.’
‘Een spoedopdracht? Wat houdt dat in?’
‘Dat wij een spoedtarief rekenen.’
‘Dat vind ik vreemd. Waarom?’
‘Omdat wij onze planning omgooien moeten. We zitten niet té vol, anders had ik u verteld dat het niet kon. Maar waar wij gewoonlijk de ruimte hebben om een nieuwe klant en zijn situatie te leren kennen, moeten we nu snel schakelen.’
‘Oh…’
Stilte.
‘Meneer Van Dijk, bent u er nog?’

Formule 3. Goedkoop + Snel = niet Goed (niet Effectief)

‘Ik heb een flyer nodig. Zelf zorg ik wel voor de tekst, jij mag de vormgeving doen.’
‘Wat is het formaat van de flyer?’
‘Een drieluik, A4. Voor- en achterkant bedrukt. Ik heb vrij expliciete wensen. Ik wil hem flitsend hebben, maar ook chic. Ik denk aan een zwarte achtergrond met goud en fluoriserende kleuren. En mijn tekst moet erin passen. Hij is voor de vakbeurs en ik heb veel concurrenten. Ik wil hem laten knallen! En ik wil een QR-code erin hebben.’
‘Oké, laten we een afspraak maken om de wensen door te spreken. Wanneer moet het ontwerp klaar zijn?’
‘Eind deze week. Ik heb een budget van € 150.’
‘Voor die prijs kan ik het alleen doen als we de vormgeving basis houden. Voor een ontwerp dat eind deze week af moet zijn moet ik schuiven in mijn agenda. Dat betekent, dat opdracht van andere klanten opschuiven. Dat kan net. Voor € 150 kan ik u helpen, maar alleen met een basisvormgeving zonder bijzonderheden.’
‘Maar… dan valt hij niet op en iets anders om uit te delen heb ik niet. Ik wil hem eruit laten knallen! Die stand is al duur zat en we staan er 4 dagen.’
‘Welk budget reserveert u voor het drukken van de flyer?’
‘€ 200.’
‘Fullcolour is duurder, zeker met uw kleurwensen. Wat u tot nu toe aangeeft is mogelijk, maar niet voor die prijs. En maar net aan in die tijd. Dat ligt met name aan uw tijd.’
‘Mijn tijd?’
‘Ja, we moeten snel afspreken en u moet snel reageren op mijn ontwerpen.’
‘Dus het gaat mij meer tijd kosten?’
‘Nee, u investeert dezelfde tijd, maar in een korter tijdsbestek.’
‘Dus mijn budget is te laag voor een flyer die eruit knalt.’
‘En voor een spoedopdracht. Ik vertelde u namelijk net ook, dat andere klanten nu langer moeten wachten.’
‘Juist. Nou. Ik ga opnieuw rekenen. Ik laat het zo snel mogelijk weten…’ klinkt het een ietwat bedremmeld.
‘Dan moet ik het vandaag van u weten. Maar wilt u ook weten wat het kost…’
Voordat ze de zin afmaken kan, heeft hij al opgehangen. Hij heeft dus nog steeds geen idee wat het wel kost. En dat zij samenwerkt met een drukker, die kwaliteit levert. En snel als het moet.

Begrijp je, meneer en mevrouw Klant?

Ga jij voor Effectief, dan ga je voor Kwaliteit. Wil jij daadwerkelijk de beste klanten aantrekken en ben je er klaar voor?

jazeker!

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: