Het gevaar van korte tekst

Het gevaar van korte tekst

Korte tekst wordt beter gelezen, zegt men.
Maar… is dat ook zo?

‘Hoe kort moet mijn tekst zijn?’
‘Ik ben bezig met een nieuwe website en wil weinig tekst.’
‘Ik wil bondige, duidelijke teksten. Mensen zijn luie lezers, zeker op het internet, dus lange teksten worden niet gelezen.’

Ga jij hier echt vanuit, dan onderschat je de behoefte naar informatie van degene die jou zoekt! Lange teksten worden beter gelezen dan jij denkt. Ik laat je zien waarom en vertel je hoe jij mensen aan het lezen krijgt. En houdt.

Mijn uitleg verklaart bovendien waarom er juist gevaar schuilt in korte tekst. En waar.

Bedien je doelgroep, alsjeblieft

Klantgerichtheid staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel en dat begint bij de kennismaking met het bedrijf. De eerste kennismaking geschiedt steeds meer online. Met een korte tekst loop je het gevaar onvolledig te zijn. Als mensen de informatie die zij zoeken, niet vinden, zoeken ze elders.

Als het gaat om je aanbod zoeken zij in elk geval antwoord op deze 3 vragen:

  • kan ik met mijn probleem bij jullie terecht?
  • welke oplossing(en) bieden jullie dan?
  • welke resultaten levert het mij op?

Soms is een vermelding van je prijs handig, zeker wanneer je bedrijf producten aan de consument verkoopt, maar maak die overweging zorgvuldig in alle andere gevallen. Een vanaf-prijs is wellicht een goed alternatief.

De page Over Ons wordt vaak goed gelezen. Hier mag je rustig uitweiden als het toevoegt.

Blogposts hebben geen maximale lengte. De laatste trend in bloggen volgend is hij bij voorkeur zelfs langer dan 2000 woorden. Een artikel van deze lengte wordt gezien als een verdiepend stuk, een expertise-artikel.
Tip: schrijf een monsterblog. Dat is een blog van meer duizenden woorden; 4 nullen is geen uitzondering. Google beloont je met een hogere ranking

Gaat het om iets wat tijdgebonden is en waarvoor mensen zich opgeven, zoals een training of event, beantwoord dan ten minste de 5 W’s en de H: wat, (voor en door) wie, waar, wanneer, waarom en hoe. Vergeet niet de prijs te vermelden en zorg dat aanmelden eenvoudig is.

Je begrijpt, dat een korte tekst zo zijn beperkingen heeft wanneer je wilt voorkomen dat mensen informatie missen en afhaken of je storen tijdens je werk of ze diepgang missen.

Korte tekst en je vindbaarheid

Een tekst van 300 woorden of meer wordt gescreend door Google. Op basis van de zoekwoorden en de essentie van je boodschap neemt hij je mee in zijn ranking. Een tekst die korter is dan 200 woorden loopt kans te worden overgeslagen. De page komt niet voor in de zoekresultaten.

Er zit echter nog een gevaar in korte tekst wat betreft de vindbaarheid.
Een korte boodschap behoeft weinig tot geen koppen en tussenkoppen. Die zijn echter nodig voor een goede ranking.

De oplossing voor lekker leesbare, lange tekst

Een klantgerichte tekst die bovendien verkoopt, prikkelt en port mensen contact met je op te nemen. Prikkelen en porren begint echter bij volledig zijn in je informatie.

Een lange tekst wordt echt goed gelezen als hij lekker leesbaar is. Ik help je een eindje op weg met de volgende tips.

1. Korte alinea’s

Lappen tekst deel je gemakkelijk op in ‘hapklare brokken’ met alinea’s die niet langer zijn dan 10 regels. De trend is om ze nog korter te maken, maar in je aanbod werkt dat juist averechts, omdat mensen de indruk krijgen veel hapsnap-informatie te moeten doorspitten.

2. Koppen en tussenkoppen

Gebruik aansprekende koppen en heldere, prikkelende tussenkoppen, waar je je zoektermen in terug laat komen.
Geef jij bij voorbeeld een basistraining in het maken van een website in WordPress, dan volg je gemakkelijk de 5 W’s en de H, maar in plaats van ‘Waar?’ en ‘Voor wie?’ zorg je dat Google je oppikt: ‘Waar is de basistraining WordPress?’ en ‘Voor wie is de training WordPress?’
Tip: maak gebruik van synoniemen op je zoekterm, zodat Google je tekst niet ziet als SEO-gericht geschreven en je boodschap lekker leesbaar blijft.

Tussenkoppen zorgen dat de lezer je tekst goed kan screenen op voor hem (of haar) relevante informatie.

3. Opsommingen

Opsommingen onderbreken de tekst en trekken de aandacht, omdat deze vaak belangrijke zaken vertellen op de kort-maar-krachtige manier.

4. Het oog wil ook wat

Een lange tekst wordt aantrekkelijk met een of meerdere afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen je tekst bovendien extra kracht bijzetten.

Ik ben benieuwd naar jouw mening over en ervaring met korte of lange tekst. Een aanvullende tip is altijd welkom! Laat die onderstaand achter. Dank je wel.


Andere interessante blogonderwerpen:

Een doeltreffende tekst vereist…
Een kei van een blog is groei
Beloof jij een Opel en lever je een Ferrari? Waarom dat averechts werkt
6 Factoren die niet direct invloed hebben op je Google ranking

Heb je na het lezen ontdekt dat je woorden tekort komt? Besteed het uit aan de woordzoeker.

help mij met de juiste woorden

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching