blogideeën

Geen idee waarover je moet bloggen? Nu wel!

Blogtips voor als je vastloopt

Ik plaats bijna elke dag een blog. Dat doe ik niet, omdat ik tijd over heb. Ik ben best druk en mijn klanten en mijn gezin gaan voor. En toch lukt het mij praktisch altijd mijn blog te schrijven. Ook wanneer ik vastloop en ik geen inspiratie heb. Dat komt mede door mijn systeem en planning, maar ook ik loop weleens vast door gebrek aan inspiratie.

Volgens de cursisten op mijn blogtraining is gebrek aan inspiratie een van de 2 hoofdoorzaken waarom ze de regelmaat van het bloggen loslaten. Gebrek aan tijd is de 2e.

Consistentie is een voorwaarde voor succes, weten zij, en ik geef hen tijdens de cursus trucs voor als het bloggen niet vanzelf gaat. Een paar daarvan geef ik jou ook graag mee.

Zelfs wanneer je blogonderwerpen op voorraad hebt, kun je vastlopen. Een artikel begint bij een onderwerp, maar de invulling ervan is de volgende horde.

Geen zin in schrijven

Wil jij dat je potentiële klanten jou serieus nemen, neem jezelf dan serieus. En dus je marketing.

Laat jij je kinderen thuis van school, omdat je geen zin hebt om het barre weer te trotseren? Nee, toch!
Je doet dit echter wel met je doelgroep: ‘Vandaag heb ik geen zin om je een stap verder te helpen.’

Kom op! Er zijn talloze manieren om in de flow van het schrijven te komen. Ik geef je er vijf…

1. Neem pauze

Hoe lang werk je al achtereen? Heb je al eens rust genomen om even wat anders te doen dan werken?

Kom achter je bureau vandaan en doe even wat anders. Wandel, luister muziek, ga een bak koffie drinken bij een collega, windowshoppen of boodschappen doen.
De beste manier om je hersenen aan het werk te zetten is bewegen. En even afstand nemen. Iets doen dat niets te maken heeft met je werk of je blog helpt je aan een (lumineus) idee.

2. Lees

Heb je geen idee waarover je bloggen moet, doe dan inspiratie op bij anderen.

Wat schrijven anderen over je vak of onderwerp? Struin het internet af, zoek op social media en ga je eigen bieb met artikelen door. Een van de beste inspiratiebronnen is boeken. Ga naar je lokale bibliotheek en kijk welke schatten je eigen boekenkast bewaart.

Ik raad je aan een verzameling boeken op te bouwen over jouw vakgebied en gelieerd daaraan. Maak samenvattingen en bewaar deze goed.
Verzamel ook relevante artikelen, white papers en e-books van anderen. Je schrijft je in en zodra je de informatie ontvangt, schrijf je je uit als je verder geen nieuwsbrief of mailings ontvangen wilt.

Gebruik platforms als Buzzsumo voor inspiratie. Buzzsumo is een marketingtool. Trending en topcontent vind je hier direct door je blogonderwerp in te vullen. Je kunt het platform gratis proberen.

Andermans tekst kopiëren is verboden, maar inspiratie opdoen via andermans content is volkomen legaal en vormt een grote inspiratiebron. Wees voorzichtig met het kopiëren van ideeën, die niet van jou zijn. Stuit je op nieuwe informatie, zoals trends en technieken, test deze dan eerst zelf, voordat je erover schrijft.

3. Update een oud artikel

Kijk eens in Google Analytics naar welk oud artikel populair was (of nog steeds is). Onder ‘oud’ versta ik een die je een jaar of langer geleden schreef. Blaas deze opnieuw leven in door hem te vernieuwen.

Update hem eerst naar wat vandaag de dag geldt. Voeg vervolgens zaken toe waarmee je een verdiepingsslag maakt in je blog. Denk daarbij aan:

  • nieuwe onderzoeksresultaten of recente cijfers en andere data
  • voorbeelden en best cases
  • een infographic, animatie of korte video/podcast
  • zet je blog om in een video of podcast en plaats deze erbij
  • aanvullende tips
  • screenshots
  • social proof
  • quotes van influencers en andere grote namen. En quotes van jezelf
  • verhalen. Jouw verhaal, die van een of meerdere klanten of die van mensen en bedrijven die een voorbeeldfunctie hebben met dit onderwerp.

Update ook je SEO en eventueel je afbeeldingen en herplaats je artikel op een recente datum.

4. Schuif een ander onderwerp naar voren

Verander je schema een ietwat en wissel een later onderwerp met degene die nu gepland stond. Het geeft je extra tijd om verder onderzoek te doen of de juiste invalshoek te vinden.

Kies een onderwerp, waarover jij je kennis direct paraat hebt en verder onderzoek onnodig is. Schrijf over zaken die dicht bij jou staan en laat het doel van veel likes en deelactiviteit los. Voeg extra relevantie toe.

Maak het jezelf dus gemakkelijk en kies een onderwerp waar je alles over weet. Een waar je hart ligt en vertel over jouw visie. Zo maak je er een artikel van, dat anders is dan wat anderen eventueel al schrijven. Unieke content slaat sneller aan. Mensen worden immers al overladen met veel van hetzelfde. Een ander geluid is verfrissend.

5. Schrijf over de content van een influencer

Ik lees veel blogs van influencers in Nederland, Amerika, Groot Brittannië en Australië. Hun ideeën test ik en neem ik mee in mijn eigen content. Soms ‘vertaal’ ik een stuk content naar de mijne.

Iets gehoord, gezien of gelezen waarmee jij het razend eens bent? Zie je een trend aankomen, waar zij al over vertellen? Vertel het door. Je kunt hun content ‘vertalen’ en doorgeven aan jouw doelgroep, inclusief bronvermelding.

Dwing jezelf de cirkel in stand te houden

Onder druk wordt alles vloeibaar.

Blijf consequent en schrijf. Ben je niet consequent, dan trap je in de val van het spijbelsyndroom: eens gespijbeld, dan spijbel je vaker. Houd je planning dus in stand. Ongeacht wat.

Schrijf eventueel een miniblog als je inspiratie mist en vul hem later aan. Maar schrijf!

Op dit moment heb ik geen idee welke zoekwoorden ik integreer in dit artikel. Voor nu zij dat zo….

 


Andere artikelen, die je in de flow houden als het gaat om marketing:

Een ministappenplan voor een blog die met gejuich wordt ontvangen
Is jouw LinkedIn Experience een cv? Zo maak je er een trekpleister voor klanten van
Tip van de copywriter: vervang het woord ‘maar’ door…
3 Redenen en 25 manieren om je oude content nieuw leven in te blazen

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching