AIDA

AIDA in je verkooptekst

AIDA is een oud en zeer effectief marketingbegrip, dat nog altijd gebruikt wordt door elke professionele tekstschrijver en copywriter. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
AIDA is een marketingmodel in 4 stappen, in een vaste volgorde. Volg deze stappen en je hebt in de basis een verkopende tekst staan. Er zijn echter 2 aanvullende stappen, die niet iedereen kent. Ze zetten je boodschap extra kracht bij.

De eerste A in AIDA

Attention staat voor aandacht. In de eerste paar zinnen probeer je de aandacht te trekken van je bezoekers. Dat kun je doen met een vraag, een stelling of door aan te geven dat je met iets bijzonders komt… straks. Daarin zijn de titel en de eerste 20 woorden het belangrijkst, omdat je direct aan het begin de belangstelling wekt van je lezer. Wordt hij nieuwsgierig, dan haakt hij aan en leest hij verder.

De I in AIDA

Interest staat voor het creëren van interesse van je bezoeker voor jouw product of dienst. Dit doe je door bij voorbeeld verder in te spelen op welk probleem jouw product of dienst oplost. Je speert op een speciaal aanbod of liever nog… een belofte.

Voorbeeld met verschillende I-prikkels
‘Er is een nieuwe ontwikkeling op het gebied van games. Met deze kersverse gadget manoeuvreer jij nog sneller door het spel. En wij hebben deze gadget in huis! De video geeft je een korte demonstratie over zijn mogelijkheden en keuzes. Kijk je tot het eind, dan krijg je ook de bonustip mee.’

De D in AIDA

Desire geeft een verlangen aan dat je opwekt bij je potentiële klant om het product of de dienst te hebben. Je probeert hem ervan te overtuigen dat jouw product of dienst waardevol voor hem is. De lezer wil weten wat het hem oplevert. Kauw het resultaat van jouw oplossing dus voor. Hierbij kun je gemakkelijk insteken op klantbeleving. Klantbeleving haakt in op het resultaat van het resultaat of het voordeel van jouw oplossing.

Voorbeelden van D-prikkels door klantbeleving
De warme massagedouche masseert de spieren. Het resultaat is, dat je na een middag tuinieren nauwelijks voelt dat je zwaar lichamelijk werk hebt verricht. Je hebt zelfs de energie om de hele avond op je hoge hakken de staande receptie vol te houden.

Het mooiste voorbeeld van D-prikkels is Teleshopping. Het programma geeft eindeloze demonstraties over de vele gemakken en toepassingen van zijn producten. Denk de nagesynchroniseerde stemmen weg en room de overdreven emoties af en je hebt een dijk van een promotiecampagne! Ik kijk nooit, want de verleiding is te groot, terwijl ik zelden geld over de balk gooi.

De laatste A in AIDA

Action! Je zet de potentiële klant aan tot het nemen van actie: hij neemt contact op of doet een aankoop. Je vertelt hem welk probleem hij wenst dat jij oplost, geeft het resultaat en verwijst hem naar je aanbod of contactgegevens. In de wereld van marketing wordt dit ‘call to action’ genoemd.

Voorbeeld van A-prikkels met een call to action
‘Wil jij voor de zomer ook eindelijk definitief van die extra kilo’s af? Neem dan nu contact op!’

Nog twee letters toegevoegd: AICDA(S)

Er zijn nog 2 letters die je eventueel kunt toevoegen.
Volgens nieuwe inzichten zijn deze 2 vandaag de dag belangrijk of zelfs onmisbaar:
S = Satisfaction; Na AIDA en de aankoop van de klant zet je hem aan tot een herhaalaankoop, een up sell. Je klant wordt vaste klant.
C = Conviction; Hij komt na Interest en probeert de potentiële klant dusdanig te overtuigen van je product of dienst en de voordelen ervan, dat hij weet dat hij iets mist als hij niets doet. Je speelt dus in op het gemis als hij niets onderneemt. Teleshopping is hier een ster in. Kijk er een uurtje naar (leg je mobiel en vaste telefoon weg!) en zie hoe zij omgaan met elke stap in dit marketingmodel.
Je krijgt AICDA(S).

AIDA is geschikt voor elke tekst die moet aanzetten tot het aanschaffen van je product of het inhuren van je dienst. Bovendien is hij uitstekend te combineren met alle andere manieren om via tekst klanten te werven, zoals klantgericht schrijven en de 4 belangrijke vragen. Het is een oud model, maar nog altijd geschikt voor zowel je online als je offline marketingmiddelen.

Hoe integreer jij AIDA in je tekst? Of heb je een aanvullende tip of vraag? Deel hem dan hieronder.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die jouw bedrijf verder helpen:

Wat is het verschil tussen marketing en contentmarketing?
De marketingmix: de P van Product
Waarom mensen niets kopen: Keuzestress voorkomen doe je zo
10 Schrijfregels die elke professionele tekstschrijver of copywriter toepast bij commerciële tekst
Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Heb je hulp nodig? Je bent echter vrij om je tekst bij ons ‘over de schutting’ te gooien.

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Esther, je was mijn reddende engel! Bij mijn businessclub BNI moest ik een 3 minuten -presentatie verzorgen over ‘iets met tekst, waar ondernemers wat aan hebben.’ Door omstandigheden zag ik pas op dinsdagavond om 10 uur dat ik de volgende morgen om half 8 mijn mini-presentatie moest geven.Help! Gelukkig bedacht ik me dat ik kort daarvoor van jou informatie over AIDA had ontvangen, die hier perfect voor gebruikt kon worden. Om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg op woensdagmorgen een enthousiast applaus voor mijn AIDA presentatie. Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching