reclame maken - eenvoudig en toch opvallen

Eenvoudig reclamemaken en toch opvallen?

Ooit een flyer gemaakt en die verspreid onder een groep secuur geselecteerde mensen? Is er vaak doorgeklikt op je Google Adwards advertentie? Of heb je een advertentie of advertorial (een advertentie in de vorm van een artikel) gehad in een (vak)blad? Of een billboard langs de weg? En deed ie niet wat ie moest doen? Misschien is je boodschap onscherp of valt hij te weinig op.

Als je wilt dat mensen bij je aankloppen is het belangrijk dat ze direct worden geprikkeld. Dus als je doet wat iedereen doet, hoe zorg je dan dat mensen jouw boodschap oppikken? Door eenvoudig reclame te maken en daarmee op te vallen.

Maar hoe doe je dat?

Laat me een paar voorbeelden met je delen.

Het verschil tussen een advertentie en een webpage of brochure

Er zijn veel specialismen binnen het vak van tekstschrijver en dat is niet vreemd. Voor teksten van de website zijn andere vaardigheden vereist dan het schrijven van een tv- of radiospot. Een online advertentie vraagt om andere kennis dan een brochure. En een blog kent andere schrijftechnieken dan een landingspage of advertorial in een vakblad.

  • Hoeveel creativiteit wordt er gevraagd? Bij een pay-off of advertentie meer dan bij een brochuretekst. Bij de eerste moet je namelijk in minder woorden de kern raken. En het oog wil echter ook wat anders bij het zien van een advertentie dan een brochure. Bij de laatste heb je meer tijd om een uitstekende indruk te maken. Bij een advertentie gebeurt dat in een oogopslag.
  • Heb je verstand nodig van SEO? Je wilt dat je website goed gevonden wordt, terwijl een affiche geen zoekmachineoptimalisatie nodig heeft.
  • Hoe ver gaan de journalistieke kwaliteiten? Een artikel in een vakblad, een advertorial en blog vereisen een nieuwsgierige, leergierige onderzoeksgeest. Een catalogus vraag om meer informatie en minder om inhoudelijke, diepgaande kennis
  • Welke vakkennis heb je nodig? Algemene voorwaarden en andere juridische stukken vragen om specifieke kennis. Hoe ver is een tekstschrijver bereid om daarin te duiken als hij of zij die kennis niet in huis heeft? En hoe ver ben jij bereid te gaan om je tekstschrijver te helpen daarin?

Het is geen wonder, dat de meeste tekstschrijvers een specialisme hebben. Het is evenmin een wonder als jij er niet goed uit komt bij het opstellen van je tekst. Laten we echter toch een serieuze poging wagen…

Eenvoud in je promotie en toch opvallen doe je zo

De key in reclamemaken is opvallen door eenvoud. Reclamemaken is een sport. Hoor je graag bij de toppers met jouw promotie, doe dan inspiratie op en noteer al je ideeën. Of maak een moodboard.

Houd daarbij deze regel in acht: ‘Maak je groot, houd het klein.’

Met maak je groot bedoel ik: laat je zien! Waar sta je voor? Waar ga je voor?
Met houd het klein bedoel ik: kom direct tot de kern, zonder tierelantijnen en zij- of omwegen.

Ik laat je zien hoe.

Maak reclame voor je bedrijf in plaats van je product

Met de promotie van je product (of dienst) focus je op je aanbod. Dat leidt af van je bedrijf. Hoe vaak maak jij mee dat je de reclamespot kent, maar niet weet welk bedrijf er ook alweer achter zit?

Reclamemaken voor je bedrijf zorgt voor naamsbekendheid. Promoot je statement, je missie en visie en wat je doet voor wie.
Zo zijn er steeds meer bedrijven die een verhaal vertellen en zo inspelen op de beleving van hun klant. Of die niet promoten, maar kennis delen. Deel een inspirerende wijsheid, die de lading van je boodschap dekt en vermeld de bron daarbij bij voorbeeld.
Ik kom hier later in dit artikel op terug.

reclame maken - houd het rustig en simpelHoud het rustig en bondig

Op een aanbod- of landingspage is het onverstandig om je tekst zo kort mogelijk te houden. Zorg dat je daar compleet en concreet bent.

Bij een kleine flyer, een advertentie of andere korte boodschap houd je het rustig en bondig. Creativiteit en concreet zijn gaan hier samen. Beeld is essentieel, de combinatie van tekst en beeld nog meer. Zorg dat ze elkaar aanvullen en versterken.

Gebruik de kracht van verbeelding. Vertel een verhaal in je afbeelding en zwengel daarbij het verlangen aan: ‘Dat wil ik ook!’

En houd het beeld rustig. Verschillende lettertypes en meer dan 2 tekstkleuren leiden af van wat je vertellen wilt. Dat geldt ook voor je afbeelding(en). Minder is vaak beter.

Wees kristalhelder

Je hebt weinig ruimte voor uitleg bij een kleine flyer of advertentie. Zorg daarom, dat je doelgroep je direct begrijpt. En dat je raakt. Vertel dus niet wat of hoe, maar waarom.

Schrijf niet over het resultaat, maar het gevolg van dat resultaat. Deze schrijftechniek speelt in op klantbeleving.

Daag jezelf uit het supersimpel te houden!

Een paar voorbeelden van klantbeleving

‘Nooit beseft dat wij zo groot konden wonen!’ zegt de klant van de houthandel die overkappingen en tuinhuisjes op maat ontwerpt.
‘Discover your smile’ – TUI heeft het gevolg van het resultaat van hun vakanties geformuleerd in hun pay-off.
‘En ontspan!‘ vertelt de advertentie van een badkamerspecialist.

Gebruik je pay-off of verzin een slogan bij het thema van je campagne.

Wees direct herkenbaar

Je logo en pay-off zijn belangrijk. Breng deze goed in beeld. Reclamemakers vertellen dat je logo vanaf 100 stappen al zichtbaar moet zijn op je affiche. Dat is ongeveer 75 meter.
Hoe vaker je je logo een prominente plek geeft in je marketinguitingen, des te sneller hij herkend en dus gekoppeld wordt aan je boodschap. Zelfs als je alleen het symbool in je logo gebruikt. Kijk maar…

logo Nike logo Google Chrome logo Starbucks   

 

De laatste is een beetje flauw. Als je die niet herkent… hij is van Van Vondel txt.

Hetzelfde geldt voor je kleurgebruik, je lettertype en je beeldmateriaal.
Gebruik je karakters (persona’s) herhaaldelijk in je campagne, zoals Jumbo, zorg dan dat deze karakters hetzelfde blijven. James Bond stapte opeens over op een andere drankje. Laat dat liever.

reclame maken - op het randje?Maak het intrigerend

Geef je boodschap een twist:

  1. Masseer de lachspieren: humor blijft hangen. Past humor bij je bedrijf, maak daar dan gebruik van. Blijf subtiel, respectvol, tactvol, en zorg dat iedereen het direct begrijpt. Centraal Beheer vind ik er een ster in met zijn tv-spots. Zoek alleen de rand van wat kan op als je mensen aan het denken zetten wilt. Of wanneer het bij je doelgroep past
  2. Masseer het verbeeldingsvermogen: klantbeleving en storytelling helpen je daarbij. Zorg dat de fantasie op hol slaat en dat je verlangen oproept. TUI doet dat met zijn reclamespot over de vader die moeite heeft zijn werk en het keurslijf dat die met zich meeneemt, los te laten. Met elke duik schudt hij de dagelijkse hectiek en stress meer van zich af
  3. Masseer het geheugen: bouw altijd voort aan je naamsbekendheid. Ik vertelde hierboven al, dat je logo daarin een hoofdrol speelt. Zorg daarnaast voor een boodschap, die je onthouden wordt. Omdat die gemakkelijk is, aanspreekt en emotie oproept. En maak gebruik van de kracht van herhaling. Jij lepelt vast direct de pay-off van Kruidvatreclame op
  4. Trigger de herkenning: vraag je af, waarom programma’s als Oh, Wat een Jaar van Linda de Mol zo’n succes was. Nostalgie werkt: ‘Weet je nog…?’ Datzelfde geldt voor de huidige, dagelijkse praktijk van je doelgroep, zoals Jumbo doet. Vraag je af, waarin mensen in je doelgroep zich herkennen en pas het toe
  5. Trigger de erkenning: ‘Oh, gelukkig, ik ben niet de enige.’ ‘Zij begrijpen mij!’ Creëer die zucht van verlichting.

Maak wel waar wat je vertelt. En belooft.

Zoek inspiratie in…

Zoek naar ideeën:

  • sla de tv-reclameblokken eens niet over en luister eens goed naar de spots op de radio. En spit de advertenties in bladen door. Lees en luister goed en noteer wat je aanspreekt en waarom
  • uit andere branches. Kijk je alleen naar hoe concurrenten het doen, dan doe je al snel ongeveer hetzelfde. Bewandel ook eens andermans pad door te kijken naar wat men doet in een tak van sport die in alles anders is dan de jouwe
  • lees boeken, tijdschriften, andermans blog, alles wat los en vast zit. Het liefst buiten jouw vakgebied. Lezen inspireert en breidt je woordenschat uit
  • ga de natuur in. Zet al je zintuigen in, maak je hoofd leeg en laat los. Ideeën komen dan vanzelf. Noteer ze direct en broed er een tijdje op, zodat ze verder vorm krijgen.

Mis je ook na het lezen van dit artikel een stukje kennis of vaardigheid, dan zijn wij slechts een e-mail of telefoontje verwijderd van hulp naar een promotietekst, met beeld, die raakt.

tekst uitbesteden tekst nodig


Andere artikelen, die bijdragen leveren aan de bloei & groei van jouw bedrijf:

Waarom je website elk jaar een update nodig heeft
Facebook verandert zijn algoritme. Hoe bereik je je doelgroep na deze wijziging?
7 Copyformules voor korte content die triggert
Geen idee waarover je moet bloggen? Snelle inspiratietips

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching