Marketingplan: sterke doelen stellen

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Veel ondernemers houden niet van doelen stellen. Minder dan 50% stelt gerichte doelen en dat begrijp ik wel. We hebben het immers in onze jeugd of daarna nooit geleerd. Ikzelf speelde ooit volleybal bij een grote club, maar omdat wij lager speelden dan 2 hoogste divisies, stelden wij aan het begin van het seizoen geen vast doel. We zagen wel hoe ver we kwamen. Het was immers een vrijetijdsbesteding. Dat daar een wedstrijdelement aan hing, was ondergeschikt aan de lol die je moest hebben. En op school heb ik nooit geleerd om met doelen te werken. Jij wel?

Doelen stellen is …

We hebben dus een dubbele boodschap meegekregen in onze jeugd: meedoen is belangrijker dan winnen. Je moet gewoon hard werken, dan kom je er wel. Doelen stellen staat daarmee gelijk aan focussen op winnen. Dat maakt doelen stellen vies en een ver-van-ons-bedshow. En dat is jammer. Bij doelen stellen is een wedstrijdelement namelijk ondergeschikt aan de koers die je brengt waar je wezen wilt. Het wedstrijdelement zit ‘m enkel in het beste uit jezelf en je bedrijf halen. Én je klanten het beste helpen. Wanneer jij weet waar je concreet heen wilt, kun jij je kompas daarop instellen. Heel gericht. En gaandeweg stel je de koers bij waar nodig.

Jouw bedrijf verdient bovendien dezelfde voorbereiding dan wanneer je op vakantie gaat. Je koopt je tickets online, checkt in online, hebt je paspoort in orde, pakt je koffers. Je weet waar je heen gaat en zorgt dat je overal op tijd opstapt en uitstapt. Wat doe jij wanneer er onderweg een kink in de kabel komt of je op de verkeerde plek aankomt? Dan onderneem je actie. Jij bent namelijk op vakantie en hebt daarin geïnvesteerd! Tijd. En geld.

Waarom dan niet met je bedrijf, de bron waar al je investeringen als je vakantie beginnen?

‘Hoe kom ik dan tot de juiste koers?’

Bepaal jij wel wat je doelen zijn, maar bereik je ze niet? Dat frustreert.
Dat komt waarschijnlijk, doordat je wat overslaat aan het begin.

Laat me je vertellen hoe dat zit. En hoe je doelen stelt die wél werken. Niets werkt namelijk zo demotiverend als dat jij je plannen steeds in duigen ziet vallen. En daar gaan we eens verandering in brengen!
Ik merkte ook dat ik mijn doelen soms wel haalde, maar vaak ook niet. Mijn bedrijf groeide echter, dus ik had ze niet nodig, vond ik. Ik stopte met doelen stellen en dat voelde ik in mijn omzet: die daalde! Maar hoe moest het dan wel? Ik ben erin gedoken en ontdekte de crux…

De eerste stap naar een marketingplan, het berekenen van je cijfers, is de meest stoffige en confronterende stap. Maar ook een inspirerende. Sla je stap 1 over, dan kun je de volgende stappen alsnog doen, maar je mist een gefundeerde basis voor een ijzersterke marketingstrategie. Het is aan jou hoe serieus jij jezelf en je business neemt.

Op naar de volgende stap: waar wil je naartoe? En nu op de juiste manier…

Je doelen stellen op een manier die voor je werkt

Je hebt nog een stap te doen om een effectief marketingplan te maken, eentje waarvan alles in je je wakker wordt: wat wil je bereiken de komende periode? 

Wat is je doel voor het komende jaar en is het er een of zijn het er meer?

Achter elk doel schuilt je droom.

Maar…
Een droom zonder doel is enkel een droom.
Een doel zonder plan blijft een droom.
Een plan zonder actie blijft nog altijd een droom.

Maar waarom halen veel ondernemers hun gestelde doelen dan alsnog niet? Omdat een doel gebaseerd is op een achterliggende behoefte. En die is vaak niet helder of wordt vergeten.

Een doel waarmee je vooruit komt, bestaat uit 3 onderdelen en 2 daarvan worden door veel mensen overgeslagen, omdat ze er onbekend mee zijn.

De 3 onderdelen om je doel te bepalen zijn te vatten in 3 vragen. Degenen die de 3 kennen, stellen ze echter in omgekeerde volgorde. Ik draai ze om, omdat je je doelen dan pas echt helder hebt.

Wat wil je de aankomende periode doen?
En wat heb je nodig?

De meeste ondernemers beginnen met hun doelen stellen.
‘Ik wil groeien,’ hoor ik vaak.  Waarom wil je groeien? Welk verlangen schuilt er achter die wens? En hoe ziet die groei eruit? Wil je meer inkomen, meer personeel, meer aanbod of…?
Maak je doel concreet.
En ‘ik wil dit jaar € 70.000 omzet draaien’ kan nog concreter. Het is namelijk slechts een getal.
En geld. Geld is echter geen doel, maar een middel. Het doel zit achter dat middel, met andere woorden: wat wil je doen met die € 70.000 jaarlijkse omzet? En daar lopen mensen vaak spaak.

Daarom begin ik met een andere vraag: wat wil je doen de aankomende periode? En wat heb je nodig?
‘Ik wil mijn ovens vernieuwen, zodat ik eindelijk voor de duurzaamheidsprijs kan gaan,’ stelt de warme bakker, ‘Ik heb deze publiciteit nodig voor medewerking van mijn bank om nog een vestiging te openen.’
‘Ik wil mijn social media en mijn blog, mijn offertes, mijn facturen en het nabellen van prospects uitbesteden. En mijn boekhouding. En mijn website is verouderd. Ik wil extra handjes inhuren,’ zegt het hoveniersbedrijf dat in de lente en herfst te druk is en zich wil richten op het geven van cursussen in de rustiger periodes.
‘Ik wil 3 weken toeren in Frankrijk met mijn gezin. En de weekenden vrij. En ik wil mijn oudedagsvoorziening opbouwen,’ zegt de virtual assistente als het haar na een moeilijke start en 80-urige werkweken eindelijk voor de wind gaat.
‘Ik wil minder werken en meer verdienen. Ik wil niet de man zijn die ‘s zondags het vlees komt snijden…’ zegt de directeur van het ICT-bedrijf.

Buiten doelen die met geld te maken hebben, kun je wensen hebben die niet direct te maken hebben met omzet en financiële investeringen. Neem deze mee.

Maak vervolgens een lijstje met wat jouw wensen en behoeften je opleveren: wat betekent het voor jou en je bedrijf en je privéleven als je bereikt wat je wilt? Wat voor gevoel geeft dat?

Schrijf ze op. In het hoofd blijft het ‘ergens zweven.’ Je maakt ze concreet als je ze op papier zet.

Wat kost het?

Wat geven je cijfers van het afgelopen jaar aan? Voer je op koers, wat ging er goed of zelfs boven verwachting en waar lagen verbeterpunten?

Hang een prijskaartje aan je wensen. De nieuwe ovens van de warme bakker, de extra handjes van de hovenier, de 3 weken vakantie van de v.a.: wat kost dat?
En wat heb je nodig wanneer je hetzelfde wilt verdienen met minder tijd? Moet je slimmer werken of verhoog je je prijzen of…?
Bereken dat. Bereken vervolgens met je uurtarief uit stap 1 hoeveel tijd je dit kost.

Heb je wensen op langere termijn, neem deze dan mee, ook in je berekeningen.

Dus wat is je doel?

Nu zet je je behoeften en wensen om in doelen. Je weet nu welke omzet je nodig hebt = je omzetdoel voor de aankomende periode.
Zo zet je alles op je lijstje om in doelen, inclusief de termijn waarop je ze wilt bereiken.

Zo eenvoudig werkt goede doelen stellen!

Nog één laatste stap

Je weet nu waar je heen wilt de aankomende periode. Je hebt nog 1 stap nodig: deze omzetten in een plan en actie. Daarvoor moet je eerst weten hoeveel van welke klanten jij nodig hebt om je doelen te bereiken.

Dat begint bij het bepalen wat je beste klanten zijn en waarom. Maak vervolgens een profiel.

Waarom werkt deze manier van doelen stellen wel?

Omdat je jezelf concrete redenen gegeven hebt. Je doelen zijn nu gestoeld op achterliggende wensen en behoeften. Deze geven je de motivatie achter de richting die jij op wilt. Die motivatie doet jou ‘s morgens enthousiast  opstaan en houden je overeind als het moeilijk is.

Doelen stellen is koud. Doelen stellen op deze manier maakt warm, want je weet precies waarvoor je werkt.

Om je doelen daadwerkelijk te halen heb je nog een ding nodig: actie.

Hoe jij je doel omzet in een succesvol marketingplan, vertel ik je in de volgende stap.

 


Interessante blogonderwerpen:
7 Formules van de copywriter voor een tweet met content die triggert
Zo creëer je een blogbuzz
10 Gouden regels voor een verkopende tekst
Zet in op de multifunctionaliteit van je blog voor (nog) meer succes

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: