Een blog die viral gaat, start hier

Zo gaat je blog viral!

Voor een blog die viral gaat, waar is dat nou goed voor?
Een zeer waardevolle blog is vernieuwend, instrueert, motiveert en inspireert. Hij bevat een andere invalshoek, soms humor, is interessant, zet aan het denken en helpt mensen in je doelgroep een stap verder vooruit. Zit iemand in een impasse, dan helpt jouw blog hem of haar aan de inspiratie om weer verder te kunnen, het beste eruit te halen en voor dat ene doel te gaan. Maak jij mensen blij met je blog, dan wordt hij sneller gedeeld, geliket en becommentarieerd.

Met een artikel dat aanslaat bereik je bovendien mensen buiten je netwerk. Mensen die jouw bedrijf misschien nog niet kennen. Er is soms maar een enkele blog nodig voor een groeiende, trouwe lezersclub, want zeg nou zelf: wanneer jij een super relevante blog tegenkomt, dan lees je sneller meerdere artikelen van dat bedrijf of persoon. En je klopt eerder aan: de blog geeft jou het vertrouwen dat je daar op de juiste plek bent.

Omdat een blog schrijven tijd vergt, wil je dat hij ook wat oplevert.

Een blog die viral gaat brengt je meer naamsbekendheid als deskundige en meer omzet.

Hoe? Om te beginnen door de volgende dingen te integreren.

De titel van je blog

Een blog die viral gaat heeft een prikkelende koptekst: hij maakt nieuwsgierig, zet direct aan het denken, provoceert of maakt hebberig.

Lijstjes en vragen doen het goed. Storytelling ook. Hierover straks meer.

Daarnaast maak je mensen hebberig door iets te laten zien wat anders is, extra, iets wat ze niet willen mislopen:

‘Dé manier om…’
‘Waarom het fout is om…’
‘Een andere kijk op…’
‘Eindelijk heeft men ontdekt, dat…’

Dé manier is echter om de titel vervolgens daadwerkelijk waar te maken.

Goed (of eigenlijk geweldig) geschreven!

Ik lees heel veel, want in de wereld van contentmarketing en tekst loop ik snel achter. Helaas komt er veel bagger voorbij. Er is een overdaad aan content en meestal gaat de informatie niet ver of diep genoeg en is verre van compleet. Het Nederlandse bedrijfsleven snakt naar waardevolle, vernieuwende en up to date content. Tegenwoordig screen ik de tekst eerst snel, voordat ik het artikel echt doorneem. Ik heb te weinig tijd of zin om overal stukken informatie vandaan te halen om het verhaal goed in kaart te hebben.
Velen ervaren hetzelfde en lezen steeds minder.

Veel marketeers roepen het en ik sluit me erbij aan: wees relevant en verplaats je in je doelgroep. Zorg bovendien dat je lezers genoeg van je blog opsteken. En daarvoor moet je weten wat er speelt bij je (potentiële) klanten.

Lekker Leesbare Tekst

Wil jij dat je blog vaak gedeeld wordt en veel reacties krijgt, zorg dan bovendien dan hij lekker leesbaar is.
Zorg dat mensen hem goed kunnen screenen door korte alinea’s met duidelijke subtitels en maak hem aantrekkelijk voor het oog door rust uit te stralen en de inhoud te ondersteunen met relevante afbeeldingen, video of een overzichtelijke infographic.
Tip: zorg dat die infographic ook op smartphones goed te lezen is.

Maar een blog die viral gaat, is vooral compleet. Hij heeft geen losse eindjes, noch halve tips, maar is een afgerond verhaal.

De logische stap verder, die bijna niemand doet

Joe Pulizzi, een van de beste contentmarketeers ter wereld, vertelde in zijn blog dat hij een training stillegde toen hij antwoord kreeg van zijn deelnemers op zijn vraag of zij content creëren die anders is dan hun concurrenten doen.

Iedereen viste in dezelfde vijver van onderwerpen en invalshoeken, ontdekte hij. Niemand deed het anders! Hij was stom verbaasd, want daar begint je naamsbekendheid, je groeiende lezerspubliek, je onderscheidingsvermogen én het trekken van de allerbeste klanten!

Doe dus wat anders dan al je concurrenten.

Dat hoeft niet per se in het onderwerp te zitten, maar wel in de inhoud. Of de invalshoek.
Geven al je concurrenten tips, ga dan verder met voorbeelden en best practices.
Of neem een andere stelling in en zet mensen zo aan het denken.
Zoom verder in door er een onderdeel uit te pakken en die verder uit te diepen.
En zoek naar onderwerpen waar niemand het over heeft.

Tip
Ben jij al wat bedreven in het bloggen? Sluit je dan aan bij een gastblogplatform, die een groter bereik heeft.

Moeite met schrijven?

Weet je niet goed hoe je een aansprekende tekst opstelt?

Maak dan lijstjes. Checklist of zet inspiratietips op een rij.

Of vertel verhalen. Via storytelling betrek je je lezers bij je boodschap. Vertel over een specifieke ervaring met een klant, partner of leverancier, over een probleem dat je regelmatig tegenkomt, over jezelf.
Haal inspiratie uit de verhalen die jij anderen vertelt, of andersom: ‘Wat ik deze week toch heb meegemaakt!’ of ‘Niet te geloven, maar de vraag die ik steeds krijg is…’

Integreer klantbeleving in je tekst.
Jij biedt een oplossing voor een probleem. Dat probleem verdwijnt. Bij klantbeleving gaat het om het resultaat daarvan: wat gebeurt er als het probleem verdwijnt?

Klantbeveling gaat over het gevolg van je resultaat of voordeel: een schoenenzaak verkoopt niet zozeer pantoffels, maar warme voeten.

Ondersteun je tekst met feitjes, cijfers en/of grafieken, vermeldt hun bron en licht ze toe. Mensen zijn hier gek op.

Haal een quotes, blog of mening van een influencer in jouw branche aan.

Tip
Mijn blog zorgt voor meer dan 60% van mijn omzet, heb ik uitgerekend. Een van de redenen hiervoor is dat ik niet bang ben teveel weg te geven. Geef juist zoveel mogelijk weg. Hoe dieper je in je blog ingaat op de materie, des te meer proberen mensen die informatie zelf te integreren. Dat lukt vaak nauwelijks, omdat ze de kennis en ervaring missen die jij als bedrijf hebt. Wie vervolgens toch verder wil komen, klopt bij jou aan voor hulp.

En dan moet je blog viral…

Een blog die iets anders vertelt dan wat anderen allemaal al doen, die volledig is in zijn informatie, inspireert en op andere gedachten brengt, die heeft grote kans rond te gaan op social media, via e-mail en dergelijke.

Een tijdje geleden schreef ik over wat er gebeurt wanneer je je marketing verkeerd inzet via storytelling. Dat werkte. Lezers begrepen mijn gedachtegang en keken naar hun eigen marketing. Ik kreeg ook commentaar, maar dat vind ik juist prettig. Zo leer ik over andermans belevingswereld en blijf ik scherp.

Een buzz schep je niet om iedereen achter je te scharen, maar om het kussen op te schudden, iets in beweging te zetten en/of de juiste in plaats van de meeste klanten te trekken.

Het is misschien eng je nek uit te steken. Niet iedereen zal het met je eens zijn.
Dat hoeft ook niet. En bedenk: commentaar is ook aandacht.

Oké, je blog staat. Hoe zorg je dat hij viral gaat? En hoe maak je dat zichtbaar?

Een blog die viral gaat: delen

Je wilt, dat je artikel vaak gedeeld wordt. Dat begint bij jezelf. Deel hem zelf regelmatig.
De eerste week na plaatsing op jouw bedrijfswebsite of gastblog deel je hem de meerdere malen, elke keer op een ander tijdstip. En vergeet je groepen (LinkedIn en Facebook) en communities (Google+) niet.

Je wilt echter ook, dat anderen hem gemakkelijk kunnen delen.
Een blog die viral gaat, begint direct bij je blogpost.

Van tevoren is het moeilijk te bepalen of een blog viral zal gaan, maar je kunt wel een serieuze poging doen dit in de hand te werken. En als het gebeurt, wil je die buzz vooral dicht bij huis hebben, zodat zoveel mogelijk mensen het zien. En blijven zien. Een alom gedeelde blog, die een zwerm reacties veroorzaakt, blijft populair als je dit zichtbaar maakt bij je blogpost zelf.

Er zijn 2 dingen waaraan je merkt dat je blog populair is:

  1. je blog wordt vaak gedeeld
  2. er komen veel reacties op je blog.

Je kunt je blog delen op socialmediakanalen, maar die buzz begint bij voorkeur ergens anders, dichter bij huis, namelijk…

op je website!

Begin je blogbuzz op je website

Natuurlijk is het helemaal geweldig als je blog viral gaat. Het geeft je het uithangbord dat je wilt. De olievlek maakt steeds meer kringen en zorgt dat je boodschap ver buiten jouw netwerk terechtkomt. Al even prachtig is het, wanneer er veel op gereageerd wordt… maar dat begint bij voorkeur direct bij de bron.

En daarvoor heb je maar 3 zaken nodig.

Een blog die viral gaat, start je zo…

1. Share buttons bij elke blogpost

Mijn eerste website had ik zelf gebouwd en gevuld. Mensen vond hem prachtig en het was mijn kindje, maar… hij deed niet wat hij moest doen: klanten trekken. Ik moest dus andere manieren verzinnen om (de juiste) klanten binnen te halen. Nu kan ik een goede acquisitiebrief schrijven, maar die vorm van marketing kost meer tijd en inspanning. Dat terwijl mijn grootste uithangbord eigenlijk op de automatische piloot klanten aantrekken moest, als hij de mogelijkheden had om te doen wat daarvoor nodig was. Maar mijn website miste het een en ander…

Wat ik onder andere miste waren share buttons op mijn blogfunctie. Mijn artikelen waren simpelweg niet deelbaar. Het enige dat ik kon doen was de URL bovenin kopiëren en in mijn bericht plakken, in de hoop dat het bericht gedeeld werd. Dat gebeurde wel, maar lang niet zoveel als toen mijn nieuwe website online kwam, waar elke blogpost eenvoudig te delen was… via de share buttons bovenaan.

Vanaf dat moment ging mijn blog vaker viral.

Tips voor een blog die viral gaat
Staat er een teller bij je share buttons? Deel dan elke nieuwe blogpost een keer zelf via de sharebuttons op je eigen social media accounts. Zo zet je de teller vast aan.

Maak je blog deelbaar naar elk bestaand socialmediakanaal, niet enkel naar degene waarop jij een account hebt.

Deel je blog regelmatig en herhaaldelijk.

2. Een reactieformulier onder elke blogpost

Mijn eerste website miste ook een contact- en reactieformulier. Mensen die wilden reageren op mijn blog, deden dat per e-mail. Dat was leuk, maar wel zonde, want de enige die de reacties zag, was ikzelf.
Ik vond het essentieel dat ik wist wat zich afspeelde in mijn doelgroep. En dat mensen hun dagelijkse zaken deelden. Het moest dus anders en met mijn nieuwe website ging het ook anders: onder elke blogpost vind je een reactieformulier.

Reacties verzamel je het best bij de blog zelf via een reactieformulier. Feedback op social media en via e-mail is prachtig, maar ook vluchtig en vaak wijd verspreid. Wie de feedback leest, laat je min of meer aan toeval over. De reacties direct bij je blogpost worden beter gelezen en blijven in het zicht. Zo maak je zichtbaar dat je blog viral gaat. Reacties op je blog via social media verdwijnen snel van de radar.

Tips voor een blog die viral gaat
Reageer op feedback. En blijf netjes, ook al is de reactie van de ander dat niet.

Richt je website dusdanig in, dat je zelf bepaalt welke reacties je toelaat. In het begin kreeg ik namelijk honderden reacties in de vorm van reclameboodschappen van over de hele wereld, van gelddonaties tot gympen. Deze hadden helemaal niets te maken met mijn blog.

Hoe je reacties triggert? Door onderaan je blog te vragen om een reactie.
Voorbeeld: ‘Ik ben benieuwd naar jouw mening over…’

3. De juiste call to action

Je wilt nog iets anders van de mensen die je blog bezoeken en lezen: je wilt dat ze blijven om verder kennis te maken met je bedrijf, besmet raken en overgaan tot het doen van een aankoop.

Besluit je blog altijd met een call to action: nodig hen uit om iets anders te doen dan lezen. Leid hen naar je gratis weggever of direct naar je aanbod.

Een blog die viral gaat, start dus… direct bij je blogpost.

Ik zeg/schrijf het vaker: met je blog verkoop je zonder direct te verkopen. Dat verkoopt vaak een stuk beter, omdat je klanten trekt, die zelf gekozen hebben contact met jou op te nemen. Het zijn degenen die jouw oplossing veelal al zochten…

 


Interessante blogonderwerpen:

10 Gouden regels die elke tekstschrijver en copywriter toepast
De eerste bouwstenen van een goed en eenvoudig marketingplan
Call to action, dé schrijftechniek die je lezers aanzet tot actie!
Social media… wat moet ik vertellen dan?
Zo haal jij het meeste uit jouw stand op de vakbeurs 

Wil jij een blog die viral gaat?
Doen jullie aan contentmarketing, zoals bloggen, maar lopen jullie steeds tegen een inspiratieprobleem aan? Of levert het te weinig op? Er is altijd een blogmanier die bij jullie past, kijk maar hier

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (6)

  • Esther, mag ik je een tip geven? Zet de share-buttons (ook) ónder je blogbericht. Als ik een blog gelezen heb scroll ik niet meer naar boven om te “sharen”. Als ik het de moeite waard vind lees ik de blog tot het eind en share ik meteen…

  • Hallo Corlina,

    Hm, dat is de moeite van het onderzoeken waard. Als ikzelf namelijk iets delen wil, scroll ik rustig om de share buttons te vinden en ik ben niet echt het toppunt van geduld. De meningen zijn dus mogelijk verdeeld.
    Dank je voor je reactie!

    Fijne dag,
    Esther van Vondel

  • Eens met Corlina!
    Als onderaan geen share button staat, concludeer ik dat die er niet is. Wellicht ben ik het toppunt van ongeduld ;-0)

  • Hallo Eveline,

    Dat is een erg snelle conclusie inderdaad. De share buttons zijn namelijk direct in beeld zodra je op de blogpost komt.
    Het is dus ook een kwestie van ze simpelweg over het hoofd zien. Op vele websites staan ze bovenaan. Je kunt er dus ook gewoon van uitgaan, dat ze daar kunnen staan…
    Ik houd jullie voorkeuren echter wel in mijn achterhoofd.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

  • Hoi Esther,

    De share buttons hebben wij op op onze blogposts vastgezet aan de onderkant. Op deze manier zijn ze altijd in beeld, maar overheersen niet.

    Bedankt voor de tips. Toch blijft het een hele kunst om een artikel te schrijven die echt viraal gaat.

    Wat ook goed werkt is een teasing artikel schrijven waardoor mensen nieuwsgierig worden. Vervolgens gooi je een viral lock op de uitkomst van je artikel en meld je jouw bezoekers dat als ze de rest willen lezen, ze eerst jouw bericht moeten delen. Hier zijn leuke WordPress plugins voor beschikbaar. Werkt erg goed.

    En ik zal zo je bericht op Twitter een retweet geven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching