Een blog beginnen?

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat verandert bij je lezers. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een schietoefening met blinddoek. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook?

Misschien ken je mij inmiddels als de copywriter en (content)marketingstrateeg, opererend vanuit eenvoud. Marketing lijkt ingewikkeld, omdat er zoveel disciplines bij elkaar komen en het moeilijk is te weten wat je doelgroep precies raakt. Daarom bouw ik graag plannen, van kleine tot grote, via een flexibel systeem. Zo combineer jij je strategie, de invulling en uitvoering ervan tot een boodschap die daadwerkelijk aankomt.

Dat geldt zeker bij contentmarketing! Mijn plan voor een blog waarmee je doelen binnen handbereik komen? Dat geef ik je nu…

Wil jij een blog beginnen? Maak dan eerst een blogplan

Maak een blogstrategie voor het aankomende jaar.

Het voordeel van een blogplan is:

  • je hebt genoeg schrijfinspiratie en blogonderwerpen
  • je komt in de flow van het bloggen, waardoor je gaandeweg steeds gemakkelijker door zure appels heen bijt en het schrijven sneller gaat
  • je wordt steeds beter. Je artikelen worden steeds interessanter en relevanter
  • bezoekersaantallen groeien
  • meer bezoekers komen terug
  • is je blog relevant, dan trek je niet zomaar meer, maar betere klanten.

De gereedschappen van een goed blogplan

Gereedschap #1 van je blogplan: je blogdoel

  1. Waarom wil je een blog beginnen?
    Wil je mensen iets leren, hen inspiratie geven, aan het denken zetten of zelfs motiveren om iets te doen?
    Tip: ga eerst na of jouw potentiële klanten tekstueel ingesteld zijn. Zo niet, steek dan in op vloggen of podcasts. Je tekst blijft praktisch dezelfde als in je blog, alleen de manier waarop zij de inhoud tot zich nemen is anders
  2. Wat wil je dat je blog oplevert?
    Kent je doelgroep je nauwelijks? Trek je te weinig klanten? Of wil je bewustwording creëren of zelfs een beweging in gang zetten?
  3. Wat is je bedrijfsdoel?
    Is je bedrijfsdoel enkel uitgedrukt in een omzetdoel, kijk dan naar wat je wilt met die extra omzet. Wil je een investering doen in je bedrijf om het productieproces beter te laten verlopen? Wil je je wagenpark uitbreiden? Heb je meer personeel nodig, maar lukt het nu nog niet? Wil jij investeren in opleiding? Of ben jij toe aan kortere werkdagen dagen maken en meer vakantie?
    Hang aan elk doel een bedrag en een tijdspanne: bij elkaar is dat je omzetdoel per periode.
    Draait je bedrijfsdoel om een missie, zoals het tot stand brengen van een beweging? Wat wil je bereikt hebben in een bepaalde periode? Wil je een grote naam verbinden aan je missie? Duizend nieuwe volgers hebben? Zorgen dat je event doorgaat én volgens de wensen die je hebt, zoals de juiste sprekers en workshops?

Noteer ze. Uit het hoofd en op papier gaan ze leven.

Gereedschap #2 van je blogplan: je doelgroep

Als jij kiest tussen veel of de beste klanten, voor welke kies je dan?

In het maken van een contentmarketingstrategie voor mijn klanten ga ik altijd uit van de allerbeste klanten. Deze nemen meer af, komen terug, houden je minder van je werk en betalen de prijs die je vraagt. Met ‘veel klanten’ ben je vaak onnodig druk. Met je blog stuur je gemakkelijk op welk type klant je wilt aantrekken door de inhoud naadloos aan te laten sluiten op zijn of haar uitdagingen en wensen.

Schrijf jij graag voor die groep mensen, die jou echt nodig heeft, zoek dan uit wie je allerbeste klant is en maak een klantanalyse en -profiel.

Gereedschap #3 van je blogplan: blogfrequentie

Hoe frequenter je blogt en hoe relevanter je content is, des te meer resultaat. Met een wekelijkse blog blijf je beter op iemands netvlies staan dan wanneer je eens in de twee weken een nieuw item plaatst. Uit mijn eigen blogonderzoek blijkt, dat 2 artikelen per week de allerbeste en snelste resultaten geven.

Een maandelijkse blog raad ik je af. Twaalf blogposts per jaar zijn enkel een druppel op een gloeiende plaat. Tenzij je een monsterblog schrijft, een diepgaand, lang artikel.

Stuit jij op het algemene probleem van tijdgebrek, schrijf in te drukke periodes dan mini- of microblogs.

Gereedschap #4 van je blogplan: blogplanning

Veel mensen vragen mij hoe ze het bloggen volhouden gaan. Het antwoord is simpel: blok tijd af in je agenda, gearceerd, zodat hij daadwerkelijk vaststaat en jij er zo weinig mogelijk aan zit.

Ben jij op een vast tijdstip bezig met je marketing, dan creëer je een nieuwe gewoonte. Dat heb je nodig bij het bloggen: hoe consequenter je bent, des te beter je op de radar blijft van je doelgroep. En des te sneller je netwerk en lezerspubliek groeien, met de groeiconsequenties die daarbij horen.

Gereedschap #5 van je blogplan: blogonderwerpen en invalshoek

Het is handig om een lijst met onderwerpen te hebben voordat je start met bloggen. Hoeveel en welke onderwerpen heb je nodig het aankomende jaar?

Tip: plan de periode-gebonden onderwerpen direct in in je agenda. Acties, aankomend nieuws, seizoensgebonden activiteiten en dergelijke, daarop steek je zeker een maand van tevoren al in.

Bepaal ook je invalshoek per blogpost. Maak je een serie, beginnend met een case? Vertel je een verhaal in de vorm van een gesprek dat je voerde met een klant? Geef je tips of geef je de gevolgen weer van een nieuwe ontwikkeling? Je kunt je blog bovendien ondersteunen met video. Of andersom.

Gereedschap #6 van je blogplan: socialmediaplan

Je wilt de groep mensen, die jouw bedrijf het hardst nodig heeft ook daadwerkelijk vinden en naar je website leiden. Dat begint bij het verspreiden van je blog op social media.

Welke kanalen, wanneer en hoe je je blog daar verspreidt, bepaal je in je socialmediaplan. Daar vertel ik je een andere keer meer over.

Aanvullend advies voor je blogplan

Overweeg een gratis incentive (weggever) te maken. Koppel deze aan je e-maillijst. Je e-maillijst bevat geïnteresseerde, potentiële klanten. Met een frequente mailing houd je hen laagdrempelig op de hoogte. En ga jij na wat de precieze wensen en behoeften zijn van deze groeiende groep.

Schrijf- en marketingtechnieken

Een onderwerp en invalshoek zijn vaak voldoende om je blog gelezen te krijgen, maar te weinig om klanten te werven. Daar heb je schrijf- en marketingtechnieken voor nodig.

Wat het meeste aanspreekt zijn tips, een stappenplan, verhalen (ik schreef laatst een blog voor een klant in de vorm van een sprookje) en achtergrondinformatie. En links naar andere artikelen. En natuurlijk een uitnodiging om iets te doen: je call to action. Het is slechts het tipje van de top van de ijsberg, maar het geeft je een goede start.

Blogtip om het vol te houden

Niets frustreert zo als een blog beginnen om vervolgens na maandenlang schrijven te merken, dat hij je te weinig brengt. Sinds twee jaren heb ik mijn eigen proeftuin, waarin ik test wat de grote jongens binnen contentmarketing als CMI en Joe Pulizzi zoal beweren. Zo ontwikkel ik best practices voor het creëren en inzetten van content, beginnend bij de blog. Deze pas ik weer toe in mijn eigen marketing. En bij mijn klanten.

Ik startte met elke dag een blog. Na 4 maanden ging mijn onderzoek verder in op de mix frequentie en relevantie. In het begin gebeurde er niet zoveel, maar na een aantal weken zag ik langzaam verandering. Ik viel meer op in social media, mijn nieuwsbrief ontwikkelde zich tot een magazine, die echter slecht gelezen werd wegens te veel informatie. 3 Maanden in het onderzoek steeg het aantal klanten met een factor 3, de grootte van de opdrachten ook.

Dus ook al merk je weinig in het begin, er gebeurt vaak wel degelijk wat. Op de achtergrond. Een blog beginnen krijgt echter alleen een goede basis én de beste resultaten met een blogplan.

Er is geen truc voor snelle resultaten. Blijven je resultaten minimaal na 3 maanden bloggen, klop dan eens bij me aan. Of voordat je begint.

Er zijn meerdere wegen als je een blog beginnen wilt, die genoeg oplevert.
Is er genoeg capaciteit in je bedrijf om de blog op te pakken, geef jezelf of je medewerker(s) dan op voor de masterclass bloggen. Ik doe een nogal grote belofte. Deelnemers aan deze training, die hun systeem direct goed inzetten en hun blog een serieuze kans geven, bereiken dit daadwerkelijk!

Ja, ik wil succesvol bloggen

Heb je deze capaciteit niet, omdat je al zo druk bent? Maar wil je wel de beste klanten trekken en zo ruimte hebben om te doen wat jij wilt? Besteed je blog dan uit via een voordelig blogabonnement. Ook nu beloof ik een aangenaam soort reuring in je bedrijf.

Daarover wil ik meer weten

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Wat is contentmarketing?
Wat is het verschil tussen een nieuwsbrief en een blog?
Hoe krijg je meer grip op de omzet?
Waarom is tekst nog zo belangrijk?
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching