Je doelgroep: zo focus jij je op de juiste mensen

Je doelgroep: focus je op de juiste mensen

Soms bestaat je doelgroep uit meer mensen…

Je doelgroep bepalen lijkt eenvoudig en in principe is het ook weinig ingewikkeld. Toch zie ik regelmatig, dat de verkeerde groep wordt aangesproken, omdat die bestaat uit meer mensen, die gekoppeld zijn: degene met het probleem beslist niet alleen. Deze fout is gemakkelijk gemaakt, dus ik help je in dit artikel je te focussen op de juiste mensen.

Waar zit de crux? Ik laat het je zien aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden.

Zo focus jij je op de juiste mensen

Beantwoord deze vragen, nadat je de 2 stappen hebt gevolgd om tot je doelgroep te komen: wie bepaalt of beslist? En hoe bereik je diegene?

Praktijkvoorbeeld 1: B2C-marketing zonder…

Bied jij diensten of producten aan de consument? Als bank, autodealer, keukenspecialist, computerleverancier of bouwmarkt bij voorbeeld?

Je verzandt snel in de techniek achter je product of dienst. Daar moet je verstand van hebben en vaak zijn deze gegevens ingestoken op eigenschappen in plaats van toepassing in de praktijk en gebruikersgemak.
80% van de consumentenaankopen worden echter bepaald door… vrouwen. En zij kijken naar andere zaken dan de informatie die verkopers verstrekken. Wil jij goed verkopen, steek dan ook in op wat vrouwen belangrijk vinden.

Zo los je dat op

Vrouwen kijken naar en gaan voor:

  1. gemak. Van het gemak van bestellen en retourneren tot het het gemak dat je dienst of product met zich meebrengt als het gaat om lekker leven en werken
  2. toepassingen. Vrouwen zijn best geïnteresseerd in de technische specificaties, maar willen vooral weten wat het product of de dienst voor hun dagelijks leven betekent. ‘Sluiten de toepassingen hiervan aan bij mijn behoeften?’ is daarbij de grote vraag waarop jij inhaakt in je marketing. De makelaar heeft het over de nieuwe keuken en houten vloeren, maar kan de apparatuur wat ik wil en hoe werkt het, kan ik er gemakkelijk bewegen en contact houden met de mensen aan tafel en wat hebben de houten vloeren nodig om zo mooi te blijven?
  3. service. Dit sluit aan bij ‘gemak.’ Is mijn laptop stuk of wordt hij traag, wat dan? Is er een probleem met onze zonnepanelen, hoe wordt dat dan opgelost? Ik wil best weer motorrijden, maar hoe onderhoud ik mijn motor? Het is leuk, zo’n zitmaaier voor ons enorme grasveld, maar kan ik hem ook bedienen? En hoe? En ik schaf een boormachine aan, maar hoe boor ik gaten zonder problemen?
    Voorbeeld: kijk naar Ikea. De meeste producten zet je thuis zelf in elkaar, maar zelfs met twee linkerhanden kun je de gebruiksaanwijzing goed volgen.

Steek daaropin in je marketinguitingen en je verkoopresultaten stijgen. Een effectieve manier is om klantbeleving en storytelling toe te voegen.
Maak je website of webshop bovendien gebruiksvriendelijk.

Praktijkvoorbeeld 2: een managementlaag te laag

Een van mijn opdrachtgevers klopte een jaar geleden aan. Zij werken met de mensen uit een team of van een afdeling. Hun doelgroep lijkt daarmee de werknemers, maar het is meestal hun leidinggevende die tegen de problemen aanloopt. Dit is de doelgroep, maar…
‘Wij zitten met de leidinggevende om tafel om te praten over een passend traject en dit zijn praktisch altijd goede gesprekken. Het afdelingshoofd heeft best oren naar ons aanbod en onze aanpak, alleen… hij moet het nog bespreken met Personeelszaken of de financieel directeur. Hijzelf is namelijk niet de beheerder van de budgetten en is niet beslissingsbevoegd. We zitten dus nooit helemaal met de goede mensen aan tafel.’

Zo los je dat op

Je marketing insteken op de managementlaag erboven werkt in de meeste gevallen niet. Dat zijn namelijk niet de mensen die de pijn voelen van het probleem. Soms zijn ze amper op de hoogte van een probleem op een van hun afdelingen. En toch dit mede je doelgroep, zij het zijdelings.

Plan daarom een eerste gesprek al samen met de beslissingsbevoegde. Of een tweede gesprek aan het einde van het eerste gesprek, terwijl je daar nog aan tafel zit. Een gesprek met degene die beslissingsbevoegd is. Dat kan een gesprek zijn van een halfuur. Zo heeft de leidinggevende van de betreffende afdeling back up voor zijn verhaal en leert degene die de touwtjes in handen heeft je kennen. Hij (of zij) kan op basis van informatie uit de eerste hand bepalen of jullie de juiste oplossing bieden en of er budget voor is.

Je ziet, dat je doelgroep soms groter is dan één persoon. En hebben deze verschillende mensen verschillende belangen.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen om de focus te leggen op de juiste mensen in je doelgroep. Kijk dus goed naar wie bepaalt of beslist en betrek diegene direct in je marketing door hem als doelgroep aan te spreken. Of door hem bij het verkoopproces te betrekken.

 


Andere relevante blogonderwerpen, die jouw bedrijf helpen aan succesvolle marketing:

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?
Je vindbaarheid: basis SEO en zo anno nu
De magie van goede koppen en tussenkoppen
Marketingmix: de P van Product (of dienst)
Elke doeltreffende tekst vereist dit…
Zo verkoop je je high-endproduct

‘Je hebt best gelijk, maar… ik moet al zoveel ballen hoog houden.’ Hier vind je een helpende hand.

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching