de alinea van je tekst: schrijftips

Je hebt maar 20 woorden de tijd…

De eerste alinea van je tekst:
hoe zorg je dat je lezer aanhaakt?

Je hebt 10 seconden. 10 tellen maar. Dat zijn ongeveer 20 woorden. Dat is alles wat je krijgt. 20 Woorden heb je om je lezer te grijpen en hem aan je lippen te laten hangen. Die eerste alinea van je tekst is het belangrijkst. Als je de aandacht van je lezer niet vangt direct aan het begin, is hij weg.

Maar… hoe doe je dat?
Door uit te gaan wat een viertal principes, 4 schrijftips.

Principe 1: klanten willen 3 dingen…

  • Hulp. Klanten willen dat je hun probleem oplost
  • Aandacht, aandacht en aandacht
  • Lekker ondernemen en/of lekker leven.

Op (een van) deze 3 dingen haak je in binnen de eerste alinea van je tekst. Hoe? Ik leg het je uit via een voorbeeld, dat ik rechtstreeks van het internet heb geplukt.

Principe 2: schrijf klantgericht…

In je tekst mag je het rustig hebben over je bedrijf, maar elke potentiële klant wil vooral lezen over zichzelf. Zodra hij (of zij) zichzelf herkent heb je zijn aandacht. Schrijf dus vanuit het perspectief van de klant en formuleer het probleem dat hij heeft en jij oplossen kunt. Trek hem desnoods het moeras in, om hem daar weer uit te halen met jouw oplossing en zijn voordelen en/of resultaten. Dit past niet allemaal in de eerste 20 woorden, maar ik geef je een voorzetje hoe je klantgericht je tekst begint.

Een praktijkvoorbeeld, gekopieerd van het internet:
Bedrijf X is een nieuwe speler in onderwijsland. Een organisatie die zich richt op goed onderwijs. De ervaring binnen X is opgebouwd sinds 1990, en betreft: crisismanagement, werkzaamheden als leidinggevende, interimwerk en omgang met gedragsproblematiek in zowel het basisonderwijs als in de jeugdzorg.’

Dit zijn ruim 40 woorden. De eerste 20 zijn dik gedrukt.
En ik heb eigenlijk alleen maar vragen:
Ze profileren zich als nieuwe speler, maar bestaan sinds 1990: zijn het nou starters of niet?
Ze werken in het onderwijs… en binnen de jeugdzorg?

Maar mijn grootste vraag is: welk probleem lossen ze nu op? Dat blijft onduidelijk. ‘Goed onderwijs’ is een veel te algemene term. Pas wanneer ik veel verder lees op de page Over Ons vind ik in een summiere opsomming van wat ze doen: problemen binnen het onderwijsteam.

Dit was beter geweest:
‘Loopt u als directeur van een basisschool tegen problemen aan binnen uw team? Heeft u te maken met cultuurverschillen, een gebrekkige samenwerking of hebben teamleden moeite mee te gaan met nieuwe onderwijssystemen?’

Dit zijn 32 woorden, waarvan de eerste 20 woorden wederom dik gedrukt zijn. Omdat deze het probleem direct aanstippen, leest de directeur die problemen heeft binnen zijn team hoogstwaarschijnlijk door.

Principe 3: speel in op wat hij misloopt wanneer hij jou niet inschakelt

Iedereen wil lekker ondernemen en/of lekker leven. Vertel je potentiële klant wat hij misloopt als hij jouw product of dienst niet gebruikt en vertaal dat in tijd, geld, luxe/comfort, gemak, geluk en succes.

Voortbordurend op het voorbeeld van het onderwijsadviesbureau begin je bij voorbeeld zo:
‘Heeft u problemen in uw onderwijsteam? Voorkom dat collega’s langdurig uitvallen of een andere betrekking zoeken.’

Het uitvallen of verliezen van een goede (leer)kracht is een nachtmerrie voor elke schooldirecteur. Hij moet op zoek naar een vervanger, zijn leerlingen hebben te maken met wisseling van de wacht voor de klas en het is maar de vraag of hij terugkrijgt wat hij kwijt is geraakt. Voorkomen is beter dan genezen dus.

Principe 4: een andere invalshoek

Halverwege de homepage van deze organisatie staat geschreven dat zij kleinschalige en uiterst slimme oplossingen bieden. Nu heb ik geen idee wat zij daaronder verstaan, maar ik heb het vertaald naar een begin zoals dit:
‘Een crisissituatie in uw onderwijsteam? Wij hebben een tool ontwikkeld, die uw kwestie direct en grondig oplost, met respect voor alle teamleden.’

Het onderwijs is vaak log, maar met deze kordate invalshoek wordt een crisis duidelijk snel aangepakt.

Elke verkopende tekst kun je op deze manier beginnen. Online op je landingspage, homepage en je blog. En offline in je acquisitiebrief of flyer.

De eerste alinea van je tekst en Google

Zitten jouw zoektermen in de eerste alinea van je tekst, dan pikt Google dit op. En dat zie je terug in zijn ranking.
Heb jij de aandacht van je potentiële klant eenmaal te pakken, dan is het natuurlijk zaak om die aandacht vast te houden. Daarover heb ik al meerdere blogs geschreven.

 


Andere relevante blogonderwerpen waarmee je een stap verder komt:

Hoe verkoop je je high-endproduct?
10 Copywritingfouten die je business de das omdoen
Marketingmix: de P van een aantrekkelijke prijs voor je product
Marketing wanneer je verschillende doelgroepen hebt
4 Content ideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Bloggen, tekstschrijven, copywriting, het zijn vakken apart. Heb je schrijfcoaching nodig of besteed je het liever uit, waag en dan een belletje of mailtje aan. Wij helpen je graag aan tekst die doel treft, terwijl jij je handen vrij hebt voor andere zaken.

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching