converterende website als verkoopkanaal

Een website als verkoopkanaal, wat heeft die nodig?

Is jouw website een online flyer? Dan mis je een groep klanten die je zoekt

‘Aan onze website is al 6 jaren niets meer veranderd. Hij is duidelijk verouderd als je naar de websites van nu kijkt en ik wil dat jij mij helpt. Hij trekt minder bezoekers en helemaal geen klanten. Nu hoor ik mensen over een converterende website. Wat is dat?’
‘Een converterende website is een site die klanten trekt. Je zet je website in als verkoopkanaal.’

De dame aan de telefoon vertelde me dat het bedrijf franchiseondernemingen begeleidt bij de interne processen. Zij was verantwoordelijk voor de communicatie.
‘Ja, er is zoveel veranderd de laatste jaren. Ik heb een webbouwer gevonden voor onze nieuwe website. Nu kan ik aardig schrijven, maar ben te druk en kom er niet uit. Best raar eigenlijk, want ik ken ons bedrijf zo goed! En mijn collega’s kunnen niet schrijven.’
‘Het is niet alleen een kwestie van wel of niet goed kunnen schrijven. Je hebt ook afstand nodig tot je onderneming om je eigen marketing te kunnen verzorgen. En dat is vaak moeilijk.’
‘Oké. Dan vind je het misschien ook niet gek als ik zeg dat wij eigenlijk niet goed weten waarnaar onze klanten kijken. En wat de website nodig heeft om nieuwe franchiseondernemingen te trekken. We hebben over het algemeen genoeg klanten, maar er zijn 2 periodes in het jaar waarin het werk wat stilvalt, omdat er weinig nieuwe franchiseondernemingen aankloppen.’
‘Daarmee kan ik helpen. En jullie webbouwer heeft daar vast ook ideeën over.’

‘Ik wil geen schreeuwende verkoopteksten, hoor!’
‘Hard roepen werkt averechts. Ik vertel in de teksten jullie verhaal en boodschap om zo te overtuigen. Maar begrijp ik het goed, dat jullie de website graag inzetten als verkoopkanaal?’
‘Ja! En kunnen wij gezamenlijk overleggen wat de website nodig heeft om klanten te trekken waarmee ik graag werk?’
‘Natuurlijk. Samen werkt het beste.’

Waarom is je website zo belangrijk?

De website is vaak het allereerste contact met jouw bedrijf. Hij is je grootste openbare visitekaartje en de spil in je marketing: alles begint hier en/of komt hier uit als je een marketingmachine of sales funnel bouwt. Heeft de website de professionele uitstraling die bij je bedrijf past en is hij ingezet om de juiste klanten te werven, dan bespaart dat tijd en geld. En hebben jij en je mensen/collega’s de ruimte om je werk te doen.

Maar dan moeten die klanten je bedrijf wel kunnen vinden. Ook als je al een solide basis hebt opgebouwd. En juist als je praktisch vol zit wil je je de beste klanten aantrekken.
Wanneer je de website als verkoopkanaal inzet, dan doet hij de acquisitie grotendeels voor jou. Koude acquisitie is niet meer nodig. Verplicht netwerken maakt plaats voor je klanten helpen en je bedrijf verder ontwikkelen.

Een website die niet in orde is, doet afbreuk aan je professionaliteit. Wanneer bezoekers de informatie die ze nodig hebben niet vinden, niet begrijpen of hen niet aanspreekt, haken ze af. Een onverzorgde of verouderde website geeft je bovendien een slecht imago op termijn. Is hij up to date, dan verdien je je investering herhaaldelijk terug. En datzelfde geldt voor tijd. Je moeten je namelijk extra inspannen om te bereiken wat jij wilt als je website enkel een informatiekanaal is.

Wat maakt je website tot een verkoopkanaal?

Wil jij een converterende website? Check dan of dit grootste online verkoopkanaal in de basis hieraan voldoet:

  • Hij heeft de vormgeving die past bij het bedrijf. Denk daarbij aan je kleuren, je stijl, je thema in de vormgeving en afbeeldingen en dergelijke
  • Een online verkoopkanaal heeft een eenvoudige en goed te volgen indeling
  • Hij heeft foutloze, lekker leesbare en overtuigende boodschap in de taal die de doelgroep spreekt
  • Op elke page maak je in een oogopslag duidelijk welk probleem jouw bedrijf (of werkgever) oplost. De bezoeker herkent zichzelf in de tekst en voelt zich op een positieve manier aangesproken en aangetrokken tot wat je vertelt. Hij herkent zijn probleem en/of verlangen, voelt zich erkend en opgelucht. En de noodzaak om actie te ondernemen en jouw product te kopen of jouw hulp in te schakelen
  • Hij heeft een duidelijke route, die je prospects (potentiële klanten) meeneemt in de klantroute (customer journey) vanaf elke pagina richting het eindpunt: je aanbod met contact- of bestelmogelijkheid. Dat is een betaald product of dienst of een laagdrempelige instapmogelijkheid, zoals een gratis weggever.
    Houd daarbij goed voor ogen:
    1. wat het probleem of de wens van je klant is
    2. wat hij wil
    en
    3. wat hij nodig heeft
  • Je boodschap nodigt uit verder te lezen dan een enkele page door een call to action en een link naar een andere page. Of, in het geval van je blog, meerdere links naar andere artikelen en je aanbod
  • Uitzondering op het punt hierboven: je aanbod- en landingspagina(‘s). Deze kent maximaal 1 link: een knop naar het bestel- of contactformulier. Links naar ander aanbod, nog meer informatie of je blog leiden mensen weg van je aanbod
  • Je boodschap spreekt dusdanig aan, dat hij uitnodigt contact op te nemen of direct een aankoop te doen. Dat is het uiteindelijke doel van een converterende website
  • Hij heeft een dynamisch gedeelte die je regelmatig aanvult, zoals een blog of persberichten
  • Je converterende website verzamelt bovendien e-mailadressen, bij voorbeeld voor je nieuwsbrief of mailing. Dit heb je geautomatiseerd
  • Hij heeft een gratis weggever, die deze e-mailadressen verzamelt. Deze is onderling gekoppeld, waardoor jij er niet naar omkijken hoeft
  • Je website heeft een pagina Over Ons, waarin jij, je zakelijke partners en medewerkers zich voorstellen. Hier lezen bezoekers bovendien waarom je doet wat je doet. En waar je kennis vandaan komt en waar je bedrijf voor staat
  • Je huidige en oude klanten vertellen hier over hun ervaring met jouw bedrijf en jouw oplossing: welk(e) probleem of wens hadden ze, hoe loste je bedrijf dit op en wat is het resultaat?
  • SEO is geïntegreerd in de tekst en de zoektermen, SEO-titel en samenvatting achter je website zijn ingevuld
  • Je website is gekoppeld aan andere communicatiemiddelen, zoals je socialmediakanalen en e-maillijst. En andersom. De website staat dus niet op zichzelf, maar heeft een koppeling met elk ander online en offline marketingmiddel dat je inzet
  • Je contactgegevens zijn vanaf elke pagina gemakkelijk te vinden. Denk aan de header of de footer van je website
  • Je online verkoopkanaal is bovendien onderscheidend, valt ergens in op
  • Je bent online en offline actief om mensen naar je website toe te trekken.

Weetje: klanten baseren hun beslissing om bij jouw bedrijf aan te kloppen voor 90% op basis van je tekst.
Je vormgeving en de route door je converterende website zijn belangrijk, maar je tekst geeft de doorslag. Die mag ook gesproken zijn, zoals een video of podcast. Die boodschap bevat genoeg informatie om je potentiële klanten te overtuigen.

Deze informatie giet je in de verschillende pages. Ik zet de belangrijkste pages voor je op een rij.

De juiste pages voor een converterende website

Zo voldoe je aan dé voorwaarde om te verkopen: vertrouwen creëren

Wanneer jij vooral een informatieve website hebt, dan mis je een mooie kans. En wat mij betreft sla je de plank dubbel mis, want je ontzegt degenen die jou zoeken een belangrijke kans om jouw bedrijf en daarmee een passende oplossing te vinden. Je laat hen in de kou staan. Dat is vast niet jouw bedoeling.

Een website die je inzet als verkoopkanaal heeft een paar zaken nodig. Een ervan is de juiste pages, want hoewel iedereen anders is, hebben wij allemaal behoefte aan hetzelfde type (overtuigende) informatie. Ik heb het niet over smaak, redenen en andere persoonlijke zaken die overreden. Ik heb het over het creëren van vertrouwen.

Mensen willen het gevoel hebben dat ze een veilige en goede keuze maken. De juiste pages helpen daarbij.

Elke page heeft zijn eigen regels en volg je deze, dan vergroot jij je kans op meer leads. Zet je elke page op waarvoor hij bedoeld is, dan heb je een ketting met sterke schakels. Elke zwakke schakel in de ketting verbreekt die onderlinge samenhang en de kracht van het geheel.

Je etalage: aanbodpages

Vanzelfsprekend zet je je aanbod op je website. Etaleer je hem op de juiste manier, dan verkoopt hij semiautomatisch: jij hoeft van de lead alleen nog een klant te maken.

Een aanbod- of landingspage heeft een ijzersterke boodschap nodig, ondersteund met beeldmateriaal. Hij geeft bovendien enkel de mogelijkheid een aankoop te doen of afspraak te maken.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk
Mijn blogtraining had een vliegende start, maar de verkoop liep snel terug. Ik ben op zoek gegaan naar wat er mis was en heb uiteindelijk de tekst aangepast. Ik had namelijk een stukje informatie overgeslagen: waarom zouden mensen de training bij mij afnemen? De tekst heb ik aangepast en dat werkte.

Klantverhalen: je referenties

Jij kunt roepen hoe goed je bent, maar mensen horen het liever van anderen die al eens wat bij je afnamen. Ze identificeren zich met anderen. Elk succesverhaal van je klanten overtuigt.

Verzamel dus referenties op je grootste online verkoopkanaal. Wanneer een klant een referentie geeft, laat hem (of haar) dan 3 vragen beantwoorden:

  1. Met welk(e) wens of probleem klopte je bij ons aan?
  2. Welke oplossing boden wij?
  3. Wat was het resultaat van onze oplossing?

Referenties zijn onderdeel van social selling. Ze dragen bij aan je betrouwbaarheid en daarmee het vertrouwen. Ze vormen een onmisbaar onderdeel van een converterende website. Kopieer dus ook je recensies en aanbevelingen van je socialmediakanalen naar je website.

Plaats relevante quotes van deze testimonia tussen de boodschap op je aanbod- en landingspagina’s. En op je homepage.

Het verhaal achter het bedrijf: Over Ons

Ik heb het hier vaker over: mensen doen zaken met mensen. Bied bezoekers de mogelijkheid je bedrijf te leren kennen, voordat ze contact opnemen.

Mensen willen bovendien weten waar de kennis en ervaring vandaan komen. En waarom jouw bedrijf doet wat ie doet.

Je hebt een pagina nodig waar mensen kennismaken met jou en je mensen: de page Over Ons. Plaats er goede, professionele foto’s of een video bij. En vertel over de achtergrond van jullie vak en aanbod: waar komt de bevlogenheid vandaan?

De eerste jaren van Van Vondel txt had ik deze page niet. Ik vond het onnodig om mijzelf meer naar de voorgrond te schuiven. Mij ging en gaat het immers om mijn klanten. Tot mijn webbouwer me overhaalde: ‘Probeer het nou gewoon. Je zult het verschil merken.’ Hij kreeg gelijk: naast mijn blog is Over Esther de meest bekeken en best gelezen page van mijn website.

Ik merk bovendien dat hij belangrijk is in het verkoopproces van mijn opdrachtgevers. Mensen nemen nog weleens contact op, omdat mijn verhaal de doorslag geeft.

Een online verkoopkanaal als geoliede machine?
Deel je kennis en kunde: je blog, vlog, podcast en…

Het is nog steeds wat onderschat, hoewel er langzaam een kentering komt: je kennis delen is essentieel wanneer je je bedrijf vaste grond onder de voeten wilt geven. En onmisbaar wanneer je een groeiwens hebt. Mensen zijn overspoeld met promotie. Om door de bomen het bos weer te zien, willen zij eerst meer weten over je expertise. En ze willen kennismaken. Mensen komen af op adviezen en herkenbare verhalen uit het werkgebied van de expert. En op nieuws uit de branche. Voorop lopen is key.
Bedenk dat mensen niet graag iets mislopen. Dingen mislopen voelt als falen.

Een blog, vlog en/of podcast zijn de meest laagdrempelige en gemakkelijkste manieren om daarop in te spelen. En in mijn ervaring een van meest converterende marketingmiddelen op je website. Je deelt er kennis om te laten zien wat je missie en visie is, waar je kunde en vaardigheden precies liggen en wat je ervaringen zijn. Je helpt je lezers vast een eindje op weg, informeert, instrueert, inspireert en motiveert.

Bang zijn om te veel weg te geven is onnodig: wat jij in jaren hebt opgebouwd, kopieert niemand zomaar. Ze proberen het, doen je na en lopen vast. Ze missen een stuk kennis om te bereiken wat ze voor ogen hebben. Gevolg: ze stoppen… of ze kloppen bij je aan.

Een blog is bovendien een uitstekend middel om in de ranking van Google te stijgen. En om je bedrijf de online wereld in te slingeren via je socialmediakanalen en zo mensen te bereiken die buiten jouw radar liggen.

Zo bereik je je doelgroep gemakkelijker. En vinden degenen die jouw oplossing zoeken jou.

Een must voor het inzetten van je website als verkoopkanaal: een gratis weggever

Je blog, vlog of podcast helpt je te laten zien wat je bedrijf doet en waar je expertise ligt. Een gratis weggever gaat een stapje verder en heeft meer mogelijkheden. Natuurlijk kun je een handleiding of whitepaper maken uit een samenstelling van je blogposts, maar ik nodig je uit verder te gaan. Maak een korte videoserie, een gratis training, een scan of checklist, iets om te doen in plaats van te lezen. Actie zet aan tot actie.

Het geeft jou de kans om een persoonlijk contactmoment te creëren en hem (of haar) periodiek op de hoogte te houden via een mailing of nieuwsbrief/e-zine.

Iedereen die je weggever downloadt, volgt of invult is namelijk een potentiële klant! 

Gemakkelijk bereikbaar: Contact

Dit is een inkopper, maar ik kom nog veel websites tegen, waarop de contactgegevens verstopt zijn. Ze hebben alles in huis om een converterende website te zijn, maar contact opnemen is moeilijk. Mensen zoeken kort en klikken weg.

Een aparte contactpagina in het hoofdmenu bevat in elk geval je bedrijfsnaam, zodat mensen weten hoe ze hem schrijven, het volledige adres, een algemeen e-mailadres en telefoonnummer, buttons naar je socialmediakanalen en je KvK-nummer. Een contactformulier verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Jij biedt mensen hulp, soms zelfs verlossing. Zorg dat zij jouw bedrijf vinden kunnen!

Zorg jij er vervolgens voor dat jij duidelijk maakt dat je deze groep uitstekend helpt, dan stoppen ze met zoeken.

Dit zijn de juiste pages voor een converterende website. Maak er een ijzersterk verkoopkanaal van…

En hoe het af met de converterende van de jongedame, waarmee ik begon?

Ik startte met het uitvoeren van een webscan). Zij, haar partners, de webbouwer en ik creëerden vervolgens binnen 2 maanden een nieuwe website, die zo is ingezet, dat ze nieuwe franchiseondernemingen aantrekken. Dat ging verder dan het opstellen van de teksten en het bouwen van de site. We zorgden dat hun aanbod op hun doelgroep aansloot en andersom en vervolgens dat hun boodschap glashelder werd. Dat gebruikten we als uitgangspunt voor de converterende website.

ik heb ook webtekst nodig

Gaandeweg dat proces vroeg ze mij steeds waarom ik tot bepaalde woorden en formuleringen kwam. En waarom ik koos voor een bepaalde invalshoek of indeling van de tekst. Die vragen kwamen opnieuw toen ik andere de teksten van een serie flyers opstelde. Waarom was dat anders? Uiteindelijk bood ik aan haar te begeleiden en het zelf te leren. Dat aanbod nam ze met beide handen aan. Omdat we de voorbereiding al grotendeels gedaan hadden en hun boodschap helder was, koos ze voor een verkort traject Copy 10 x Beter. Nu maakt ze zelf van hun website een verkoopkanaal, inclusief de marketing daaromheen. Je website is immers de spil in je marketing.

ik schrijf ook mijn eigen teksten

Goedkoop gehouden door de crisis:

De online masterclass Winstgevende Webteksten Schrijven

In de online masterclass Winstgevende Webteksten Schrijven leer je laagdrempelig alles over hoe jij tot de meest aantrekkelijke, resonerende webteksten komt. Wat je hier leert, pas je bovendien gemakkelijk toe in elke andere tekst.
Deze online schrijftraining heb ik goedkoop gehouden vanwege de crisis, waar we met zijn allen in zitten momenteel. Je krijgt echter alle input en (coronaveilige) begeleiding en aandacht die ik ook stop in een masterclass van meer dan duizend euro.

vertel mij meer

 


Interessante blogonderwerpen, die je verder helpen:

Elke doeltreffende tekst vereist dit…
Marketing voor kleine mkb’ers: zo creëer jij een voorsprong op de grote jongens
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
Een kei van een blog = groei op meerdere fronten

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching