Contentmarketingtip: Google is niet je doel

Contentmarketingregel nummer 1: Google is niet je doel!

Het Nederlandse bedrijfsleven is naarstig op zoek naar kwalitatieve hoogstandjes waar het gaat om content

‘Wanneer we eens per week gaan bloggen, stijgen we in Google’s ranking, helemaal als we de juiste zoekwoorden hebben!’ Been there, done that. En het werkt niet. Contentmarketingregel nummer 1 is dat Google niet je doel is, maar een middel om je bedrijfsdoelen te bereiken. En dat begint bij het bereiken en informeren van je doelgroep wanneer het gaat om contentmarketing.

Wanneer je blogt op basis van de meestgezochte zoektermen met de minste concurrentie, maar vervolgens weinig kijkt naar wat je erover vertellen wilt of kunt, schiet je je hoofddoel voorbij.

De consument wordt steeds beter bediend waar het gaat om contentmarketing en het toevoegen van echte waarde, maar hoewel B2B een inhaalslag maakt, blijft deze achter. Dat is jammer, want er is veel te winnen. Bovendien neemt contentmarketing de rol van marketing (promotie pur sang) steeds meer over.

Het voordeel is echter, dat wanneer je nu instapt op de juiste manier, jij direct een voorsprong neemt op de rest!
Als je het goed doet…

Conentmarketingtips voor echte waarde

Je doelgroep krijgt vaak meer van hetzelfde

Bloggen om te bloggen brengt je bedrijf niets, behalve wellicht een slechte naam.

Content creëren alleen voor Google of om enkel onder de aandacht te komen bij zoveel mogelijk mensen voldoet niet meer. Jouw zoekterm heeft je concurrentie waarschijnlijk ook al gebruikt. Of erger, mensen buiten je vakgebied, die heel andere content ermee maken, maar jou van de eerste pagina houden.

Relevante content is een must, maar dat weet langzaamaan ieder bedrijf wel, hoewel vele nog steeds aanlopen tegen vragen als ‘wat moeten we vertellen dan?’ en ‘hoe richten we dat in dan?’

Het gevolg is dat content erg op de vlakte blijft en hetzelfde vertelt als wat mensen elders ook al lazen of zagen. Elkaar na-apen, maar dan met een betere titel lijkt de trend, maar je begrijpt vast en dat er betere manieren zijn.

Beter hoeft niet moeilijk te zijn en je weet misschien zo langzamerhand wel dat ik van eenvoud ben, zeker waar het gaat om marketing.

Ik geef je 3 manieren waarop jij content maakt die smaakt als de jus over de aardappelen in plaats van de aardappelen zelf.

Contentmarketingtip 1: Laat jezelf zien

Praktisch niets is helemaal origineel. Ik heb weleens een nieuwe term of naam verzonnen, die al bleek te bestaan. Zo had ik voor een concept voor een herbergketen de naam In De Aap verzonnen. Jammer dan…

Ik ga je dus niet vragen om met nieuwe denkwijzen, procesvormen en best practices te komen. Maar jouw visie op datzelfde onderwerp als je collega-onderneming is vast anders. Jullie doen het misschien op een andere manier, steken het probleem en dus ook de oplossing in vanaf een andere kant en hebben wellicht een andere missie.

Het ene bureau pakt ziekteverzuim aan vanaf de menselijke kant (zoals lekker werken en je kunnen ontwikkelen), de ander vanaf de zakelijke, cijfermatige kant (wij pakken eerste herhaald, kort verzuim vooral aan bij voorbeeld) of zelfs vanaf de kant van het proces (begeleiden vanaf de eerste dag, dus ruim voordat het bedrijf wat moet doen om te voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter).

Heb jij een cateringbedrijf, dat enkel glutenvrije producten levert? Of alleen biologisch? Of een speciale kaart heeft voor…?

Ben jij gespecialiseerd in btw en al zijn regelingen in het buitenland? Binnen Europa? Of juist erbuiten?

Dít is je onderscheidend vermogen. Laat dat zien! En laat zien waarom. En hoe. En voor wie

Contentmarketingtip 2: Doe eens wat anders

Geef speciale gebruikerstrainingen aan nieuwe klanten… in het bedrijf. Of geef webinars (Q & A’s voor vragen en informatie over de verschillende toepassingen).

Geef rondleidingen aan klanten en leveranciers.

Organiseer een conferentie of event.

Bloggen je concurrenten? Ga vloggen.

Heb je een gratis weggever? Maak er nog een. En nog een. En nog een. Zorg voor een goedgevulde bibliotheek met gratis en zeer waardevolle content.

Organiseer een wedstrijd en laat daarmee zien hoe gemakkelijk jouw product op te bouwen is. Of hoe snel en gemakkelijk hij zijn werk doet.

Contentmarketingtip 3: Ga de diepte in

Maak een verdiepingsslag met je nieuwe content of hergebruik je oude content door nog meer waarde toe te voegen en deze opnieuw en op een recente datum te plaatsen.

Geef voorbeelden, gebruik content van vooraanstaande mensen en bedrijven in jouw branche en haak daar verder op in. Geef cijfers en grafieken, inforgraphics en gebruikershandleidingen met best practices en beantwoord ondertussen álle vragen.

Wordt je bedrijfsblog daar langer van? Langer dan je gebruikelijke 500 woorden?
Gaat hij over de 1000 heen? Mooi!
Over de 1500 woorden? Dikke duim omhoog.
Over de 2000 heen? Top!
Pomp er veel waardevolle informatie in en help je doelgroep nóg verder dan je gewoonlijk zou doen. Doe die extra stap. Wat je geeft, krijg je terug.

Vind je dat er te veel content is? Klopt! Dat komt, doordat veel content hetzelfde roept. Steek ‘je bedrijfshoofd’ daar bovenuit en je zult zien dat het aantal mensen dat aanhaakt, groeit.

Is de content zeer waardevol, dan beloont Google hem met een plaats hoger op zijn ladder.

Een laatste contentmarketingtip: heb geduld. Content werkt vaak als een dieselmotor. Het bereiken van je publiek en het trekken van kopers komen langzaam op gang, maar loopt de machine eenmaal, dan blijft hij ook goed doorlopen. Geef mensen de tijd jouw bedrijf en je content te vinden.

De aanhouder wint, echt!

Twee vakgebieden weten meer dan een

Wil jij die extra slag maken in je contentmarketing, maar mis je de tijd en de kennis om je daar eens in te verdiepen? Laat je helpen met je plan, de inhoud en de uitvoering ervan. En een contentvorm die bij jou past. En bij degenen die jij bereiken wilt. Onze vakgebieden samen vormen een risico tot succes.

dát heb ik nodig!


Andere relevante blogonderwerpen, die je bedrijf een boost geven:

Keuzestress zorgt dat mensen verder zorgen. Zo voorkom je dat
9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
5 Toptips voor een hoge ranking van je blog
Social media, wat moet ik vertellen dan?
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen

 

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching