Contentmarketing, waarom is het belangrijk en hoe krijg je er tijd voor?

Contentmarketing, waarom is het zo belangrijk en hoe krijg je er tijd voor?

‘Wij hebben nauwelijks tijd voor marketing, laat staan voor contentmarketing.’ Ik begrijp dat, had er zelf ook moeite mee. Tot ik nu alweer dik een anderhalfjaar geleden mijn eigen blogfrequentie flink opschroefde. In plaats van eens per week blogde ik elke dag. Die uitdaging ging ik aan met een goede reden: ik wil antwoord op de stellingen 1) dat mensen geen tijd hebben om te bloggen en aan social media te doen en 2) dat er te weinig te melden is om aan contentmarketing te doen.

Ik was bovendien benieuwd naar wat het met mijn business doet. Mijn bevindingen deelde ik wekelijks op Facebook. En nog. Dagelijks bloggen is namelijk geen doel op zich. Het onderzoek naar de 2 stellingen en de resultaten die eruit voortvloeien wel.

Na slechts 2 maanden wist ik een ding al: ik heb tijd genoeg, zelfs voor een dagelijkse blog. En dat komt uit de mond van een moeder en fulltime ondernemer. Mijn blogposts zijn langer dan voorheen en de kwaliteit ervan is een voorwaarde om door te gaan.

Inmiddels gaat mijn blogonderzoek verder en ga ik nu na wat de beste resultaten geeft wanneer je frequentie en relevantie mixt.

In dit artikel vertel ik hoe ik de tijd vind. En dus hoe jij tijd maakt voor contentmarketing.

Waarom? Omdat de rol van contentmarketing belangrijker wordt

Contentmarketing wint langzaamaan terrein in het aantrekken van klanten. Mensen willen overgehaald worden door goede informatie en inspiratie in plaats van promotie.

Het is een trend die grote marketingbureaus als Marketo oppikken. Ik weet niet wat jij doet wanneer je iets zoekt op Google, maar een groeiende groep mensen slaat de advertenties bovenaan automatisch over, maar wil weten wat de beste keuze is, voordat deze een beslissing neemt. Mensen zoeken meer en meer eerst naar informatie. Google onderschrijft het: 50% van de advertenties verschijnt bovenaan, 56% slaat de advertenties echter direct over.

Ja, Marketo baseert zijn cijfers op de Verenigde Staten, die hierin voorloper is, maar het Nederlandse bedrijfsleven maakt een inhaalslag op hen. En zij zijn op naarstig zoek naar relevante content in het Nederlands. Dat geldt ook voor de Nederlandse consument.

Het gevolg is dat marketingbudgetten meer en meer worden gebruikt voor contentmarketing.

Dit gegeven, gecombineerd met het feit dat amper 50% van de bedrijven blogt, geeft jouw business direct een voorsprong wanneer je het bloggen, vloggen en eventueel andere vormen van contentmarketing nu oppakt.

  1. Focus

Versnipperd werken kost veel tijd. Ik ben cum laude geslaagd in 5 dingen tegelijkertijd doen en wist dat ik zo juist langer bezig was. Ik doe nu af en toe nog 2 dingen tegelijkertijd. Ik ben er dus bijna…

Wij zijn ijzersterk in ‘druk zijn.’ Het lijkt ons status te geven, maar dat doet het niet. Ikzelf ben niet begonnen met ondernemen om nog drukker te zijn dan bij mijn baas. Ik wilde vrijheid, maar dreigde te worden opgeslokt door mijn eigen verantwoordelijkheid voor mijn tijd.

En jij?

Vanaf het moment dat ik de uitdaging om elke dag een blog te plaatsen begon, moet ik zuiniger zijn met mijn tijd. En het lukt mij mijn werk te doen in dezelfde tijd, inclusief mijn dagelijkse blog. En dat kun jij ook:

  • door bliepjes uit te schakelen en nog maar 3 x per dag en op vaste tijden je e-mail en socialmediakanalen af te gaan. Wil jij je hoofd ongestoord bij het werk houden? Spreek af dat wanneer je deur gesloten is, zij je alleen in noodgevallen mogelijk storen. Datzelfde geldt voor telefoontjes en berichtjes van familie en vrienden. Zet je telefoon eventueel uit of op stil
  • door klussen voor klanten en lastige taken eerst te doen
  • door om 06.00 uur aan het werk te gaan. Die eerste uren van de dag zijn rustig en stil. Je verzet bergen werk!
  • door altijd pen en papier bij je te hebben, zodat je inspiratie direct noteren kunt. Op papier = uit het hoofd
  • door meer pauze te nemen in plaats van minder. Kom na maximaal 2 uren achter je bureau vandaan en doe 10 minuten wat anders, bij voorkeur iets waarbij je beweegt. Zo laad jij je weer op
  • door ruimer en beter te plannen. Blok dagelijks, wekelijks en maandelijks terugkomende zaken af op een vast tijdstip. Laat minimaal een kwartier ertussen en blok een vast tijdstip af voor je lunch
  • door je taak af te maken, voordat je aan een andere begint.
  1. Je contentmarketingplan

Zomaar beginnen met contentmarketing is als schieten op een zwerm vogels met je blik afgewend.

Timemanagement begint bij het maken en uitvoeren van een plan en bij voorkeur zo eenvoudig mogelijk. Ik ben van systemen en daarom lukt het dagelijks bloggen me ook.

Maak een werkbaar, maar effectief contentmarketingplan

  • Bepaal wie jouw bedrijf het beste (en het liefste) helpt. Voor hen maak jij je content
  • Maak dan een lijst met onderwerpen en bepaal vervolgens wanneer je welke aansnijdt. Komt er een grote verandering aan in je bedrijf of je tak van sport of zijn producten of diensten periode gebonden? Steek daar je content op in ruim 1,5 maand voor de tijd
  • Bepaal het marketingmiddel per onderwerp. Zijn het voornamelijk blogposts, nieuwsbericht op je website of via een mailing, persbericht, video, maak je een checklist, whitepaper of training of een combinatie van middelen?
  • Bepaal nu je frequentie. Eerste voorwaarde voor een groeiend lezerspubliek dat elk stuk content volgt is consequent zijn. Plaats je content op een vast tijdstip en kondig je checklist, E-book of training aan
  • Maak een contentmarketingkalender en blok de tijd af in je agenda, het liefst een halve of hele dag om meerdere blogs te schrijven, vlogs te maken of… Zo blijf je gemakkelijker in de flow van het creëren. Over de contentmarketingkalender vertel ik je een andere keer meer
  • Zoek de juiste socialmediakanalen om je content op te delen. Weet je niet welke dat zijn? Ga dan na waar je beste klanten zitten. Daar zit je doelgroep.

Een paar tips om te voorkomen dat je (te vroeg) stopt

Begin klein

Begin met een socialmediakanaal, 10 minuten per dag. Plaats elke dag 1 tot 3 korte berichten, meld je aan bij groepen en deel je belangrijkste of meest scorende bericht daar eens of tweemaal per week. Volg of nodig mensen en bedrijven uit die jouw bedrijf verder kunnen helpen of in je doelgroep vallen. Bouw je netwerk actief en langzaamaan verder uit.

Begin met miniblogs of –vlogs van maximaal 200 woorden of 3 minuten. Vind je dat moeilijk, start dan met een microblog op je socialmediakanaal. Dat zijn kleine berichten van minder dan 100 woorden (en op Twitter zelfs maximaal 140 tekens), die een tip of stelling of zelfs een vraag aangeven. Plaats er een afbeelding bij.

Systematiseer

Op Facebook kun je je berichten van tevoren inplannen. Verder heb je verschillende platforms om je socialmediaberichten in te plannen, zoals Hootsuite en Buffer.

Je blogposts kun je van tevoren inplannen op je website.

Contentmarketing = een gewoonte. Doe je het een tijdje, dan integreer je dat in jouw systeem. Vaak ga je dan ook steeds betere resultaten zien.
Contentmarketing is namelijk ook een kwestie van tijd. Gun die groep mensen die jij het beste helpen kunt de tijd om je bedrijf te vinden en te leren kennen.

  1. Werken (z)onder druk

Ik heb geen talent

Je hoeft geen schrijver te zijn om een uitstekende blog op te zetten en geen video-expert om te kunnen vloggen.

Je moet het enkel belangrijk en leuk vinden om die groep mensen, die jij het beste helpt, te informeren, te inspireren en te motiveren. Verder te helpen dus.

Ik heb soms geen inspiratie

Staar jij regelmatig naar een leeg scherm?

  • Pak pen en papier en begin met schrijven. Door handmatig te schrijven kom je gemakkelijker in de flow. Je spreekt bovendien meer hersengebieden aan, die jou helpen een kei van een blog te schrijven. Datzelfde geldt voor vloggen. Ook deze begint bij tekst. Of je training of checklist of…
  • Begin gewoon. Schrijf alles op wat in je opkomt. Gaandeweg kom je in de flow en lukt het steeds beter om van je hersenspinsels een goed verhaal te maken
  • Laat het even los en ga wat anders doen als het echt niet lukt. Verplaats de tijd in je agenda
  • Onder druk wordt alles vloeibaar. Ik ben daar zelf het bewijs van: mijn blogposts staan nu binnen maximaal 2 uren, exclusief de tijd van het plaatsen. Eerder was dan meer dan 3 uren.

Ik heb eerder een artikel geschreven over hoe je komt tot een goede basistekst voor je blog. Deze tips gelden ook voor andere content.

Ik heb echt geen tijd

Heb jij geen tijd en ook geen capaciteit binnen je bedrijf, besteed het dan uit aan iemand je ontlast en ondertussen zorgt dat je content uitstekend presteert.

daarover wil ik meer weten

Heb je zelf geen tijd voor contentmarketing, maar wel een medewerker die tijd en zin heeft deze taak op te pakken? Hij of zij kan resultaatgerichte content leren creëren en inzetten. Dat begint bij de blog, maar ik leer hem of haar meer dan dat…

ik wil content die rendeert

 

Een laatste contentmarketingtip

Contentmarketing negeren is zinloos. Hij heeft zijn nut allang bewezen en het levert, zeker in de toekomst, meer op dan de investering die jij erin steekt.

Wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het inzetten van contentmarketing?

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching