Content ideeen die boven alles uitsteken

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Content die viral gaat enkel een kwestie van geluk? Een beetje, dat geef ik toe! Maar het zou ook betekenen dat jij niet zou weten waarnaar je doelgroep op zoek is en waar deze écht mee geholpen is. Het betekent ook, dat je nauwelijks weet wat er speelt in je branche of weinig te melden hebt.

Natuurlijk is geluk hebben een factor, maar als ondernemer draai jij aan de knoppen! Die knoppen maken de kans op puur toeval minder klein en de kans op aangestuurd succes groter. En jij bent vast niet graag overgeleverd aan toeval en hebt liever de kennis die nodig is om succesvol te ondernemen.

Succesvolle content is deels een kwestie van de juiste formules van technieken. Je weet dat je een uitstekend stuk content nodig hebt, de juiste kanalen om hem onder de aandacht te brengen en triggers die zorgen dat je lezers klant worden.

Er zijn echter een paar ingrediënten die bevorderen dat je blog, vlog of podcast viral gaat. Ik heb je al eerder wat over dit onderwerp verteld, maar ik til het nu een tree hoger.

Ik geef je 4 contentideeën, waarmee je boven alles uitsteekt.

Unieke content is…

De basisgedachte: met unieke content is je kans groter dat hij populair is, vooral wanneer je ‘uniek’ vertaalt naar ‘geweldig en bovenal beter dan je concurrentie.’

Ik vertel vaak dat je content bij voorkeur uniek en authentiek is, anders, maar daarmee bedoel ik enkel dat hij nóg beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt. In plaats van dat je dus schrijft over onderwerpen die niemand aansnijdt, zonder te onderzoeken of de mensen die jij het beste helpt daar behoefte aan hebben, diep je thema’s uit die super relevant zijn.

Met andere woorden: je pakt die thema’s, die naadloos aansluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep en gaat vervolgens een stap verder dan je collega’s.

Dát is unieke content!

Oké, doe met de komende 4 contentideeën inspiratie op met dit gegeven in je achterhoofd…

1. Vanuit één visie en missie creëren

Creëer je content vanuit één visie en missie. Zet die missie en visie om in ideeën en je ideeën om in informatie, inspiratie, instructie en motivatie voor je doelgroep. Dat maakt je content uniek en authentiek. En zo steek je boven alles en iedereen uit. Je besmet mensen en trekt diegenen, die jouw bedrijf het beste helpen kan.

‘A solid story angle can turn your brand around and catapult it into the big league.’ Neil Patel 

Denk jij dat jouw bedrijf is al elk ander? Duik er dan eens goed in.
Heb je moeite je missie te formuleren? Kijk dan eens naar waar je voor gaat.
Je missie en visie, aanpak, aankleding, je verhalen en andere details genereren onderscheidend vermogen.

Een paar voorbeelden van onderscheidend vermogen uit mijn eigen praktijk

  • Een arbodienst, die ziekmeldingen vanaf dag 1 begeleidt
  • Een coach persoonlijke ontwikkeling, die na 30 jaren volledige WIA zelf besloot dat het genoeg was en de gemeente vertelde dat ze voor zichzelf ging beginnen. Onderscheidend vermogen zit ook in je verhaal achter je bedrijf of praktijk
  • Waar iedereen in de bouw concurreert op de laagste prijs ongeacht het product, kijkt deze brandbeveiliger naar prijs-kwaliteitverhouding en komt met de best passende oplossing. Daarbij kijkt hij niet alleen naar een manchet of coating. Hij biedt een waarborgabonnement
  • Een fysiotherapiepraktijk, die zijn diensten uitbreidt met andere therapieën om maximaal in te zetten op kwaliteit van leven.

Of verdiep je in nieuwe trends en ontwikkelingen en luister naar wat de mensen vertellen die vooraanstaand zijn in jullie vak.

Wie goed op de hoogte blijft, heeft altijd een voorsprong. Communiceer wat eraan komt en neem je bedrijf en je mensen erin mee. Is de functie van ‘influencer’ in jullie vak vacant, neem dan het voortouw, vervul die zelf en betrek je mensen erbij.

Content zit ook in elke vorm van communicatie, op elke afdeling. Iedereen in je bedrijf heeft en deelt kennis en ervaring namelijk. Daarom is het belangrijk dat je iedereen in je bedrijf meeneemt in de missie, visie en bedrijfsontwikkelingen.

2. Vertel verhalen

Jouw bedrijf zit bomvol goede verhalen! Ik heb het niet over wat er allemaal verteld wordt tijdens de vrijdagmiddagborrel. Of misschien toch… In een ontspannen situatie borrelen namelijk de mooiste contentideeën naar boven.

Je meestvoorkomende probleem wil je nu eindelijk eens goed onder de aandacht brengen. Jouw bedrijf heeft er namelijk de perfecte oplossing voor. Ontleed het probleem, zoom in, behandel elk onderdeel en bouw er elke keer een case omheen.

Of haal het verhaal aan van een grote naam, een persoon of bedrijf waaraan mensen een voorbeeld nemen.

Wat werkt is dat je je missie en visie integreert in het verhalen. Zo zorg je voor een vaste invalshoek en dus een kristalheldere, herkenbare boodschap naar buiten.

3. Maak je content trendy

Doe daar vervolgens een schepje bovenop en zoek naar content van een vooraanstaand persoon of bedrijf in de branche, die jouw visie op het probleem of je oplossing ondersteunt. En integreer deze in je content.

Onderbouw je verhaal met cijfers. Mensen hebben graag bewijs.

Zorg voor fantastisch beeldmateriaal dat je content ondersteunt. De gebruikelijke stockfoto’s voldoen niet. Zoek beeldbanken van kunstenaars, fotografen en vormgevers af of laat je eigen beeldmateriaal maken.
Een titel of call to acton in je afbeelding plaatsen? Een infographic maken? Of een klikbutton? Elk design is eenvoudig (en gratis) gemaakt op Canva.

Gebruik social media en Google om zeer waardevolle content te vinden. Is je Engels (en/of een andere taal) in orde, zoek dan ook buiten de grenzen.
Of een tool als Buzzsumo.

Buzzsumo voorbeeld scherm

4. Publiceer op een gastblogplatform

Zoek een gastblogplatform in jouw branche en plaats er regelmatig een blog. Kijk naar hun reikwijdte, de content en mensen die er al aanwezig zijn.

Bedenk op welk platform je het allerliefste wilt plaatsen en maak stappen om je content naar een hoger niveau te tillen, zodat je er toegelaten wordt wanneer je je aanmeldt. En ja, het maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf is. Superwaardevolle content is op zo’n platform altijd welkom.

Is er geen platform voor jouw expertise, durf jij dan het initiatief te nemen om zo’n gastblogplatform te beginnen? Inventariseer eerst wat daarvoor nodig is, bepaal welke content erop moet komen en nodig mensen uit die jij als gastblogger wilt.

Hoe beter je content, hoe meer betere klanten je aantrekt. Jij kiest namelijk voor kwaliteit. Zij ook. En daar willen ze voor samenwerken en betalen.

Waarom zou je willen dat je content viral gaat?

Simpel: omdat je mensen bereikt die buiten jouw vizier liggen. Jouw doelgroep bevindt zich tot ver buiten jouw netwerk immers. Online heb je dé mogelijkheid om de kracht van de olievlek in te zetten.

Je wilt bovendien opvallen, boven de rest uitsteken, boven het lawaai uitkomen.

Waar haal jij contentideeën vandaan?

  • Allereerst: je klanten
  • Je doelgroep. Leg je oor te luister op social media, bij je klanten, tijdens bijeenkomsten. Overal
  • Lees over en luister naar mensen en bedrijven die je inspireren, die je kennis en vaardigheden een stap verder helpen
  • Spreek ze, neem een interview af
  • Ga eens offline en ontmoet mensen.

Houd je hier verre van

Content creëren om content te creëren, brrrr. Niet doen. Ook ik maakte vroeger blogs met lijstjes van inspirerende quotes, maar die voldoen simpelweg niet meer.

Creëer je eigen content en leen wat van een influencer of verwijs naar zijn of haar content.

 


Relevante blogonderwerpen, die je bedrijf verder helpen:

Waarom houdt de copywriter zich niet altijd aan de regels van de Nederlandse taal?
Heb jij al een groeistrategie? Straks wel!
9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
Deze copywritingfouten doen je bedrijf de das om
6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst 

Voelt contentmarketing als hordelopen? Voorkom dat je struikelt of chronisch buiten adem bent en vind een oplossing die bij jou past.
Onze keuzevraag aan jou is: verzorg je je blog graag zelf of besteed je hem liever uit?

 

 

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching