Content ideeen die boven alles uitsteken

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Content die viral gaat enkel een kwestie van geluk? Dat is een vreemde gedachte! Dat betekent namelijk dat jij niet zou weten waarnaar je doelgroep op zoek is en waar ze écht mee geholpen zijn. Het betekent ook, dat je nauwelijks weet wat er speelt in je branche en weinig te melden hebt.

Natuurlijk komt geluk, of toeval eigenlijk, altijd een beetje om de hoek kijken, maar als ondernemer sta jij aan de knoppen! Die knoppen maken de kans op puur toeval minder klein en de kans op aangestuurd succes groter. En jij bent vast niet graag overgeleverd aan toeval en hebt liever de kennis die nodig is om succesvol te ondernemen.

Succesvolle content is deels een kwestie van de juiste formules van technieken. Je weet dat je een uitstekend stuk content nodig hebt, de juiste kanalen om hem onder de aandacht te brengen en triggers die zorgen dat je lezers klant worden.

Er zijn echter een paar ingrediënten die bevorderen dat je blog viral gaat. Ik heb je al eerder wat over dit onderwerp verteld, maar ik til het nu een tree hoger. Breng je expertise naar een hoger niveau en laat het de wereld weten.

Ik geef je 4 contentideeën, waarmee je boven alles uitsteekt.

Unieke content is…

De basisgedachte: met unieke content is je kans groter dat hij populair is, maar alleen wanneer je ‘uniek’ vertaalt naar ‘geweldig en bovenal beter dan je concurrentie.’

Ik vertel vaak dat je content bij voorkeur uniek en authentiek is, anders, maar daarmee bedoel ik enkel dat hij nóg beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt. In plaats van dat je dus schrijft over onderwerpen die niemand aansnijdt, zonder te onderzoeken of de mensen die jij het beste helpt daar behoefte aan hebben, diep je thema’s uit die super relevant zijn.

Met andere woorden: je pakt die thema’s, die naadloos aansluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep en gaat vervolgens een stap verder dan je collega’s.

Dát is unieke content!

Oké, doe met de komende 4 contentideeën inspiratie op met dit gegeven in je achterhoofd…

1. Vanuit één visie creëren

Creëer je content vanuit één visie. Zet je visie om in ideeën en je ideeën om in informatie, inspiratie, instructie en motivatie voor je doelgroep. Dat maakt je content uniek en authentiek. En zo steek je boven alles en iedereen uit. Je besmet mensen en trekt diegenen, die jouw bedrijf het beste helpen kan.

‘A solid story angle can turn your brand around and catapult it into the big league.’ Neil Patel 

Denk jij dat jouw bedrijf is al elk ander? Duik dan eens goed in de details.

Een paar voorbeelden van onderscheidend vermogen uit mijn eigen praktijk

  • Een arbodienst, die ziekmeldingen vanaf dag 1 begeleidt
  • Een coach persoonlijke ontwikkeling, die na 30 jaren volledige WIA zelf besloot dat het genoeg was en de gemeente vertelde dat ze voor zichzelf ging beginnen. Onderscheidend vermogen zit ook in je verhaal achter je bedrijf of praktijk
  • Waar iedereen in de bouw concurreert op de laagste prijs ongeacht het product, kijkt deze brandbeveiliger naar prijs-kwaliteitverhouding en komt met de best passende oplossing. Daarbij kijkt hij niet alleen naar een manchet of coating
  • Een tekst- en marketingbureau als het mijne, dat slechts in beginsel gelooft in het aantrekken van meer klanten, maar liever gaat voor de juiste leads.

Of verdiep je in nieuwe trends en ontwikkelingen en luister naar wat de mensen vertellen die vooraanstaand zijn in jullie vak.

Wie goed op de hoogte blijft, heeft altijd een voorsprong. Communiceer wat eraan komt en neem je bedrijf en je mensen erin mee. Is de functie van influencer in jullie vak vacant, neem dan het voortouw, vervul die zelf en betrek je mensen erbij.

Content zit ook in elke vorm van communicatie, op elke afdeling. Daarom is het belangrijk dat je iedereen in je bedrijf meeneemt in je visie en bedrijfsontwikkelingen.

2. Vertel verhalen

Jouw bedrijf zit bomvol goede verhalen! Ik heb het niet over wat er allemaal verteld wordt tijdens de vrijdagmiddagborrel. Of misschien toch… In een ontspannen situatie borrelen namelijk de mooiste contentideeën naar boven.

Je meestvoorkomende probleem wil je nu eindelijk eens goed onder de aandacht brengen. Jouw bedrijf heeft er namelijk de perfecte oplossing voor. Ontleed het probleem, zoom in, behandel elk onderdeel en bouw er elke keer een case omheen.

Of haal het verhaal aan van een grote naam, een persoon of bedrijf waaraan mensen een voorbeeld nemen.

Wat werkt is dat je je visie integreert in het verhalen. Zo zorg je voor een vaste invalshoek en dus een kristalheldere, herkenbare boodschap naar buiten.

3. Maak je content trendy

Doe daar vervolgens een schepje bovenop en zoek naar content van een vooraanstaand persoon of bedrijf in de branche, die jouw visie op het probleem of je oplossing ondersteunt en integreer deze in je content.

Onderbouw je verhaal met cijfers. Mensen hebben graag bewijs.

Zorg voor fantastisch beeldmateriaal dat je content ondersteunt. De gebruikelijke stockfoto’s voldoen niet. Zoek beeldbanken van kunstenaars, fotografen en vormgevers af of laat je eigen beeldmateriaal maken.
Een titel of call to acton in je afbeelding plaatsen? Een infographic maken? Of een klikbutton? Elk design is eenvoudig (en gratis) gemaakt op Canva.

Gebruik social media en Google om zeer waardevolle content te vinden. Is je Engels (en/of een andere taal) in orde, zoek dan ook buiten de grenzen.
Of een tool als Buzzsumo.

Buzzsumo voorbeeld scherm

4. Publiceer op een gastblogplatform óf…

Zoek een gastblogplatform in jouw branche en plaats er regelmatig een blog. Kijk naar hun reikwijdte, de content en mensen die er al aanwezig zijn.

Bedenk op welk platform je het allerliefste wilt plaatsen en maak stappen om je content naar een hoger niveau te tillen, zodat je er toegelaten wordt wanneer je je aanmeldt. En ja, het maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf is. Superwaardevolle content is op zo’n platform altijd welkom.

Is er geen platform voor jouw expertise, dan is er misschien nog geen influencer in jouw vakgebied. Of misschien toch wel, maar heeft degene nog geen platform. Durf jij in het diepe te springen en zo’n gastblogplatform zelf te beginnen? Inventariseer eerst wat daarvoor nodig is, bepaal welke content erop moet komen en nodig mensen uit die jij als gastblogger wilt.

Waarom zou je willen dat je content viral gaat?

Simpel: omdat je mensen bereikt die buiten jouw vizier vallen. Jouw doelgroep bevindt zich tot ver buiten de jouwe. Online heb je dé mogelijkheid om de kracht van de olievlek in te zetten.

Je wilt bovendien opvallen, boven de rest uitsteken, boven het lawaai uitkomen.

Waar haal jij contentideeën vandaan?

  • Allereerst: je klanten
  • Je doelgroep. Leg je oor te luister op social media, bij je klanten, tijdens bijeenkomsten. Overal
  • Lees over en luister naar mensen en bedrijven die je inspireren, die je kennis en vaardigheden een stap verder helpen
  • Spreek ze, neem een interview af
  • Ga eens offline en ontmoet mensen.

Houd je hier verre van

Content creëren om content te creëren, brrrr. Hier heb je een voorbeeld van wat ik absoluut laten zou als je serieus genomen wilt worden. De blog staat bijna bovenaan de hits van Google, maar is simpelweg te gemakkelijk gecreëerd, zonder visie, eigen idee, originaliteit en 100% ‘geleend’ van anderen.

Creëer je eigen content en leen wat van een influencer of verwijs naar zijn of haar content.

 


Relevante blogonderwerpen, die je bedrijf verder helpen:

25 Inspirerende quotes over contentmarketing
Geef jij je klant wat hij wil of…?
9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst 

Voelt contentmarketing als hordelopen? Voorkom dat je struikelt of chronisch buiten adem bent en vind een oplossing die bij jou past.
Onze keuzevraag aan jou is: verzorg je je blog graag zelf of besteed je hem liever uit?

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching