koppen en tussenkoppen - titels - koptekst

De magie van (tussen)koppen

Kopteksten die impact hebben

Gebruik jij weinig tekst in je online marketing, omdat je denkt dat het anders niet gelezen wordt, maar kun je je informatie eigenlijk onvoldoende kwijt? Of heb je juist lappen tekst, omdat je veel te melden hebt? Ik heb een oplossing om je lezers uit te nodigen je tekst goed door te nemen: aansprekende koppen en tussenkoppen oftewel hoofdtitels, ondertitels en subtitels.

Het zijn vooral de koppen die mensen triggeren om je boodschap te lezen en op de deelknop te drukken. Zeg nou zelf: hoe vaak like of deel jij content die jij zelf eigenlijk niet gelezen hebt?

Je online tekst wordt gescreend door Google wanneer hij ten minste 200 woorden bevat. Vanaf 300 woorden neemt Google hem serieus. Statische, kortere teksten zonder links worden overgeslagen in de ranking. Heb jij dus weinig tekst, dan loop je het gevaar de plank mis te slaan en dat is zonde.

Zijn jouw teksten over het algemeen lang, dan ondervang je het afhaakrisico door hem goed in te delen. Online wordt je boodschap minder goed gelezen dan dezelfde tekst op papier: je tekst wordt gescreend.

Je kunt je lezer echter aansporen meer of zelfs alles te lezen en de ‘truc’ is vrij eenvoudig: gebruik koppen en tussenkoppen die impact hebben op de leesbaarheid en gretig maken.

Hapklare brokken voor een lekkere leesbaarheid

Schrijf je tekst zo, dat hij alle informatie bevat die nodig is om de boodschap over te brengen.
Deel je tekst vervolgens op in alinea’s met witregels ertussen. Blokken van maximaal 10 regels maken je tekst minder kolossaal en luchtig.

Lezers willen je tekst echter screenen op voor hen relevante informatie. Daarmee help je hen door koppen en tussenkoppen (titels en subtitels) te gebruiken.

Maak van de hoofdtitel (kop) van je verhaal een H1-koptekst en van je ondertitel en subtitels (tussenkoppen) H2- en H3-kopteksten. Een kop of tussenkop die je enkel een grotere, dik gedrukte letter geeft, wordt namelijk door Google gezien als een paragraaftekst. Een H1- of H2-/H3-gecodeerde kop geeft aan dat die belangrijk is. Google scant deze, maar maakt geen onderscheid tussen H2 en H3. Gebruik de H1-code echter 1 keer. Verwerk je je zoektermen en synoniemen erop in een of meerdere koppen, dan neemt Google deze mee in de ranking.

Zo ziet het er bij mijn WordPress website uit:

koppen en tussenkoppen

Welke (tussen)koppen spreken aan?

  • Op je homepage laat je in je koptekst direct zien wat jouw bedrijf doet en voor wie. Wees dus duidelijk en laat creativiteit achterwege
  • Datzelfde geldt voor je aanbod- en landingspages, alleen steek je hier je koptekst in op het resultaat: ‘Videotraining Elke Nacht Lekker Doorslapen en Uitgerust Opstaan’
  • In je content mag je iets creatiever zijn. Je koptekst laat direct zien welke informatie mensen kunnen vinden, is actief geschreven en triggert. Je subkoppen helpen je lezer door de informatie heen, screenend naar voor hem relevante informatie:
  1. mensen willen hulp. ‘Hoe…?’ ‘Zo…’ en ’10 Tips/Stappen…’ vallen goed in de smaak
  2. mensen willen zich goed voelen, lekker leven en werken en niets mislopen, maar ze willen vooral een voorsprong op anderen. Titels als ‘Het gevaar van…’ en ‘Wat bijna niemand beseft/weet…’ spreken aan. Zorg wel dat je levert wat je belooft
  3. neem stelling: ‘De wet DBA: waarom ik vind dat zzp’ers moeten ophouden met zeuren!’ Of jij je met zo’n titel nu op je tenen getrapt voelt of niet, de titel maakt je waarschijnlijk nieuwsgierig genoeg om de blog te lezen
  4. woorden als ‘praktisch’ triggert. Mensen houden van content waarmee zij direct aan de slag kunnen
  5. storytelling: ‘Hoe ik…’ ‘Een interview met…’ of ‘De lange weg naar 100.000 klanten per jaar van…’ Zelf heb ik een sprookje geschreven over korting: ‘Het dubbeltje en de eerste rij
  6. nieuwe trend: een hoofdtitel, ondersteund door een ondertitel.
    De hoofdtitel ‘Waarom slaap ik nooit direct?’ heeft de ondertitel ‘5 Tips waarmee je direct in slaap valt.’
    Ze kunnen echter nog aantrekkelijker: ‘Slaap jij slecht in? Dan loop je risico’ en ‘5 Stappen naar genoeg slaap en een gezond lijf bomvol energie.’

Tekstaccenten

Wat ik veel zie is dat de eerste zin van de alinea dik gedrukt is. Dat is een prima manier om je lezers te prikkelen verder te lezen. Zorg echter wel dat de vet gedrukte zin aanspoort verder te lezen, bij voorbeeld door aan te kondigen waarover je het gaat hebben. Of door een conclusie te trekken, die je verder uitlegt.

Arceringen door het gebruik van een kleur of cursief gedrukte tekst helpen ook om je tekst lekker leesbaar te maken. Voor het oog zijn het de fijne onderbrekingen die je verhaal uit de sleur van het lezen halen. Wees wel zuinig met arceringen. Een rommelig uitziende tekst heeft juist het tegenovergestelde effect en wordt overgeslagen.

Resumé

  • Maak je online tekst minstens 200 woorden lang. Belangrijke webpages, zoals de homepage en je aanbod, hebben behoefte aan meer dan 300 woorden, je blog zelfs meer dan 400
  • Deel je tekst op in korte alinea’s
  • Gebruik koppen en tussenkoppen om je lezers langs relevante informatie te leiden
  • Gebruik H1- en H2-koppen, zodat ze worden gezien door Google. Verwerk hierin je belangrijkste zoekwoord(en) en hun synoniemen
  • Eventueel breng je hier en daar een accent aan door kleurgebruik. Of door je tekst vet of cursief te drukken.

Laatste tip voor nog meer optische rust: lijn je tekst links en rechts uit.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Het gevaar van korte tekst
Een kei van een blog = groei
Wil jij direct contact met je doelgroep? Maak dan een gratis weggever
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Maak je blog nóg relevanter met deze 5 hacks

Kom je amper verder dan de eerste zinnen of blijf jij je tekst herschrijven? Laat je dan vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen.

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

  • Dag Esther,

    Nuttig artikel. Zelf adviseer ik altijd om lange artikelen og blogs te verdelen in twee of meer delen.

    Zo verdeel je de content netjes over verschillende blogs. Goed voor Google en je website bevat zó meer interessante content voor je bezoeker.

    Wat betreft de witruimte en regellengte, hier denk ik precies hetzelfde over. Hoewel, ik adviseer op een desktop de regel nooit langer te maken dan 2 regels. Dit omdat hiermee de leesbaarheid op mobiel binnen de perken blijft.

    Op mobiel worden de alinea’s dan niet langer dan 4 a 5 regels. Mijn inziens noodzakelijk voor de mobiele lezer. Dit leest namelijk een stuk prettiger.

    Groeten,
    Maikel Latour

  • Hoi Maikel,

    Dank je voor je aanvullende tips! Er zijn inderdaad meerdere wegen naar een lekker leesbare tekst.

    Je advies over je alinea-indeling is absoluut een aanrader voor de mobiele lezer!

    Een blog laat zich inderdaad gemakkelijk opdelen in meerdere posts, maar veel andere teksten hebben deze mogelijkheid niet.
    Toevallig heb ik deze week een nieuwsbrief verstuurd, waarin ik de tip geef van een blogonderwerp een serie te maken :-). Binnenkort plaats ik deze en mijn andere tips over het creëren van een lijst blogonderwerpen op mijn blog.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching