vrouwen grootste doelgroep B2C

Verkoop jij aan de consument, dan is dít je grootste doelgroep

Ben jij verkoper in retail, dan weet je dit waarschijnlijk. Bewust of onbewust. Maar je merkt het bijna dagelijks als je mensen spreekt. Als jij echter niet in een fysieke winkel staat, besef je het misschien nog te weinig: verkoop jij aan de consument, dan behoren vrouwen vaker dan jij misschien beseft tot jouw allergrootste doelgroep. Ik leg je uit waarom.

Gemiddeld 2 keer per week voer ik een webscan uit voor een onderneming. De businesses variëren. En vrij geregeld verkopen ze producten of diensten aan de consument. En in deze B2C-ondernemingen zie ik hoe vooral wordt ingestoken op techniek en het zakelijke gedeelte van hun aanbod. En daarmee slaan ze iets belangrijks over: hun grootste doelgroep is de vrouw. En die kijkt over het algemeen minder naar technische snufjes en esthetische, statusverhogende gadgets …

In deze blog leg ik je uit waarom de vrouw waarschijnlijk ook in jouw B2C-business je grootste doelgroep is. En hoe je hen aantrekt en aanspreekt als potentiële klant.

Een waarschuwing voordat je verder leest

Deze blog is een ietwat zwart-wit gesteld. Vanzelfsprekend zijn er genoeg uitzonderingen. Ik wil zeker geen stempels drukken en het is ook niet mijn bedoeling met vooroordelen te strooien of groepen in hokjes te plaatsen.
Mijn stelligheid en kortzichtige kijk op de zaken is enkel schijn en enkel bedoeld om een boodschap over te brengen. Daarin vergroot ik de zaken wat uit, zonder alle uitzonderingen te bespreken.

De werkelijkheid is genuanceerder. Dat besef ik terdege.
Mijn excuses als je je aangevallen voelt. De vraag is echter ook of je in dat geval de boodschap goed gelezen hebt. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou.

Reclamemaken is …

Een hypotheek afsluiten is emotie. Geld is namelijk emotie. Financieel advies dus ook. Je koopt immers geen huis, maar een thuis. Het is bovendien vaak je grootste investering ooit. Vergis je niet: in geldzaken draait het zelden om ratio, maar om de wens, het verlangen. Het gevoel van grip hebben en zelf beslissen over je centen. En vrijheid. En gemak.
Mensen beslissen bovendien steeds meer op waar een bank voor staat, wil begrijpen hoe hij of zij pensioen opbouwt en bewust keuzes maken.

Waar steken supermarkten tegenwoordig op in in hun reclamespots? Juist, op gezellig samenzijn én lekker eten. Met je gezin, familie en vrienden.

Het kopen van een auto is gebaseerd op meer dan transport van A naar B, meer dan zijn gadgets en ook meer dan een streling voor het oog. Een auto draait om status, maar ook om vrijheid, mobiliteit, veiligheid en gemak. En tegenwoordig ook om duurzaamheid.

Reclame draait om emotie en beleving. En… de ervaring van het product of de dienst. En bewustzijn.

De vrouw bepaalt thuis

Degene, die nog altijd leidend is in beslissingen thuis is de vrouw. Als verkoper van keukens en apparatuur, meubilair, bedden en sanitair weet jij heel goed, wie beslist.
Dat geldt voor een keur van dingen, die voor thuis aangeschaft worden.

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar consumentengedrag en de rol van vrouwen in koopgedrag. Allen concluderen, dat de vrouw bepaalt.

En dat de vrouw beslist en de man betaalt, is ook lang niet meer van deze tijd.
Heb je als verkoper de neiging je te wenden tot de man als een stel je winkel inloopt? Besef dan, dat de beslisser naast degene staat met wie je het gesprek aangaat. En zij heeft haar eigen vragen. Bereid je voor op deze vragen en verbaas je niet als zij al weet wat ze wil en al het een en ander aan kennis opgedaan heeft.

Vrouwen kijken anders (of naar meer)

Je zou denken dat vrouwen meer dan mannen beslissingen nemen op basis van hun gevoel.
Nee, vrouwen nemen besluiten evenveel als mannen op basis van gevoel. Vrouwen gaan echter ook voor gemak. En betrouwbaarheid en veiligheid. Zij kijken minder naar hoe snel een auto 100 kilometer per uur haalt en de keuze van een paar stoere sportvelgen en meer naar opbergruimte, gemak in bediening en service van onderhoud. Of slimme uitleg over eenvoudig onderhoud, zegt het Financieel Dagblad.

‘Vrouwen zijn de snelst groeiende en meest invloedrijke groep consumenten ter wereld,’ luidt de intro van hun artikel.

Vrouwen willen weten of ze een hoekbank kunnen verplaatsen zonder door hun rug te gaan als ze de kamer veranderen willen, de voorjaarsschoonmaak doen of de interieurverzorger de ramen lapt. Wat haar smartphone nodig heeft om alles te kunnen doen in de basis, geënt op haar leven. De rest is ‘leuk meegenomen.’ En hoe ze hun matras zo lang mogelijk goed houden. En wat nog is om de tuin eenvoudig in elk seizoen mooi te houden.

Er vindt een verschuiving plaats in de behoefte van vrouwen. Zo zie je minder vrouwen in een kleine, felgekleurde auto rijden dan 10, 20 jaren geleden. Of op een kleine flat vol pluizige pasteltinten. Ze discussiëren mee met de heren, onderlinge onderwerpen veranderen van de kinderen en relaties alleen naar loopbaan, de maatschappij, het milieu, gezondheid en hoe zij alles in hun leven goed blijven combineren. Vrouwen beseffen steeds meer, dat ze onderdeel zijn van een groter geheel.

De rol van vrouwen in de maatschappij verandert bovendien.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid

Het was al een motto van Sire in de jaren ’80. En tegenwoordig werken de meeste vrouwen. Ze leven vaker als (bewust) vrijgezel of alleenstaande moeder en zijn zelfstandiger dan ooit. Kopen woningen, rijden motor en sluiten een levensverzekering af en bouwen pensioen op, los van de partner aan hun zijde. Vrouwen kunnen het zelf. Ze onderhandelen met de aannemer en bepalen zelf hun loopbaan.

Het aantal hoogopgeleide vrouwen stijgt bovendien, laten cijfers van het CBS zien.

Vrouwen bouwen aan hun carrière, hebben een eigen rijbewijs, reizen de wereld rond, kopen zelfstandig een huis en klussen wat af! Als ik de reclamespots van Hornbach zie, slaan ze wat mij betreft de plank mis. Maar ondertussen denk ik: ik moet er ook eens heen! Of ik neem een klusjesbedrijf of aannemer in de hand en overleg en onderhandel met hen.

De tijd voor mevrouwtje-mevrouwtje-verkopers ligt allang achter ons, ondanks dat een aantal verkopers, salesteams en ondernemers dat nog niet doorheeft. Vrouwen weten wat ze willen en laten zich niet afschepen met een half advies of een offerte, die niet glashelder is en allerlei escapemogelijkheden geeft. Of een berg aan kleine lettertjes.

Vrouwen verbouwen zelf mee en bouwen aan hun toekomst. Naast hun gezin en relatie. Of zonder.

Is jouw verkoopstrategie en je marketing al ingericht op de vrouw als grootste doelgroep?

Ontvang ik brochures over de Mini (BMW) en maak ik een proefrit, dan is alles ingestoken op zowel de man als de vrouw:

  • De brochures laten handig zien welke functionaliteiten mogelijk zijn, inclusief technische uitleg en voorbeelden in hun dagelijkse gebruik
  • Mini heeft een superhandige tool om je eigen Mini samen te stellen, inclusief alles wat je nodig hebt om in jouw dagelijks leven gemakkelijk van A naar B te komen
  • De Mini stond klaar voor de proefrit, maar niet in een parkeerplaats ‘speciaal voor vrouwen.’

Praxis heeft allerlei laagdrempelige workshops, waar zowel mannen als vrouwen aan deelnemen.

Zo zijn er steeds meer grote merken, die ook inspelen op de wensen en behoeften van de vrouw.

Behoren vrouwen tot jouw (grootste) doelgroep?

Steek dan ook in op waar zij tegenaanlopen. Waar zij behoefte aan hebben. En waarnaar zij verlangen.

Geen betutteling, maar vanuit een nuchter perspectief.
Niet beschermend en afschermend, maar concreet, praktisch en glashelder.

Vrouwen zijn praktisch ingesteld met de vele rollen die zijn vaak vervullen. Hebben geen tijd voor draaikonterij en staan stevig genoeg voor de waarheid.

  • Onderzoek de behoefte en wensen van zowel mannen als vrouwen als je aan beide verkoopt:
    – Vraag je klanten waarnaar ze zoeken
    – Vraag het op sociale media
    – Zet enquêtes uit en doe (uitgebreid) marktonderzoek.
    Kun je het niet zelf? Zet er dan een bureau op. Dat hoeft niet duur te zijn (ik weet iemand)
  • Zet een vrouw op je marketing, is de conclusie in het artikel van het FD. Steek (ook) in op vrouwen als grootste doelgroep in je marketing, je sales en je service en after sales. Maak een mix van de diverse behoeften van mannen en vrouwen
  • Maak direct contact met vrouwen. Organiseer events, online en offline, voor vrouwen om ideeën uit te wisselen in het ontwikkelingsproces. En voor elke partij om te netwerken.

Kom je er toch niet uit? Spar er dan eens vrijblijvend met mij over tijdens een pokonsessie.

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching