challenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog her vervolg

Challenge Elke Dag Een Blog: een nieuwe uitdaging

17 maart 2017

De laatste week heb ik niet alleen hoeven kiezen op welke politieke partij ik zou stemmen. Ik moest een keuze maken dichter bij huis en dat heeft alles te maken met de challenge die ik begin november startte: Ik Plaats Elke Dag Een Blog. Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt om mijn proeftuin te verversen. Ik ga een nieuw experiment aan.

Hierom begon ik mijn challenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog

Ik plaatste echt elke dag een blog. Ook in de weekenden.
Ik wilde daarmee antwoord op 2 stellingen, die ik veel hoor:

  1. wij hebben geen tijd voor contentmarketing
  2. wij hebben niet genoeg te melden voor een goede contentmarketing.

Elke dag bloggen had wat voeten in de aarde, want ik hanteerde sinds jaren een vast systeem, maar dat werkte niet langer. In de tijd dat ik eens per week een blogpost plaatste, plande ik het schrijven en plaatsen ervan op vaste tijden, maar ook het delen op social media ging volgens een vast systeem. Dat systeem moest overhoop toen ik elke dag ging bloggen, inclusief de weekenden.

Al snel vond ik oplossingen die werkten.
Zo schreef ik mijn artikelen op 2 vaste dagdelen. Dat creëerde rust en tijd!
Mijn nieuwste post deelde ik op Twitter en LinkedIn meerdere malen per dag, op Facebook, Pinterest en Google+ een maal per dag en in de groepen deelde ik de blog van de week een maal per week.
Mijn nieuwsbrief vormde ik om tot een magazine. Elke maand behandel ik een thema.

Het mooie was, dat toen ik dat nieuwe systeem eenmaal had, ik nauwelijks meer tijd kwijt was als toen ik nog eens per week blogde.
Ik bleek dus genoeg tijd te hebben voor contentmarketing. Voorwaarde is wel dat ik een systeem heb en volg. En ik heb genoeg te melden voor een dagelijkse blog. Ook hier is voorbereiding en een systeem voorwaarde. Zodra ik die losliet, liep ik vast, merkte ik.

Een voorbeeld: in januari kreeg ik griep en wel het type waarvan je wekenlang last houdt. Ik had weinig puf om een blog te schrijven, laat staan 7 stuks. Ik week van mijn normale strategie af en heb die weken vaker dan anders oude artikelen geupdate. Ook was ik minder actief op social media, wekenlang. Dat zag ik direct terug in mijn bezoekersaantallen, maar dat verschil was relatief klein. Wat ik des te meer merkte was dat ik uit de flow raakte. En dat merk ik bij meer mensen, die mijn blogtrainingen volgen: wanneer er een vakantie, ziekte of iets anders tussendoor komt, laat je je strategie los en daarmee stap je uit de gewoonte die je hebt gecreëerd. Het is moeilijk die weer op te pakken.

Ik heb een ijzeren discipline, dus het lukte mij weer in de flow te komen, maar dat lukte alleen als ik mijn systeem weer goed oppakte. Het gevolg is wel, dat ik weer nieuwe klanten trok.

Conclusie blogchallenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog:

  1. een blogsysteem en strategie zorgen dat je gemakkelijk in de flow komt. Je hebt genoeg inspiratie, bent minder aan het zoeken naar een thema en invalshoek, schrijft sneller en verspreid je blog gemakkelijker onder het juiste publiek.
    Met een systeem heb je genoeg tijd en genoeg te melden
  2. laat je het systeem en je strategie los, dan zie je dat direct terug in je resultaten. Dat zie ik ook bij klanten.

Dat was het resultaat van fase 1.

Fase 2 van mijn challenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog

Vervolgens heb ik een verdiepingsslag gemaakt.
Het Nederlandse bedrijfsleven snakt namelijk naar zeer waardevolle content. Er zijn een paar platforms, die aan deze behoefte voldoen. Frankwatching en Marketingfacts zijn er een paar voorbeelden van. Maar de rest blijft achter.

Ik lees veel en kon met mijn oude en nieuwe kennis die verdiepingsslag maken.
Het gevolg was, dat mijn artikelen beter aansloegen. Sterker nog: ik trok meer en meer de klanten aan die ik het beste helpen kan, die me uitdaging geven, voor mijn diensten betalen willen en samenwerken.

Conclusie fase 2 blogchallenge

Daarmee bewees ik, dat wat ik altijd al stelde, namelijk dat je met een goede contentmarketing je de beste klanten trekt, daadwerkelijk klopt. Wat een prachtig resultaat!

Maar… daardoor had ik geen tijd meer om elke dag een blog te schrijven.

Fase 3 van mijn challenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog

Mijn volgende aanpassing was noodzakelijk en eenvoudig. Ik wilde een relevante blog blijven schrijven, maar door tijdsdruk kwam die kwaliteit weer in het gedrang en die concessie wilde ik niet maken.

Een maand geleden koos ik er daarom voor om de blog terug te brengen naar 5 stuks per week. De weekenden sloeg ik over. Google Analytics liet zien, dat het kon: het bezoekersaantal daalde elke keer met meer dan de helft in het weekend.

Het gevolg is, dat ik nu meer tijd en ruimte heb om kwaliteit te blijven leveren, terwijl ik mijn klanten alle aandacht geven kan die zij nodig hebben. Een tweede gevolg van deze keuze is bovendien, dat het aantal goede, nieuwe klanten blijft groeien.

Mijn omzet is bovendien behoorlijk gegroeid, terwijl ik meer tijd heb.
In 3 maanden tijd genereerde ik de omzet die ik het hele vorige jaar draaide!

Mijn conclusie, en dat las en vermoedde ik al: kwaliteit van content gaat boven kwantiteit.

Mijn 2 stellingen zijn hiermee beantwoord:

  1. er is echt altijd tijd te vinden voor contentmarketing
  2. er is ook echt genoeg te melden.

Het experiment in mijn proeftuin is geslaagd, maar ik stop niet. Ik ga een nieuw experiment aan…

Een nieuwe fase in mijn blogchallenge

Ik onderzoek de aankomende tijd 2 nieuwe stellingen:

  1. content kwaliteit gaat boven kwantiteit
  2. een lange, maar zeer waardevolle blog wordt goed gelezen
  3. hoe langer de blog, des te hoger in de zoekmachines.

Vanaf volgende week stap ik af van een blog per dag en stap ik over naar een monsterblog per week. Daarbij houd ik een slag om de arm, want een monsterblog heeft duizenden woorden. Mijn voorwaarden voor een wekelijkse monsterblog blijven dus dezelfde:

  1. het mag niet ten koste gaan van mijn dienstverlening aan mijn klanten
  2. noch de kwaliteittijd met mijn gezin
  3. noch mijn eigen gezondheid en welbevinden.

Het kan dus zijn dat ik moet kiezen voor een monsterblog per 2 weken, maar zoals je misschien al weet maak ik mij hard voor eens per week. De nieuwe naam van mijn challenge Ik Plaats Elke Dag Een Blog verandert in de challenge Bloggen, Kwaliteit Voor Kwantiteit?

Ik heb er zin in!

Ook nu deel ik mijn ervaringen, struikelblokken, metingen en resultaten in de update op mijn facebookpagina. Volg het dus weer mee!

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je bedrijf verder helpen:

De basis marketingmiddelen, die je nodig hebt om de beste klanten te trekken
LinkedIn Pulse, zo voorkom je duplicate content
Zo krijg je grip op je omzet
Geef meer kennis weg!
Blogonderwerpen waar de beste klanten op afkomen

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching