call to action

Call to… action!

Bij al je promotieactiviteiten wens je dat je doelgroep actie onderneemt, wat die actie ook is. Je wilt dat je e-book gedownload of je product verkocht wordt, je opdrachten binnenhaalt, je acties goed lopen, enzovoort. Daarvoor heb je de juiste verkopende tekst nodig… en een call to action. En dat vergt de juiste tekst, waarop jouw doelgroep reageert.

Wat is een call to action?

Letterlijk vertaald is een call to action (afgekort CTA) een roep om actie te nemen. En die vertaling dekt de lading: het is een uitnodiging om meer te doen dan alleen lezen, kijken of luisteren naar je boodschap. Elke reclameboodschap bevat een oproep om een specifieke actie te ondernemen. Het is het duwtje in de richting die jij wilt. Zonder die doelbewuste invitatie is de kans groot dat je lezers of bezoekers… onverrichterzake weggaan.
Zonde, toch! Want het is relatief gemakkelijk om een rake een call to action te hebben.

Eerste voorwaarde voor verkoop is dus: héb een call to action

Zoals ik al schreef: wil jij dat mensen op je aanbod ingaan, dan is de eerste vereiste dat je afsluit met een call to action.
Zonder een call to action klikken mensen weg en leggen je brochure terug. Dat klinkt raar, maar het werkt op dezelfde manier als wanneer je iemand een trommel koekjes voorhoudt en de deksel erop houdt. Reactie: alleen degenen die écht een koekje willen vragen de deksel eraf te doen om er een te pakken. De rest denkt dat het om de trommel zelf gaat. Met andere woorden: enkel degenen die al naar jouw oplossing op zoek zijn, reageren zonder een call to action.

Geef ze dus het duwtje om te doen wat jij wilt.

Tweede voorwaarde voor verkoop: verpak je call to action goed

Tekst heeft een grotere invloed op het handelen dan velen denken.

‘Voor meer informatie over gewichtsverlies, klik hier.’
Of
‘Het geheim ontrafeld: zo verlies je gemakkelijk 15 kilo in 2 maanden.’

‘Het geheim’ triggert, omdat het vertelt dat je lezer dit hoogstwaarschijnlijk nog niet wist. Deze term wordt helaas te pas en te onpas gebruikt en verliest dus in kracht. Toch zit het in de aard van mensen niets mis te willen lopen. De kans blijft dus groot dat ze toch doorklikken.
Als het niet bij je past, laat ‘het geheim’ dan achterwege. De rest van de zin is sowieso krachtiger dan de eerste voorbeeldzin, omdat je een concreet resultaat communiceert.

Een paar call to action schrijftips:

  1. Gebruik de jij-vorm in je call to action: ‘Wil jij…?’ in plaats van ‘Wil je…?’
  2. Gebruik woorden die beweging aangeven en beter beloven, zoals ‘genereren,’ ‘groeien’ en ‘maken’
  3. Gebruik woorden die urgentie aangeven, zoals ‘nu’ en ‘eindelijk.’
  4. Vermijd woorden die iets van je lezer vragen, wat hij of zij misschien niet wil geven. Woorden als ‘kopen,’ ‘geven,’ ‘bevestigen’ en ‘doneren’
  5. Begin met de magische woorden:
    ‘Wat als…?’
    ‘Stel, dat…’
    of
    ‘Wat betekent het voor jou(w bedrijf) als/wanneer…?’

De insteek van je CTA

  1. Doe een belofte
  2. Geef het resultaat maak hem concreet. Meetbaar zelfs
  3. Beschrijf het gevolg van dat resultaat.

Hoe maak je iets dat onaantrekkelijk lijkt ‘smakelijk?’

  1. Eenvoudig: door het ook zo te beschrijven.

Stel: je verkoopt een nieuw snoepje. Je hebt een pot ervan naast je counter staan met miniverpakkingen om gratis te proberen, maar iedereen loopt eraan voorbij. De kleur is namelijk wat grauw en de snoepjes zijn vormloos. Jij weet echter dat ze natuurlijke suikers bevatten, zonder kleur- en smaakstoffen en dus relatief gezond zijn. En bovenal smaken ze super lekker!

‘Ja, het is snoep. Maar ze zijn gezonder dan je gewend bent en lekkerder dan ze eruit zien. Probeer maar. Ze zijn gratis. Wedden dat je terugkomt?’

  1. Door het anders te omschrijven.

‘Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief over gewichtsverlies’
wordt
‘Wil jij weten hoe je gemakkelijk 15 kilo afvalt in 5 weken?’

Val op met een speldenprik

Door iets in je marketinguiting net wat anders te doen, val je op. Met een detail of twist steek je je nek iets meer uit. Je drukt jouw stempel en toont onderscheidend vermogen.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Een van mijn eigen acquisitiebrieven heeft als onderwerp: ‘bakkie doen?’ Ik schrijf mijn brief en besluit met een call to action, waarin ik beloof volgende week te bellen om te overleggen wanneer ik dat bakkie kom doen. ‘Afspraak maken’ komt er niet in voor. Ik laat bovendien vallen dat ik een traktatie meeneem bij dat bakkie.

Deze brief hoort bij mijn koude acquisitie. Ik ken degene aan wie ik de brief stuur dus niet persoonlijk.

Het resultaat: bijna 20% van de briefontvangers belt mij, voordat ik bel. Iedereen kent de brief. In gemiddeld 40% van de gevallen kom ik aan tafel.
Uiteraard neem ik wat lekkers mee van de warme bakker. Velen zijn die aangekondigde traktatie inmiddels vergeten en reageren opnieuw aangenaam verrast.

Iets meesturen met je flyer of brief helpt ook. Een handige gadget, waaraan iedereen iets heeft, maar jou het minimale kost. Zorg wel dat het gerelateerd is aan jouw product of dienst.

Giet je call to action in een klikbutton

Je call to action valt pas echt op als je hem giet in een klikbutton:

‘Download nu jouw 15-kilo-in-3-wekenprogramma.’

Of als je er een klikbutton onder plaatst:

‘Bel mij voor een afspraak.’ 
of een simpel
‘Ja, ik wil!’

Je CTA in je klikbutton schrijf je bij voorkeur in de ik-vorm.

Of geef mensen de keuze:

‘Stuur mij de tools nu’
en daarnaast een knop met
‘Nee, maar bedankt’

De 4 meestvoorkomende CTA-valkuilen

1. Je hebt er te veel

Houd elke page lekker simpel door een boodschap en een enkele call to action, tenzij het gaat om een verzamelpagina, zoals de homepage. Houd het ook in dat geval zo simpel mogelijk.
Ik weet hoe gemakkelijk het is, zeker als je meerdere doelgroepen hebt. Een webshop met een downloadknop voor aanvullende tips, een locatiezoeker voor de dichtstbijzijnde winkel, een vrij aan te vragen puntenkaart en zo’n 10 categorieën aan producten maakt je page niet alleen druk, maar geeft te veel prikkels. Elke optie roept: ‘Kom hier!’

2. Je vraagt te veel info

Houd je inschrijfformulier eenvoudig. Het is fijn dat mensen zich kunnen opgeven voor een gratis e-book, videoserie, screening of andere gratis weggever, maar wanneer je alles van hen weten wilt, roep je blokkades op. Waar is al die informatie goed voor? Vraag dus in eerste instantie naar de basisgegevens, zoals naam/bedrijfsnaam en het e-mailadres. Wil je meer gegevens, geef mensen dan de mogelijkheid om die elders in te vullen. Bij voorbeeld in je vragenlijst. Of maak in te vullen velden optioneel in plaats van verplicht.

3. Je CTA staat op de verkeerde plek

Je komt te vroeg of te laat met je vraag om iets te doen. Of te weinig. Een landingspagina bevat dezelfde CTA, die herhaaldelijk terugkomt in de loop van je boodschap. Blijf echter voorzichtig: maximaal 3 keer voldoet.
Helemaal onderaan is vaak de meest logische, maar niet altijd de beste plek. En slechts eenmaal ook niet.

Dat is maar op een manier écht te fiksen: test de juiste plek(ken).

4. Je website is niet responsive

Een website die zich niet aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt, laat je call to action slecht zien.

Zorg dus dat je website responsive is op alle apparaten. Je webbouwer weet hoe.

Test je call to action!

Test je CTA! Probeer verschillende invalshoeken, woorden, frases en buttonkleuren en kijk waarop je doelgroep het meest reageert.

Inspiratie opdoen voor jouw call to action

De meeste ideeën zijn gebaseerd op een inval: je bent druk bezig of praat ergens over en ineens schiet het door je hoofd. Je moet het als de sodemieter opschrijven, anders ben je het idee alweer kwijt.
Herkenbaar?

Maar wat als je onder druk staat?

  • Zoek. Zoek op inspirerende plekken. Lees, luister en speel met taal
  • Spar. Houd een benen-op-tafel brainstormsessie met je partner(s), medewerkers en/of collega-ondernemers
  • Ontspan. Vaak helpt het als je het even helemaal loslaat en wat anders gaat doen. Juist dan verhoog je de kans op een inval
  • Maak je hoofd leeg. Wandel, fiets, mediteer, ga in bad of kijk voor de zoveelste keer die ene film of aflevering.

Ik heb eerder een artikel geschreven over inspiratie, waarin je nog meer ideeën vindt.

De juiste call to action is van groot belang in het slagen van elke activiteit, of het nu gaat om je reguliere aanbod of daarbuiten.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je verder helpen met de bloei en groei van je bedrijf:

Wat veel mensen vergeten in hun SEO 
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Deze zaken beïnvloeden je Google ranking niet of slechts indirect
Waarom korting geen zin heeft: een sprookje over Het Dubbeltje en
de Eerste Rij

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching