blogonderzoek naar relevantie en frequentie

Blogchallenge: frequentie en relevantie in de mix

Vervolgonderzoek bloggen:
wat levert de beste resultaten op en hoe implementeer je dat in de dagelijkse praktijk?

Vanaf november 2016 onderzoek ik wat de best practices zijn op het gebied van bloggen. Vanaf november plaatste ik 4 maanden lang elke dag een artikel, ook in het weekend. Daarna stapte ik over naar eens per week een blog van meer dan 2000 woorden (een monsterblog). In deze blogchallenges onderzocht ik:

  • is er genoeg te melden voor een bijna dagelijkse aanvulling van content?
  • is er genoeg tijd voor content creatie?
  • worden de resultaten bepaald door de frequentie, continuïteit, de lengte, het tijdstip van plaatsing en het delen en/of de inhoud van de blog?
  • geef je teveel weg met zo’n frequente, super inhoudelijke blog?
  • verzamelt een blog genoeg gegevens over de doelgroep om interessante content te creëren of is daar meer voor nodig?
  • wordt long form content, oftewel een blog van meer dan 2000 woorden, goed gelezen?

Ik heb mijn bevindingen vervolgens toegepast bij de content creatie van mijn klanten. Hiermee wil ik niet zeggen, dat zij proefkonijn zijn, maar contentmarketing heeft veel te maken met het uitvinden van wat het beste werkt in welke tak van sport. Dat is dan ook de belangrijkste reden, waarom ik regelmatig metingen uitvoer van de resultaten. Alles wat ik leer neem ik echter mee in mijn dienstverlening van mijn opdrachtgevers.

Ik heb het onderzoek naar de frequentie en de lengte en inhoud van de blog tot nu toe apart van elkaar gedaan. Het wordt tijd voor een vervolgonderzoek om te kijken wat er gebeurt als ik de 2 ‘samenvoeg.’

Blogonderzoek: best practices tot nu toe

Inmiddels heb ik met de 2 blogonderzoeken naar best practices voor goede resultaten de volgende zaken ontdekt:

  1. systematiseer je content creatie en er is voldoende tijd. Een goede voorbereiding en planning besparen tijd en inspanning
  2. datzelfde systeem zorgt, dat je genoeg te melden hebt. Er is een lijst onderwerpen, die steeds wordt aangevuld. Deze lijst geeft je bovendien de basis om meer content te creëren dan alleen artikelen
  3. het automatiseren van contentverspreiding bespaart niet zozeer tijd, maar bevordert wel de focus. Blogposts, mailings en berichten die van tevoren zijn ingepland zorgen namelijk dat jij je ondertussen kunt richten op andere werkzaamheden
  4. door ziekte moest ik de frequentie van mijn monsterblog tijdelijk onderbreken. Ik moest af en toe een week verstek laten gaan. Dat zag ik direct terug in de resultaten: ondanks dat ik oudere blogposts bleef delen, daalden het aantal likes, shares, reacties en nieuwe leads direct. Ditzelfde meet ik bij klanten. Continuïteit is dus cruciaal voor het slagen van de blog
  5. resultaten lijken vooral bepaald door de frequentie en de inhoud van de blog. Voor mijzelf geldt: eens per week een blog is onvoldoende om genoeg nieuwe leads te krijgen, maar dat geldt niet voor ieder van mijn opdrachtgevers. Een relevante blogposts per week kan voldoende zijn, als deze cyclus maar niet wordt onderbroken en de juiste mensen genoeg worden bereikt
  6. een blog alleen levert onvoldoende informatie op over de doelgroep. Je hebt meer onderzoek nodig om aan de juiste onderwerpen te komen
  7. de inhoud van de artikelen en het actief zoeken en benaderen van je doelgroep zijn essentieel, ongeacht je vakgebied, branche en doelgroep. Hoe beter jij aansluit op de behoefte van je doelgroep, des te beter de resultaten. Halve informatie laat men steeds meer links liggen. Mijn wekelijkse monsterblog werd goed gelezen en leverde meer interactie, shares en likes op dan de meeste ‘gewone’ blogposts (500 – 1200 woorden). Hij leverde echter minder goede leads op dan in de maanden dat ik dagelijks een artikel plaatste.

Dat betekent, dat een monsterblog inhoudelijk als zeer relevant wordt gezien, wat hem populairder maakt. Het lijkt er echter op, dat de combinatie frequentie en relevantie de beste resultaten oplevert.

En dat ga ik verder onderzoeken nu.

Nieuw blogonderzoek: frequentie én relevantie in de mix

In het nieuwe blogonderzoek ga ik na of het klopt wat ik vermoed: super relevante content is populairder dan ‘gewone’ content en bepaalt mede de populariteit ervan, ongeachte de lengte, en frequentie ervan verhogen zorgt bovendien voor meer goede leads. Een hogere frequentie van interessante content, is dat een win-winsituatie?

Ik ben benieuwd of deze nieuw te testen theorie van mij klopt en dat doe ik als volgt:

  1. ik plaats minimaal 2 x per week een blog
  2. de lengte van de artikelen wisselt. Soms zal ik een miniblog plaatsen, soms een blog van gemiddelde lengte en minimaal 2 x per maand schrijf ik een monsterblog
  3. ik ben blogger bij Business.nl en Frankwatching. Ik ben benieuwd naar de invloed van mijn gastblogs daar op de resultaten
  4. voorwaarde: ongeacht de lengte is de inhoud de sleutel. Ik blijf dus diepgang zoeken om mijn doelgroep echt verder te helpen.

Ook nu stop ik met dit blogonderzoek wanneer het ten koste gaat van mijn klanten, mijzelf en mijn omgeving.

Over de voortgang van de blogchallenge van de monsterblog heb ik weinig gemeld op de bedrijfspagina op Facebook. Dit pak ik nu wel weer op. Wil jij weten waar ik tegenaan loop, hoe ik die uitdagingen oplos en welke resultaten ik meet tijdens dit nieuwe blogonderzoek, volg mij dan daar.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee jij een stap verder komt:

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Zo kom je aan een lijst blogonderwerpen die de beste leads genereren
Dé 3 criteria voor een succesvolle blog
Eenvoudige, succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast

Kun jij deskundige hulp gebruiken met je eigen marketinguitdaging? Wij kennen verschillende wegen naar goede resultaten.

hulp in het kort

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

  • Wat een fijn artikel. Ik blog zelf veel. Zeker 1 keer per week, maar vaker kan ook. Een monsterblog heb ik nog niet geschreven. Maar daar ga ik wel aan werken. Er is genoeg te delen over het schrijven en promoten van je boek. Ik blijf graag op de hoogte.

  • Hoi Jolanda,

    Volgens mij zien wij elkaar overal op social media voorbij komen.
    Over het schrijven en promoten van een boek is een monsterblog zo gevuld, denk ik. De eerste vond ik de engste, maar oefening baart kunst en de resultaten waren bij mij direct goed. Mensen lazen hem beter dan ik verwachtte.
    Ik ben benieuwd of je andere resultaten ziet.
    Ik ben toe aan de volgende proef, zoals je las. Op https://facebook.com/vanvondeltxt laat ik weten hoe het gaat met deze proeftuin, waar ik tegenaan loop en welke resultaten ik meet.

    Succes met bloggen!
    Groet, Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: