blogonderwerpen die de beste klanten trekken

Zo kom je aan blogonderwerpen waar de béste klanten op afkomen

Wie gaat voor middelmatige content, trekt dito klanten

Ik schrijf het vaker en hamer er altijd op tijdens mijn trainingen: content creëren helpt je met je vindbaarheid, omdat Google gek is op beweging op je website, maar doe het daar niet voor. Doe aan contentmarketing, omdat je je doelgroep graag verder helpt. En laat ondertussen je expertise goed zien. Goede content trekt betere klanten. Dat lukt niet door te doen wat iedereen al doet. Zorg voor blogonderwerpen, die boven de rest uitsteken. En voor inhoudelijk artikelen, waar mensen meer van willen. Omdat het lezen ervan hen aan het denken zet en motiveert om eraan te werken.

Content speelt verder in op de wens niets te willen mislopen. Iedereen wil immers lekkerder werken/ondernemen en leven. Promotie zwengelt de ‘hebfactor’ aan, maar vaak maar voor even. Content werkt op een ander niveau in op de motivatie van mensen, zeker wanneer jij die thema’s behandelt, die anders zijn dan alle anderen. Met contentmarketing kun je bovendien sturen op het trekken van de beste klanten.

Contentmarketing verdient dus een prominente plek in je marketing.

“Wil jij uitstekende resultaten? Behandel je contentmarketing dan als een business”

Hoe kom jij tot blogonderwerpen van topkwaliteit?

Contentmarketeers aan de top zeggen het al jaren:

“Het verschil tussen doen wat iedereen doet en middelmatigheid en echt waarde toevoegen bepaalt of je hooguit een paar, meer of de beste klanten trekt.”

Wij gaan voor het trekken van de allerbeste klanten, omdat je bedrijf meer oplevert. In omzet en tijd.

Er zijn meerdere manieren om je content creatie en je contentmarketing te verbeteren en je conversie (= verkoop) te verdubbelen of meer. Vandaag focus ik met jou op waar het schrijven van een goede blog mee begint: het creëren van een lijst blogthema’s van topkwaliteit.

Onderzoek naar het meeste resultaat met bloggen

Bloggen is een gewoonte, een systeem. En als je je deze gewoonte eigen maakt, wordt het creëren van content steeds gemakkelijker en zijn je resultaten steeds beter.

Mijn proeftuin

In mijn vak ben ik mijn eigen proeftuin en die heb ik ook zo ingezet.

Toen ik startte met bloggen, wist ik er minder van dan nu. De resultaten zijn in de loop van de tijd meegegroeid met de verbeteringen in mijn blog. Waar ik destijds opdrachten kreeg met een omzet van gemiddeld 2 nullen, is dat inmiddels 3 nullen. Bovendien komen nu de bedrijven op mij af, die ik het allerbeste helpen kan: zzp’ers die serieus aan de weg timmeren en mkb’ers die het nut van contentmarketing inzien en er meer uit willen halen.

Wat ik deed?

Ik veranderde mijn blog van zo’n 400 woorden en onderwerpen voor startende ondernemers naar een blog van al minstens 800 woorden en blogonderwerpen voor ondernemers die al een tijd bezig zijn.

Het jaar erop veranderde ik de frequentie van eens per 2 weken naar elke week. Ik koppelde de blog bovendien aan mijn nieuwsbrief.

Dat hielp: mijn omzet verzesvoudigde dag jaar. Het jaar erop verdubbelde hij nog eens.

De afgelopen 2 jaren ben ik vooral bezig geweest met het creëren van een super relevante blog. Daarmee heb ik volop geëxperimenteerd en getest, van de frequentie van het bloggen en de lengte tot het bepalen van blogthema’s en de inhoud.

Wat blijkt?

  1. Een hoge frequentie is minder belangrijk dan consistentie. Wanneer je met een hoge mate van regelmaat een blog plaatst, wordt deze beter gelezen, gedeeld en voorzien van een reactie dan wanneer je onregelmatig bent. Mensen zijn trouwer aan je, ook als je slechts eens per maand een blog plaatst

Maar…

  1. Hij moet super relevant zijn! Mensen zijn de overdaad aan steeds hetzelfde meer dan zat, schrijven zich massaal uit op nieuwsbrieven, ontvolgen, reageren minder genuanceerd en delen je content minder snel. Ze slaan je over en haken soms zelfs af op social media
  2. Content van topkwaliteit, die aansluit bij wat de doelgroep zoekt, brengt groei. Ik zie omzetten van klanten verdubbelen. Mensen haken aan, wachten op je volgende blog, delen vaker en sturen anderen door
  3. Kwalitatief hoge content is langer dan alle andere content. Echte waarde past namelijk nauwelijks in zo’n 500, maar vaak ook niet in 800 woorden. Een diepgaand stuk bevat al snel 1.000 woorden. Blogs van meer dan 10.000 woorden zijn niet uitzonderlijk meer. Ikzelf lees ze vaak helemaal, niet omdat ik tijd om handen heb, maar omdat ik er veel van opsteek en het mij op nieuwe ideeën brengt
    Tip: is zo’n lang artikel je een brug te ver, maak dan een serie over het blogonderwerp en koppel ze door ze onderling door te linken
  4. Nederlands motto is ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Je hoeft echter niet gek te doen om boven het maaiveld uit te steken. Je hoeft ook niet groot te zijn of je groot te maken of te roepen hoe goed je wel niet bent. Juist niet!
    Contentmarketing draait om die groep mensen, die jouw bedrijf het beste helpt. Het gaat dus níet om jou, maar om je doelgroep. Voor hem steek jij je nek uit door zeer interessante content te creëren. Ja, daarmee val je op, maar op een andere manier. De nuchtere, Hollandse manier door je kennis te delen en mensen te laten kennismaken. Niet meer, niet minder. Mensen zoeken meer en meer naar content die de diepte in gaat en hen echt verder helpt.

Dus op naar het maken van die lijst blogonderwerpen, die jouw doelgroep zoekt.

Zo kom je aan een lijst super interessante blogthema’s

De gemakkelijkste onderzoeksmethoden naar de beste blogonderwerpen:

  1. vraag het je klanten of noteer de vragen waarmee ze bij je aankloppen
  2. schrijf élk idee dat in je opkomt, direct op. Niet al je ideeën worden direct artikelen, maar je zult zien dat daar af en toe een parel tussen zit, soms gecombineerd en soms moet een idee nog vorm krijgen of ben je zelf nog niet zo ver. Bewaar ze goed, want je weet nooit wanneer ze van pas komen
  3. struin het Internet af naar de blog en andere content van je concurrentie… en doe het anders. Een idee stelen is nooit verkeerd. Content kopiëren is verboden
  4. zoek op het blogthema dat je bedacht hebt en kijk naar de top 3 in Google. Waarover schijven zij en waar kan het nog beter? En hoe sta jij tegenover de inhoud? Schrijf hun beste punten op en noteer je eigen visie op het blogthema.

De diepte in via een mindmap

Deze techniek gebruik ik bij al mijn klanten met een contentmarketingabonnement: ik maak verschillende mindmaps met hen, voordat we van start gaat.

  1. In het midden zetten we het probleem van de klant
  2. Daaromheen plaatsen we alle zaken die te maken hebben met het probleem
  3. Elk van deze omgeven we met deelonderwerpen, die het probleem in de ruimste zin van het woord oplossen
  4. Op elk van deze algemene oplossingen zoomen we verder in. En als het kan, zoomen we vervolgens nog verder in
  5. Dat doen we net zo lang, tot we de grens van de mogelijkheden bereiken.

Een voorbeeld van een mindmap blogonderwerpen

mindmap blogonderwerpen

 

De planning van je blogonderwerpen

Maak een contentmarketingkalender om elk blogonderwerp in te plannen.

Hierop vul je op de datum dat je blog geplaatst moet zijn:

  • het blogthema
  • een samenvatting over de inhoud
  • wie informatie aanlevert en wanneer (zet dit ook op de datum van de deadline, zodat je het in de gaten houden kunt)
  • wie de blog opstelt/opstellen
  • eventueel wie zorgdraagt voor het beeldmateriaal e.d.

Een voorbeeld van een contentmarketingkalender (klik op de afbeelding om hem groter te maken)

Contentmarketingkalender

 

Plan je periode gebonden blogthema’s als eerste in, ongeveer 6 weken voordat het onderwerp speelt. Plannen je klanten bij voorbeeld in december hun functioneringsgesprekken in, zorg dan dat je hen 6 weken van tevoren al voorziet van inspirerende manieren om deze tot een succes te maken.

Plan je andere blogonderwerpen daaromheen.

Deel de contentmarketingkalender met de mensen, die meewerken aan de blog.

Plan ook je andere contentmarketingactiviteiten in op deze kalender: je social media, nieuwsbrief, training, checklist, video, E-book, whitepaper, enzovoort.

Neem je tijd om een idee te laten groeien

Niet elk idee is direct een goed genoeg voor een blog. Je loopt bovendien soms tegen je eigen beperkingen aan: je weet nog niet precies wat je gaat vertellen, of hoe, of je mist nog een stuk kennis, maar hebt te weinig tijd om er goed in te duiken. Of je wilt iemand interviewen en dat kan pas op langere termijn.

Geef jij het blogthema bovendien de tijd om vorm te krijgen, dan bespaart het je straks de tijd en de inspanning van het schrijven.

Je contentmarketingkalender helpt hierbij. Ruim van tevoren kun je namelijk al zien dat er een bepaald thema aankomt.
Ikzelf plan altijd tijd in om op onderzoek uit te gaan en te bepalen of ik tegen die tijd over dit onderwerp een uitstekende blog schrijven kan. Wacht ik tot het moment dat ik schrijven moet, dan heb ik dubbel zoveel werk en daar heb ik te weinig tijd voor. Het gaat ten koste van mijn flow, van de inspiratie en de kwaliteit van de blog. Dat wil ik niet. Jij wel?

Hang je contentmarketingkalender dus voor je neus en gebruik hem zoveel mogelijk. Noteer ideeën en maak andere aantekeningen in de kantlijn. Iets dat enkel ergens hangt, zie je op een gegeven moment niet meer.

Op de contentmarketingkalender van mijn klanten noteer ik bovendien wanneer ik uiterlijk de informatie toegestuurd moet krijgen. Of het interview afnemen moet. Soms doe ik zelf nog wat onderzoek. In dat geval heb ik hun input nog iets eerder nodig en dat weten ze.

Check je blogideeën bij een ander

Af en toe word ik overenthousiast over een bepaald blogthema. Ik schrijf mijn blog en plaats hem met de hoge verwachting dat hij enorm aanslaat. En dan… gebeurt er niets.
Dulle! Hoe kan dat?
In mijn enthousiasme vergat ik na te gaan of het onderwerp van de blog nou zo relevant is voor mijn doelgroep.
Oeps!

Leg je idee dus voor aan een paar mensen, die je dit toevertrouwt. Dat kan een businesscoach zijn, je samenwerkende partner of een klant met wie je een dergelijke band hebt.

Bepaal je invalshoek van je blog

Je blogonderwerp gaat verder dan dat ene woord of die ene vraag of…
Hij gaat ook verder dan een slimme titel.

De hele inhoud van je blog gaat over dat thema immers.

Je blog schrijven begint bij het juiste thema… en je invalshoek: wat wil je vertellen en hoe snijd je je blogonderwerp aan?

Je invalshoek hangt samen met het doel van je blog

Wil je:

  • instrueren? Tips, een handleiding of stappenplan geven aan hoe lezers iets het beste aanpakken. ‘Dat doet iedereen al,’ hoor ik steeds vaker. Klopt, maar instructie slaat nog altijd het beste aan over het algemeen. Je gaat de diepte in door voorbeelden te geven, kleine handigheidjes te delen, een demo te laten zien in een ondersteunende video en dergelijke
  • inspireren? Prik dan vooral op het grootste pijnpunt van je klanten en leg uit waarom mensen zichzelf verder in de nesten werken als ze niets doen. En hoe jouw lezer dat voorkomt, er niet in trapt en/of het oplost. Ondersteun je verhaal met tips, praktijkverhalen, officiële cijfers of cijfers uit eigen onderzoek, infographics en kijkjes achter je schermen met bij voorbeeld video
  • informeren? Nieuwe ontwikkelingen in de branche waarvan je doelgroep op de hoogte moet zijn, nieuw ontwikkelde producten of diensten en alle voor je doelgroep relevante nieuwtjes zijn handig om de wereld in te slingeren. Wil je de diepte in voor een extra interessante blog, combineer het geven van informatie dan met een van de andere 3 doelen. Geef aanvullende tips, best practices, vertel een verhaal uit de praktijk of kom met bij voorbeeld een te gratis te downloaden checklist
    en/of
  • motiveren? Start een discussie en schudt het kussen eens goed op met een stelling. Een van de meestgedeelde en -becommentarieerde titels vorig jaar was een blog die de titel had ‘Zzp’ers zijn geen ondernemers.’ Een zeer prikkelende titel en aan de vele reacties kon je zo zien, dat velen de blog helemaal niet gelezen hadden, maar enkel reageerden op de titel. Het blogonderwerp bleek namelijk het tegenovergestelde te beargumenteren. Ik smul van zo’n titel!
    Ik eindig echter expres met motivatie als doel, omdat je blog uiteindelijk maar 1 doel heeft: mensen motiveren iets te doen. Of het nu gaat om een gratis download of dat ze direct bij je aankloppen voor een aankoop of opdracht, het laatste dat jij wilt is dat ze je blog lezen en weer weggaan. Motiveren komt dus terug in élk artikel, ongeacht het blogonderwerp en de invalshoek.
    De beste motivatie is eindigen met een call to action via een kort stukje met een link of button naar je aanbod.

Schrijf je blog

Je blog schrijven wordt een stuk gemakkelijker als je je goed hebt voorbereid, zal je merken. Met de voorbereiding van het juiste onderwerp en invalshoek, ingepland op je contentmarketingkalender en de juiste mensen ingeschakeld voor een kei van een artikel:

  • kom je gemakkelijker in de flow van het schrijven. Doordat je er al zo goed over hebt nagedacht kom je sneller op je woorden en formuleer je gemakkelijker de juiste zinnen om je boodschap over te brengen
  • ben je minder tijd kwijt met het daadwerkelijke schrijfwerk
  • ben je minder tijd en inspanning kwijt aan het verder verzamelen van informatie
  • ben je minder inspanning kwijt met de inhoud van je blog. Je vergeet minder snel iets, komt sneller met voorbeelden en weet wat waar moet staan
  • dat alles maakt je blog kwalitatief zoveel beter!

Een inhoudelijk sterke blog genereert groei op zoveel fronten bovendien. Je ziet het terug in de groei van het aantal lezers en ambassadeurs, soms zelfs de binding met het bedrijf als je als medewerker(s) zorgt voor de bedrijfsblog en in je bedrijfsresultaten: je omzet groeit!

Slijp hem verder fijn na een paar weken

Elke blogger krijgt te maken met een paar fenomenen, die lastig lijken, tenzij je er gewoon mee dealt:

  • er komen reacties binnen, die een aanvulling geven op je blog
  • er komen vragen binnen over de inhoud van je blog
  • er komt commentaar op je blog
  • je loopt zelf aan tegen voortschrijdend inzicht: je bent nog iets vergeten of ontdekt dat iets toch onduidelijk is of anders zit dan je stelde
  • het blogonderwerp is op zich in orde, maar hij slaat onvoldoende aan. Je hebt een andere invalshoek nodig
  • de blog is ingestoken op de verkeerde zoekterm of wordt nauwelijks gevonden.

Slijp dus na een paar weken je blog verder fijn voor een artikel van de bovenste plank!

Meer inspiratie opdoen over blogonderwerpen en bloggen?

Haal je graag meer kennis in huis om met de blog je bedrijfsdoelen te bereiken? Geef je (blogger(s)) dan op voor de masterclass.

Vind jij het creëren van die lijst interessante blogonderwerpen al een struikelblok, laat staan het schrijven ervan, maar wil jij wel gaan voor de beste klanten? Besteed de blog dan uit. Wij zorgen dat we de kennis en kunde in jouw bedrijf vertalen in een bibliotheek artikelen, waar de beste klanten op afkomen. En om het je extra gemakkelijk te maken, bouwen we er een plan omheen om deze klanten naar je blog te trekken. Dit alles gieten we in een marketingabonnement.

 


Andere interessante blogonderwerpen voor ondernemers en medewerkers, die resultaat willen zien van hun marketingactiviteiten:

10 Gouden schrijfregels voor verkopende tekst
SEO-tips voor een goed vindbaar linkedinprofiel
Deze woordenlijst helpt je je conversie te verhogen

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Avatar

    Colin Vennebekken

    En dan nu de hamvraag; uit hoeveel tekens bestond deze blog? 😉

    Leuk stuk, erg behulpzaam!

  • Het artikel telt meer dan 2550 woorden, maar tekens… Ietsje meer ;-).

    Dank je voor je compliment, Colin. Wat deed jij al en met welke tip ga jij vooral aan de slag?

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching