klanten trekken met je blog

Een blog die klanten trekt? Ja, natuurlijk!

‘Bloggen is uit. De podcast is in! Geen wonder dus dat niemand meer af komt op een artikel.’
‘Met bloggen trek je misschien wel lezers, maar geen klanten. Wij zouden niet weten hoe.’
‘Klanten trekken met je blog? Dat is gewoon de zoveelste marketingtruc en in de praktijk is het vooral gedoe. Een blog bijhouden kost te veel tijd en levert eigenlijk niets op.’
Ik heb er maar één antwoord op: bloggen levert klanten op. Jij kunt zelfs sturen op welke type klanten je ermee aantrekt. En het is gemakkelijker dan jij denkt. Echt! Ik ben geen uitzondering als ik je vertel dat meer dan 60% van mijn klanten afkomt op mijn blog.

Hoe jij klanten trekt met jouw blog? Ik geef je mijn beste adviezen in dit artikel.

‘De blog is dood’

‘Bloggen is van 2018. Artikelen maken plaats voor de podcast en vlog.’
Dat misverstand ruim ik graag uit de weg. Niets is minder waar namelijk.

Ja, het internet staat overvol met blogs. Blogs die dezelfde boodschap herhalen om precies te zijn.
De blog heeft nog een flinke slag te maken waar het gaat om relevantie. Googles informatie kent nog veel gaten. Er zijn genoeg onderwerpen, waarover nog niet of nauwelijks geschreven is.
Bovendien snakt men nog steeds naar echt relevante informatie.

De blog valt onder social selling, ontstaan vanuit de behoefte van de klant om eerst te achterhalen of het bedrijf hem of haar echt helpen kan. Eerst bouw je aan vertrouwen, dan pas verkoop je.

Bloggen is niet uit, noch dood. Het vraagt wel meer onderscheidend vermogen van je dan 2 jaren geleden.

Hoe trek je klanten met je blog?

Hij moet de juiste volgers trekken

Het is leuk wanneer je lezers trekt. Je ziet het aantal bezoekers snel stijgen met een interessante blog.
Een groeiend aantal lezers is echter als een goedgevulde offerteportefeuille: het doet niets voor je business. Lezers generen geen omzet. Lezers die klant worden wel.

Er zijn 2 factoren, die zorgen dat je lezers klanten worden:

  1. Als je nagaat dat bezoekers 7 – 11 keren contactmomenten nodig hebben om met jou in zee te gaan, is het zaak om niet (alleen) het groeiend aantal lezers bij te houden, maar vooral het aantal terugkomende bezoekers. En daar heb je zelf invloed op
  2. Alleen de juiste lezers worden klant. Dat betekent, dat ze jouw hulp nodig hebben op hun moment. Het juiste moment heb je slechts gedeeltelijk in de hand. Je moet hen dus bijblijven, ook wanneer je even buiten beeld raakt. Het aantal contactmomenten bepaal je voor een groter gedeelte zelf.

Zorg dus dat je schare volgers groeit als je klanten trekken wilt met je blog. En vervolgens dat je blog verkoopt.
En dat doe je zo…

Zorg dat je een verfrissend geluid laat horen in je blog

Bloggen om te bloggen voldoet allang niet meer.
Laat jouw geluid horen. Wees verfrissend of zelfs anders.

Verfrissend ben je al snel, wanneer je het onderwerp verder uitdiept of de breedte opzoekt. Kijk in Google naar de top 3 artikelen over jouw onderwerp, lees ze en bepaal de gaten in de inhoud. Vraag je af, waar jij inspirerender kunt zijn, de intrinsieke motivatie van je lezers nog beter aanzwengelt en inhoudelijk verbeteringen aanbrengt in jouw artikel.

Anders ben je, wanneer jij jouw zienswijze op het blogonderwerp communiceert. Je benadert het probleem vanuit een andere invalshoek, hebt een andere aanpak of een mening die afwijkt.
Zo heb ik ooit een miniblog geplaatst op social media met de titel: ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. BULL!’
Zoek naar onderwerpen, waarover nog praktisch niets geschreven is. Maak bij voorbeeld een mindmap van je blogonderwerpen en ga de subonderwerpen na op Google.

Zelfs een onderwerp, waarover veel geschreven is, kun je nieuw leven inblazen op deze manieren.
Tip daarbij: zet in op SEO (zoekmachineoptimalisatie oftewel je vindbaarheid in Google), zodat jouw artikel maximaal vindbaar is. Jij wilt immers, dat jouw beter geschreven artikel uitstekend gelezen wordt.

Belangrijk is, dat je over interessante dingen schrijft als je klanten trekken wilt met je blog.

Je olievlek

Deze is zo oud als de weg naar Rome. En hij is nog altijd even essentieel: verspreid het woord. Zorg dat zoveel mogelijk mensen naar je blog toekomen en hem lezen.

Dat begint bij het delen van elk artikel:

  • Deel het hele artikel op social media
  • Verspreid delen van je artikel via social media. En praktijkervaringen, die wat je schrijft, ondersteunen
  • Verspreid je artikel per e-mail aan mensen, die geïnteresseerd zijn
  • Geef de inhoud weg tijdens gesprekken met potentiële partners en klanten
  • Plaats de link naar je blog in de ondertekening van je e-mail
  • Stuur de link naar je blog naar mensen die je toevoegt aan je online netwerk ter inspiratie. Het is een laagdrempelige manier om nader kennis te maken met jou, je bedrijf en je kennis en kunde.

Blijf zaaien. Ook als jij denkt, dat het weinig uithaalt. Bloggen vergt een lange adem. Zie je geen enkel resultaat na 3 maanden bloggen, bel mij dan om te sparren over welk stukje van de puzzel je nog mist.

Breid ondertussen ook je netwerk uit:

Het is een continu proces om je online en offline netwerk uit te bouwen. Zorg dat deze 4 groepen in je netwerk vertegenwoordigd zijn:

  1. mensen uit jouw vakgebied. Bij voorkeur diegenen, die verder zijn dan jij of aanzien genieten vanwege hun kennis en kunde
  2. mensen die jou verder helpen kunnen
  3. mensen en groepen, die in direct contact staan met jouw potentiële klanten en met mensen die jou verder helpen
  4. mensen die jij schaart onder potentiële klanten, bij voorkeur onder jouw allerbeste klanten.

Hoe groter je netwerk, des te groter je bereik. En dat bereik reikt verder dan jouw directe connecties: jouw netwerk verspreid jouw woord verder. Online, maar ook offline. Dáárin zit de kracht van een groeiend netwerk.

Klanten trekken via je blog doe je door de combinatie van deze twee in te zetten.

Een groeiende fanclub trekt meer potentiële klanten naar je blog

Die 7 – 11 contactmomenten waarover ik het eerder had, hoe zit dat?
Mensen kopen op basis van vertrouwen. En dat vertrouwen bouw je op door hen voortdurend te besmetten met goede content: ideeën, invalshoeken, oh-zit-dat-zo-momenten, enzovoort. Creëer vertrouwen en noodzaak: ‘Als ik niets doe, verslechtert mijn situatie. Hij (of zij) weet er alles van en heeft al vaker met het bijltje gehakt. Hij weet precies waarover hij het heeft en kent mijn probleem. Daar moet ik zijn!’

Vertrouwen en een gevoel van noodzaak trekken klanten met je blog. Op social media verdwijn je snel uit het zicht als mensen een tijdje afgehaakt zijn. En jij laat graag zo weinig mogelijk aan het toeval over.

Hoe zorg jij, dat lezers aangehaakt blijven?

Je nieuwsbrief

‘Wie leest er nu nog een nieuwsbrief?’ hoor ik je zeggen.
‘De nieuwsbrief is uit. Ik ga mensen niet vervelen met mijn zegjes.’

Als jij het idee hebt, dat jij mensen verveelt, stuur dan alsjeblieft geen nieuwsbrief. Ik durf echter te wedden, dat jij genoeg interessante inzichten en weetjes te melden hebt.

Bedenk: mensen die ingeschreven staan voor je nieuwsbrief, zijn stuk voor stuk potentiële klanten. En met je nieuwsbrief heb jij direct contact met hen. Je kunt hen vragen stellen, mee laten denken en ondertussen inspireren met jouw artikelen.

Mensen lekker maken om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief? Maak het aantrekkelijk door een titel en intro, waardoor zij weten dat ze iets mislopen. Of maak een gratis weggever.

Schrijf een blogserie

Je maakt maximale kans dat je klanten trekt met je blog, wanneer mensen aangehaakt blijven.
Het is leuk als ze een artikel juichend ontvangen. Wat als je dat gevoel vasthoudt door meerdere artikelen over het onderwerp te schrijven?

Schrijf daarom een serie artikelen over een onderwerp, die je onderling of in volgorde met elkaar linkt.
En noem het ook een blogserie in je artikelen. Kondig in elk artikel de volgende of andere aan. Zo hebben lezers door dat er meer volgt. En de artikelen niet op zichzelf staan.

Pillar (cornerstone) content

Pillar of cornerstone content is een artikel, waarin al jouw artikelen over een onderwerp samengevat staan, opgedeeld in paragrafen, ieder met een link naar het desbetreffende, verdiepende artikel.
Vaak zie je na een korte intro de inhoudsopgave met ankerlinks naar de diverse paragrafen.

Het doel van pillar of cornerstone content is vindbaarheid. Steek daarom optimaal in op zo veel mogelijk zoektermen, zonder dat Google je straft voor het feit dat je te veel voor de zoektermen gaat. Daarom kun je hem verbergen op je website.

Een blog die klanten trekt is lekker leesbaar

Zelfs een monsterblog (een artikel van duizenden woorden) wordt helemaal gelezen wanneer hij interessant en lekker leesbaar is:

  1. Schrijf hem in de taal die jouw potentiële klant spreekt
  2. Mix theorie met de praktijk. Vertel! Kom met voorbeelden die de inhoud ondersteunen. En cijfers als bewijs
  3. Bouw je artikel goed op, zodat lezers hem kunnen en blijven volgen. Zonder zijsporen dus. Schrijf zoals je een verhaal vertelt aan je klant. Weet je niet hoe? Neem dan eens een of meerdere gesprekken met je klant(en) op
  4. Geef elke paragraaf een nieuwe, nieuwsgierig makende subkop, die samenvat wat ze lezen in die paragraaf
  5. Geef je tekst de ruimte. Alinea’s zijn maximaal 10 regels lang. Opsommingen en quotes tussendoor zijn welkom
  6. Wees zuinig met accenten, zoals kleuren en lettertypen. Houd het rustig voor het oog
  7. Wat ook rust brengt, zijn afbeeldingen en ander beeldmateriaal in dezelfde vormgeving en grootte
  8. Sluit af met een samenvatting of conclusie. En een call to action.

Klanten trekken met je blog doe je door te inspireren… en te verkopen

Je hoeft niet altijd je aanbod te promoten om klanten te trekken. Zeker niet in je blog. Het mag, maar er zijn meer manieren om je verkoop te stimuleren in je blog.

Vertel!

Vertel over wat jij tegenkomt in jouw praktijk met klanten. Geef praktijkvoorbeelden, waarin je het probleem, de oplossing en het resultaat uitlegt bij voorbeeld. Zo laat je via social proof zien wat jouw hulp doet.

Vertel je eigen verhalen. Ben je ervaringsdeskundige, toon dan dat je je lezers begrijpt en je hun gevoelens en ervaringen kent.

Vertel waar jij in jouw hulp aan klanten geregeld tegenaan loopt. Niet als klaagzang, maar in de vorm van adviezen. Een blog is een uitstekende manier om mensen ‘op te voeden.’ Zo schreef ik onlangs een artikel over de top 10 verbeterpunten van je website, gebaseerd op 1.000 uitgevoerde webscans. Niet op een berispende, ouderlijke toon. Wel gaf ik 10 toptips, waarmee ik mijn lezers verder help.

Link in je verhaal naar je aanbod, zonder dat aanbod bij naam te noemen. Zo trek je klanten via je blog op een ‘organische’ manier.

Heb een call to action

Je aanbod promoten mag natuurlijk wel. Doe dat ook af en toe. Mensen hebben een duwtje in de rug nodig om in actie te komen namelijk.
Gebruik de mijne rustig als spiekbriefje (woord voor woord kopiëren is verboden).

‘Interessant en vast effectief, maar te veel gedoe voor mij’

Dat snap ik. Bloggen vergt ook tijd en tijd is het schaarste goed ter wereld.
Je kunt je blog uitbesteden.
‘Nee, dat kan niet. De kennis en ervaring komen van ons, dus onze blog uitbesteden is onmogelijk.’
Dat ligt eraan. Jij hebt iemand nodig, die zo in het bedrijf en de materie duikt, dat de artikelen resoneren bij jullie. Alsof ze door jullie geschreven zijn. En dat is precies wat ik doe.

Een blog die klanten trekt heeft nog iets meer nodig, namelijk de actie van het verspreiden en het opbouwen van een club potentiële klanten. Of advies over hoe je dit zelf doet.

Dit alles past in een voordelig abonnement, dat continuïteit garandeert en waarmee jij je investering minimaal tweemaal terugverdient.

 

ik wil winstgevende blog

 

Heb je genoeg tijd, dan kun je het ook zelf leren. Binnenkort lanceer ik een online masterclass Winstgevend Bloggen. Houd het in de gaten.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching