Ondernemerstips: meer leveren of minder beloven

Beloof jij een Opel, lever je een Ferrari? Wat zonde!

Waarom je er goed aan doet te leveren wat je belooft

Minder beloven of meer leveren. Je hoort en leest er veel over. Ook ik heb het lang geroepen: ‘Beloof een Opel en lever vervolgens een Ferrari!’ Maar ik kom erop terug. Je legt je klanten in de watten door hen meer te geven dan je beloofd hebt, maar er zitten wat haken en ogen aan.

Lees maar…

Je belooft minder dan je eigenlijk kunt geven

Hier schuilt het grootste gevaar: als je een cadeautje achterhoudt, loop je de kans dat je de offerteronde verliest, omdat een ander hetzelfde cadeau wel in zijn voorstel zet. Dat kan net de doorslaggevende factor zijn.
Je hebt het nodig direct vanaf het begin de juiste indruk te maken om een potentiële klant te overtuigen. Het is dus niet de juiste tijd om minder te laten zien dan je kunt of doet.
Indruk maken doe je wanneer de klant binnen is. En op andere manieren dan je dienstverlening of verkoop af te romen in je offerte om straks nog meer te kunnen scoren. Dít is namelijk het moment om te scoren.

Je loopt bovendien het risico dat je klant je voor de voeten werpt: ‘Leuk, maar eigenlijk kun je dus meer. Waarom was je daar niet open over? Twijfelde je? Waaraan dan? Ben jij wel zo zeker van je zaak?’

Neem jezelf serieus, dan doet een ander dat ook. Dus maak jezelf zo groot als je werkelijk bent en laat je expertise zien.
Neem je klant serieus. Geef hem wat hij nodig heeft. Hij wil daar best voor betalen.

Je geeft nog meer dan nodig

Als je klant al blij is (en als het goed is, is hij dat), waarom zou je dan nog meer geven? En gratis?
Het komt opdringerig en onzeker over. Je hebt jezelf immers allang bewezen.

De vraag is bovendien of je klant er daadwerkelijk zo blij mee is als jij denkt dat hij zal zijn. Onderzoek, gedaan door gedragspsycholoog A. Gneezy en professor N. Epley, beide verbonden aan vooraanstaande universiteiten in de VS, wijst uit dat die extra’s overschat worden.

Je klant wil krijgen waarmee hij akkoord ging. Waarom zou hij meer willen hebben?

Jij krijgt minder dan je verdient

Meer leveren dan je afgesproken hebt is een verkapte vorm van korting geven. Of je verdient minder aan een betere dienst of een grotere hoeveelheid producten die je levert. Het blijft korting en je doet jezelf ermee tekort.

Ik vind het zonde en onnodig.

Minder beloven of meer leveren werkt niet. Klanten worden blij als je doet en het resultaat boekt dat je belooft. Daar willen ze best voor betalen en zo niet, vraag je dan af of je wel voor die klant werken wilt. Korting geven is namelijk niet bevorderlijk voor jouw motivatie en de onderlinge samenwerking.

Je klant raakt er gewend aan

Je klant wrijft in zijn handen de eerstvolgende keer dat hij bij je aanklopt. En jij kunt moeilijk terug, want hij verwacht dezelfde service als dat hij de vorige keer kreeg.

Meer leveren: het kan wel, maar dan anders

Je kunt wel meer geven dan je belooft, maar doe dat dan buiten de afgesproken dienstverlening of de producten die je verzorgt of verkoopt.

Koppel het gevoel van een Ferrari aan je dienstverlening erachter. Regel iets dat niet afgesproken was. Iets dat jou weinig moeite kost, maar waar je je klant mee ontzorgt. Of lever je producten eerder dan afgesproken (bel van tevoren of het uitkomt). Of stuur een kleine attentie na.

Er zijn talloze mogelijkheden om je klanten alsnog in de watten te leggen.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee je je bedrijf een stap verder brengt:

9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
Blogonderzoek naar de best practices voor de allerbeste resultaten
‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
5 Toptips voor een hoge ranking van je blog
12 Zaken die je misloopt zonder blog

Wil jij Ferrari’s verkopen voor de Ferrari prijs? Dat begint bij een professionele marketing, die de juiste klanten trekt. Wij staan in de startblokken om je te helpen aan een Ferrari marketing.

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching