Beginnende blogger en fouten voorkomen voor betere resultaten

8 Fouten van de beginnende blogger

Je begint met bloggen. En of het nu jouw eigen bedrijf is of je medewerker bent, mijn complimenten! Wat een goede beslissing! Het zal nog even duren, maar contentmarketing neemt de rol van marketing steeds meer over in de toekomst namelijk. En jij bent er nu al bij!
Nu heeft bloggen best een aanloop nodig voor je resultaat ziet, maar wanneer je direct goed begint, verkort je die tijd. Laat me je vertellen over welke fouten je graag voorkomt als beginnende blogger.

1. Je houdt je strak aan het aantal woorden

‘Google zegt het zelfs, Es!’ vertelde een klant me laatst, ‘400 woorden.’
Dat is de minimale in plaats van de ideale grootte van een blog. Wil jij een superrelevante blog, zoek dan de diepgang op.

Artikelen schrijven gaat over waarde delen en daarvoor heb je al snel meer woorden nodig.
Houd iets je echter tegen, begin dan met een miniblog of zelfs een microblog. Deze voeg je in de loop van de tijd gemakkelijk samen tot een langere blogvorm.

2. Je blogt over onderwerpen die jij leuk vindt

Of over onderwerpen waar jij je veilig bij voelt. Als beginnende blogger wil je voorkomen dat je direct onderuit gaat.
Stap zo snel mogelijk uit die comfort zone, want je blog draait om die ene groep mensen, die jouw bedrijf het allerbeste verder helpt.

Vind dus uit welke probleem of problemen deze groep heeft en heb het daarover. Geef advies, best practices en vertel verhalen.

3. Je vergeet SEO

Het is fijn als Google je blogpost oppikt. Een authentieke, waardevolle en unieke blog ziet Google, maar help die ene groep mensen een handje en zorg dat ze je content vinden met de zoekterm die zij invoeren op Google.

Doe dus gedegen zoekwoordenonderzoek. Weet je niet hoe? Leer het of besteed dit gedeelte uit.
Tip: begin met zoekwoordenonderzoek op gezond verstand. Tik je zoekwoord eens in op Google en kijk naar de alternatieven die hij geeft. Vraag klanten waar ze je product of dienst op zoeken (zouden). En gebruik je keywordhulpmiddel van je website. De meest bekende is Yoast. Om echt te scoren heb je echter gedegen zoekwoordonderzoek nodig.
Tip: schrijf voor je doelgroep. Een hoge ranking in Google is fijn, maar SEO-geschreven teksten lezen als draken en te veel SEO bestraft Google zelfs.

4. Je blogt om te bloggen

Meedoen voldeed tot vorig jaar min of meer. Door de overload aan content en de regels van Google veranderen de best practices binnen contentmarketing echter.

Schrijf je een blog, zorg dan dat hij inhoudelijk uitmuntend is. Kwaliteit gaat boven frequentie.
Dat is goed nieuws: je bedient je doelgroep uitstekend, terwijl je de tijd hebt om die investering in superrelevante content te doen. Mensen lezen liever eens per maand een artikel waar ze echt wat mee kunnen dan elke week een halfbakken stuk informatie.

Tip: begin met 5 blogposts, die je in korte tijd plaatst, bij voorbeeld binnen 1 maand. Je hebt dan vast een kleine bibliotheek aan waardevolle informatie, waar mensen uit putten. Ga dan over op je normale frequentie.

5. Je deelt je blog nauwelijks

Tekst doet niets. Hij wandelt niet, roept niet. Jij bent zijn benen en stem, dus de actie ligt bij jou.

Slinger je blog de wereld in, online en offline.
Tip: deel hem op social media, in de nieuwsbrief, plaats hem in de ondertekening van je e-mail, zet hem op je visitekaartje en deel blogs over specifieke onderwerpen met mensen die je spreekt en een vraag of probleem hebben, die in jouw blog behandeld wordt.

6. Je doet te lang over een blogpost

Deze hoor ik vaak: ‘Ik doe een dag over een blog en eigenlijk ben ik dan nog niet klaar.’
Een dag is te lang. Het betekent dat je twijfelt over je kennis, over jezelf (‘ik steek mijn nek uit. Die kan worden afgehakt!’) en/of over hoe goed je blog is.

Je blog is echter altijd aan te passen. Vrij gemakkelijk ook. Dus waarom moet hij direct perfect zijn?
Goed is goed zat!
De normale tijd voor het schrijven en plaatsen van een blog is maximaal 3 uren.
Tip: schrijf hem in concept en laat hem even liggen. Pak hem later weer op en maak hem definitief. Plan hem direct in. Wijzigingen doorvoeren kan altijd nog.

7. Je stop te snel weer met bloggen

Volgens onderzoek van Contany houdt 8 van de 10 bedrijven er na circa 7 posts mee op, omdat ze als beginnende blogger niet direct resultaat ziet.

Ze willen te snel scoren. Mensen kopen op basis van vertrouwen. Daarvoor moeten ze jou en/of je bedrijf eerst leren kennen en dat kost tijd. Rond de 7 contactmomenten, beweert men. Ik heb daar een aanvulling op: rond de 7 dat-herken-ikmomenten. Heb je zijn of haar vertrouwen, dan heb je de stap om contact met je op te nemen geminimaliseerd.

Houd dus vol en geef de blog een serieuze kans.

8. Je begint zonder blogplan

Een blogplan helpt je volgens een stappenplan en met de regelmaat van de klok te bloggen, een fanclub te bewerkstelligen en klanten te trekken.

Beginnende blogger, blijf je struggelen met je blog?

Blijven resultaten uit? Weet je eigenlijk nauwelijks wat je moet doen om je blog te laten scoren?
Voordat je hem in de wilgen hangt, heb ik nog een andere oplossing voor je. Eigenlijk 2 zelfs.

We hebben een speciale masterclass Bloggen voor Gevorderden, speciaal voor ondernemers en medewerkers die hun blog direct zo willen aanpakken, dat hij ook daadwerkelijk wat oplevert. Je krijgt een gemakkelijk stappenplan voor het op- en inzetten van je blog zodanig, dat je er een groeiend lezerspubliek mee creëert en mensen bij je bedrijf aankloppen voor hulp.

Besteed je hem liever uit aan de prof, zodat jij zoveel mogelijk ontlast wordt en de beste resultaten bereikt? Ga dan voor een blogabonnement.

 


Andere interessante blogonderwerpen die je verder brengen:

Woorden die zorgen dat je verkopende tekst niets oplevert
Marketing… jak!
5 Toptips voor een hoge ranking van je blog
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert
Verkopende tekst in 4 vragen

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching