basiscontent - een bibilotheek aan content en blog opbouwen

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

Wil je een tent opzetten, dan gebruik je alle spullen en gereedschappen die bij die tent horen. Sla je iets over, dan staat je tent er maar verloren bij. Zonder haringen gaat hij aan de wandel, zonder tentstokken ben je beperkt in wat je kunt doen en zonder doek ben je onbeschermd. En dan heb ik het nog niet over de inrichting: de keuken, het slaapgedeelte en je zitje. Hij is er, maar verliest zijn functie.
Zo is het ook bij content. Bouw aan een bibliotheek met interessante, relevante informatie, die potentiële klanten echt verder helpt. Begin er anders gewoonweg niet aan. Geef ze unieke content, maar houd daarbij de volgende bouwstenen in het achterhoofd…

Relevante content heeft een bepaalde opbouw

Eind 2017 mocht ik mijn boek over contentmarketing lanceren, samen met 4 andere auteurs. Ieder gaf een presentatie van een halfuur over zijn of haar onderwerp. Nu heb ik zo ontzettend veel te vertellen over contentmarketing, dat ik vastliep in mijn ideeën. Ik wilde het niet hebben over de inhoud van het boek. Dat had ik al gedaan met mijn gratis incentives: mijn contentmarketingkalender met uitleg en mijn podcast en e-book met 3 tips uit het boek onder andere.

Nu zaten er mensen in de zaal die voor een van de andere auteurs kwamen. Familie, vrienden, zakelijke relaties en klanten. Wellicht hadden sommigen nog nooit gehoord van contentmarketing. Bovendien weet ik hoeveel verwarring er is over dit onderwerp. Ik wilde er bovendien een afgerond verhaal van maken. En zo besloot ik in mijn presentatie bij de basis te beginnen: wat betekenen de termen ‘content’ en ‘contentmarketing’ eigenlijk en wat kunnen ze doen voor jouw business? En waar begin je? Het boek en gratis werkboek vertellen stap voor stap hoe.

Content creëren vanuit de basis

Ik zie veel mensen beginnen met bloggen of vloggen vanuit het idee dat ‘er dan maar wat staat.’ Iets is beter dan niets. In de loop van de tijd creëren ze een mooie verzameling aan inhoudelijk ijzersterke content. Ik ben destijds ook op die manier gestart en het werkte tot op zekere hoogte. Mensen lazen mijn artikelen echter vluchtig en klikten snel weg in plaats van door. Dat komt, doordat ik ergens in het midden begon en de basis helemaal oversloeg.

Zo vertelde ik uitgebreid over hoe je commerciële tekst schrijft, maar vergat ik waarom dat belangrijk is. En dat je website niet alleen ‘gewoon tekst’ nodig heeft. Ik vertelde over bloggen, maar legde niet uit wat valt onder de blog en wat niet. Waarom je zou beginnen met bloggen en welke resultaten het oplevert. En welke basis je nodig hebt om een blog op je website te starten.

Mijn bibliotheek breidde zich snel uit tot meer dan 200 artikelen, maar er zaten gaten in de informatie. En hier en daar miste de basiscontent.

Deze basiscontent ziet er in jouw vak misschien anders uit dan in die van een ander. Je hebt echter altijd een uitgangspunt. Ik geef je de ingrediënten om te komen tot die basis in jouw business.

Leg uit waarom

Tja, dan kun je als bezoeker op mijn website alles lezen over bloggen, maar weet je eigenlijk nauwelijks waarvoor je eraan zou beginnen. Of vanwaaruit je begint.
De meeste webdesigners en -bouwers laten de tekst over aan het bedrijf waarvoor ze de website bouwen en onderhouden. Dan is het wel handig dat ik uitleg waarom die tekst oh, zo belangrijk is. Of hij nu geschreven of gesproken (video) is. En waarom die tekst beter zus en zo opstelt als de website draait om betere klanten aan te trekken.

Basiscontent zwengelt de intrinsieke motivatie aan en creëert begrip.

Jargon

Aan het begin van mijn presentatie vroeg ik het publiek wat content is.
‘Tevreden,’ kwam het uit de zaal.
Niet iedereen kende het antwoord. Sommigen zeiden dat de homepage van de website valt onder content.
Contentmarketing bleek nog ingewikkelder in woorden om te zetten.
En dat snap ik. Aan de hand van een voorbeeld legde ik de 2 termen uit. Dit voorbeeld vind je ook terug in het artikel dat ik eerder schreef.

Mensen vinden het niet erg als je af en toe jargon gebruikt, als je goed uitlegt wat de term betekent. Of wat jij ermee bedoelt. Zo is een blog in de volksmond een artikel, maar eigenlijk is het een verzameling online artikelen.

Probeer vooral in de taal van je publiek te schrijven. Letterlijk. Merk je, dat jouw klanten het hebben over leidinggeven in plaats van managen, of over de afdeling in plaats van het team, pas je tekst daar dan op aan. Wissel de termen af voor en lekker leesbare tekst en een betere vindbaarheid.

Een autoverkoper kan schrijven over technische snufjes van het allernieuwste model van de Volkswagen Golf, maar er is een groot publiek dat enkel vraagt: ‘Hoe helpt het mij in de praktijk?’

Vergeet zuiver technische uitleg en jargon en vertel wat de functies betekenen voor je doelgroep. Maak de techniek praktijkgericht. Je publiek zoekt op die termen.

Het begin van je bibliotheek aan content

Die basis bestaat misschien uit meer dan een uitleg over termen en resultaten. Kent jouw doelgroep de basis en is gebruikt hij hetzelfde jargon, dan bouw je een andere basis dan wanneer je klanten hebt, die van geen toeten nog blazen weten, maar gewoon hulp willen. Of niet weten dat ze een oplossing willen (zo was de koelkast er voordat de behoefte aan een exemplaar in de eigen keuken bestond). Of zelfs niet weten dat er een oplossing is.

Jouw doelgroep kent de basis

Is jouw publiek op de hoogte van de absolute basis, dan is het eenvoudig om die basis uit te breiden. Een van mijn vroegere klanten geeft trainingen aan en organiseert seminars voor vakspecialisten. Het instituut is daarin breed georiënteerd: ze dragen kennis over aan verschillende groepen van vakspecialisten in diverse branches. Daarbij hebben hun seminars een thema, dat gedragen wordt door meerdere groepen. Via presentaties en brainstormsessies werken ze cases en vraagstukken uit. En voeren discussies en wisselen ze van gedachten om tot een volgende stap te komen.

De informatie die daar gedeeld werd, vult een bibliotheek aan content over een onderwerp. Met al deze informatie deden ze echter niets. Ze verspreidden basisartikelen over het onderwerp voorafgaand aan het seminar, maar stopten daar. Met dat besef klopten ze bij mij aan. Vanuit de basisartikelen schreven ze meer. Er kwamen online chatsessies, artikelen, een community, een denktank en specialisten droegen gaandeweg actief hun steentje bij in het vullen van deze bibliotheek aan content. Toen ze dit helemaal zelf konden, liet ik en hen los.

De basis begint bij een discussieonderwerp, een thema, vraag of stelling.

Jouw doelgroep mist de basis

Mijn doelgroep bestaat uit ondernemers die serieus aan de weg timmeren en de waarde van uitstekende marketing inzien. Maar marketing is een onoverzichtelijk ruim begrip, boordevol vaktermen, vakgebieden die met elkaar te maken hebben en keuzes. Als ik hen niet uitleg wat de termen betekenen en welke resultaten ze met het inzetten van marketing kunnen verwachten, waar en hoe je begint en waarom het zo werkt, dan laat ik hen zwemmen. En kloppen ze nooit bij me aan.

Leg de lat laag voor je doelgroep als daar potentiële klanten tussen zitten die geen kennis hebben van jouw vak, maar jouw oplossing wel goed gebruiken kunnen.

Moet je per se bij de basis beginnen?
Nee. Je kunt ook starten bij de meest pressende vragen of het allergrootste probleem van je (sub)doelgroep. Vandaaruit bouw je aan je basiscontent.

Heb jij al een aardige verzameling content, maar is het een ietwat onsamenhangend geheel (ik had daar last van)? Verbind ze dan met deze basiscontent. Pak je beste content, voer een update door waar nodig en link door naar je basisinformatie.

Conclusie

Maak een samenhangend geheel van je bibliotheek aan content, met een gedegen basis, waarvanuit je verder de breedte en diepte in gaat.

Een goede bibliotheek deelt veel informatie, een uitstekende bieb deelt kennis dat gaandeweg naadloos op elkaar aansluit. Dat kost tijd, maar het levert zoveel op, dat het je die investering in tijd waard is.

De andere bouwstenen van slimme en effectieve content

Twee keer per jaar geef ik de masterclass over bloggen.

Wil jij echter zeker zijn van resultaten op zo kort mogelijke termijn? In de opbouw van je naam als merk of wil jij je missie breed uitdragen? En dat je blog (en andere content) een serieus onderdeel vormt van je omzet?

ja, vertel mij meer

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching