algoritme van Facebook organisch bereik

3 Manieren om mét het algoritme van Facebook te werken voor meer organisch bereik

Facebook is nog altijd een van de meest gebruikte en bezochte socialmediaplatforms van allemaal. En het mooie is: alle leeftijden zijn er, in verhouding tot andere kanalen, goed vertegenwoordigd! Dus zit jij nog niet op Facebook met je bedrijf, dan heb je kans dat je een grote groep mensen misloopt. En dat wil geen enkele ondernemer. Maar misschien heb jij ook gehoord dat Facebook zijn algoritme voortdurend aanpast en je organische bereik steeds verder inperkt.

Is het platform dan wel zo interessant? Je hebt namelijk een hardgroeiende groep volgers nodig om een beetje serieus bereik te hebben. Of je moet er geld tegenaan gooien. En dat bepaalt Facebook… lijkt. Je kunt het algoritme van Facebook een beetje naar je hand zetten voor meer organisch bereik. Ik laat je 3 manieren zien, waarvan ik het bestaan nog nauwelijks wist. En jij kijkt er misschien ook van op…

Cijfers gebruikers Facebook in Nederland

Er wordt hard geroepen, dat Facebook het grootste platform is, met de meeste gebruikers en deze zitten het vaakst en het langst op het platform. Facebook is verslavend voor de particulier en de burger en het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van de mogelijkheden en het bereik groeit.

Zelf dacht ik dat de jeugd massaal was afgehaakt op Facebook en met zijn allen verhuisd was naar Whatsapp en Instagram. Maar als ik onderstaande cijfers goed lees, kent juist Facebook, ook in Nederland, nog altijd een grote groep jeugdige gebruikers. Én oudere! Dit gecombineerd met het gegeven dat het aantal aanwezige bedrijven hier groeit, zei mij dat Facebook een serieus te nemen kanaal is.

cijfers socialmediagebruikers Nederland

 

Het algoritme van Facebook ben hoe het je organisch bereik beïnvloedt

Mijn grootste uitdaging en die van vele anderen is het organisch bereik op Facebook vergroten. Deze 3 instellingen helpen om te werken met dat algoritme van Facebook of eromheen. Je vergroot het bereik van je berichten, zonder een euro uit te geven. Daarmee ga je wat tegen het grootste doel van Facebook in. Zij willen als elk bedrijf verdienen aan hun model en dammen het organische bereik van je berichten steeds verder in.

Dit is wat zij letterlijk melden over dat doel: “We expect organic distribution of an individual page’s posts to gradually decline over time as we continually work to make sure people have a meaningful experience on the site.”

cijfers organisch bereik Facebook

Het bereik van je (bedrijfs)pagina is in de loop van de jaren gedaald door aanpassingen van Facebook in het algoritme. Hetzelfde geldt voor je berichten. Je ziet dat het bereik buiten je advertenties enorm gedaald is. Het lijkt zelfs, of het bereik dit jaar een vrije val maakt. Dat merk je wanneer je al een tijdje op Facebook zit, maar het frustreert ook wanneer je nieuwkomer bent.

cijfers bereik Facebook post

Je hebt het idee dat je maar 2 keuzes hebt:

  1. een enorm netwerk bouwen
  2. adverteren, adverteren, adverteren…

Naast deze 2 keuzes, die uitstekend werken, zijn er een paar eenvoudige manieren om je organische bereik te vergroten. Ik steek op deze manieren in. Doe je mee?

De 3 Manieren voor een groter organisch bereik op Facebook

Je kent misschien het creëren van een doelgroep bij het maken van een facebookadvertentie. Wist je dat je dat ook bij je gewone berichten instellen kunt? Elk niet-betaald bericht stuur je gericht aan een van tevoren ingestelde, verkleinde doelgroep. Daarvoor heb je zelfs 2 manieren!

 

Facebook bedrijfspage bovenkant

 

1. Je doelgroep verkleinen per bericht

De eerste optie om het algoritme van Facebook voor je te laten werken is om per bericht je doelgroep in te stellen. Alleen mensen uit die verkleinde doelgroep ontvangt je bericht. Daarmee gaat je bereik omhoog. Bovendien: schiet jij graag met hagel in de hoop dat je raak schiet of richt je liever direct op het juiste doel?

Om deze optie in je bericht in te schakelen, klik je op je bedrijfspagina op Instellingen rechtsboven. In het scherm dat verschijnt klik je op Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten. Je vinkt het vakje aan en bevestigt de instelling met Wijzigingen opslaan.

 

Facebook doelgroep verkleinen organisch bereik

Vervolgens zie je, wanneer je een bericht maken wilt, een extra optie in de vorm van een wiel of kompas. Hier kun je per bericht je doelgroep instellen. Sekse, leeftijd, interesses, functie, plaats en dergelijke kun je hier instellen.

Heb jij bij voorbeeld een blog, vlog of promoot je een nieuw product, zoals de nieuwste trend in rokken deze winter, dan stel je tot in detail in wie dit enkele bericht ziet. Elke deeldoelgroep krijgt precies wat hij zoekt en elke niche krijgt de aandacht die hij verdient. Klantgericht én minder spamgevoelig. Bovendien vergroot deze manier je kans dat je bericht gedeeld wordt, likes en reacties verzamelt. En dat je goede leads verzamelt.

 

Facebook bericht doelgroep instellen organisch bereik

2. Je doelgroep verkleinen op je bedrijfspagina

De 2e optie is om de doelgroep in te stellen voor alle berichten in een keer. Voor elk bericht een specifieke doelgroep maken is in sommige gevallen onnodig. Je richt al je pijlen op een bepaalde groep mensen, die voldoet aan de criteria die jij aangeeft achter je bedrijfspagina. Elk bericht wordt automatisch verstuurd naar deze groep.

Klik hiervoor opnieuw op Instellingen en vervolgens op Voorkeursdoelgroep van pagina in de linker balk. Rechts stel je je doelgroep in onder Voorkeursdoelgroep van pagina instellen.

 

Facebook doelgroep instellen alle berichten pagina

Facebook doelgroep instellen page organisch bereik

 

3. Vergroot je netwerk

Je kunt met iedereen vriendjes worden via je privépagina om hen vervolgens uit te nodigen voor je bedrijfspagina. Ik ben ermee gestopt. Klanten en andere zakelijke relaties hebben wat mij betreft maar beperkt toegang tot mijn privéleven. Daardoor groeide mijn netwerk op Facebook nauwelijks meer. Uiteindelijk heb ik Facebook wat links laten liggen. Gevolg: mijn netwerk slonk.

Nu weet ik, dat er nog een manier is om je netwerk te vergroten: via de likes op je berichten.

Deel je belangrijkste bericht in de verschillende relevante groepen. Kijk vervolgens wie je bericht liken. Je ziet wie je bericht geliked heeft en of deze je bedrijfspagina volgt. Nodig degene die dat nog niet doen rechtstreeks uit door simpelweg op Uitnodigen te klikken.

 

Facebook likes uitnodigen

Speel met deze instellingen. Maak een plan, voer deze uit en test je resultaten.

Een paar aanvullende adviezen voor een groter organisch bereik

Deel alleen je allerbeste content. 3 Uitstekende berichten helpen je meer aan een groeiend bereik dan het dubbele of meer aan middelmatige content.

Er wordt verteld, dat je je organische bereik op dit platform vergroot wanneer je inzet op video. Wanneer ik de cijfers bekijk in mijn eigen netwerk, klopt dat. Ikzelf sta niet graag voor de camera en ik ben groot fan van de blog, maar ik ben benieuwd naar de resultaten op Facebook. Daarnaast bedien ik natuurlijk een groep mensen die ik nu wat links laat liggen: degenen die visueel en/of auditief ingesteld zijn.

Op dit moment schrijf ik daar een plan voor. Wat ga jij doen en wat pak jij direct op?

Laatste tip voor wie ook inzetten wil op facebookadvertenties

De meeste bedrijven steken hun budget in promotie van hun aanbod via facebookadvertenties. Ik heb een ander advies: deel je content via advertenties. Vooral je vlog of blog of een mix van content en reclame met bij voorbeeld je gratis weggever of e-book. Maak een mooie mix van 3 x content, waarvan 1 x gemixt met promotie (zoals het aanbieden van je boek of korte training) en 1 x rechtstreekse promotie.

Het algoritme van Facebook is nauwelijks te omzeilen, maar de vele mogelijkheden van het kanaal geven je wel de ruimte er meer te bereiken dan je nu misschien doet.

 


Andere relevante blogonderwerpen voor meer efficiëntie in je marketing:

Blogonderwerpen waarmee je de beste leads genereert 
Marketingtrend van de toekomst: zichbaarheid 
3 Geheimen van een succesvolle mailing 
Een blog beginnen? Maak een blogplan
Je linkedinprofiel als groeimiddel voor je business

 

 

Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching