8 gewoonten van een professionele blogger

8 Succesvolle gewoonten van een professionele blogger

Help je doelgroep nog beter met je blog

Wil jij gezien worden als dé man of vrouw of hét bedrijf voor…? Heb jij er genoeg van dat je nauwelijks vat hebt op wie er bij je aanklopt? Zorg dan voor een blog die boven het maaiveld uitsteekt. Nee, je hoeft geen professionele blogger te worden, maar het helpt wanneer jij je blog zo goed op- en inzet, dat jij je doelgroep steeds beter bedient.

Wat doet een professional anders? Of meer?

Ik geef je 8 tipjes van de sluier.

De succesvolle gewoonten van een professionele blogger

1. Hij (of zij) heeft een plan

Hij (of zij) maakt een contentmarketing- of  blogjaarplan op basis van zijn marketingplan. Hij bepaalt daarin:

  • zijn blogdoel: wat wil hij bereiken met zijn blog? Hoe past zijn blog in zijn bedrijfsdoelen en zijn strategie?
  • zijn doelgroep: welke groep mensen hebben zijn product of dienst het hardst nodig en hoe wordt deze het beste bediend? Hij combineert informatie met inspiratie en motivatie, zet zijn doelgroep aan het denken en aan tot actie
  • zijn blogfrequentie: hij blogt minstens eens per week en op een vaste tijd om zijn doelgroep aan zich te binden
  • zijn planning: hij weet wanneer hij wat schrijft
  • zijn onderwerpen en hun invalshoek, vorm en ondersteunende middelen, zoals afbeeldingen, video en infographic
  • een plan om zijn blog te verspreiden over de verschillende kanalen.

2.  Een professionele blogger houdt zich aan een strakke planning

Een voorwaarde voor een professionele blog is consistentie. Een blogger die consequent is en artikelen plaatst op vaste tijden, vergroot zijn kansen op een groeiend lezerspubliek. Deze lezers zijn op zoek naar oplossingen en worden sneller klant: ze gaan aan de slag met je informatie en adviezen, maar het lukt hen toch niet helemaal. Degenen die echt verder willen komen, nemen contact met je op. Of doen direct een aankoop.

In de overload aan online informatie ben je snel uit het oog en daarmee ook uit het hart. Ga dus staan voor je bedrijf en voor je doelgroep. Je blog is niet voor jou, maar voor degenen die jij het liefst, gemakkelijkst en het best helpt.

Blok tijd af in je agenda om je blogposts op te stellen, bij voorkeur een vaste tijd. Belangrijk is, dat niemand aan die tijd mag zitten. Verschuif jij de afgeblokte tijd steeds, dan ben je inconsequent en verlies je het contact met je publiek.

Bloggen is een gewoonte.

3. Een prof doet research

Een professionele blogger verdiept zich in zijn doelgroep en zijn vakgebied. Hij doet research, volgt trends en andere ontwikkelingen op de voet, leest veel en heeft contact met vakgenoten.

Hij deelt wat hij ontdekt.

4. Hij test, probeert, meet en slijpt fijn

Hij test verschillende manieren en mogelijkheden, probeert titels, contentvormen en invalshoeken. Soms komen daar verrassende resultaten uit.

Zo was een van mijn meest populaire artikelen van 2014 de blog over het gebruik van de komma! Laat je dus niet indammen door je eigen overtuigingen over wat wel en wat niet relevant is.

Steek je nek uit en probeer zaken uit. Boven het maaiveld lijkt eng en dat is het soms ook, maar het uitzicht is er beter en mooier. Ja, je kunt op je snufferd gaan, maar… hoort dat niet bij ondernemen? Tenslotte doe je dit niet voor jezelf, maar voor die ene groep mensen, die…

5. Een professionele blogger integreert SEO, maar…

Hij schrijft eerst en redigeert de tekst dan op basis van zijn zoekterm(en). Hij schrijft immers voor zijn doelgroep. Google en andere zoekmachines zijn enkel middelen om die groep te bereiken.

6. Hij meet zijn resultaten

Een professionele blogger wil de regie over zijn resultaten, dus hij neemt die regie en stelt zijn strategie bij voor steeds betere resultaten, zoals bereik, ROI (Return on Investment) en conversie (reacties, deelactie en uiteindelijk verkoop).

Meten = weten, echt waar! Zo weet je namelijk wat aanslaat, waar je meer over vertellen moet/kunt, waar de problemen zitten en wie welk probleem heeft. Dit even in de notendop. Ook hier vertel ik een andere keer meer over.

7. De professionele blogger onderbouwt, verwijst en geeft meer

Een prof geeft bewijs voor wat hij beweert en onderbouwt zijn mening met feiten. Hij verwijst naar meer informatie in andere artikelen en is nooit bang te veel weg te geven.

Hij doet alles om zijn doelgroep verder te helpen.

Tip: geef je doelgroep de mogelijkheid gratis contact met je op te nemen voor meer relevante informatie, zoals een gratis scan, webinar of videotraining. Een professionele blogger biedt meer dan interessante informatie in een stuk tekst.

8. En hij geeft je iets te doen

Hij nodigt lezers uit actie te ondernemen. Onder andere door een call to action toe te voegen. Dat kan in de tekst en als afsluiter.

Stel de vraag om de blog te delen, een reactie achter te laten, verder te lezen of iets te doen. Een download, een afspraak, een aankoop.

Tip: heb jij een gratis aanbod? Verwijs daarnaar in een relevante blogpost.

Hoe beter je blog en daarmee bedoel ik je verzameling artikelen, des te betere klanten je trekt. En des te meer deuren openen. Je wordt gevraagd een presentatie te geven, een boek te schrijven, een training te geven of te ontwikkelen. Het brengt meer naamsbekendheid, een hogere expertstatus en haalt meer centen binnen. Je bereikt nog meer mensen, waaronder degenen die jou al zochten. En degenen die mensen kennen die jou nodig hebben.

Mooi, he, zo’n vicieuze cirkel.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je business verder helpen:

Succesvolle contentmarketingstrategieën die nauwelijks worden toegepast
4 Contentmarketingideeën waarmee je boven iedereen uitsteekt
Inspiratie nodig?
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Hoe zorg je dat ze je tekst je scannen, maar lezen?

Wil jij leren bloggen als een professional? Geef jou en minstens 1 collega op voor de masterclass Bloggen voor Gevorderden en je leert het stappenplan naar een blog die echt meer oplevert!

“Esther van Vondel is een ervaren marketeer en eersteklas blogger die zonder aarzeling haar kennis en kunde beschikbaar maakt voor iedereen die nu eindelijk eens precies wil weten hoe het met contentmarketing zit.
Als oude rot in het vak leer zelfs ik nieuwe dingen van haar.”

Arjan Yspeert, marketeer

ik wil jouw blogresultaten, Es

Wil jij een blog die je bedrijf helpt met groeien, maar mis je de capaciteit en kennis? Besteed hem dan uit via een voordelig contentmarketingabonnement.

daarover wil ik meer weten

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching